eitaa logo
هزار و یک نکته
241 دنبال‌کننده
221 عکس
32 ویدیو
23 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت اهل بیت علیهم السلام پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
📍در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد: 🔰ام البنین؛ سرباز ولایت در کسوت مادری رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه که حضرت ام‌البنین(س) سربازی برای ولایت بودند که در کسوت مادری قرار داشتند، عنوان کرد: این امر را می‌توان از منش و رفتار این حضرت در عصر امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دریافت که همواره مدافع حریم ولایت بود و در بزنگاه‌های حساس، با بخشش و ایثار ارزشمندترین دارایی‌هایش، دِین خود را به امام زمان خویش ادا کرد. 🔹معرفی جناب ام البنین فاطمه بنت حِزام مشهور به‌ ام‌البنین، از قبیله بنی‌کلاب بود. پدرش حِزام بن خالد مردی شجاع و دلیر و راستگو است. وی از استوانه های شرافت در میان عرب به شمار می رفت و در بخشش، مهمان نوازی، دلاوری و رادمردی و منطق قوی مشهور بود. مادر بزرگوار ام البنین، ثمامه (یا لیلی) دختر سهیل بن عامر بن جعفر بن کلاب است که در تربیت فرزندان کوشا بوده و تاریخ از وی چهره درخشانی را به تصویر کشیده است. در مورد تاریخ دقیق ولادت ام البنین اطلاعی در دست نیست و تاریخ نگاران، سال ولادت او را ثبت نکرده اند، ولی یاد آور شده اند که تولد پسر بزرگ ایشان، حضرت ابوالفضل علیه السلام، در سال 26 قمری اتفاق افتاده است. برخی از تاریخ نگاران، زمان ولادت ایشان را در حدود پنج سال پس از هجرت در حوالی کوفه تخمین می زنند. پس از شهادت حضرت فاطمه(س)، امام علی(ع) با برادرش عقیل که در نسب‌شناسی عرب خبره بود، درباره انتخاب همسری که اصیل و از خاندانی دلیر و نیرومند باشد و فرزندانی دلیر و جنگاور بیاورد، مشورت کرد. عقیل، فاطمه بنت حزام را پیشنهاد کرد و علی (ع) با او ازدواج کرد. نقل شده، ام‌البنین پیش از ازدواج با حضرت علی (ع)، با شخص دیگری ازدواج نکرده بود. همچنین گفته شده ام‌البنین بعد از شهادت حضرت علی(ع) با شخص دیگری نیز ازدواج نکرد. ام‌البنین چهار پسر به نام‌های عباس (ع)، عبدالله، جعفر و عثمان به دنیا آورد. به گفته منابع تاریخی، فاطمه کلابیه دارای چهار فرزند بوده و آن‌ها به شجاعت و دلیری مشهور بوده‌اند، لذا او را ام البنین به معنای مادر پسران نامیده‌اند. وی بعد از شهادت فرزندانش در شعرهایش از زنان خواسته که دیگر او را ام البنین نخوانند؛ زیرا به یاد فرزندان شجاعم می‌افتم و دلم آتش می‌گیرد. می‌گوید من زمانی ام‌البنین بودم ولی اکنون ام‌البنین و مادر پسران نیستم. در بعضی نقل‌ها آمده هنگامی که وی به خانه علی می‌رود از ایشان تقاضا می‌کند که فاطمه خطابش نکنند تا فرزندان زهرا به یاد مادرشان نیافتند؛ البته این مطلب در هیچ سند معتبری پیدا نشده‌ است. در اسناد تاریخی مطلب چندانی درباره تاریخ وفات ام البنین وجود ندارد، اما معتبرترین تاریخی که مربوط به وفات ایشان است تاریخ ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ قمری یا سال ۷۰ هجری بیان کرده‌اند. وی در قبرستان بقیع کنار صفیه و عاتکه عمه‌های پیامبر اسلام مدفون است. ویژگی‌های شخصیتی ایشان باعث شده که به عنوان یکی از زنان ولایت‌مدار در طول تاریخ شناخته شود، به مناسبت وفات ام‌البنین(س) و با هدف شناخت مهمترین عوامل ولایتمداری ایشان با یک کارشناس مذهبی به گفت‌وگو پرداختیم. رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: ولایتمداری ام‌البنین(س) را باید در سخنان و واکنش‌های او در مواجهه با امیرالمؤمنین (ع) و امام حسین (ع) و رویدادها و جنایاتی که در کربلا واقع شد، مشاهده کرد. 🔸عارف به حق ولایت وی اظهار کرد: یکی از نتیجه‌های آگاهی و محبت، حس وفاداری به عزیزان است و در زندگی ام‌البنین(س) این وفاداری در سخنان او پس از شهادت مولای متقیان علی (ع) مشهود است. وفاداری ام‌البنین(س) به همسر بزرگوار خویش به حدی است که پس از شهادت حضرت علی (ع) با آن که جوان بود اما به احترام آن حضرت و برای حفظ حرمت او، تا پایان عمر ازدواج نکرده و همسر دیگری را اختیار نمی‌کند؛ با آن که مدّتی نسبتاً طولانی (بیش از بیست سال) پس از آن حضرت زنده بود. این کارشناس مذهبی ادامه داد: زمانی که «امامه» یکی از همسران آن امیرالمؤمنین (ع) توسط «مغیرة بن نوفل» که یکی از مشاهیر عرب است خواستگاری می‌شود با ام‌البنین(س) در مورد ازدواج مشورت می‌کند، او در جواب می‌گوید: «سزاوار نیست پس از علی، ما در خانه دیگری باشیم و با مرد دیگر پیمان همسری ببندیم.»؛ این سخن ام‌البنین نه تنها در اَمامه که در لیلی تمیمیه و اسماء بنت عمیس نیز اثر گذاشت و تا پایان عمر هر چهار همسر امام علی (ع) ازدواج مجدد نکردند.
🔹اطاعت محض از ولایت چگینی بیان کرد: هنگامی که امام حسین (ع) آهنگ ترک مدینه و تشرف برای حج و به دنبال آن، هجرت به سوی عراق کرد، ام‌البنین(س) به همراهان امام حسین (ع) چنین سفارش می‌کرد: «چشم و دل مولایم امام حسین (ع) و فرمان‌بردار او باشید.»؛ این سخن، بیانگر اعتقاد عمیق ام البنین(س) به جایگاه امام حسین (ع) است که فرمان‌برداری از ایشان را در هر حالی خواستار شده است. 🔸صبر و تسلیم در مسیر ولایت وی اظهار کرد: پس از واقعه کربلا بشیر در مدینه ام‌البنین(س) را ملاقات می‌کند تا خبر شهادت فرزندانش را به او بدهد. ام‌البنین(س) پس از دیدن وی که فرستاده امام سجاد (ع) بود می‌گوید: «ای بشیر! از امام حسین (ع) چه خبر داری؟ بشیر گفت: خدا به تو صبر دهد که عباس تو کشته گردید. ام‌ البنین(س) فرمود: از حسین(ع) مرا خبر ده!» بشیر خبر شهادت بقیه فرزندان او را هم اعلام کرد، ولی ام‌ البنین پیوسته از امام حسین(ع) خبر می‌گرفت و با صبر و بصیرتی بی‌نظیر می‌گوید: «یا بشیر اَخْبِرْنِی عَنْ اَبِی عَبْدِاللّه (ع) أولادی وَمَن تَحتَ الخَضراء کُلُّهُم فداءُ لأبی عَبدِاللهِ الحُسین؛ ای بشیر خبر از اباعبدالله الحسین بده فرزندان من و همه آنچه زیر این آسمان مینایی است فدای اباعبدالله باد.» چگینی افزود: چون بشیر خبر شهادت امام حسین (ع) را به آن حضرت داد، صیحه‌ای کشید و گفت: «قَدْ قَطَّعتَ نِیاطَ قَلبی»؛ (ای بشیر! رگ قلبم را پاره کردی) و سپس صدا به ناله و شیون بلند کرد. اما فقدان فرزندانش او را متأثر و ناراحت کرده بود، چنانکه وقتی حضرت زینب(س) سپرخونین حضرت عباس(ع) را به عنوان یادگاری به ام‌البنین(س) نشان داد، وی تا آن را دید چنان دلش سوخت که نتوانست تحمل کند و بی هوش بر زمین افتاد. وی یادآور شد: طبق نقل مقاتل الطالبیین، ام‌البنین(س) پس از با خبر شدن از شهادت فرزندانش، هر روز با نوه‌اش عبیدالله (فرزند عباس) به قبرستان بقیع می‌رفت و در آنجا اشعاری که خود سروده بود، می‌خواند و می‌گریست. اهل مدینه گرد او جمع می‌شدند و همراه او گریه می‌کردند. 🔹پیوند عمیق با ولایت چگینی تاکید کرد: علاقه شدید ام‌البنین(س) به امام حسین (ع) را نمی‌توان تنها در حد علاقه یک مادر به فرزند خود دانست؛ بلکه این علاقه برخاسته از روحیه ولایتمداری ایشان بوده است. آیت الله مامقانی در کتاب تنقیح المقال، ولایت‌مداری ام البنین را این چنین به تصویر می‌کشد: «فَاِنّ علَقَتها بالحسین (ع) لیس اِلاّ لاِمامته؛ (همانا علاقه ام‌البنین به حسین بن علی (ع) به خاطر امامت حضرت است.» وی تصریح کرد: در جای دیگر «مامقانی» می‌نویسد: «اینکه او به شرط سلامت حسین (ع)، مرگ چهار فرزند خویش را بر خود آسان می‌گرفت نشان درجه عالی ایمان او است. من او را از نیکان به حساب می آورم.»؛ این نشان دهنده پیوند عمیقی است که میان ام‌البنین با امام زمان خویش وجود داشته است و از روح بلند ولایت‌مداری ایشان حکایت دارد. این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت که حضرت ام‌البنین(س) سربازی برای ولایت بودند که در کسوت مادری قرار داشتند، عنوان کرد: این امر را می‌توان از منش و رفتار این حضرت در عصر امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دریافت که همواره مدافع حریم ولایت بود و در بزنگاه‌های حساس، با بخشش و ایثار ارزشمندترین دارایی‌هایش، دِین خود را به امام زمان خویش ادا کرد. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
▪️ام البنین؛ سرباز ولایت در کسوت مادری چگینی، پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت: 🔹 از منش و رفتار حضرت ام‌البنین(س) در عصر امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) می‌توان دریافت که همواره مدافع حریم ولایت بود. 🔹 علاقه شدید ام‌البنین(س) به امام حسین (ع) را نمی‌توان تنها در حد علاقه یک مادر به فرزند خود دانست؛ بلکه این علاقه برخاسته از روحیه ولایتمداری ایشان بوده است. 📍برای مطالعه متن کامل به این آدرس مراجعه کنید: 👇👇👇👇👇 ♨️ isna.ir/xdQfH2 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🏴 انا لله و انا الیه راجعون ▪️حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان و به خاک و خون کشیده شدن انسان های بی گناه را به خانواده های داغدار و عموم مردم شریف ایران تسلیت عرض می نماییم. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢برگزیدگان هفدهمین جشنواره انتخاب پژوهشگران برتر @BouNews
کسب رتبه اول پژوهشگر برگزیده مقطع دکتری دانشگاه باقرالعلوم (ع) بعون الله الملک الاعلی و توفیقه
🔰زیارت رجبیه امیرالمؤمنين علیه السلام یکی از اعمال مستحب ماه رجب که ابن المشهدی در مزار از آن یاد کرده زیارت کردن امیرالمؤمنین علیه السلام است. وی برای انجام این زیارت، پانزده زیارتنامه پیشنهاد کرده است. دوازدهمین زیارتنامه، زیارت بسیار زیبا و فاخری است که توسط امام هادی علیه السلام انشاء شده است. امام علی النقی علیه السلام در سفری که به اجبار معتصم از مدینه به عراق می‌رفتند، به زیارت جدشان رفتند و امیرالمؤمنین علیه السلام را به این زیارتنامه زیارت کردند. شیخ عباس نیز این زیارت را به عنوان زیارت غدیریه نقل کرده وتوضیح داده که در همه زمانها و مکانها می‌توان این زیارت را خواند. چند نکته درباره محتوای این زیارتنامه: 1) در این زیارتنامه بیش از 150 فضیلت از فضائل امیرالمؤمنین ذکر شده است. 2) با آرایه‌ی اقتباس و در اوج بلاغت، بسیاری از آیاتی که در شأن امیرالمؤمنین نازل شده، در این زیارتنامه گنجانده شده است. 3) در زیارتنامه چهار سبکِ حماسه(علیه غاصبان حکومت)، مدح (در فضائل امام علی)، رثا (در مظالمی که بر ایشان رفته است) و دعا (لعنت بر ظالمان و ...) با ظرافتی دلنشین و بدون هیچ گونه تکلف در کنار هم قرار گرفته است. 4) اعتراض امام هادی علیه السلام علیه غاصبان حکومت (از سقیفه تا عباسیان) به صورت آشکار و با استدلال کلامی خردپسندی بیان شده است. 5) برخی از جمله‌های تاریخی امیرالمؤمنین علیه السلام از خطبه‌های ایشان اخذ شده و به صورتی بسیار هنرمندانه در متن زیارت گنجانده شده است. جمله‌هایی مانند؛ «قَدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا مَانِعٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ ِ وَ نَهْيِهِ فَيَدَعُهَا رَأْيَ عَيْنٍ بَعْدَ الْقُدْرَةِ عَلَيْهَا وَ يَنْتَهِزُ فُرْصَتَهَا مَنْ لَا حَرِيجَةَ لَهُ فِي الدِّين»، «لَعَمْرُكُمَا مَا تُرِيدَانِ الْعُمْرَةَ لَكِنْ تُرِيدَانِ الْغَدْرَةَ». 6) پس از صد سال بر کلیدواژه‌های مهم امیرالمؤمنین مانند «همج رعاع»، «ناکثین»، «مارقین» و «جهاد تنزیل و تأویل».... تأکید شده است. انشاالله در ماه رجب توفیق تأسّی به امام هادی علیه السلام (زیارت امیرالمؤمنین با این زیارتنامه عمیق و زیبا) به همه ما دست بدهد. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
تقدیر از پژوهشگران مؤسسه دار الإعلام لمدرسة أهل البيت علیهم السلام
🔰 آیا بیماری ها مسری هستند؟ در کانال دفتر آیت الله تبریزیان که منبع رسمی انتشار آراء و مواضع آقای تبریزیان است، مطلبی نقل شده که بسیار تعجب برانگیز است. در این کانال که تصویرش را در بالا میبینید ذکر شده: «پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به مردم، مسلمانان و علما میفرمایند چیزی بنام سرایت وجود ندارد، ولی آن ها می گویند ما حرف پزشکان را قبول داریم..... پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرمایند: لا عَدوی ... مَن أعدی الأوّل. می فرمایند: سرایت در کار نیست، پس بیمار اول از کجا بیماری به او سرایت کرده؟!» نمیدانم این مطلب از خود آقای تبریزیان است و یا اطرافیانش نوشته اند. علی ای حال به نام ایشان تمام می شود. اینگونه استناد به روایت بدون توجه به فضای صدور روایت و سایر روایات معارض، خبر از اشکالی اساسی در دستگاه استنباط یک شخص دارد. آیا به صرف اینکه ظاهر این روایت دلیل بر عدم مسری بودن بیماری ها دارد، می توان با سایر روایات و ادله یقینی تجربی که سرایت بیماری را اثبات می کند، مخالفت کرد؟ البته از دیرباز این روایت در میان محدثان شیعه و سنی مورد اختلاف بوده است و نظر قاطبه علمای فریقین بر این است که اعراب جاهلی گمان می‌کردند بیماری خود به خود گسترش می‌یابد و این روایت در مقام بیان این نکته است که سرایت بدون مشیّت خدای تعالی امکان ندارد. ازْدی (م ۴۶۶ ق) در کتاب الماء (ج‏۲، ص۷۷۴) كه اولين كتاب لغت طبی است، به این موضوع تصریح میکند : «و معنى” لا عَدْوَى‏” أنّه نفى لِما کانت تعتقده العرب من أنّ المرض یُعدى بطبعه من غیر اعتقاد تقدیر الله». معنای لا عدوی این است که نفی می کند آن اعتقادی که عرب داشتند که مرض به خودی خود و بدون اعتقاد به تقدیر خداوند سرایت می کند. علامه مجلسی در شرح این روایت می نویسد: يمكن أن يكون المراد نفي استقلال العدوي بدون مدخلية مشيته تعالى، بل مع الاستعاذة بالله يصرفه عنه.» «ممکن است مراد نفی استقلال سرایت بدون مدخلیت مشیت خداوند باشد، بلکه با پناه بردن به خدا، بیماری از او دفع می شود.» علامه مجلسی، مرآة العقول، ج 26 ص 97. بنابراین این روایت درصدد نفی وجود بیماری مسری نیست، بلکه دیدگاه اعراب جاهلی را که برای غیر خدا قدرت استقلالی قائل بودند، را نفی می کند. اما روایات معارض که بر سرایت داشتن بیماری دلالت دارد: «لا یوردّن ذوعاهة علی مُصحّ»؛ مریض را بر سالم وارد نکنند «لا يورد ممرض على مصح»؛ مریش را بر سالم وارد نکنند «فر من المجذوم فرارك من الأسد»؛ از جذام فرار کن مانند فرار کردن از شیر. «إذا سمعتم بالطاعون بأرض فلا تدخلوها»؛ هرگاه شنیدید در سرزمینی طاعون گسترش یافته هرگز به آنجا نروید» . این روایات در کنار مسلمات تجربی بشر در پزشکی گویای سرایت داشتن بیماری است؛ بنابراین استناد به یک روایت برای اثبات سرایت نداشتن بیماری ها، با وجود روایات معارض و شواهد تجربی مخالف صحیح نیست. افزون بر اینکه بیان این مطالب در این زمان به نوعی وهن روحانیت میشود. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
چیستی، چگونگی، آغاز و انجام «ماء» در آیه «و کان عرشه علی الماء» از منظر فریقین.pdf
387.8K
📍 📗عنوان مقاله: چیستی، چگونگی، آغاز و انجام «ماء» در آیه «و کان عرشه علی الماء» از منظر فریقین 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: آیه هفتم سوره هود، خبر از قرار داشتن عرش الهی بر روی آب می دهد. مهم ترین ابهامات این آیه ماهیت، کیفیت، منشأ و غایت «ماءِ» در زیر عرش است. با مراجعه به منابع امامیه و عامه شاهد وجود روایات و آرای همگون و همگن هستیم و تنها در اجمال و تفصیل میان فریقین اختلاف دیده می شود. بر پایه روایات اهل بیت (ع) «ماء»، گوارایی است که ابتدا یاقوتی به وسعت هفت آسمان و زمین بوده و سپس تبدیل به آب شده و با درآمیختن باد و متصاعد شدن بخار از آن، تمام هستی از آن بخار آفریده شده است. با توجه به عدم وجود روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت در مورد تفسیر این آیه و لزوم ارتباط با منبع وحیانی برای تفسیر آن، مشابهت دیدگاه افرادی چون ابن عباس، کعب الاحبار و وَهب بن مُنَبَّه با دیدگاه شیعه، خبر از تأثیرپذیری آنان از علوم اهل بیت(ع) می دهد. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🌐 معرفی سایت الفهرست؛ نقشه زمانی تاریخ اسلام سایت الفهرست به آدرس https://alfehrest.org از سایت هایی است که توانسته است با استفاده از نقشه و رویدادهای تاریخی، فضای جذابی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا به راحتی بتوانند دوره های مختلف تاریخی را به صورت جامع مورد مطالعه قرار دهند. این سایت در معرفی خود نوشته است: «الفهرست یک نقشه زمانی است که تاریخ تمدن اسلامی و دانشمندان آن را به شیوه ای مبتکرانه و تعاملی به نمایش می گذارد.» محدوده تاریخی این سایت از سال 80 تا سال 905 هجری قمری را در بر گرفته است و مهمترین رویدادها، علما، حکومت ها و شهرها را به نمایش می گذارد. شیوه استفاده از این سایت اینگونه است که با کلیک بر روی خط زمانی که در سمت راست تصویر مشاهده می کنید، اطلاعات دولت ها و شخصیت های برجسته در آن محدوده تاریخی نمایش داده می شود. راحتی دسترسی به اطلاعات، احساس تسلط پژوهشگر به همه دوره های تاریخی و گرافیک بالا را می توان از مزیت های این سایت در نظر گرفت. البته گرایش های فکری تولید کنندگان این سایت در ثبت وقایع و رویدادها تأثیر داشته است و برای نمونه در نام شخصیت هایی که تا سال 250 قمری ذکر کرده اند، نامی از اهل بیت پیامبر (ع) دیده نمی شود؛ این در حالی است که بخش مجزایی برای معرفی ائمه مذاهب اربعه و راویان حدیث مانند بخاری ایجاد شده است. همچنین نام خلیج فارس با عنوان مجعول خلیج الع-ر-ب-ی ثبت شده است که به اعتبار این نقشه زمانی خدشه وارد می سازد. ناگفته نماند مجموعه الفهرست نقشه های دیگری نیز تولید کرده است که در پست های آینده نسبت به معرفی آنها اقدام می شود. هرچند تا کنون آثار درخور تقدیری در مجموعه های شیعی تولید شده است، اما به نظر می رسد نوآوری و ابداعاتی که در زمینه انتشار علوم اسلامی در جهان عرب وجود دارد، چند گام جلوتر از تولیدات شیعی است که ضرورت استفاده از ابزارهای نوین را برای مجموعه های پژوهشی دوچندان می نماید. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی و نقد دیدگاه وهابیت، پیرامون موضوع «عبادت» از منظر روایات.pdf
1M
📍 📗عنوان مقاله: بررسی و نقد دیدگاه وهابیت، پیرامون موضوع «عبادت» از منظر روایات اهل بیت (علیهم السلام) 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: وهابیت مهمترین چالش جهان اسلام در سه قرن اخیر است که با تکفیر مسلمانان، امت اسلامی را چندپاره کرده و فرصتی برای دست‌اندازی دشمنان اسلام فراهم نموده است. آنان با شرک‌انگاری برخی امور از قبیل استغاثه، استشفاع و نذر، مسلمانان را بدتر از مشرکان عصر نزول توصیف می کنند. این سخن وهابیت برگرفته از مبنای فکری آنان در تعریف عبادت است که با دست بردن در آن، قصد و نیت را از تعریف عبادت خارج کرده و بسیاری از امور را به صرف تشابه ظاهری با افعال مشرکان، در زمره امور شرکی به-شمار آورده اند. در این مقاله، با مراجعه به روایات اهل بیت (علیهم السلام)، دیدگاه وهابیت درباره مفهوم عبادت مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و از این رهگذر، ثابت می شود که ائمه معصومین (علیهم السلام)، عبادت را بر دو رکن استوار دانسته اند؛ اول، خضوع و اطاعت و دوم، قصد و نیت. برای این منظور، روایات اهل بیت (علیهم السلام) با نگاه تحلیلی مورد پژوهش قرار گرفته و ماهیت عبادت از میان سخنان معصومان (علیهم السلام)، استخراج گردیده است. 💡تذکر: فایل ارائه شده با آخرین اصلاحات است و نسخه های دیگر این مقاله، مورد تأیید نیستند. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🕋 نام امیرالمؤمنین علیه السلام بر روی دیوار کعبه ✨نام کعبه با نام امیرالمؤمنین علی علیه السلام پیوند خورده است و نمی توان یادی از بیت الله کرد و به ماجرای ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه نپرداخت. اما غیر از ماجرای ولادت امیرالمؤمنین (ع) در کعبه شریفه، برخی گزارش های تاریخی به ثبت نام مبارک امیرالمؤمنین (ع) بر روی دیوار کعبه اشاره کرده اند. 🔹عبدالجلیل قزوینی رازی متوفای حدود 570 قمری در کتاب «بعض مثالب النواصب فی نقض بعض فضائح الروافض» که به نام «النقض» شناخته می شود، گزارشی از وضعیت کعبه در دوران خود بیان می کند که بسیار قابل توجه است. 🔸ایشان در جواب به این ادعا که «در مساجد شیعه، نام خلفای اهل سنت نوشته شده است» و این را دلیل بر حقانیت آنان دانسته، پاسخ مفصلی داده است که در پایان به این نکته تصریح می کند: 🔖«و همه اصحابِ فريقين كه آنجا رسيده ‏اند ديده ‏اند كه بر ديوارِ كعبه نوشته: لا اله الّا اللَّه، محمّد رسول اللَّه، عليّ وليّ اللَّه. نامِ على به ولايت با شهادتين متّصل.» 📚عبدالجلیل قزوینی، النقض، تهران، 1358ش، ص 147. 🔹این عبارت ایشان بیانگر آن است که دست‌کم در سالهای منتهی به نگارش کتاب (560 قمری)، بر روی دیوار کعبه، شهادت به ولایت امیرالمؤمنین (ع) در کنار شهادت به یگانگی خداوند و رسالت حضرت محمد (ص) ذکر شده بوده و همگان آن را مشاهده می کرده اند. 🔸احتمالاً این سخن، به پرده کعبه اشاره دارد که شهادت‌های سه‌گانه بر روی آن نوشته بوده است. اینکه پرده منقش به شهادت‌های سه‌گانه چند سال کعبه را زینت داده است، به پژوهش مستقلی نیاز دارد. 🖌به نظر می رسد این پرده توسط فاطمیان بر کعبه آویخته شده است و مربوط به دوران درگیری میان فاطمیان و سلجوقیان است که بر سر خلافت عباسیان نزاع داشتند. سلاجقه به حمایت از عباسیان پرداختند و در مقابل فاطمیان ایستادگی کردند. تولیت مکه و مدینه در میان فاطمیان و سلجوقیان دست‌به‌دست می شد. در این سالها میان طرفداران فاطمیان و کاروان حجاج عراقی متعلق به سلجوقیان درگیری شدیدی ایجاد شد و در برهه هایی فاطمیان توانستند اداره مکه را در دست گیرند (فاسی، شفاء الغرام بأخبار البلد الحرام، ج 2 ص 280). برخی نقل کرده اند که وقتی فاطمیان مکه را در دست گرفتند، پرده ای برای کعبه مهیا کردند و مردم مکه نیز از آنان استقبال کردند (ابن الجوزی، المنتظم، ج 18 ص 155). از این گزارش ها فهمیده می شود فاطمیان اقداماتی برای تهیه پرده کعبه انجام داده اند و بعید به نظر نمی رسد که اعتقادات خود مبنی بر ولایت امیرالمؤمنین (ع) را بر روی پرده کعبه ثبت کرده باشند. 🙏ان شاءالله به زودی شاهد برافراشته شدن نام مولود کعبه بر روی بیت الله الحرام باشیم. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
▫️گر من از غصه این داغ بمیرم سهل است...🥀 وضعیتی که کودکان مظلوم غزه شبها سپری می کنند.😓 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰از مکافات عمل غافل مشو! سنت خداوندگار بر این استوار گشته که صالح و طالح را با چنگ زدن به اسباب طبیعی، به خواسته دل خود می رساند آنجا که فرمود: «کُلّاً نُمِدُّ، هولاء و هولاء مِن عطاءِ ربک» (اسراء: ۲۰). اما آدمی، فریفته و مغرور، در دل سودای نجاح دارد و در سر غوغای مفاز، سرخوش از جفت شدن دخل و خرج، عقد خویشاوندی خود با کردگار توانا را در مأذنه ها فریاد میزند آنجا که فرمود: «و کُل حزبٍ بما لَدَيهم فرحون» (مومنون: ۵۳). دیروز بر فراز مدار و امروز در سرای مغار و فردا جز سوء اثری برجای مانده، تطورات حیات نباتی گروهی است که حال و مآل را با قیل و قال طاق زده اند. روزی خنجر تکفیر در دست گرفته و صغیر و کبیر را لت‌وپار کردند و امروز زخمی دِشنه ای که خود تیز نمودند، انجس از کِلاب مَمطوره گشته اند. این سنت باری تعالی را نادیده گرفتند: «تلک الایام نُداوِلُها بین الناس» (آل عمران: ۱۴۰). مقصود از این سیاهه، آن روحانی‌نمای ماهواره نشین (اللهیاری) نیست که روزی با علما و مراجع درافتاد و هر رایتی را، علم ضلالت خواند و جز خود را شایسته قیادت ندانست و صیحه آسمانی ظهور را در شبکه اش جستجو می کرد، ولی امروز خود به طعمه ای برای دَدان روزگار بدل گشته؛ او تنها مایه عبرت است. مخاطب این گفتار، آن تفکری است که وام‌دار سلف ناخلف خود است اما خودبسنده‌تر از همیشه، تیغ از نیام کشیده و جز خودی را، لایق تسمیه مسلمانی نمی داند. این جرثومه ها مست از رتق و فتق امور، بر روی دُور افتاده و با تدارک کاستیهای هویتی خود، به ارضای این نفس خبیث مشغول‌اند. بدان و آگاه باش امروز که سرخوش از تنگ کردن دایره اسلام هستی، به زودی خودت نیز از این قافله جا خواهی ماند و خلف هایی تندخوتر و بی منطق‌تر از تو، عنان از کف ربوده و تو و هفت جد و آبادت را در ضحضاح نار سکنی دهند. و صدالبته تمام این ابتلائات بر این هدف است که باور کنیم: «تا نیایی گره از کار بشر وا نشود...» 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی دلالت امامت جماعت در مسجدالنبی بر جانشینی پیامبر صلی الله و علیه وآله.pdf
653.4K
📍 🔖عنوان مقاله: بررسی دلالت امامت جماعت در مسجدالنبی بر جانشینی پیامبر صلی الله و علیه وآله 🖌 نویسنده: 🔰چکیده: از مهمترین ادله اهل سنت بر مشروعيت خلافت خلیفه اول نماز ابوبکر در زمان بیماری رسول خدا(ص) است. این دلیل بسیار مورد توجه اهل سنت قرار گرفته و آن را در زمره نخستین ادله روایی ذکر می کنند. در این گفتار با روش تحلیلی - توصیفی و با استناد به منابع حدیثی، کلامی و تاریخی اهل سنت، ماجرای نماز ابوبکر مورد کاوش علمی قرار می گیرد و نقدهای درونی و بیرونی این جریان بیان می شود. عدم وجود نص بر خلافت ابوبکر و عدم دلالت نیابت در نماز جماعت بر نیابت در خلافت از نقدهای بیرونی است که ناسازگاری این ماجرا با دیدگاه اهل سنت را به نمایش می گذارد. نقد درونی این جریان با طرح پرسشهایی ارائه می شود از قبیل چرایی تخلف و تعلل عایشه در برابر امر پیامبر(ص)؛ چرایی حضور پیامبر(ص) در نماز جماعت با وجود ناتوانی و ضعف شدید؛ چگونگی حکم اقامه شدن نماز توسط پیامبر(ص)، و عدم قصد پیامبر(ص) از نیابت نماز جماعت برای نیابت امامت جامعه که پذیرش این ماجرا را برای اهل سنت با چالش مواجه می سازد. جدای از اینکه پذیرش این ماجرا مستلزم اثبات مخالفت ابوبکر با دستور رسول خدا(ص) و عدم صلاحیت او و عمر برای زمامداری جامعه است که لازم است باورمندان به آن به لوازم این ماجرا نیز اعتقاد داشته باشند. 💡تذکر: عنوان پیشنهادی بنده «بازپژوهی دلالت نماز ابوبکر بر شایستگی جانشینی پیامبر(ص)» بوده است و عنوان کنونی از سوی سردبیر این نشریه انتخاب شده است. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔖پذیرش مقاله «معیارهای نظری تکفیر در جهان اسلام» در 37مین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی/ مهرماه 1402 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|