🏴 شب #دهم_محرم :
شرح شهادت حضرت #اباعبدالله الحسین علیه السلام
×لطفا با حال و هوای عاشورایی بخوانید×
پس از آنکه همه یاران #امام_حسین علیهالسلام حتی طفل شش ماههاش به شهادت رسیدند امام پس از وداعی جانسوز با اهل بیتاش بسوی میدان جنگ رفت. حضرت به #عمر_سعد فرموده بودند چون من يك نفر هستم، بنابراين يك يك از افراد را به جنگ من بفرست. عمر سعد هم در ابتدا این درخواست امام را قبول کرد.
به فرمان عمر سعد چند تن از شجاعان دشمن به ميدان تاختند، امام حسين عليهالسلام تن به تن با آنها جنگيد، ولى همه آنها در برابر شمشير آتش بار امام به خاك هلاكت افتادند، عمر سعد ملعون دريافت كه در نبرد تن به تن احدى در برابر امام حسين عليهالسلام باقى نمىماند، از اين رو نقض عهد كرد و فرمان حمله دستجمعى را صادر نمود.
از هر سو به امام حمله كردند، امام آنچنان بر آنها هجوم برد كه آنها همانند ملخ پراكنده فرار مى كردند. مسعودى در اثباه الوصيه مى نويسد:
امام حسين عليهالسلام صدها تن از لشکریان یزید را به درک واصل کرد.
آنحضرت همچنان میجنگيد، و بر اثر شدت تشنگى آب طلب مىكرد ولى كسى پاسخ نمىداد، آنقدر تير به بدنش رسيده بود كه گفته اند: «حتى صار كالقنفذ».
شمر با جماعتى آمدند و بين او و خيمهاش قرار گرفتند، به طورى كه به خيمه نزديك شدند.امام فرياد زد: «ويلكم يا شيعه آل سفيان ان لم يكن لكم دين و كنتم لا تخافون يوم المعاد فكونوا احرارا فى دنيا كم ...»
شمر فرياد زد: اى پسر فاطمه! چه مىگوئى؟
امام فرمود: مىگويم من با شما مىجنگم شما با من، زنها تقصيرى ندارند، از گمراهان و متجاوزين خود جلوگيرى كنيد و تا زنده ام متعرض حرم من نشويد.
شمر فرياد زد: اى پسر فاطمه، متعرض حرم نخواهند شد.
آنگاه شمر به سپاه خود خطاب كرد و فرياد زد: همه متوجه حسين عليه السلام شويد و كار او را تمام كنيد.
سپاه دشمن به امام حمله كردند، آنحضرت همچنان مىجنگيد تا اينكه بدنش پر از زخم سرانجام ظالمى بنام «صالح بن وهب» پيش آمد آنچنان بر ناحيه ران آنحضرت ضربت زد، كه آن مظلوم از پشت اسب به زمين افتاد، طرف راست صورتش به زمين برخورد كرد، سپس در همين حال برخاست و به جنگ ادامه داد.
در لحظات آخر عمر امام حسين عليهالسلام زينب عليها السلام از خيمه بيرون آمد، در حالى كه فرياد مى زد:
«وا محمداه! وا ابتاه! وا علياه! وا جعفراه».
آنگاه به سوى امام حسين عليهالسلام نزديك شد، در آن هنگام عمر سعد با جماعتى نزديك شد، و امام در حال جان كندن بود، زينب عليها السلام صدا زد:
اى عمر! آيا اين ابا عبدالله، كشته مى شود و تو مى نگرى؟
امام حسين عليه السلام از زمين برخاست و مانند شيری شجاع بر دشمن حمله كرد همچنان با دشمن جنگيد تا دهها زخم بر بدنش وارد آمد.
امام كنار آمد تا اندكى استراحت كند، در كنار ايستاده بود ناگاه سنگى از جانب دشمن آمد و به پيشانى آنحضرت خورد و خون جارى شد، دامنش را بلند كرد تا خون پيشانى را پاك كند، در اين هنگام تيرى سه شعبه زهر آلود آمد و بر سينه (يا شكم) آنحضرت اصابت كرد، فرمود: بسم الله و بالله و على مله رسول الله.
سپس سرش را به طرف آسمان بلند كرد و گفت: «خدايا تو میدانى مردى را مى كشند كه در روى زمين پسر پيغمبرى غير او نيست».
آنگاه آن تير را گرفت و از پشت بيرون آورد، و خون مانند ناودان از آن جارى شد.
در اين هنگام ضعف بر بدن آقا مسلط شد، سپاه دشمن دست از جنگ كشيد و مدتی از اين جريان گذشت، و كسى جرئت نمى كرد آخرين ضربه را بزند (و به عنوان قاتل، با خدا ملاقات كند).
شمر بر سپاه خود فرياد زد:
ويحكم ما تنتظرون بالرجل اقتلوه ثكلتكم امهاتكم.
در اين وقت، دشمنان بىرحم، از هر سو به آن امام غريب، حمله كردند، يكى به شانه چپش ضربت زد، ديگرى بر دوشش ضربت زد، سنان بن انس به پيش آمد و چنان نيزهاش را بر گودى گلوى آنحضرت فرو برد و سپس نيزه را بيرون آورد و بر استخوانهاى سينهاش كوبيد و تير بر حلقوم او وارد ساخت، كه آنحضرت بر روى خاك زمين افتاد، پس از لحظهاى برخاست و نشست و تير را از گلوى خود بيرون كشيد، سر محاسنش را با خون بدنش رنگين نمود و مى فرمود: هكذا القى الله مخضبا بدمى مغصوبا على حقى.
#هلال_بن_نافع (كه از سربازان دشمن بود) مى گويد:
نگاه به قتلگاه كردم ديدم حسين عليهالسلام به خود مىپيچد و در حال جان دادن است، درخشندگى چهره، و زيبائى قامت او مرا از فكر در مورد كشتن او بازداشت و من هرگز كشته آغشته به خونى را چنين نديده ام.
در اين حال فرمود:
شربت آبى به من برسانيد.
ظالمى گفت:
آب نچشى تا از آب سوزان دوزخ بياشامى، حضرت فرمود:
آيا من آب سوزان جهنم را مىآشامم؟، نه هرگز، بلكه من بر جدم رسول خدا صلى الله عليه و اله و سلم وارد مى شوم و در محضر او از آب گواراى بهشتى مى آشامم، و از ظلم و ستم شما به آن حضرت شكايت مىكنم.
ادامه در پست بعدی👇
ادامه شرح شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام (از پست قبلی👆)
گفتار امام، در دل آن سنگدلان اثر نكرد، گويا ذرهاى رحم در دل هيچكدام از آنها نبود.
عمرسعد به شخصى كه در جانب راستش بود گفت:
برو حسين را راحت كن. و به نقلى #سنان_بن_انس به #خولى گفت:
برو سر از بدن حسين عليهالسلام جدا كن، خولى به اين قصد به سوى حسين عليهالسلام رفت ولى لرزه بر اندام شد و بازگشت، #شمر به او گفت:
«خدا بازويت را از هم جدا كند چرا لرزه بر اندام شدهاى؟».
عمر سعد مجددا فرياد زد، به سوى حسين عليهالسلام برويد و سر از تنش جدا كنيد.
شمر به سوى آنحضرت شتافت و با كمال گستاخى روى سينه آنحضرت نشست و محاسن آنحضرت را به دست گرفت، با شمشير خود با دوازده ضربه سر از بدن آن بزرگوار جدا نمود....
ا▪️▪️🔲▪️▪️ا
شمر دستش پُر است و با پايش
بدنش را به پشت ميچرخاند
نيزه اي را حرامزاده زد و
نيزه را بين مشت ميچرخاند
اين وسط چند تا حرامزاده
بدني ريز ريز ميكردند
با لباسي كه از تنش كَندند
تيغشان را تميز ميكردند...
اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ
اَللّهُمَّ الْعَنِ الْعِصابَةَ الَّتى جاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شايَعَتْ وَ بايَعَتْ وَ تابَعَتْ عَلى قَتْلِهِ اَللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَميعاً
@Roznegaar
بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم
🔆 سهشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ هجری خورشیدی
🌛الثلاثاء ۱۰ محرم ۱۴۴۱ هجری قمری
🎄 Tuesday 10 September 2019 AD
🔹 ۱۷۴مین روز سال، ۱۹۱روز مانده از سال
🔸 ۲۵مین هفته سال، ۲۸هفته مانده از سال
🌹 امروز متعلق است به :
حضرت امام سجاد علیه السلام و
حضرت امام باقر علیه السلام و
حضرت امام جعفرصادق علیه السلام
📿 اذکار توصیه شده سهشنبه ::
الف) ۹۰۳ مرتبه " یا قابض " بعد از نماز صبح
که موجب "رسیدن به آرزوها" میگردد.
ب ) ۱۰۰ مرتبه :
«یا اَرْحَمَ الرّاحِمین»
«ای مهربان ترین مهربانان»
ج ) ۱۰۰۰ مرتبه :
یا الله یا رحمان
#کانال_روزنگار
www.Roznegaar.ir
@Roznegaar
#تقویم_نجومی_اسلامی
✴️ سه شنبه
👈 ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ ه.ش
👈 ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ م
👈 ۱۰ محرم الحرام ۱۴۴۱ ه.ق
👶 نوزادی که امروز به دنیا بیاید. روزی وسیع دارد و عمرش طولانی است. ان شاءالله.
🤕بیمار امروز نیزشفا می یابد ان شاءالله.
✈️ مسافرت خوب است.
🔘رفتن به جلسات روضه و مرثیه سید الشهداء مطلوب است.
💉💉حجامت خون دادن فصد و زالو انداختن.
🔴 #خون_دادن یا #حجامت در این روز از ماه قمری خوب نیست و باعث ضعف مغز گردد.
✂️ناخن گرفتن
سه شنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و در روایتی گوید باید برهلاکت خود بترسد .
👕👚دوخت و دوز.
سه شنبه برای بریدن،و دوختن #لباس_نو روز مناسبی نیست و شخص، از آن لباس خیری نخواهد دید.
( به روایتی آن لباس یا در آتش میسوزد یا سرقت شود و یا شخص، در آن لباس مرگش فرا رسد)
✅ وقت #استخاره در روز سه شنبه: از ساعت ۱۰ صبح تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶ عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
😴😴 تعبیر خواب
تعبیر خوابی که شب چهار شنبه دیده شود طبق ایه 11 سوره مبارکه هود علیه السلام است...
الا الذین صبروا و عملوا الصالحات اولئک لهم مغفره و اجر کبیر...
و مفهوم ان این است که کاری برای خواب بیننده پیش اید که در نظر مردم مشکل باشد و چون صبر کندموجب نیکنامی و راحتی ایام عمرش گردد .ان شاءالله و شما مطلب خود را قیاس کنید.
@taghvimehamsaran
@Roznegaar
#هر_صبح_یک_آیه
#قرآن_کریم
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺
«وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ ۗ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ»
او کسى است که شما را از یک انسان آفرید! (و شما از نظر ایمان یا آفرینش دو گروه مختلف هستید:) پایدار و ناپایدار. ما آیات خود را براى کسانى که مىفهمند، شرح دادیم.
#سوره_انعام آیه ۹۸
@Roznegaar
❇ #تفسیر_آیه
در این آیات نیز دلائل توحید و خداشناسى تعقیب شده است; زیرا قرآن براى این هدف گاهى انسان را در آفاق و جهان هاى دوردست، سیر مى دهد،
و گاهى او را به سیر در درون وجود خویش دعوت مى نماید و آیات و نشانه هاى پروردگار را در جسم و جان خودش براى او شرح مىدهد، تا خدا را در همه جا و در همه چیز ببیند.
نخست مى فرماید:
او کسى است که شما را از یک انسان آفرید (وَ هُوَ الَّذی أَنْشَأَکُمْ مِنْ نَفْس واحِدَة).
یعنى شما با این همه چهره هاى گوناگون، ذوق ها و افکار متفاوت، و تنوع وسیع در تمام جنبه هاى وجودى، همه از یک فرد آفریده شده اید و این نهایت عظمت خالق و آفریدگار را مىرساند که چگونه از یک مبدأ این همه چهره هاى متفاوت آفریده است؟
قابل توجه این که در این جمله، از خلقت انسان تعبیر به انشاء شده است.
این کلمه چنان که از متون لغت استفاده مىشود به معنى ایجاد و ابداع آمیخته با تربیت و پرورش است.
یعنى نه تنها خداوند شما را بدون هیچ سابقه آفرید، که تربیت و پرورش شما را نیز بر عهده گرفت، و مسلّم است که اگر آفریننده، چیزى را بیافریند، سپس او را رها سازد، زیاد قدرت نمائى نکرده.
اما اگر همواره او را تحت حمایت خویش قرار دهد و لحظهاى از پرورش و تربیت او غافل نگردد، عظمت و رحمت خود را کاملاً نشان داده است.
ضمناً نباید از جمله فوق، این توهّم پیدا شود که حوا مادر نخستین ما، از آدم آفریده شده است ـ آن چنان که در تورات در فصل دوم، شماره ۲۲ تا ۲۴ از سِفر تکوین آمده است ـ بلکه چون آدم و حوا طبق روایات اسلامى، هر دو از یک خاک آفریده شدهاند و هر دو یک جنس و یک نوع مىباشند، کلمه نفس واحده به آنها گفته شده است، در آغاز سوره نساء در این باره بحث کردهایم.
🌼🌼🌼
سپس مىفرماید:
جمعى از افراد بشر مستقر هستند و جمعى مستودع
(فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ).
مُسْتَقَرّ در اصل، از ماده قُرّ (بر وزن حُرّ) به معنى سرما است و از آنجا که سرماى شدید هوا، انسان و موجودات دیگر را خانه نشین مىکند، این کلمه به معنى سکون و توقف و قرار گرفتن آمده است، و مستقر به معنى ثابت و پایدار مىآید.
مُسْتَوْدَع از ماده وَدْع (بر وزن منع) به معنى ترک کردن است و از آنجا که امور ناپایدار محل خود را به زودى ترک مىگویند، این کلمه به معنى ناپایدار نیز به کار مىرود، و ودیعه را از این نظر ودیعه مىگویند که باید محل خود را ترک گوید و به دست صاحب اصلى باز گردد.
از مجموع آنچه گفته شد چنین نتیجه مىگیریم:
آیه فوق مى گوید بعضى از انسانها پایدارند و بعضى ناپایدار.
در این که منظور از این دو تعبیر، در اینجا چیست؟ در میان مفسران گفتگوى زیادى دیده مىشود، ولى از میان آنها چند تفسیر که در عین حال منافاتى با هم ندارند و مى تواند همه به عنوان تفسیر آیه پذیرفته شود، نزدیک تر به نظر مىرسند.
نخست این که منظور از مستقر، انسانهائى هستند که آفرینش آنها کامل شده و در قرارگاه رحم مادر، یا در روى زمین گام نهاده اند.
و مستودع اشاره به افرادى است که هنوز آفرینش آنها پایان نیافته و به صورت نطفهاى در صلب پدران هستند.
دیگر این که مستقر اشاره به روح انسان مىباشد که موضوعى پایدار و برقرار است.
و مستودع اشاره به جسم انسان است که ناپایدار و فانى است.
در بعضى از روایات یک تفسیر معنوى براى این دو تعبیر نیز، وارد شده که مستقر اشاره به انسانهائى است که داراى ایمان پایدارند و مستودع اشاره به آنها است که ایمانى ناپایدار دارند.
در پایان آیه، بار دیگر مىفرماید:
ما نشانههاى خود را برشمردیم تا آنها که داراى فهم و درکند، بیندیشند
(قَدْ فَصَّلْنَا الآیاتِ لِقَوْم یَفْقَهُونَ).
با مراجعه به لغت استفاده مىشود که فقه هر گونه علم و فهمى نیست، بلکه از معلومات حاضر، پى به معلومات غائب بردن است.
بنابراین، توجه به آفرینش انسان با این همه چهرههاى متفاوت و قیافههاى جسمى و روحى مختلف درخور این است که افراد نکته سنج در آن بیندیشند و خداى خود را از آن بشناسند.
#تفسیر_نمونه
ذیل آیه ۹۸ #سوره_انعام
@Roznegaar