.
🔴نشست گروه بریکس و سفر وزیر خارجه ایران برای شرکت در این گروه
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
.
🔵 گروه بریکس ( برزیل، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و چین) معروف به کشورهای نوظهور قدرت اقتصادی در آینده ای نزدیک هستند و بناست ایران هم به این گروه بپیوندد.
همانطور که مشخص است کشورهای غربی از جمله آمریکا و آلمان، انگلیس و... در این گروه جایگاهی ندارند.
🔹مخصوصا آمریکا :
🔻با بدهی ۳۱ تریلیون دلاری ( بدهکارترین کشورهای جهان)،
🔻و با ظهور و بروز گروه بریکس،
و اتحاد کشورهای عضو شانگهای و آ. سه. آن،
🔻و فروپاشی سلطه دلار در تبادلات تجاری بین این کشورها،
⬅️ در آینده نزدیک باید خود را برای جبران بدهی های سنگین خارج از توان اقتصادی اش، آماده کند که بقول خود آمریکایی ها امکان جبران آن وجود ندارد.
✍محمدعلی برزگر، مدرس دانشگاه
🦋کانال الله اکبر
@allahoak_bar
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش چهارم و پایانی)
🔸 #گناه موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. #گناه همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو میرود.
💠 پنجمین اثر؛ تغییر یافتن نعمتها. در برخی از احادیث آمده که برخی از #گناهان باعث تغییر یافتن نعمتها میشوند؛ گناهانی چون:
🔹«ظلم و ستم به مردم»؛ #ظلم و ستم از جمله گناهانی است که باعث میشود عقوبت سختش زود به سراغ گناهکار بیاید؛ چنانچه در روایتی پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ثَلاثَهٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُها وَ لا تُؤَخَّرُ إلى الاخِرَهِ: عُقُوقُ الْوالِدَیْنِ، وَ الْبَغْیُ عَلَى النّاسِ، وَ کُفْرُ الاْحْسانِ؛ [۱] عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس مى باشد و به قیامت کشانده نمى شود؛ ایجاد ناراحتى براى پدر و مادر، #ظلم در حقّ مردم، ناسپاسى در مقابل کارهاى نیک دیگران». از این حدیث فهمیده می شود که گناه #ظلم و ستم به دیگران، از گناهانی است که عقوبتش دامن آدمی را در همین دنیا می گیرد و هم از گناهانی است که #نعمتها را تغییر می دهد.
🔹«از دست دادن عادت به کار خیر»؛ از برخی احادیث چنین برمی آید که اگر انسان مدتی به انجام خیر و نیکی عادت کرده باشد و سپس آن عادت را ترک کند، باعث می شود که #نعمتها تغییر کنند؛ چنانچه در روایتی از امام سجاد (ع) آمده که فرمود: «الذّنوب الّتی تغیّر النّعم... الزّوال عن العادة فی الخیر...؛ [۲] از جمله گناهانی که نعمت را تغییر می دهند، ترک عادت خوب است». یکی از عادت های خوب انسان می تواند صبر بر مشکلات باشد که امیرالمومنین (ع) به فرزندش امام مجتبی (ع) می فرماید: «و عَوِّد نَفسَکَ التَّصَبُّرَ (الصَّبرَ) عَلى المَکروهِ، و نِعمَ الخُلقُ التَّصَبُّرُ فِی الحَقِّ؛ [۳] خویشتن را به صبورى در برابر ناخوشایندها عادت ده و چه نیکو خصلتى است صبورى در راه حق».
🔹حال اگر انسان صبور پس از مدتی عادت به این خصلت نیک، آن را کنار بگذارد و راه بی صبری و بی تابی پیشه کند، نعمت ها را از دست داده و باعث تغییر یافتن آن خواهد شد؛ البته برای جبران آن باید به خداوند پناه ببرد، چرا که امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ... ضَعْفِ الصَّبْرِ؛ خدایا من به تو پناه می برم از سستی صبر». البته راهکارهایی برای قوی شدن صبر می توان بیان نمود که در این مجال نمی گنجد. پس #گناهان آثار مختلفی دارند که برخی از آنها در این پنج بخش مورد بررسی قرار گرفت.
پی نوشتها؛
[۱] أمالى طوسى، ج ۱، ص ۱۳
[۲] وسائل الشیعة، ج ۱۶، ص ۲۸۲، ۲۸۳
[۳] نهج البلاغة، نامه۳۱
منبع: وبسایت راسخون
#گناه #معصیت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️مذهب تشیّع، مکتب فداکاری
🔹 #مذهب_تشیع، مذهب فداکاری بوده است و در طول تاریخ، مردم برای عدالت و برای حقوق از دست رفته خود، همیشه قیام کردهاند، همیشه خون دادهاند.
بیانات حضرت امام در مصاحبه با رادیو بی بی سی درباره حکومت آینده ایران ۵۷/۰۹/۱۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️سه عمل عظیم و بزرگ امام
🔹امام بزرگوار ما سه عمل عظیم و بزرگ و تاریخی انجام داد؛ سه تحول بزرگ به وجود آورد. یکی در سطح کشور ایران، یکی در سطح امت اسلامی و یکی در سطح جهان:
1⃣تحول در سطح کشور این بود که «انقلاب اسلامی» را در این کشور به وجود آورد. این انقلاب یک ساخت سیاسی سلطنتی را در هم شکست، و مردم سالاری را جایگزین آن کرد. این انقلاب یک نظام دست نشانده و ذلیل در مقابل قدرتها را از میدان خارج کرد و یک نظام مستقل و متکی به عزّت ملی را جایگزین آن کرد.
2⃣آنچه در سطح امت اسلامی روی داد، تحول در سطح امت است. «جریان بیداری اسلامی» را امام به راه انداخت. دوره انفعال و بی تحریکی در دنیای اسلام با حرکت امام به سمت ضعف و نابودی حرکت کرد. مسئلهی فلسطین پس از آن که به خیال صهیونیست ها و پشتیبانان شان یک مسئلهی تمام شده به حساب میآمد با تحول امام در سطح امت اسلامی به مسئلهی اول جهان اسلام تبدیل شد.
3⃣تحول سوم تحول در سطح جهان است. امام «فضای معنویت» و «توجه معنوی» را در دنیا زنده کرد؛ حتی در کشورهای غیر مسلمان. معنویت در زیر لگدکوبی سیاستهای مادیگری و ضدّ معنوی از بین رفته بود. معنویت از یادها رفته بود. حرکت امام بزرگوار رنگ معنوی را در دنیا دوباره زنده کرد.
🔹این سه تحول هیچکدام سابقه ندارد. شاید در آینده هم شبیه اینها و نظیر اینها را نتواند انسان پیشبینی کند که به وجود بیاید. این مخصوص امام بزرگوار بود.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۲/۰۳/۱۴
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شخصیت علمی و فرهنگی امام خمینی (بخش اول)
🔶تحصیل
💠تحصیل در خمین
🔹 #امام_خمینی (ره) در همان اوان کودکی آغاز به درس کرد و داخل منزل خود نزد معلمی به نام میرزا محمود به خواندن و نوشتن پرداخت و سپس قدم به مکتب گذاشت. در مکتب ملا ابوالقاسم، قرائت و تجوید قرآن را فرا گرفت. پیش اساتید دیگری به نامهای شیخ جعفر و میرزا محمد به درس و آموزش ادامه داد. پس از اتمام دوره مکتب خانه، به مدرسه احمدیه می رود تا درس های این مراکز جدیدالتاسیس را نیز تجربه کند. حسن مستوفی، فرزند خاله روح الله که در کودکی همدرس و همبازی هم بودند، می گوید: "ما با هم به مدرسهای می رفتیم که به سبک مدارس فرانسوی، میز و صندلی داشت".
🔹در مدرسه نزد شخصی به نام آقا حمزه محلاتی به تعلیم خط پرداخت و پیش از ۱۵ سالگی، تحصیلات فارسی آن روز را به پایان رساند. تحصیل علوم اسلامی نظیر صرف و نحو و منطق را در محضر یکی از دایی های خود به نام حاج میرزا محمد مهدی و برادر خود سید مرتضی پسندیده و آقا نجفی خمینی آغاز کرد و تا سال ۱۲۹۹ شمسی (۱۳۳۸ قمری) به تحصیل مقدمات در محضر آنان ادامه داد. ایشان در این سن اخبار کشور و شهر را پی میگرفت و در همه فعالیت های مربوط به جوانان مدافع شهر، شرکت میجست. جمعهها به میدان مشق تیر میرفت تا فنون دفاع را بیاموزد.
💠تحصیل در اراک
🔹سال ۱۳۳۹ه.ق #امام_خمینی (ره) برای تکمیل تحصیلات خود به اراک رفت. پیش از عزیمت به اراک، نخست تصمیم داشت که به اصفهان برود و در آن ادامه تحصیل دهد، اما آوازه شیخ عبدالکریم حائری یزدی که در آن سالها در همه مراکز علمی پیچیده بود، خمینی جوان را به اراک کشاند. در اراک، وارد مدرسه سپهدار شد و بیدرنگ، منطق را دوره کرد، نحو را به کمال آموخت و به بدیع و بیان احاطه یافت. در این دوره در محضر اساتیدی چون شیخ محمدعلی بروجردی، شیخ محمد گلپایگانی و آقا عباس اراکی تلمّذ کرد.
💠تحصیل در قم
🔹در سال ۱۳۰۱ه.ش (۱۳۴۰ه.ق.) که آیت الله حائری حوزه علمیّه اراک را به شهر مقدّس قم انتقال داد، #امام_خمینی (ره) نیز که تازه کتاب مطوّل را شروع کرده بود به قم رفت و در مدرسه دارالشفا مسکن گزید و در حوزه جدید التاسیس قم تحصیلات خود را با جدّیت بیشتری نزد اساتید بزرگ مانند میرزا محمدعلی ادیب تهرانی، سید محمد تقی خوانساری و میرزا سید علی یثربی کاشانی دنبال کرد و با پشتکار و کوشش های شبانه روزی موفق شد تا سال ۱۳۰۶ ه.ش (۱۳۴۵ ه.ق) در ۲۵ سالگی سطوح عالیه را به پایان رسانیده و در حوزه درس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری شرکت کند و پایه های علمی و مبانی فقهی و اصولی خود را تحکیم بخشد و به درجه اجتهاد فائق گردد.
🔹شاید یکی از کسانی که دیدار با او در زندگی امام تاثیرگذار بوده است، آیتالله سید محمدتقی خوانساری باشد. دو سال بعد، در قم با حاج شیخ محمدرضا نجفی اصفهانی آشنا شد که فلسفه میدانست و در فلسفه غرب نیز دستی داشت. وی در قم داروینیسم و نقد آن را تدریس میکرد و مدتی روح الله جوان در این درس حاضر شد. استاد دیگر امام در معقول، مرحوم حاج سید ابوالحسن رفیعی قزوینی است. محضر درس آن فیلسوف نامی، سه علم را به روح الله آموخت: ریاضیات، هیئت و فلسفه.
🔹از میان همه اساتید امام آن که بیش از همه روح او را اشباع میکرد، درس عرفان نظری مرحوم محمدعلی شاه آبادی بود. شش سال، گاه هر روز و گاه هر چند هفته یک روز، نزد او میرفت تا کنار فقه و فلسفه، عرفان را نیز بیاموزد. آشنایی امام با عرفان، چنان عمیق و گسترده بود که اگر به فقه و اجتهاد شهرت نمی یافت، اینک همگان او را فقط عارفی سترگ می شناختند که مدار عرفان در عصر حاضر است. علاوه بر این، در محضر آقا میرزا علی اکبر حکمی یزدی نیز علوم معنوی و عرفانی را در سینه اندوخت، و عروض و قوافی و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب را نزد مرحوم آقا شیخ محمدرضا مسجد شاهی آموخت. از آیت الله حاج میرزا جواد ملکی تبریزی اخلاق و عرفان را فرا گرفت و هماره از او به بزرگی و پاک نهادی یاد میکرد. #ادامه_دارد...
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
تشکر میکنم اگه گروهی دارید بفرستید ممنون
خداخیرتون بده
❤️❤️ تابستان ❤️❤️
اوقات فراغت
🌷کلاس برای فرزند پسرتون میخواهی
یه سری به موسسه ما بزنید 👇👇👇
لینک کانال
روبیکا https://rubika.ir/joing/DDJDEBDC0MCRYVAOCEPRTGKGUHVDXYLE
اینا
https://eitaa.com/Ebrahimianna
بفرستید برای خانواده هایی که نوجوان دارند
✅⬅️ با کمک شما اگریک نوجوان با قران و اهل بیت آشنا شود
و به سمت وسوی قرآن کشیده شود
حتما برای شما و جامعه اثرات مثبت و خوبی دارد
وثوابی هم نصیب شما میشود
نجف آباد خیابان شریعتی بعد مسجد النبی
هدایت شده از تبیین
⭕️بیان مباحث اخلاقی و تکرار آنها
🔹انسان، یکی از نکاتی که در #قرآن مکرر هست یا مکررات، برای اینکه، قرآن یک آدمسازی میخواهد بکند. قرآن تاریخ نیست، اگر تاریخ بود، در تاریخ، کتاب تاریخ، یک قصه را نوشت، ثانیاً اگر بنویسند زیادی نوشتهاند، اما کتاب اخلاق باید مکرر باشد. کسانی که #اخلاق میخواهند برای مردم بگویند، باید بگویند، بگویند، بگویند تا توی مغزشان بکنند، با یک دفعه گفتن درست نمیشود.
🔹یکی از نکات بزرگی که #قرآن_کریم، مکررات را میبینید دارد، اینها مکررات نیست، سبک انسانسازی این جوری است، هر صفحه را باز میکنی دعوت به #تقوا، دعوت به خوبی، دعوت به چی، آن صفحه هم باز میکنی، قصه موسی (ع) را چندین مرتبه ذکر میکند، قصه ابراهیم (ع) را چندین مرتبه ذکر میکند؛ قصه نمیخواهد بگوید که، یکدفعه وقتی گفت، خوب، بس است. اینهایی که قرآن را نمیشناسند، این خارجیها که نمیفهمند قرآن چی است، میگویند خوب بود باب باب باشد، هر بابی یک کلمهای باشد دیگر.
🔹 #قرآن آمده آدم درست کند؛ آدم درست کردن به یک دفعه گفتن نمیشود. معلم اخلاق با یک دفعه بگوید و تمام کند برود نمیشود؛ باید در یک مجلس هم ده مرتبه یک مطلب را هی بگوید، بگوید، بگوید تا در دلها بنشیند. ما باید دائماً به هم سفارش کنیم. حوزه های علمیه به دولت و به ملت و به اینها باید سفارش کنند، دعوت به تقوا کنند، دعوت کنند به وحدت، دعوت کنند به تقوا. مردم، هر کس با هم مینشیند این دعوت را بکنند، اهل منبر که میکنند و باید زیادتر بکنند.
بیاناتحضرتامام ۶۲/۱/۱
منبع: سایت جامع امام خمینی
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
⭕️مقاومت؛ راه و رسم اولیا
🔹 ... برای ما و شما برادرهای عزیز الگو شدند که ما از کمی عده و کمی عُده و کمی ابزار جنگ در مقابل تمام قدرتهایی که امروز با ما به جنگ برخاستهاند، مقاومت کنیم، و همان طوری که اولیای ما - علیهم السلام - نشان دادند که در مقابل مستکبران گاهی با تبلیغ و گاهی با اسلحه باید ایستاد و مستکبران را باید به جای خودشان نشاند.
بیانات حضرت امام ۶۰/۱۲/۱۸
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از تبیین
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«پانزده خرداد» سرآغاز نهضت امام خمينی (بخش اول)
🔹در مطالعه رخداد های سياسی و پديده های اجتماعی، چند عنصر مهم و اساسی را بايد همواره در نظر داشت؛ اول زمينه های پيدايش آن را بررسی کنيم، دوم تعريف درست و منطقی از پديده های اجتماعی و سياسی داشته باشيم، سوم رابطه علی و معلولی ميان پديده ها را بيابيم و چهارم در يک نگاه کلی و مجموعه ای بتوانيم عوامل گوناگون را از يک پديده به پديده ای ديگر ربط دهيم و تحليل ارائه دهيم. پاسخ به اين سوال که #امام_خمينی (ره) چه نقشی در ايجاد و پديد آمدن واقعه #پانزده_خرداد داشتند، احتياج به مطالعه بسيار و بررسی عوامل و ريشه های انقلاب اسلامی ايران دارد. در ابتدا بايد گفت خود حادثه #پانزده_خرداد ۱۳۴۲ يکی از زمينه ها و عواملی بود که #نقش_بنيادين در پيدايش حرکت عظيم و خروشان ملتی داشت که کشورشان وابسته به بيگانگان و سرسپردگان بوده است و اين موجب تبديل به يک پژواک جهانی گرديد و #انقلاب و پيآمد های آن را موجب گرديد. اندکی پيش از وقوع حادثه #پانزده_خرداد، شاه به بهانه پيشرفت، توسعه و تمدن، رفورماسيون يا #انقلاب_سفيد را مطرح کرد و آن را به رفراندوم گذاشت.
🔹مفاد اين اصلاحات و لوايح ششگانه، مسير #تمدن_غرب را هموار میکرد و دين زدایی و مقابله با اسلام و به يغما بردن ثروت های عمومی حاصل آن بود. [۱] متعاقب آن #امام_خمينی (ره) اعلاميه ای در دوم بهمن ۱۳۴۱ در تحريم رفراندوم در تهران و شهرستانها منتشر کرد که موج عظيمی به حرکت درآمد و فرياد «رفراندوم قلاب، مخالف اسلام است» بلند شد. شاه در ۴ بهمن به قم رفت تا تکليف خود را با مرکز مخالف ها و روحانيت مشخص کند، ولی با شعار «اسلام پيروز است، استبداد محکوم است» مواجه شد، که در پی آن چندين کاميون سرباز به مدرسه فيضيه حمله کردند و بسياری از دکان ها و مغازه هايی را که در اعتراض به اعمال شاه بسته شده بود شکستند، و حضرت امام در پی اين يورش عنوان کرد که جای هيچگونه تفاهم با دستگاه حاکمه باقی نمانده و شاه بايد برای جبران اهانت و تجاوزی که به حريم روحانيت شده علم را از مقام نخست وزيری عزل کند. روز ۶ بهمن رفراندوم انجام شد و کندی رئيس جمهور وقت آمريکا بلافاصله پيروزی شاه را تبريک گفت.
🔹سفير انگليس هم مراتب رضايتمندی ملکه انگليس را به علم اعلام داشت. اين رای گيری با فشار مقامات امنيتی و با شعار جاويد شاه انجام شد و با پنج ميليون و ششصد هزار رأی موافق در مقابل چهارصد هزار و پنجاه رای مخالف، به تصويب رسيد. [۱] #امام_خمينی (ره) در عيد فطر همان سال در اولين سخنرانی، مخالفت خود را با شاه اعلام داشت و سپس به علمای قم پيشنهاد کرد تا عيد نوروز ۴۲ را به عزای عمومی تبديل سازند و با پيک و نامه و پيام اين تصميم را به سراسر کشور تسری دادند. همزمان با عيد نوروز که مصادف با سالگرد شهادت امام صادق (ع) شده بود، واقعه تهاجم به #مدرسه_فيضيه رخ داد، در اين رابطه نيز چون شاه علما و روحانيت را سد راه اقدامات ضد دينی و غرب پسند خود می ديد، به مدرسه فيضيه حمله کرد و حوزه و طلاب را به خاک و خون کشيد. مدرسه طالبيه تبريز نيز در همين زمان مورد يورش قرار گرفت و صدمات وارده بر طلاب با چاقو و دشنه و گلوله زياد بود. اين اعمال رژيم حاکم بيش از پيش تنفر عمومی را به سوی خود جلب کرد و روحانيون را مصمم به مبارزه طولانی ساخت و پايگاه مردمی #امام_خمينی (ره) را هر چه بيشتر مستحکم کرد.
🔹 #حادثه_فيضيه اثر عظيمی در اجتماع و مردم داشت. استبداد دوره رضاخانی بازگشته بود و مردم اين حادثه را با واقعه مسجد گوهرشاد و ديکتاتوری رضا شاه مقايسه میکردند. عصر دوم فروردين ۱۳۴۲ منزل حضرت امام (ره) مرکز اجتماع مردم و روحانيون مبارز شد. امام در همان لحظه اول آگاهی از حمله به فيضيه، نقش سازنده يک رهبر را ايفا کرد؛ از بستن درب منزل با وجود شايعه حمله مأمورين به آن جلوگيری کرد و خود در ميان جمع باقی ماند و به آنها دلگرمی و شجاعت بخشيد و حتی عازم رفتن به مدرسه فيضيه بود. ایشان گفت بايد به فيضيه بروم و ببينم به طلبه ها چه میگذرد. در همان حالی که بسياری، روحانيت را شکست خورده میديدند، امام در وضعيت پيش آمده پيروزی را مشاهده میکرد. در اينجا #امام_خمینی (ره) فتوای تاريخی خود را صادر کرد و در آن فتوا تقيه را حرام و اظهار حقايق را واجب دانستند و لو بلغ ما بلغ. #ادامه_دارد...
پینوشت؛
[۱] رک. بهتاريخ سياسی ايران، جلال الدین مدنی، انتشارات اسلامی، ج۱
منبع: وبسایت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیّه قم
#پانزده_خرداد
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد