میدونید یکی از عجائب این نسل چیه؟!
مثلا الان پلیلیست گوشیهاشون را باز کنید؛ کنار میثم مطیعی، شاهین نجفی هم گوش میدن.
تو عزاداری محرم، با عشقشون عکس دوتایی میگیرن.
یا نه، گوشهی هیئت واسه رسیدن به همدیگه اشک میریزن.
با آهنگ رپی که زمزمه میکنن، سر مزار شهدا میرن.
این نسل دچار تناقض رفتاری شدند.
میدونید چرا؟!
من فکر میکنم یکی از عمدهترین دلایلش "ریاکاری" امثال ما بوده. ریاکاری، منجر به تنفر از ارزشها میشه، ریاکاری باعث سردرگمی آدمهایی میشه که شاهد این تظاهرند.
این نسل، خیلی تنهان
خیلی غریبن
این نسل را دوست داشته باشیم.
*ببخشید بابت بکارگیری ادبیات گفتاری. تصور کردم عامیانه بنویسم اثرش بیشتر خواهد بود.
https://eitaa.com/roznevesht
دولت تحمیق و یاس به لطف خدا تمام شد. امیدواریم سوگند امروز دولت برای احیای تدبیر و امید زود به ثمر بشینه.
در دستورالعمل ستاد کرونا برای برگزاری مراسم محرم آمده است:
«۱. برگزاری هیئت در فضای باز با یک سوم ظرفیت.
۲ . برگزاری هیئت در فضای بسته با یک چهارم ظرفیت.
۳. زمان برگزاری مجالس حداکثر ۲ ساعت.
۴. استفاده از طبل و سنج با شرط شخصی بودن یا ضدعفونی کردن هنگام جابجایی بین افراد.
۵. دستهروی، به صورت محلی و رعایت فاصله گذاری.
۶ . ضرورت فاصله گذاری اجتماعی در طول مراسم.
۷ .استفاده از ماسک به صورت مستمر.
۸. توزیع اقلام بهداشتی در ایستگاههای صلواتی با عنوان موکب سلامت»
آدم حس میکند کسانی که این دستورالعملها را نوشتهاند نه تا حالا هیئت رفتهاند و نه تا حالا عزاداری دیدهاند.
کدام یک از این دستورالعملها قابلیت اجرایی دارد در مراسمات سنتی ما؟ و اگر قابلیت دارد، کدامش اجرا میشود اصلا؟
مگر مراسم مسلمیه را چند هفته پیش در شهر ری ندیدید؟
چرا سیاستگذاریهایی میشود که قدرت در اجرایش وجود ندارد؟
این تعارض از کجاست؟
مگر اولویت با حفظ جان مردم نیست.
نمیتوان به بهانهی اینکه نمیشود با دستگاه اباعبدالله درافتاد، از مسئولیت شانه خالی کرد.
کادر درمان در حال استهلاک است.
مذهبیها! شما را به مذهبتان، امسال بیشتر رعایت کنید.
#روز_نوشت
#کرونا
#عزاداری
https://eitaa.com/roznevesht
فلسفهی عزاداریها را همگی بلدیم. مثلا خود من، در دوران نوجوانی وقتی حماسهی حسینی شهید مطهری را خواندم فهمیدم که اگر بخواهم به جایی برسم باید رنج تعقل را بهجان بخرم. اینکه "حسین" شهید جهل است آنگاه که با تعصب عجین گردد را هم همان زمان یاد گرفتم.
خوب حالا اگر بخواهیم منطقی و بر اساس تعقل عمل کنیم، باید در رعایت پروتکلها جدی باشیم.
وقتی به مردم نگاه میکنیم و عدم رعایت قوانین بهداشتی را شاهد هستیم، میفهمیم که ما فقط در افزایش مایههای عاطفی_مذهبی این مردم سهیم بودهایم و نه در افزایش مایههای عقلگرایی دینی.
و این بدترین درد است برای زیستدینی ما...
#روز_نوشت
#کرونا
#عزاداری
https://eitaa.com/roznevesht
این خبر را برسانید به کنعانیها
بوی پیراهن خونین کسی میآید...
https://eitaa.com/roznevesht
عاشقی کنید
و در عشق "حسین" ذوب شوید؛
اصلا بدون "حسین" حیات بیمعناست.
اما عاقلانه عاشقی کنید.
شاید در این شرایط سخت، دینداری دیجیتال یا همان عزاداری در فضای مجازی بتواند کمی اوضاع وخیم همهگیری کرونا را بهتر کند.
باور کنید تغییر شکل عزاداری به معنای حذف عزاداری و تعطیلی آن نیست.
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام آقا...
چه خوب که شما را داریم.
چقدر خوب، که نور شما در قلبمان پررنگ است...
https://eitaa.com/roznevesht
چو بید بر سر ایمان خویش میلرزم
تو روضهی شما فقط حفظ ایمان طلب میکنیم آقاجان...
https://eitaa.com/roznevesht
آدم گاهی بیآنکه بداند، بیآنکه بخواهد راه را گم میکند و "حسین" چه دلسوزانه چراغ راه او میشود.
شب، محکوم به طاقت است
و آدم محکوم به صبر.
شب را چارهای جز تحمل نیست، تا چشمش به سپیدهدم منور شود و آدم را چارهای نیست جز صبر در برابر تاریکی، تنهایی، غم، خستگی یا هر سختی دیگری تا قلبش نورانی شود.
و "حسین" نور را به قلبمان هدیه میکند.
یا اباعبدالله
در آشوبهای نابهنگام جهان و در تشویشهای ناموزون روان، تعبیر من از وجود مقدستان تعبیری جز آرامش نیست.
محرم که میرسد مرور یادتان درذهن و قلبمان بیشتر میشود و هرچه به عاشورایتان نزدیکتر میشویم این یادآوری به اوج خود میرسد.
چه عقیدهی جذابیست بندگی را در محضر شما تجربه کردن و حیرت عقل را با تکیه بر عشق شما رفع نمودن و پرسشهای ناگزیر ذهن را با منطق شما پاسخ دادن.
آنکه دست از زندگی کشیده است را امید به زندگی میبخشید و به آنکه غرق در زندگیست، مرگ را یادآور میشوید.
حسین جان
شما عزیزترین و غریبترین اتفاق جهانید که خداوند بر بشریت بخشیده است. چه خوش تقدیر بوده است عالَم که شما را به خود دیده و چه بخت بلندی داشته است انسانی که ردپای شما را تا ابد دنبال میکند.
محصول تأمل من در این شبها اشتیاق و ترسی است که ناظر بر وجودم گشته و حسینی ماندن و از شما جدانشدن بزرگترین خواستهی من از محضر شماست.
🖋زهرا ابراهیمی
#روز_نوشت
#محرم
#حب_الحسین
https://eitaa.com/roznevesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه بازیست مگر
عشق جِگـَــر میخواهد....
میدونم این ایام سخته ولی میگذره دعا کن سربلند بشیم رفیق.
میدونی
داشتم فکر میکردم که "حر" چرا به این مقام رسید؟!
شاید مهمترین دلیلش اینه که وقتی فهمید راهش اشتباهه، برگشت.
یعنی ادب برگشت داشت.
بیا از راه غلط برگردیم رفیق😔
حسین جانم
همهی اندوههای عالَم، در مقابل غم شما تسلیم میشوند، از بس که عظیم است و بزرگ است این مصیبت...
قلبم تکهکلافی سردرگُم است از این همه غم در این روزها...
خدایا به برکت وجود مقدس امام حسین علیهالسلام، شرّ این بیماری را از جهان کم کن.
ظاهرا کرونا ویروس قدرت تشخیص بالایی داره!(عین سیاستمدارا)
تو هیئت و عزاداری جون آدمها را میگیره؛
اما تو راه شمال آروم از کنار مردم رد میشه.
روضهی "حسین"...
اگر بخواهیم از دل زمین، میانبُری به آسمان بزنیم، بیشک تجلی این امر جز با محبت "حسین" امکان نمییابد.
روضهی حسین، روح نیایش را در وجودمان زنده میکند؛ ترس از تغییر را از روانمان میزداید و روان جدیدی برای ما رقم میزند.
روضهی حسین نه انباشت احساسات منفی، بلکه حجم بالایی از آرامش را برایمان به ارمغان میآورد.
درنظام انگیزشی که امام برای همراه ساختن جامعه با خود بکار میگیرد، ورود به وادی طلب شرط همراهیست.
و چه زیبا امام میفرمایند: 《مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ، وَ مُوَطِّناً عَلی لِقاءِ اللّهِ نَفْسَهُ فَلْیَرْحَلْ مَعنا
هر کس آماده است خون خود را در راه ما نثار کند و خود را آمادهی لقای خداوند سازد، با ما رهسپار شود》.
واکاوی آخرین جملات حضرت هنگام خروج از مکه و قرار گرفتن در مسیر عشق، تاریخ را مجبور میکند که به مسئولیتپذیری اخلاقی امام شهادت دهد.
فلیرحل معنا... این کلام چیزی جز دعوت امام و درخواست امام برای همراهی و تلاش در جهت تفهیم مواضع خویش نیست.
او استدلالهایش برای رفتن و دلیلش را برای نماندن ذکر میکند. او قبل از رفتن هندسهٔ معرفت دینی را برای جامعهٔ آن روز ترسیم مینماید. ساختار ارزشی اسلام را به تصویر میکشد و همگان را از نظام ضد ارزشی که حاکم شده است، آگاه مینماید. امام برای تحول روانی جامعهاش تلاش میکند. فهم تقلیل یافته و سادهانگارانهی مردم از دین را به چالش میکشد. عادتوارههای مرسوم را زیر سؤال میبرد. جانِ کلام حسین این است که او با ظلم سر سازگاری ندارد.
تأمل در چرایی خفقان جامعهی آن روز، عمق درد را و عمق فاجعه را روشن میکند. اینکه در جامعهای نماز و روزه و شعائر برقرار باشد، اما ظلم امر مهمی جلوه نکند نشان میدهد که آن جامعه فهم دقیق و عمیقی از سیرهی معصوم ندارد*و با کجفهمی خویش کاری میکند تا این نقطهی ننگ تا ابد بر دامان تاریخ مسلمانان بماند.
*کمی شبیه جامعهی ماست انگار...
🖋زهرا ابراهیمی
https://eitaa.com/roznevesht