روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای #محمدتقی_اکبرنژاد پیرامون #لباس_روحان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۴
🔸محمد حسن:
سلام سوء استفاده از یک نظریه توسط دشمنان اسلام دلیل بر بطلان ان نظریه نیست.بارها شده است از کلمات مقام معظم رهبری همین رسانه های ضد انقلاب برداشت های منفی کردند درحالی که مراد حضرت اقا چیز دیگری بوده در خصوص لباس روحانیت هم نظر اقای اکبر نژاد عدم تقدس این لباس که حداقل لباس علمای دین در طول تاریخ بوده نبوده است بلکه نظر ایشان این است که با توجه به شرایط زمانی عصر که لباس مردم متفاوت از لباس روحانیت شده است دیگر به مصلحت نیست ان قدر بر پوشیدن لباس روحانیت تأکید بشود.ولی رسانه های ضد انقلاب به گونه ای سخنان ایشان را منعکس می کنند که تقدس زدایی از لباس روحانیت بکنند. و جایگاه روحانیت را پیش مردم خراب کنند
@rozaneebefarda
روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای #محمدتقی_اکبرنژاد پیرامون #لباس_روحان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۵
🔹واله:
با سلام و ادب
.
به مدیر کانال موسسه ی اقای اکبرنژاد تذکر داده شد که با توجه به تذکر به جا و متین کانال روزنه صریح و انقلابی موضع گیری کنید قبول نکرده و امتناع کردند جا داره از سعه ی صدر طلاب انقلابی استفاده کنند و اثرات موضع گیری های اشتباه و بدون اولویتشون را جبران کنند و طفره نروند تا بیشتر از این موجب خسارت نباشند
.
باتشکر
@rozaneebefarda
روزنه
استقبال رسانه منحوس ملکه از اظهارات غیرقابل دفاع و نادرست آقای #محمدتقی_اکبرنژاد پیرامون #لباس_روحان
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۶
🔸محمد:
با سلام و احترام خدمت اعضای کانال روزنه
به نظر بنده حوزه علمیه باید شرایطی را برای مطرح کردن مطالب جدید و علمی فراهم آورد ودر صورت عدم استقبال از کرسیهای آزاد اندیشی همیشه شاهد سوء تفاهم های نابجا از سوی حوزویان و برداشت ناصحیح از مطالب علمی بوده ایم و وقتی حوزه فضای آزاد اندیشی را فراهم نمی آورد طبیعیست که هر حرف تازه و قابل تاملی در رسانه های خارجی مطرح گردد.
به نظر بنده بحث لباس روحانیت هم بعد از واکاویهای علمی موسسه فقاهت باید توسط اساتید مبرز حوزه مورد بحث قرار میگرفت و لااقل چند مناظره و نقد علمی از جانب بزرگان صورت میگرفت تا شاهد تبلیغ آن از طرف BBC نبودیم گرچه این جماعت از بیانات رهبری هم سوء استفاده میکنند و انتشار مطلبی از جانبشان همیشه دلیل محکمی بر ناحق بودن آن مطلب نیست.
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۷
🔸ناصر نجفی:
تبریک به برادرانی که BBC به دادشان رسید!
تبریک میگویم به برادرانی که BBC به دادشان رسید! چطور؟ از زمانی که آقای اکبرنژاد به بررسی فقهی لباس روحانیت پرداختند، واکنش های مخالف و موافقی دیده شد. نقطه اشتراک در تمام نقدها، پرداختن به مسائل حاشیه ای به جای نقد اصل مطلب بود.
آقای اکبرنژاد ادعا داشتند که «پیامبر(ص) ملتزم نبودند که همانند ما طلبهها همیشه لباس بپوشند؛ هیچ یک از پیامبران الهی لباس متمایز از مردم نداشتند؛ لباس روحانیت هیچگونه استحباب ذاتی ندارد؛ اگر از «عمامه» تجلیل شده، نه به عنوان اینکه لباس دین است، بلکه به عنوان اینکه لباس وقار عرب بوده و به همه عرب توصیه شده است که آن را بپوشند؛ تمایز در پوشش، با هدف تربیت ناسازگار است؛ آیات و روایات همگی مؤید هستند که انبیاء و اهل بیت(ع) هیچگونه تمایزی در پوشش نداشتهاند؛ اصل عدم تمایز در لباس را اصل مهمی میداند و... ». ایشان همه این ادعاها را نیز از منظر فقه مورد بررسی قرار دادند. اما ناقدان به جای جواب دادن به این گزاره ها و نقد آنها به تهمت و نسبت دادن غافل و جاهل به ایشان پرداختند. بله متاسفانه برخلاف انتظار تاکنون نقدی عالمانه و فقهیِ درخور، نسبت به این موضوع صورت نگرفت.
اما اینکه چرا bbc به داد این منتقدان رسید این است که حالا میتوانند بگویند دیدید ما مخالف این ادعاها بودیم، این هم از دشمن که سخنان اکبرنژاد را تایید کرد! این عزیزان عجله کردند و توجه نداشتند که همین دشمن از سخنان دیگر بزرگانی مانند استاد رحیم پور ازغدی، آیت الله حیدری برخی مراجع عظام و حتی خود رهبری هم سوءاستفاده کرده اند.
فرق است بین سوءاستفاده کردن از سخنان به حق یک شخص با تایید روش و منش و جهت فکری و سیاسی آن شخص. اگر به خاطر این سوءاستفاده ها زبان را بست دیگر آقای ازغدی نباید در سخنان پیش از خطبه ها از ناعدالتی و فساد مسئولین بگوید و نه جلسه ای در زیرزمین فیضیه تشکیل شود و نه آن عدالتخواه طلبه و دانشجو دستنوشته سیاسی بر دست گیرد!
آری تا زمانی که علاقه ما به نقد بیشتر از شنیدن و تفکر باشد، همین خواهد بود.
اپاسخ روزنه
علیکم السلام
متشکر از نکات تان
در پاسخ چند نکته قابل ذکر است:
۱)جای طرح شذوذات فکری در رسانههای عمومی است یا محافل تخصصی؟
۲) آیا همه ایده های اولیه اهل علم، مصداق تفکر و دانش است یا آنکه هر فردی بجای طرح فیالبداهه مطالب خود باید ابتدا صورت پژوهشی و استدلالی از آن را ارائه کند؟
۳) کار رسانه ملکه و امثالهم، خباث و خیانت است لذا با سخنان سنجیده و سدید زمینه سواستفاده را سلب نموده با این وجود اگر موج سواری کرد، بایسته است در اسرع وقت مرزبندی و موضعگیری شود.
@rozaneebefarda
با این امید زنده ایم که؛
شب فراغ و انتظار حضرت صاحب الزمان(عج)
این طولانی ترین یلدای تاریخ بشر
به سر آید
الیس الصبح بقریب....
@rozaneebefarda
توضیحات کانال فقاهت پیرامون سواستفاده بیبیسی از اظهارات آقای اکبرنژاد در مورد لباس روحانیت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⏺توضیحات «کانال فقاهت» پیرامون گزارش خبرگزاری معاند نظام در رابطه با لباس روحانیت.
🔹در روزهای گذشته برخی رسانه های معاند نظام، گزارشی از نظرات استاد اکبرنژاد نسبت به لباس روحانیت را پوشش داده اند که در همین زمینه برخی دلسوزان و طلاب انقلابی نیز در ارتباط با کانال فقاهت، نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده اند که لازم است نکاتی را خدمت برادران عزیز به اطلاع برسانیم:
🔹 اولاً؛ آنچه در شبکه خبری بی بی سی مطرح شده است صرفا گزارشی از نظریه لباس روحانیت است و از آنجا که نظرات استاد اکبرنژاد علمی و مستدل مطرح شده بود، عملاً امکان سوء استفاده در جهت تخریب روحانیت برای این شبکه معاند فراهم نشده است.
🔹ثانیاً:نباید فراموش کنیم که معاندین همیشه به دنبال سوء استفاده از هر حرکت اصلاحی هستند و تلاششان بر تخریب نیروهای انقلابی است و اگر قرار باشد نیروهای انقلابی نیز نقد درون گفتمانی را، به عدم سوء استفاده دشمنان منوط کنند، لازم است زبان خود را ببرند و هیچگاه به نقد و نظریه پردازی دست نزنند.
🔹 نقد درونی از جمله مسائل ضروری است که گرچه ممکن است در کوتاه مدت با سوء استفاده هایی همراه باشد؛ اما بی شک در طولانی مدت برکات موثری را در اصلاح جریان حق به همراه خواهد داشت.
🔹 فراموش نکنیم دشمنان نظام از برخی بیانات امام راحل و رهبری معظم که در انتقاد از عملکرد نظام و دولت ها مطرح شده است نیز سوء استفاده کرده اند. شهید مطهری(ره) و شهید بهشتی(ره) نیز بیانات مهمی را در نقد حوزه در کتب و سخنرانی های خود مطرح کرده اند که بارها مورد سوء استفاده جریانهای مختلف قرار گرفته است. طبیعی است در تمامی این موارد به جای متهم کردن ناقد، باید با قدرت و جدیت در رفع اشکالات بکوشیم.
🔹طبیعت عصر رسانه باعث شده است که رسانه های خارجی با شیطنت از آیات قرآن و روایات و فتاوای فقها نیز در جهت تخریب شیعه و اسلام بهره برداری کنند؛ حال آیا رواست که به بهانه هر سوء استفاده ای، باب بیان حق و حقیقت را ببندیم؟
🔶حاشیه روزنه
۱) در بیان جناب اکبرنژاد هیچ نشانهای از استدلال وجود نداشته و صرفا سلیقه شخصی خود را بیان کرده که آنهم به جهت زندگی اجباری در تهران برای ایشان به وجود آمده لذا کاملا هم ظرفیت سواستفاده داشت.
۲) تئوریزه کردن برداشتهای شخصی و لباس استدلال و قداست پوشاندن بر سلایق شخصی و نسخه پیچی برای طلاب و روحانیون بر اساس چنین فرایندی، منطقی نیست و لذا به زودی بدنه مخاطبان این نحو سخنگویان ریزش خواهد کرد کما این که تا کنون نیز چنین شده است.
۳)نقد بر لباس روحانیت آنهم به معنای انکار آن و نسخه پیچی برای تغییر زیست روحانیون، مصداق نقد درون گفتمانی نیست زیرا از نظر مقصد و مقصود، با نگاه دیگراندیشان مخالف روحانیت، تفاوت آشکاری ندارد.
۴)قیاس سواستفاده از آیات و روایات و سخنان بزرگان دین با سوءاستفاده از کلمات نامبرده، لباس مع الفارق است چه اینکه اولا آن بیانات واجد منطق قابل دفاع اند و نظرات شاذ آقای اکبرنژاد در مورد لباس روحانیت فاقد این جایگاه است
ثانیا بزرگان دین همواره بلافاصله بعد از طرح شبهات رسانههای معاند، در اسرع وقت به نحو منطقی به پاسخگویی میپردازند نه آنکه دلسوزان شان را بیش از آن رسانههای معاند مورد حمله آشکار و پنهان قرار دهند یا ملامت کنند!
۵) دقیقا به دلیل اقتضائات ویژه عصر رسانه، باید با دقت بیشتری حرف زد و اگر حرف متشابهی زده شد، توضیحات تکمیلی باید ارائه شود تا ابهام و ایهام زدایی گردد.
به هر حال اگر کسانی بر موضع خویش اصرار و پافشاری دارند و قصد اصلاح ندارند و خیرخواهی ها را با بدبینی تفسیر میکنند، چاره ای نیست و نمی شود بیش از حد اصرار کرد و باید بگذاریم تا به فرمان دلخواه خود به پیش روند و نتیجه اقدامات و اظهارات شان را ببینند....
@rozaneebefarda
پرسشهای استاد ذبیحالله نعیمیان از استاد ابوالقاسم علیدوست پیرامون #نشست_اساتید
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💢سؤالهایی دربارهی فرمایش استاد علیدوست:
نکتهی مهم و ارزشمندی در فرمایش استاد علیدوست هست که بد نیست به ابعاد آن بپردازیم تا اصل نکتهسنجی ایشان بتواند به دیگر اساتید هم کمک رساند :
«به برخی از بزرگان گفته ام که اگر بنده بفهمم ساعت نه صبح که این نشست را #حضرت_آقا دوست ندارد بنده 9:05 دیگر در آن نیستم.»
🌷 نکته شایسته تقدیر و استقبال عمومی این است که تمایل حضرت آقا معیار و محور ایجاد تشکلهای بزرگ در حوزه دانسته شده است و طبعاً به اقتضای اهمیت ملی و حتی فراملی این امر، فراتر از تعدد نگاههای رایج مراجع عظام مورد اشاره قرار گرفته است.
🔹اما این نکته تکملهها و سؤالاتی را به دنبال دارد.از آن جمله:
1️⃣. از کجا باید فهمید که آقا رضایت دارند یا نه؟
2️⃣. اگر نفهیمیدیم ایشان رضایت دارد یا نه، آیا نمیتوان با ارزیابی عملکرد و کارکرد نشست به نتیجه رسید؟
حتماً استاد علیدوست بزرگوار این راه را نمیبندند.
3️⃣. بخشی از عملکرد نشست اساتید، معطوف به تصدی قسمتی از مدیریت حوزه است. مانند تلاش پیشین برای محوریت دو سه مدرسه خاص. دادن شهریه به اساتید، تنظیم برنامه تدریس و ...
آیا این موارد از مصادیق مدیریت در مدیریت، و تضعیف مدیریت حوزه علمیه نیست؟
🔹مهم آن است که مدیریت در مدیریت ایجاد نشود.
🔹بعید است کبرای این قضیه را استاد علیدوست بزرگوار و بسیاری از اساتید نفی کنند. اما مناقشه در برخی مصادیق هم نمیتواند مانع از حساسیت به اصل کبرا شود.
4️⃣. آیا اگر شبهنهادی مانند نشست دورهای در مسیر مرجعتراشی و نه کمک به مرجعشناسی حرکت کند، نمیتواند از کارکرد منفی برخوردار شده باشد؟
این کبرا هم بعید است مورد عنایت این بزرگوار و دیگران قرار نگیرد.
5️⃣ اگر شبهتشکلی که پیشتر متکی بر حمایت یا استقبال سه مرجع بود و اینک، دستکم حمایت و حتی استقبال آیت الله العظمی مکارم شیرازی را از دست داده است، نیاز به ارزیابی مجدد دربارهی کارنامهاش نیست؟
6️⃣ آیا کیفیت شرکت اسایتد عزیز در جلسهای معنوی با حضور مراجع عظام، نباید مورد ارزیابی انتقادی قرار گیرد؟ بهطور نمونه، چقدر مجموعه اساتید بزرگوار در جلسات این نشست از نشستن برخی کنار مراجع و هزینهکردن آنان برای گرفتن چند عکس و زمینهسازی برخی برای مرجعیتهای خودخوانده رضایت دارند؟ و آیا نباید برای آن راه چارهای اندیشید ؟
7️⃣ آیا اگر پیشتر مدیریت حوزه توان پاسخ به نیازهای صنفی را کمتر داشت، باز هم باید از الگوی مدیریت در مدیریت، یا مدیریت دوگانه برای پوشش این نیازها و خواستهها بهره گرفت؟
♻️با تشکر از اشارهی علیدوست که زمینه ی این دوبارهاندیشیدن را فراهم آورد.
(نقل از: کانال اسرار پیدا، جریانشناسی و تاریخ معاصر)
@rozaneebefarda
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
روح ملکوتی حضرت آیتالله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی به ملکوت اعلی پیوست
🔻آیتالله موسوی خلخالى، فقیه برجسته و شاگرد مبرز اعلام حوزه مقدسه نجف، از نظریهپردازان #ولایت_فقیه بود.
🔻علت غربت این فقیه پارسا و انقلابی در محافل قبیلهگرای مدعی آزاداندیشی مسمی به #سکولارهای_حوزوی را باید در همین حضور و همراهی همیشگی در میدان انقلاب اسلامی جست.
@rozaneebefarda
گنده لات های ترسو وقتی از چیز یا کسی میترسن، نوچه هاشونو میندازن جلو.
دورهمی بهانه است؛ ارکان رأی اصلاح طلبان فرو ریخته.
#نوچه_های_سفارشی
#بی_بی_سی_چی_ها
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹♨️کنایه جالب #مهران_مدیری: من خودم صبح جمعه فهمیدم که #دورهمی پخش می شود!
یک اعتراض نرم، اینهمه آشفتگی و سراسیمگی برای #اعتدال_گرایان و #اصلاحطلبان بدنبال داشته و آنوقت داعیه آزادی بیان هم دارند...
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥آیت الله شب زنده دار: درخواست مکرر رهبری از فضلای حوزه برای #موضعگیری پیرامون اظهارات انحرافی برخی رجال سیاسی
@rozaneebefarda