❤️ خدا را سپاس که هرچه از او خواستم به من میدهد، گرچه من بخل میورزم هنگامی که از من قرض بخواهد
📖 فرازی از دعای ابوحمزهثمالی
@Roznegaar
🗺️ #ایرانگردی
#روستای_ماخونیک
🔸اهالی #استان_خراسان_جنوبی شاید از وجود روستای ۳۰۰ ساله در نزدیکی #بیرجند بیخبر باشن، روستایی که یکی از روستاهای شگفتانگیزه جهانه و سیگار کشیدن در اون تا ۵۰ سال قبل ممنوع بوده!
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
« وَبِالْحَقِّ أَنزَلْنَاهُ وَبِالْحَقِّ نَزَلَ وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا مُبَشِّرًا وَنَذِيرًا»
و ما قرآن را به حق نازل کردیم؛ و به حق نازل شد؛ و تو را، جز به عنوان بشارتدهنده و بیمدهنده، نفرستادیم!
#سوره_إِسراء آیه ۱۰۵
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
بار دیگر قرآن، به سراغ اهمیت و عظمت این کتاب آسمانى مى رود و به پاسخ بعضى از ایرادات، و یا بهانه جوئى هاى مخالفان مى پردازد.
نخست، مى گوید: ما قرآن را به حق نازل کردیم (وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ).
بلافاصله اضافه مى کند و به حق نازل شد (وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ).
و ما تو را جز براى بشارت و بیم دادن نفرستادیم و حق هیچ گونه تغییر در محتواى قرآن ندارى (وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ مُبَشِّراً وَ نَذِیراً).
🌺🌺🌺
در این که فرق میان جمله اول (وَ بِالْحَقِّ أَنْزَلْناهُ) و جمله دوم (وَ بِالْحَقِّ نَزَلَ) چیست؟ مفسران بیانات گوناگونى دارند از جمله:
1 ـ منظور از جمله اول، این است که ما مقدّر ساختیم قرآن به حق نازل شود و جمله دوم اضافه مى کند: این تقدیر تحقق یافت، بنابراین، یکى اشاره به تقدیر است، و دیگرى به مرحله فعلیت.
2 ـ منظور از جمله اول، این است که ماده و محتواى قرآن حق است، و جمله دوم، اشاره به این است که نتیجه و ثمره آن نیز حق مى باشد.
3 ـ منظور از جمله اول، این است که ما قرآن را به حق نازل کردیم و جمله دوم، مى گوید: چون پیامبر از خود حق دخل و تصرفى نداشت به حق نازل شد.
ولى احتمال دیگرى در اینجا نیز وجود دارد که از تفاسیر گذشته، روشنتر مى باشد و آن این که گاه انسان شروع به کارى مى کند اما چون قدرتش محدود است، نمى تواند آن را تا به آخر به طور صحیح پیاده کند.
اما کسى که از همه چیز آگاه است و بر همه چیز توانا، هم آغاز را صحیح شروع مى کند و هم انجام را به طور کامل تحقق مى بخشد.
فى المثل، گاهى انسان آب زلالى را از سرچشمه رها مى کند، اما چون نمى تواند در مسیر راه آن را از آلودگى ها حفظ کند، پاک و زلال به دست مصرف کننده نمى رسد، ولى آن کس که از هر نظر بر کار خود مسلط است، هم آن را پاک و زلال از چشمه بیرون مى آورد، و هم آن را پاک و زلال در ظرف هاى تشنگان و نوشندگان وارد مى سازد.
قرآن نیز، درست چنین کتابى است که به حق از ناحیه خداوند نازل شده است، و در تمام مسیر ابلاغ ـ چه در آن مرحله که واسطه جبرئیل بوده، و چه در آن مرحله که گیرنده پیامبر(صلى الله علیه وآله) بود ـ در همه حال، آن را از هر نظر حفظ و حراست فرمود، و حتى با گذشت زمان به مقتضاى (إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ) دست هیچ گونه تحریف به دامانش دراز نشده، و نخواهد شد، چرا که خدا پاسداریش را بر عهده گرفته است.
بنابراین، این آب زلال وحى الهى، از عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) تا پایان جهان، دست نخورده به همه دل ها راه مى یابد.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۱۰۵ #سوره_إسراء
@Roznegaar
🔰 رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی: امید آفرینی خود فریبی نیست. ۱۴۰۲/۱/۱
📜 #سخن_نگاشت
💻 Farsi.Khamenei.ir