eitaa logo
روزنگار
838 دنبال‌کننده
57.3هزار عکس
23.1هزار ویدیو
1.3هزار فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻چگونه مردم را به یک متقاعد کنیم؟ با ذکر «مبانی اعتقادی»؟ یا با «نتایج دنیایی آن عمل»؟ 🔻توجه به نتیجۀ دنیایی یک عمل، راحت‌تر انسان را متقاعد و انگیزه‌مند می‌کند 📌انگیزه‌های دنیوی در آیات قرآن- ج۲ 🔘 کاربرد کلمۀ «عاقبت» در قرآن، اکثراً در معنای «نتیجۀ اعمال ما در همین دنیا» است 🔘 در روایات وقتی می‌خواهند برای انجام یک کاری به انسان‌ها انگیزه بدهند، غالباً نتایج و آثارش را می‌گویند 🔘 اگر حوزۀ علمیه، آثار و نتایج را برای مردم توضیح می‌داد، الان وضع حجاب در جامعه بهتر بود _________ : علمی‌ترین نحوۀ برخورد با بسیاری از پدیده‌های انسانی این است که به «عاقبت آن پدیده‌ها» نگاه کنیم یعنی نتیجه و آثارشان را مطالعه کنیم. در حوزه‌های علمیه، این روش کمتر صورت می‌گیرد؛ ما بیشتر با مبانی و منشأ صدور حکم عملی-که فعل مکلّف است- کار داریم و به تطبیقِ آن با مبانی اعتقادی می‌پردازیم. اگرچه این روش درست است و در جای خود لازم است اما خیلی از اوقات متقاعدکننده نیست؛ آن‌طوری که عاقبت‌اندیشی، نتیجه‌گرایی و کارکردگرایی متقاعدکننده است. آدم با دیدن نتیجه و کارکرد یک رفتار، راحت‌تر متقاعد و انگیزه‌مند می‌شود. وقتی آدم به نتیجۀ عمل نگاه کند اگر ببیند نتیجۀ آن پرسود است به سمتش می‌رود و اگر ببیند ضرر دارد از آن دست می‌کشد. یکی از کلماتی که در آیات قرآن مکرر استفاده شده کلمۀ «عاقبت» است. عاقبت می‌تواند معنای اخروی داشته باشد که همان جزای اعمال در قیامت است اما کاربرد کلمۀ «عاقبت» در قرآن اکثراً در معنای «نتیجۀ کار در همین دنیا» است. می‌فرماید «انْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبين‏» (انعام،11) یعنی ببینید مکذبین به اهداف‌شان در همین دنیا رسیدند یا نه؟ ببینید آنها در اثر رفتار خودشان به چه نتایجی از بلاها و گرفتاری‌ها رسیدند. «عاقِبَةُ الأمور» یعنی نتیجۀ کارهای ما. البته خدا بین کار ما و اثر آن حائل است؛ معلوم نیست خدا اجازه بدهد به آن نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم. بعضی‌ها هم که به نتیجه می‌رسند، در حقیقت خدا به آنها مهلت و اجازه داده است. مثلاً برخی کافران تلاش کردند تا به ثروت برسند، آن ثروت صرفاً با تلاش آنها به‌دست نیامده بلکه خدا این امکانات را در اختیارشان گذاشته است. ما هم وقتی تلاش‌ می‌کنیم، ممکن است به نتیجه برسیم یا نرسیم. خدا می‌فرماید: «وَ مَنْ يُسْلِمْ وَجْهَهُ إِلَى اللَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‏ وَ إِلَى اللَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» (لقمان،22) تسلیم خدا باش و احسان کن. پس فقط تسلیم شدن کفایت نمی‌کند؛ عمل هم لازم است. بعد می‌فرماید: نتیجۀ کارها به‌دست خداست. ممکن است ببینید بعضی‌ها تلاش کردند و نتیجه گرفتند، آن نتیجه صرفاً ناشی از تلاش خودشان نیست؛ خدا خواسته آن نتیجه را به آنها بدهد. خدا عاقبت را به‌دست خودش گرفته، مثلاً طبق روایت، اگر با کسی به خاطر مال و ثروتش ازدواج کنی، به نتیجه نمی‌رسی و خدا تو را درماندۀ آن ثروت می‌کند. این یک قاعده است. خدا می‌فرماید که شما تلاش کنید؛ حالا ممکن است شما را به نتیجه برسانم یا نرسانم. توحید یعنی همین نگاه که نتیجه دست خداست، نه اینکه خدا یک‌دانه است و دوتا نیست! خارج از مدار تقوا و احسان عمل نکن، دلت تسلیم خدا باشد، کار خوب بکن، آن‌وقت به نتایجی که می‌خواهی می‌رسی. اگر آدم بخواهد به زور به برخی نتایج برسد ممکن است خودش را بدبخت کند. ما باید در رسیدن به نتایج به خدا توکل کنیم. در گفتگوهای اجتماعی‌ و فرهنگی‌ ما، عاقبت‌گرایی یعنی نتیجه‌گرایی و کارکردگرایی، باید افزایش پیدا کند. قبل از انقلاب، برخی از علما در فعالیت تبلیغی خودشان، به شیوه قرآن عمل کردند، مثلاً دربارۀ آثار موسیقی کتاب نوشتند و گفتند موسیقی با بدن و ذهن انسان چه‌کار می‌کند... اما بعد از انقلاب، این کارها را کمتر انجام دادیم، انگار انتظار داریم همۀ مردم، عقیدتی دین‌دار بشوند، به این معنا که بگوییم «مگر تو به خدا عقیده نداری؟ حکم خدا این است...، دیگر حرف نزن!» نه؛ راهش این است که آثار حکم خدا را بگویی تا اگر یک کاری خوب است، او متقاعد بشود و عمل کند و اگر یک کاری بد است، او متقاعد بشود و ترک کند. دربارۀ حجاب هم اگر حوزۀ علمیه در سال‌های گذشته، به شیوۀ قرآن کار می‌کرد و آثار حجاب و نتایج بی‌حجابی را برای مردم توضیح می‌داد، الان وضعیت جامعه خیلی بهتر بود. آثار بی‌حجابی چیست؟ همین را برای مردم بگویند کافی است. آن‌وقت مردم خودشان حجاب می‌گیرند. شما فقط آثار بی‌حجابی را بگو و توضیح بده آثار این سبک پوشش برای زن و مرد و برای خانواده چیست و چه نتایجی دارد. 🚩حرم حضرت معصومه(س)- ۱۴۰۱/۰۷/۰۱ 👈🏻 متن کامل: 📎 Panahian.ir/post/7573 @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 اميرالمؤمنين عليه‌السلام: 💠 مَن لم يَحْتَمِلْ زَلَلَ الصَّديقِ ماتَ وحيدا ❇️ كسى كه لغزش‌هاى دوست را تحمّل نكند [به تدريج از آنها مى‌‏بُرد و] تنها مى‌ميرد. 📚 غرر الحكم، ح ۹۰۷۹ @Roznegaar
🔸 ملاک ⁉️ آیا معیار حرمت فقط لهوی بودن آن است یا این که میزان تحریک و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حکمی دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایی که به صورت سه ضرب و همراه با موسیقی خوانده می‌شوند، چه حکمی دارد؟ ✅ ملاک آن ملاحظه کیفیت نواختن موسیقی با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگی‌های آن است و این که از نوع مضلّ عن سبیل اللّه باشد، هر موسیقی که به حسب طبیعت خود از نوع موسیقی لهوی مضلّ باشد، حرام است اعم از این که مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزل‌هایی که همراه با موسیقی خوانده می‌شوند به صورت غنا و آواز لهوی مضلّ در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است. @Roznegaar
راهکارهای طبیعی برای رفع @Roznegaar
نقشه‌ قدیمی آمریکا برای سرقت منابع کشورها 🔺 به بهانه جنگ با تروریسم، روزانه ۶۶هزار بشکه نفت از می‌دزدد. @Roznegaar
📸 این هم تصویری دیگر از باغ اروپا! 🔺 ۴۰۰ عالم مسلمان را در جریان اشغال در جمع‌آوری کرد و آن‌ها را سر برید. 🔸این همون باغی هست که بورل گفت؛ رفته جنگل رو هرس کرده! @Roznegaar
معتاد مدرنیسم ! 🔹 من ‌و شما هم معتاد هستیم، به روح و تفکر یهود معتاد هستیم. دو روز آنها را از ما بگیرند، یهودیت و صهیونیسمِ خو‌نمان پایین می‌آید و خفه می‌شویم. استخوان‌هایمان درد می‌گیرد، سردرد می‌گیریم! 🔸 آیا می‌شود برخلاف آن رویۀ فکری‌ای که امروز در دانشگاه‌ها حاکم است، فکر کرد؟ منی که مثلاً درس فنی خوانده‌ام، به دانشجوی معماری یا عمران خودم بگویم: «عزیز من، خانۀ آپارتمانی نساز چون با فرهنگ و دین و هیچ‌چیز تو سازگاری ندارد. اگر ژاپنی‌ها می‌سازند چون ۱۴۰میلیون جمعیت را در یک وجب، جا داده‌اند، مجبورند عمودی بسازند. اما تو که مشکل نداری‌، تو چرا می‌سازی؟» در جواب می‌گویند: «داری پرت‌وپلا می‌گویی. تو نمی‌فهمی داری چه می‌گویی.» این تفکر مدرنیسم است. 📗برشی از تمدن غرب و فرهنگ یهود @Roznegaar
بیماری چه علائمی دارد؟ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
07-SonateShaytan.mp3
38.56M
جلسه هفتم 🎙 استاد 📅  جلسه مورخ  ۱۴۰۱/۹/۲۰ 📍جلسه مذهبی ریحانة الحسین(ع) ☑  علت خلق کردن تاریکی؟؟ ☑  مناظره انیشتن بااستادخود.. ☑️  دردل انسان چه موقع تاریکی میباشد؟؟ ☑  قرآن درمورد قضاوت دیگران؟؟ ☑ چه موقع بایدقضاوت کرد؟؟ ☑  یک سنت شیطان؟ ☑ ۳دسته ازعبادت کنندگان؟ ☑ تشخیص کارباتوقع از کاربی توقع @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸 وقتی کسی سؤالی می‌پرسه، با آرامش متانت و در نهایت احترام بهش جواب میدی؛ که نشونه ادبه. 🔸 اصلی‌ترین کودک هست. ✅ خیلی خنده‌دار کودک رو، هیچ وقت مسخره نکن! که نابودکننده‌ و هست. @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روش‌های پاک کردن 🔸با این چند ترفند ساده نقره‌تون رو جلا بدید و تمیز کنید تا دوباره مثل روز اول نو بشه @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
34.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
برخلاف قسمتهای قبلی، دیدن این قسمت را به همه پیشنهاد نمیکنیم. آشنایی با شخصیت درنده و ستمگری مثل و جنایاتی که در زیر مجموعه او در انجام شده، اعصاب و روان میخواهد. پس اگر زیر ۱۴ سال هستید یا شرایط روحی مناسبی ندارید ؛ قسمت ۵۲ برنامه را نبینید! @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا