توضیحات کانال فقاهت پیرامون سواستفاده بیبیسی از اظهارات آقای اکبرنژاد در مورد لباس روحانیت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⏺توضیحات «کانال فقاهت» پیرامون گزارش خبرگزاری معاند نظام در رابطه با لباس روحانیت.
🔹در روزهای گذشته برخی رسانه های معاند نظام، گزارشی از نظرات استاد اکبرنژاد نسبت به لباس روحانیت را پوشش داده اند که در همین زمینه برخی دلسوزان و طلاب انقلابی نیز در ارتباط با کانال فقاهت، نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده اند که لازم است نکاتی را خدمت برادران عزیز به اطلاع برسانیم:
🔹 اولاً؛ آنچه در شبکه خبری بی بی سی مطرح شده است صرفا گزارشی از نظریه لباس روحانیت است و از آنجا که نظرات استاد اکبرنژاد علمی و مستدل مطرح شده بود، عملاً امکان سوء استفاده در جهت تخریب روحانیت برای این شبکه معاند فراهم نشده است.
🔹ثانیاً:نباید فراموش کنیم که معاندین همیشه به دنبال سوء استفاده از هر حرکت اصلاحی هستند و تلاششان بر تخریب نیروهای انقلابی است و اگر قرار باشد نیروهای انقلابی نیز نقد درون گفتمانی را، به عدم سوء استفاده دشمنان منوط کنند، لازم است زبان خود را ببرند و هیچگاه به نقد و نظریه پردازی دست نزنند.
🔹 نقد درونی از جمله مسائل ضروری است که گرچه ممکن است در کوتاه مدت با سوء استفاده هایی همراه باشد؛ اما بی شک در طولانی مدت برکات موثری را در اصلاح جریان حق به همراه خواهد داشت.
🔹 فراموش نکنیم دشمنان نظام از برخی بیانات امام راحل و رهبری معظم که در انتقاد از عملکرد نظام و دولت ها مطرح شده است نیز سوء استفاده کرده اند. شهید مطهری(ره) و شهید بهشتی(ره) نیز بیانات مهمی را در نقد حوزه در کتب و سخنرانی های خود مطرح کرده اند که بارها مورد سوء استفاده جریانهای مختلف قرار گرفته است. طبیعی است در تمامی این موارد به جای متهم کردن ناقد، باید با قدرت و جدیت در رفع اشکالات بکوشیم.
🔹طبیعت عصر رسانه باعث شده است که رسانه های خارجی با شیطنت از آیات قرآن و روایات و فتاوای فقها نیز در جهت تخریب شیعه و اسلام بهره برداری کنند؛ حال آیا رواست که به بهانه هر سوء استفاده ای، باب بیان حق و حقیقت را ببندیم؟
🔶حاشیه روزنه
۱) در بیان جناب اکبرنژاد هیچ نشانهای از استدلال وجود نداشته و صرفا سلیقه شخصی خود را بیان کرده که آنهم به جهت زندگی اجباری در تهران برای ایشان به وجود آمده لذا کاملا هم ظرفیت سواستفاده داشت.
۲) تئوریزه کردن برداشتهای شخصی و لباس استدلال و قداست پوشاندن بر سلایق شخصی و نسخه پیچی برای طلاب و روحانیون بر اساس چنین فرایندی، منطقی نیست و لذا به زودی بدنه مخاطبان این نحو سخنگویان ریزش خواهد کرد کما این که تا کنون نیز چنین شده است.
۳)نقد بر لباس روحانیت آنهم به معنای انکار آن و نسخه پیچی برای تغییر زیست روحانیون، مصداق نقد درون گفتمانی نیست زیرا از نظر مقصد و مقصود، با نگاه دیگراندیشان مخالف روحانیت، تفاوت آشکاری ندارد.
۴)قیاس سواستفاده از آیات و روایات و سخنان بزرگان دین با سوءاستفاده از کلمات نامبرده، لباس مع الفارق است چه اینکه اولا آن بیانات واجد منطق قابل دفاع اند و نظرات شاذ آقای اکبرنژاد در مورد لباس روحانیت فاقد این جایگاه است
ثانیا بزرگان دین همواره بلافاصله بعد از طرح شبهات رسانههای معاند، در اسرع وقت به نحو منطقی به پاسخگویی میپردازند نه آنکه دلسوزان شان را بیش از آن رسانههای معاند مورد حمله آشکار و پنهان قرار دهند یا ملامت کنند!
۵) دقیقا به دلیل اقتضائات ویژه عصر رسانه، باید با دقت بیشتری حرف زد و اگر حرف متشابهی زده شد، توضیحات تکمیلی باید ارائه شود تا ابهام و ایهام زدایی گردد.
به هر حال اگر کسانی بر موضع خویش اصرار و پافشاری دارند و قصد اصلاح ندارند و خیرخواهی ها را با بدبینی تفسیر میکنند، چاره ای نیست و نمی شود بیش از حد اصرار کرد و باید بگذاریم تا به فرمان دلخواه خود به پیش روند و نتیجه اقدامات و اظهارات شان را ببینند....
@rozaneebefarda
پرسشهای استاد ذبیحالله نعیمیان از استاد ابوالقاسم علیدوست پیرامون #نشست_اساتید
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💢سؤالهایی دربارهی فرمایش استاد علیدوست:
نکتهی مهم و ارزشمندی در فرمایش استاد علیدوست هست که بد نیست به ابعاد آن بپردازیم تا اصل نکتهسنجی ایشان بتواند به دیگر اساتید هم کمک رساند :
«به برخی از بزرگان گفته ام که اگر بنده بفهمم ساعت نه صبح که این نشست را #حضرت_آقا دوست ندارد بنده 9:05 دیگر در آن نیستم.»
🌷 نکته شایسته تقدیر و استقبال عمومی این است که تمایل حضرت آقا معیار و محور ایجاد تشکلهای بزرگ در حوزه دانسته شده است و طبعاً به اقتضای اهمیت ملی و حتی فراملی این امر، فراتر از تعدد نگاههای رایج مراجع عظام مورد اشاره قرار گرفته است.
🔹اما این نکته تکملهها و سؤالاتی را به دنبال دارد.از آن جمله:
1️⃣. از کجا باید فهمید که آقا رضایت دارند یا نه؟
2️⃣. اگر نفهیمیدیم ایشان رضایت دارد یا نه، آیا نمیتوان با ارزیابی عملکرد و کارکرد نشست به نتیجه رسید؟
حتماً استاد علیدوست بزرگوار این راه را نمیبندند.
3️⃣. بخشی از عملکرد نشست اساتید، معطوف به تصدی قسمتی از مدیریت حوزه است. مانند تلاش پیشین برای محوریت دو سه مدرسه خاص. دادن شهریه به اساتید، تنظیم برنامه تدریس و ...
آیا این موارد از مصادیق مدیریت در مدیریت، و تضعیف مدیریت حوزه علمیه نیست؟
🔹مهم آن است که مدیریت در مدیریت ایجاد نشود.
🔹بعید است کبرای این قضیه را استاد علیدوست بزرگوار و بسیاری از اساتید نفی کنند. اما مناقشه در برخی مصادیق هم نمیتواند مانع از حساسیت به اصل کبرا شود.
4️⃣. آیا اگر شبهنهادی مانند نشست دورهای در مسیر مرجعتراشی و نه کمک به مرجعشناسی حرکت کند، نمیتواند از کارکرد منفی برخوردار شده باشد؟
این کبرا هم بعید است مورد عنایت این بزرگوار و دیگران قرار نگیرد.
5️⃣ اگر شبهتشکلی که پیشتر متکی بر حمایت یا استقبال سه مرجع بود و اینک، دستکم حمایت و حتی استقبال آیت الله العظمی مکارم شیرازی را از دست داده است، نیاز به ارزیابی مجدد دربارهی کارنامهاش نیست؟
6️⃣ آیا کیفیت شرکت اسایتد عزیز در جلسهای معنوی با حضور مراجع عظام، نباید مورد ارزیابی انتقادی قرار گیرد؟ بهطور نمونه، چقدر مجموعه اساتید بزرگوار در جلسات این نشست از نشستن برخی کنار مراجع و هزینهکردن آنان برای گرفتن چند عکس و زمینهسازی برخی برای مرجعیتهای خودخوانده رضایت دارند؟ و آیا نباید برای آن راه چارهای اندیشید ؟
7️⃣ آیا اگر پیشتر مدیریت حوزه توان پاسخ به نیازهای صنفی را کمتر داشت، باز هم باید از الگوی مدیریت در مدیریت، یا مدیریت دوگانه برای پوشش این نیازها و خواستهها بهره گرفت؟
♻️با تشکر از اشارهی علیدوست که زمینه ی این دوبارهاندیشیدن را فراهم آورد.
(نقل از: کانال اسرار پیدا، جریانشناسی و تاریخ معاصر)
@rozaneebefarda
⚫️انا لله و انا الیه راجعون⚫️
روح ملکوتی حضرت آیتالله سیدمحمدمهدی موسوی خلخالی به ملکوت اعلی پیوست
🔻آیتالله موسوی خلخالى، فقیه برجسته و شاگرد مبرز اعلام حوزه مقدسه نجف، از نظریهپردازان #ولایت_فقیه بود.
🔻علت غربت این فقیه پارسا و انقلابی در محافل قبیلهگرای مدعی آزاداندیشی مسمی به #سکولارهای_حوزوی را باید در همین حضور و همراهی همیشگی در میدان انقلاب اسلامی جست.
@rozaneebefarda
گنده لات های ترسو وقتی از چیز یا کسی میترسن، نوچه هاشونو میندازن جلو.
دورهمی بهانه است؛ ارکان رأی اصلاح طلبان فرو ریخته.
#نوچه_های_سفارشی
#بی_بی_سی_چی_ها
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹♨️کنایه جالب #مهران_مدیری: من خودم صبح جمعه فهمیدم که #دورهمی پخش می شود!
یک اعتراض نرم، اینهمه آشفتگی و سراسیمگی برای #اعتدال_گرایان و #اصلاحطلبان بدنبال داشته و آنوقت داعیه آزادی بیان هم دارند...
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥آیت الله شب زنده دار: درخواست مکرر رهبری از فضلای حوزه برای #موضعگیری پیرامون اظهارات انحرافی برخی رجال سیاسی
@rozaneebefarda
الحاكمية في الإسلام - السيد محمد مهدي الخلخالي.pdf
38.3M
📕 الحاکمیة فی الاسلام
✔️ دراسة مفصّلة حول #ولاية_الفقیه عبر دراسة المراحل العشر لولاية الفقيه فی عصر غیبة الامام العصر (عجّل الله فرجه) و بيان حدود كل منها استناداً إلى القرآن الكريم و السنة الشريفة...
🖊 آیةالله السید محمدمهدی الموسوی الخلخالی اعلی الله مقامه
🔸 اصل کتاب با عنوان «حاکمیت در اسلام یا #ولایت_فقیه» به زبان #فارسی توسط دفتر انتشارات اسلامی (وابسته به جامعه مدرسین) چاپ شده است.
✔️ مجمع الفکر الاسلامی کتاب را به عربی، ترجمه و منتشر کردند.
(کانال تفقه)
@rozaneebefarda
11443_52663.pdf
4.87M
📚 #کتاب حاکمیت در اسلام یا ولایت فقیه
🖊 آیةالله محمدمهدی موسوی خلخالی رحمهالله
✔️ بخشی از پیشگفتار کتاب:
...در این نوشتار ابتدا درباره ابعاد ولایت معصومین علیهم السلام بحث کرده و سپس درباره نحوه انتقال به «فقهای جامع الشرایط» و وجوه آن سخن گفتهایم.
امید ما این است که این پژوهش ناچیز و هدیه ناقابل مورد قبول و عنایت حضرت بقیة الّله الاعظم ارواح العالمین له الفداء قرار گیرد و ما را قابلیت بهرهمندی از فیوضات دائمه امامت و ولایت مقدسه خود عنایت فرماید.
آمین یا رب العالمین.
یا ایّها العزیز مسّنا و اهلَنا الضّرّ و جِئنا ببضاعةٍ مُزجاة فأوفِ لنا الکیلَ و تصدّق علینا إنّ اللهَ یَجزی المتصدّقین
(کانال تفقه)
@rozaneebefarda
به گزارش خبرگزاری تسنیم.docx
55.3K
#پست_ویژه
💥 #سروش_محلاتی از بنیانگذاران #فقه_خوارجی در زمانه ما
🔻مقاله خواندنی حجتالاسلام استاد #داوود_مهدوی_زادگان در نقد افکار انحرافی یک #آخوند_اعتدالی #خشونتطلب
🔹بخشی از متن مقاله:
اکنون از ناحیه برخی فقهخواندهها شاهد طرح ناصواب مساله اعتراضات آبان۹۸ ذیل بعضی مباحث فقهی هستیم. خطای این افراد آن است که اعتراض مردم را در ذیل مفاهیم فقهی چون «مضطر حربی» (محارب مضطر) و «مضطر بغی» (باغی مضطر) مطرح میکنند. محاربه و بغی در فقه اسلامی بهطور مطلق حرام است و شارع مقدس برای آنها احکام جزایی خاصی وضع کرده است در حالی که شنیدن اعتراضات مردمی و رسیدگی به آن (ولو اینکه معترض مرتکب خطاهایی هم شده باشد) یکی از وظایف حاکم اسلامی است. در این صورت، چگونه برخی مدعیان فقه، مساله اعتراض مردمی را ذیل اعمال محرم طرح میکنند؟ این نحو از طرح مساله در فقه، تبعات و آسیبهای اجتماعی ناگواری بهدنبال دارد و آن عبارت است از «مشروعیتبخشی به اعمال محاربی و بغی در پوشش اعتراض مردمی» و تحریص و تشویق به رفتارهای خشونتآمیز و ویرانگر. چنین دیدگاهی را فقط در «فقه خوارجی» میتوان سراغ گرفت. پایهگذاری چنین فقهی در حوزههای علمیه بدعت خطرناکی است. لذا این رساله در پی نشان دادن «مرز میان اعتراض مردمی» -که امری است مشروع- با «اعمال نامشروع محارب و باغیِ متظاهر به اعتراض مردمی» و نیز «آشکارسازی وجوه پنهان فقه خوارجی» است.
متن کامل مقاله را در فایل پیوستی بخوانید...
❄️فقط فرهیختگان را به روزنه فرابخوانید👇
@rozaneebefarda
پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیتالله سیدمهدی خلخالی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
📝 متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رحلت عالم جلیل مرحوم آیتالله آقای حاج سیدمهدی خلخالی رضواناللهعلیه را به بیت محترم و همهی ارادتمندان و شاگردان ایشان در تهران و مشهد تسلیت عرض میکنم.
ایشان فقیهی عالیقدر و مدرّسی بزرگ بودند و خدمات دینی و علمی با ارزشی به حوزههای علمیه و به محیط دینی کشور ارائه کردند.
نوشتهئی متین در باب #حکومت_اسلامی مانند دیگر نوشتجات فقهی و اصولی از یادگارهای برجسته ایشان است.
از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علوّ درجات ایشان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۲ دی ۱۳۹۸
@rozaneebefarda