eitaa logo
روزنگار
779 دنبال‌کننده
47.2هزار عکس
10.6هزار ویدیو
899 فایل
مجله روزنگار ، حاوی مطالب مفید در موضوعات مختلف مرتبط با حال و هوای روز و کاربردی است. قدمت چندین ساله این کانال آنرا به مرجعی قابل جستجو تبدیل کرده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏡نماهنگ ویژه "ریحانه" 📹 *اقیانوس‌های آرامش* 📝 نماهنگی از بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار کارکنان و خانواده‌های ناوگروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران ➕ سخنان همسر یکی از کارکنان ناوگروه 📥 کیفیت اصلی👇 khl.ink/f/53551
💬 | متشکّل شدن مجدد شیعه 👈🏼 نگاهی به الگوی ویژه هدایت و سیره تبلیغی امام سجاد علیه‌السلام و ثمرات آن بر اساس بیانات رهبر انقلاب 🔻‌ زندگی امام سجاد «از همه جهت یکی از زندگی های پر از درس است.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ یکی از این جهات، الگوی هدایت و سیره تبلیغی ایشان است. همه شواهد نشان می دهد نیم قرن بعد از حکومت پیامبر اسلامی، جامعه اسلامی چنان به انحراف رفته است که امیدی به اصلاح آن نیست؛ اما به راستی امام سجاد چگونه در طول ۳۵ سال دوران امامت خود با صبر و استقامت، چنین اثر شگفتی در جامعه اسلامی‌ ایجاد کردند؟ 🔻 اختناقِ گسترده در دوران بعد از حادثه عاشورا 🔹 شرایط دوران امام سجاد از چند جهت حائز اهمیت است. از یک سو «وقتی‌که حادثه‌‏ى عاشورا پیدا شد، در عالم اسلام... حالت رعبى میان مردم به وجود آمد؛ بیشتر یا شاید کلّاً در میان شیعیان و طرف‏داران ائمّه.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۸۴) از سوی دیگر «عامّه‌‏ى مردم دچار یک بی‌ایمانى و ضعف و اختلال اعتقادى شدید شده بودند. کار به جایى رسیده بود که حتّى بعضى از ایادى دستگاه خلافت، نبوّت را زیر سؤال میبردند.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۱) و «اخلاق مردم بشدّت خراب شده بود.» (انسان۲۵۰ساله، ص ۱۸۲) چراکه «بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند.» ۱۳۷۲/۴/۲۳ 🔹 در آن دوران «اغلب شخصیّت‌های بزرگ، سر در آخور تمنّیّات مادّی‌ای که به‌وسیله‌ی رجال حکومت برآورده میشد، داشتند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ و کارشان شده بود «از طرفى موجّه کردن و محبوب کردن چهره‏ى قدرتها در دل مردم، از طرفى منفور کردن خاندان پیغمبر و محبّت اینها را از دلها گرفتن.» (حماسه امام سجاد، ص ۸۳) فشار و سخت‌گیری به جایی رسیده بود که «دستگاه عبدالملک... کمال اِشراف و نظارت را بر زندگى امام سجّاد داشت. جاسوس‌هایى گماشته بود که وضع زندگى امام سجّاد را به او گزارش بدهند.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۹۳) 🔹 حال سؤال این است با وجود اینکه «اختناق در آن دوران و نامناسب بودن وضع، اجازه نمی‌داد که امام سجاد بخواهند با آن مردم بی‌پرده و صریح و روشن حرف بزنند؛ نه فقط دستگاه‌ها نمی‌گذاشتند، مردم هم نمی‌خواستند.» ۱۳۶۵/۴/۲۸ امام سجاد چگونه اسلام را از تحریف و جامعه اسلامی را از خطر انحراف نجات دادند؟ 🔻 امام از هیچ‏کس مأیوس نیست... 🔹 نگاه متعارف جامعه اینگونه است که با وجود چنین وضعیتی، تربیت مردم ناشدنی است. اما «امام سجاد... نگفتند وضع بد است، نگفتند که از شمشیر قدرت حاکم خون میچکد، نگفتند این حرفها در دل و مغز علیل مردم جا نمیگیرد؛ ‏حرفشان را گفتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶) سیره عملی ایشان نشان می‌دهد «امام از هیچ‏کس مأیوس نیست حتّى از محمّد‏بن شهاب. امام انسان را داراى فطرت نیکو میداند... بدیها عارضیاند، بدیها مال بعدند، بدیها نقش‏ونگار روى این صفحه هستند و خود صفحه پاک است... هر انسانى در هر حدّى از انحراف، از قلمرو و محیط و منطقه‏ى امید یک ‏انسانِ هدفى و مسلکى بیرون نیست؛ همه‏کس را میتوان امیدوار بود که هدایت شود.» (حماسه امام سجاد، ص۱۵۳) 🔻 دو نوع روش تبلیغی امام 🔹‌ با بررسی شیوه تبلیغی حضرت سجاد می‌توان دریافت که «امام چون در دوران اختناق زندگى میکردند و نمیتوانستند مفاهیم مورد نظر خودشان را آشکارا و صریح بیان کنند، از شیوه‏ى موعظه و دعا استفاده کردند. دعا مربوط به صحیفه‏‌ى سجّادیّه است... و موعظه مربوط به بیانات و روایاتى است که از آن حضرت نقل شده.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۵) 🔻 اولاً حضرت برای بازسازی جامعه نبوی «پوششى براى حقایق درست میکرد، و آن، پوشش، دعا بود.» (حماسه امام سجاد، ص ۱۶۲) یعنی در بدترین شرایط تبلیغی «امام سجّاد از بيان معارف دست نکشيد؛ به‌عنوان دعا، به‌نام نيايش، مطالبى فراهم آورد و آنچه ميخواست بگويد، گفت.» (همرزمان حسین، ص ۹۲) ثانیاً موعظه «بهترین نحو انتقال و القای ایدئولوژى و افکار درست است.» (حماسه امام سجاد، ص۲۰۶) موعظه‌های عمومی حضرتسه ویژگی مهم دارد: 🔹 ۱- «این بیانات امام که خطاب به عامّه‏‌ى مردم است، از نوع آموزش نیست، از نوع تذکّر و یادآورى است. یعنى در این بیان، امام نمی‌نشینند مسئله‏‌ى توحید را براى مردم باز کنند و بشکافند، یا مسئله‏‌ى نبوّت را براى مردم تفسیر کنند بلکه تذکّر میدهند، یادآورى میکنند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۰) 🔍 ادامه👇
🔍 ادامه 🔹 ۲- «امام در این بیان عمومى یعنى در خلال مسائل اسلامى، ناگهان بر روى مسئله‏‌ى امامت تکیه میکند؛ مثل این است که مثلاً در دوران رژیم گذشته کسى با شما این‏جورى حرف بزند که آقایان! به فکر خدا باشید، به فکر مسئله‏‌ى توحید باشید، به فکر مسئله‏‌ى نبوّت باشید، به فکر مسئله‏‌ى «حکومت» باشید. ببینید؛ عیناً امامتى که ما اینجا در بیان امام سجّاد میبینیم، مثل همین کلمه‏ى «حکومت» است در دوران رژیم گذشته؛ که حرف خطرناکى بود.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۲) 🔹 ۳- «در خطاب به عامّه‌‏ى مردم دائماً استناد به آیات میشود؛ چرا؟ چون عامّه‏‌ى مردم امام سجّاد را به‏‌صورت یک ‏امام نگاه نمیکنند و براى حرفهایش دلیل میخواهند، استدلال میخواهند؛ این است که امام به آیات استدلال میکند.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۳) 🔻 روش خاص تبلیغ و هدایت 🔹 رویکرد امام به دعا به این دلیل است که «یکى از نتایجى که دعا میتواند داشته باشد، این است که انگیزه‏‌هاى سالم و صحیح را در دلها بیدار میکند... و صحیفه‏‌ى سجّادیّه از اوّل تا آخر پُر از انگیزه‌‏هاى شریف و عالى براى انسانها است که اگر انسان به آنها توجّه بکند، واقعاً ‏همین صحیفه‌‏ى سجّادیّه کافى است که یک ‏جامعه را توجّه بدهد و اصلاح کند و بیدار کند.» (حماسه امام سجاد، ص ۲۲۴) 🔹 رویکرد امام به موعظه هم به این دلیل است که «اگر کسى میخواست آنجا به مردم بگوید که به فکر مسئله‏‌ى حکومت باشید، این حرفى نبود که دستگاه به‌‏آسانى از آن بگذرد امّا وقتى به زبان موعظه و در زبان یک ‏آدم زاهد و عابد بیان میشود، براى دستگاه یک ‏مقدارى قابلیّت قبول پیدا میکند؛ یعنى آن‏قدرها حسّاسیّت‌‏برانگیز نیست.» (حماسه امام سجاد، ص۲۱۳) 🔻 امام سجاد شيعه را مجدد متشکّل کرد 🔹 جهاد تبلیغی امام سجاد آن‌چنان آثار بنیادینی در جامعه داشت که گویی بعثت دوباره انجام گرفته است. شرایط به گونه‌ای شد که «کم‌کم و تدريجاً مردم ملحق شدند و زياد شدند و زياد شدند و جمعيت شيعه سر و سامانى گرفت. بر اثر همين گفته‌هاى گرم امام چهارم که مثل تازيانه‌اى بر دوش فکر و روح مردم نواخته ميشد.» (همرزمان حسین، ص ۱۶۰) 🔹 امام سجاد «شيعه را مجدّداً متشکّل کرد و تحويل امام باقر داد.» (دو امام مجاهد، ص ۳۱۴) نهایتاً «نتیجه این شد که در شصت سال بعد، هفتاد سال بعد، از همین کوفه جوانها و پیرمردها بلند میشدند می‌آمدند مدینه و سالیانى در کنار مرکز فیض جعفر‏بن محمّد میماندند و بهره میبردند و برمیگشتند.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۶)، «بزرگانى که از رُوات امام صادق شما میشناسید، اغلب مال کوفه‏اند؛ در همین شهر بود، در همین محیط بود، در همین فضاى مسموم بود. چه کسى زراره را درست کرد؟ چه کسى محمّد‏بن مسلم را درست کرد؟ چه کسى مفضّل‏بن عمَر را درست کرد؟ یحیی‌بن امّ‏‌طویل را چه کسى درست کرد؟ امام سجّاد درست کرد.» (حماسه امام سجاد، ص۱۲۷) 🔹 اما آنچه از امام سجاد به عنوان هدایت گر ویژه و برترین مبلّغ احیاگر اسلام می توان الگو گرفت، این است که «امروز، ما چنين وظيفه‌اى داريم. البته شرايط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمد اللَّه حکومت حق يعنى حکومت شهيدان قائم است. پس، ما وظايفى داريم.» ۱۳۷۶/۲/۱۷ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله
نسخه تابلو اعلانات.pdf
4.69M
🖼 نسخه | شماره جدید نشریه خط حزب الله
💬 | امام احیاگر 👈 درباره کتاب روایت رهبر انقلاب از سیره مبارزاتی امام سجاد(ع) ✏️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: ما به‌جاى اینکه بیاییم زندگى امام حسن مجتبى(علیه السّلام) را جدا، و زندگى امام حسین(علیه السّلام) را جدا، و زندگى امام سجّاد(علیه السّلام) را جدا تحلیل کنیم... باید یک انسانى را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده، و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهى گذاشته، و تا سال ۲۶۰ هجرى این راه را طى کرده است. ۱۳۶۵/۰۴/۲۸ 🔹حماسه امام سجاد علیه‌السلام عنوانی کتابی است که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده و شامل سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع تحلیل زندگی ائمه و زندگی امام سجاد علیه السّلام است. 🗓 به مناسبت ۲۵ محرم‌الحرام سالروز شهادت حضرت زین‌العابدین علیه‌السلام بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR در گفتاری از آقای دکتر محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر و کارشناس تاریخ اسلام، مباحث اصلی کتاب حماسه امام سجاد(علیه السّلام) را بررسی کرده است. 🔍ادامه را بخوانید👇 khl.ink/f/53549
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جلسه نهم استاد 🔰 فصل اول؛ دو راهی طغیان و اطمینان ▪️شب تاسوعا، ۱۴۰۲ * اطمینان؛ دلدادگی به خدا * امتحان؛ سنگ محک طغیان و اطمینان * تلقی غلط از خوب و بد؛ علت اصلی طغیان * پندار خوب ما از دنیا لزوما درست نیست! * ابزار باید با هدف و خودِ فرد متناسب باشد * دنیا؛ ابزارِ آمادگی برای زندگی حقیقی! * پاسپورت؛ مثال دقیق برای دنیا و آخرت * چون خوبی نمی‌بینیم نمی‌تونیم صبر کنیم! 🔻شعر حکیمانه پروین اعتصامی * ماجرای جذاب پیرمردِ گدا و دو فرزندش * گره‌گشایی عجیب خداوند از پیرمرد * ماجرای نماز میرفندرسکی و خراب شدن کلیسای سه هزار ساله * از وقتی شروع به کار خوب کردم، دائم بد میارم! * بلا؛ نشانه توجه خداوند * امام حسین علیه‌السلام؛ گرفتاری، فقر و کشتار؛ بر سر شیعیان ما می‌باره! * روضه حضرت عباس علیه‌السلام ⏰ مدت زمان : ۱:۱۶:۴۸ 📅 ۱۴۰۲/۰۵/۰۴ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بِسم الله الرَّحمنِ الرَّحیم 🔆 شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ هجری خورشیدی 🌛السبت ۲۵ محرم الحرام ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 Saturday 12 August 2023 AD 🔹 ۱۴۵مین روز سال، ۲۲۰روز مانده از سال 🔸 ۲۱مین هفته سال، ۳۱هفته مانده از سال 🌹 امروز شنبه ، متعلق است به: پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم 📿 اذکار توصیه شده :: الف) ۱۰۶۰ مرتبه : « یا غنی » بعد از نماز صبح که موجب "غنی و بی‌نیازشدن" می‌گردد. ب ) ۱۰۰ مرتبه : « یا رَبَّ الْعالَمین » « ای پروردگار جهانیان » ج ) ۱۰۰۰ مرتبه : « یا حَیُّ یا قَیّوم » « ای زنده، ای پاینده » 📿 اوقات استخاره شنبه : الف) از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۰ صبح ب ) بعد از اذان ظهر تا ساعت ۱۶ عصر @Roznegaar‌
🔆 شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ هجری خورشیدی 🌛السبت ۲۵ محرم الحرام ۱۴۴۵ هجری قمری 🎄 Saturday 12 August 2023 AD 📿 به احتیاط یک تا دو دقیقه‌ای لحاظ شود🌱 وقت دعا ما رو هم به خاطر داشته باشید🌱 @Roznegaar
✴️ شنبه 👈 ۲۱ مرداد / اسد ۱۴۰۲ ه.ش 👈 ۲۵ محرم الحرام ۱۴۴۵ ه.ق 👈 ۱۲ اوت / آگوست ۲۰۲۳ م 🕌 مناسبت های دینی و اسلامی 🏴 شهادت امام زین العابدین علیه السلام به روایتی " 94 هجری". 🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی 📛صبح روز اول هفته را با صدقه آغاز کنید 🚘مسافرت و سفر سودی ندارد و در صورت ضرورت همراه صدقه باشد 👶 زایمان مناسب و نوزاد عالم و دانشمند و نجیب و روزی دار خواهد بود 🔭 احکام و اختیارات نجومی 🌓 امروز قمر در برج سرطان و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است: ✳️امور زراعی و کشاورزی ✳️بذر پاشی و کاشت ✳️کندن چاه و کانال ✳️خرید و فروش ملک ✳️و خطاطی نیک است 📛ولی امور ازدواجی خوب نیست 👩‍❤️‍👨 انعقاد نطفه و مباشرت. 👩‍❤️‍👨 امشب: مباشرت دلیلی ندارد 💇💇‍♂  اصلاح سر و صورت. طبق روایات، (سر و صورت) در این روز از ماه قمری ،خوب است. 💉💉 حجامت: خون دادن فصد زالو انداختن خون_دادن یا در این روز از ماه قمری، باعث صفای خاطر می شود. 😴😴 تعبیر خواب امشب: خواب و رویایی که شب یکشنبه دیده شود تعبیرش از ایه 26 سوره مبارکه " شعراء" است. قال ربکم و رب آبائکم الاولین... و از مفهوم و معنای آن استفاده می شود که فرد بسیار خوب و عاقلی در مقام نصیحت و موعظه آن شخص در آید تا خواب بیننده به جواب سوال برسد و بر خصم خود غالب گردد و شاد شود و چیزی در این موضوعات قیاس شود.شما مطلب خود را بر آن قیاس کنید. 💅 ناخن گرفتن شنبه برای ، روز مناسبی نیست و طبق روایات ممکن است موجب بیماری در انگشتان دست گردد 👚👕دوخت و دوز شنبه برای بریدن و دوختن، روز مناسبی نیست آن لباس تا زمانی که بر تن آن شخص باشد موجب مریضی و بیماری اوست.(این حکم شامل خرید لباس و پوشیدن نمی شود) @taghvimehamsaran @taghvimehmsaran @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزهای ، منتخبی از برگرفته از کتاب شریف سیدبن‌طاووس (مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت) و دیگر کتب ادعیه 🔶 اگر اعمال ما، جز این نقص را نداشت که نشاط و شادمانی ما، هنگام رسیدن به خواسته‌های دنیوی و اشتغال به شهوات طبیعی دنیا، بیشتر است از رغبت ما به آنچه در نزد خداوند جل‌جلاله، در نقص آنها کافی بود. و این بیماری روشنی است که هیچ تردیدی در آن نیست و بعید است که اعمال ما از این گرفتاری‌ها و مصائب خالی باشد. 📚 اقبال‌الاعمال، ج٢، ص٩۵٢ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم 🌺 «فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُوا يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئًا فَرِيًّا» (مریم) در حالی که او را در آغوش گرفته بود، نزد قومش آورد؛ گفتند: «ای مریم! کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی! آیه ۲۷ @Roznegaar
سرانجام مریم در حالى که کودکش را در آغوش داشت از بیابان به آبادى بازگشت و به سراغ بستگان و اقوام خود آمد (فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ). هنگامى که آن‌ها نوزاد را در آغوش او دیدند، دهانشان از تعجب باز ماند، آن‌ها که سابقه پاکدامنى مریم را داشتند و آوازه تقوا و کرامت او را شنیده بودند، سخت نگران شدند، تا آنجا که بعضى به شک و تردید افتادند، و بعضى دیگر هم که در قضاوت و داورى، عجول بودند زبان به ملامت و سرزنش او گشودند، و گفتند: حیف از آن سابقه درخشان، با این آلودگى! و صد حیف از آن دودمان پاکى که این گونه بدنام شد. گفتند: اى مریم! تو مسلماً کار بسیار عجیب و بدى انجام دادى ! (قالُوا یا مَرْیَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَیْئاً فَرِیّاً). 🌺🌺🌺 فَرِىّ بنا به گفته راغب در کتاب مفردات ، به معنى بزرگ یا عجیب و یا ساختگى آمده است و در اصل از ماده فرى به معنى پاره کردن پوست براى اصلاح آن است. ذیل آیه ۲۷ @Roznegaar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا