eitaa logo
روزنگار
822 دنبال‌کننده
61.2هزار عکس
28.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
چک کردن چه حکمی دارد؟ @Roznegaar
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 «مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ ۖ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ أُكُلُهَا دَائِمٌ وَظِلُّهَا ۚ تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَوا ۖ وَّعُقْبَى الْكَافِرِينَ النَّارُ» وصف بهشتى که به پرهیزگاران وعده داده شده، (این است که) نهرها از پاى درختانش جارى است، میوه هاى آن همیشگى، و سایه اش دائمى است. این سرانجام کسانى است که پرهیزگارى پیشه کردند و سرانجام کافران، آتش دوزخ است. آیه ۳۵ @Roznegaar
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
با توجّه به تناوب آیات این سوره در زمینه بیان توحید و معاد و سایر معارف اسلامى، بار دیگر در این آیه از معاد و به‌ویژه از نعمتهاى بهشتى و کیفرهاى دوزخى سخن به میان آمده است. مى فرماید: توصیف بهشتى که به پرهیزگاران وعده داده شده (این است که) نهرهاى آب از پاى درختانش جارى است (مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَاالاَْنْهَارُ). میوه هاى بهشتى نه آفتى دارد و نه فصلى و موسمى است، بلکه همچون ایمان مؤمنان راستین، دائم و پابرجاست. و سایه اش دائمى است (وَ ظِلُّهَا). نه همچون سایه درختان دنیا که ممکن است در آغاز صبح که آفتاب از یک سو مى تابد، سایه پرپشتى در سطح باغ باشد امّا هنگام ظهر که آفتاب عمودى مى تابد، سایه ها کم مى شود. یا در فصل بهار و تابستان که درختان پر برگ هستند سایه وجود دارد و در خزان و زمستان که درختان برهنه مى شوند از بین مى رود (البتّه نمونه هاى کوچکى از درختان همیشه بهار که دائم میوه و گل مى دهند، در محیط دنیا در مناطقى که سرماى خزان و زمستان نیست دیده مى شود). مختصر اینکه سایه هاى بهشتى همچون همه نعمت هایش جاودانى است. و از این جمله استفاده مى شود که باغ هاى بهشت را خزانى نیست. همچنین معلوم مى شود که تابش نور آفتاب یا مانند آن در بهشت وجود دارد، زیرا تعبیر به ظلّ (سایه) در جایى که شعاع نور نباشد خالى از مفهوم است. 🌼🌼🌼 و در پایان آیه بعد از بیان اوصاف سه گانه براى بهشت مى گوید: این، سرانجام کسانى است که پرهیزگارى پیشه کردند ; و سرانجام کافران آتش است (تِلْکَ عُقْبَى الَّذِینَ اتَّقَوا وَ عُقْبَى الْکَافِرِینَ النَّارُ). در این تعبیر زیبا، نعمت هاى بهشتى با لطافت و به تفصیل بیان شده، امّا در مورد دوزخیان در یک جمله کوتاه و خشن مى گوید که عاقبت کارشان جهنّم است. ذیل آیه ۳۵ @Roznegaar
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
Raad34&35.mp3
1.73M
استاد تفسیر کوتاه قرآن آیه ۳۴و۳۵ @Roznegaar
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دوازده فضيلت کوتاه از علیه‌السلام 1️⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه‌السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. 📚طبرانی، معجم الاوسط۳/۸۷ 2️⃣ رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» 📚 ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب /۱۴۳ (۱۸۸) 3️⃣ حریف را فقط با یک بار زدن می‌کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.» 📚 ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه۲۰/۱ 4️⃣ می‌گفت: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.» 📚 شیخ صدوق، الامالی/۶۱ 5️⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می‌جنگید و اگر هم سوار اسبی می‌شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی‌شود؟ پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می‌خواهم؟ 📚 ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب۲۹۸/۳ 6️⃣ حضرت زرهش تنها سینه‌اش را می‌پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی‌ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود: من هرگز به دشمن پشت نمی‌کنم و از میدان نمی‌گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد. 📚 ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه۲۸۰/۲۰ 7️⃣ شجاعت و استواری حضرت علی علیه‌السلام در جنگ‌ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می‌دیدند به همدیگر وصیت می‌کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند. 📚ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب/۱۴۰ (۱۰۹)؛ 8️⃣ هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می‌کشیدند، مردم به یکدیگر می‌گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند. 📚 راغب اصفهانی، المحاضرات۱۳۸/۳ 9️⃣ روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب‌ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده‌اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود. 📚 ابشیهی، المستطرف۱۷۸/۱ باب۴۱ 0️⃣1️⃣ وقتی که در جنگ جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند، تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛ کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش؛ و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.» 📚 نهج البلاغه، خطبه۱۱ 1️⃣1️⃣ حضرت اميرالمومنين علی علیه‌السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی‌خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می‌پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی‌شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می‌روید، شاخه‌اش سخت‌تر باشد. ولی سبزه‌ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک‌تر باشد. آری خارها و بوته‌های صحرایی را آتشی افروخته‌تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد 📚 نهج البلاغه، نامه۴۵ 2️⃣1️⃣ از سخنان آن حضرت است که می‌فرمود: «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... به خدا سوگند اگر همه عرب‌ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.» 📚 نهج البلاغه، نامه۴۵ @Roznegaar
۲۹ بهمن ۱۴۰۰