▫️گر من از غصه این داغ بمیرم سهل است...🥀
وضعیتی که کودکان مظلوم غزه شبها سپری می کنند.😓
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هزار و یک نکته
🔰از مکافات عمل غافل مشو!
سنت خداوندگار بر این استوار گشته که صالح و طالح را با چنگ زدن به اسباب طبیعی، به خواسته دل خود می رساند آنجا که فرمود: «کُلّاً نُمِدُّ، هولاء و هولاء مِن عطاءِ ربک» (اسراء: ۲۰).
اما آدمی، فریفته و مغرور، در دل سودای نجاح دارد و در سر غوغای مفاز، سرخوش از جفت شدن دخل و خرج، عقد خویشاوندی خود با کردگار توانا را در مأذنه ها فریاد میزند آنجا که فرمود: «و کُل حزبٍ بما لَدَيهم فرحون» (مومنون: ۵۳).
دیروز بر فراز مدار و امروز در سرای مغار و فردا جز سوء اثری برجای مانده، تطورات حیات نباتی گروهی است که حال و مآل را با قیل و قال طاق زده اند. روزی خنجر تکفیر در دست گرفته و صغیر و کبیر را لتوپار کردند و امروز زخمی دِشنه ای که خود تیز نمودند، انجس از کِلاب مَمطوره گشته اند. این سنت باری تعالی را نادیده گرفتند: «تلک الایام نُداوِلُها بین الناس» (آل عمران: ۱۴۰).
مقصود از این سیاهه، آن روحانینمای ماهواره نشین (اللهیاری) نیست که روزی با علما و مراجع درافتاد و هر رایتی را، علم ضلالت خواند و جز خود را شایسته قیادت ندانست و صیحه آسمانی ظهور را در شبکه اش جستجو می کرد، ولی امروز خود به طعمه ای برای دَدان روزگار بدل گشته؛ او تنها مایه عبرت است.
مخاطب این گفتار، آن تفکری است که وامدار سلف ناخلف خود است اما خودبسندهتر از همیشه، تیغ از نیام کشیده و جز خودی را، لایق تسمیه مسلمانی نمی داند. این جرثومه ها مست از رتق و فتق امور، بر روی دُور افتاده و با تدارک کاستیهای هویتی خود، به ارضای این نفس خبیث مشغولاند.
بدان و آگاه باش امروز که سرخوش از تنگ کردن دایره اسلام هستی، به زودی خودت نیز از این قافله جا خواهی ماند و خلف هایی تندخوتر و بی منطقتر از تو، عنان از کف ربوده و تو و هفت جد و آبادت را در ضحضاح نار سکنی دهند.
و صدالبته تمام این ابتلائات بر این هدف است که باور کنیم: «تا نیایی گره از کار بشر وا نشود...»
📌 #نقد_و_نظر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی دلالت امامت جماعت در مسجدالنبی بر جانشینی پیامبر صلی الله و علیه وآله.pdf
653.4K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: بررسی دلالت امامت جماعت در مسجدالنبی بر جانشینی پیامبر صلی الله و علیه وآله
🖌 نویسنده: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
از مهمترین ادله اهل سنت بر مشروعيت خلافت خلیفه اول نماز ابوبکر در زمان بیماری رسول خدا(ص) است. این دلیل بسیار مورد توجه اهل سنت قرار گرفته و آن را در زمره نخستین ادله روایی ذکر می کنند. در این گفتار با روش تحلیلی - توصیفی و با استناد به منابع حدیثی، کلامی و تاریخی اهل سنت، ماجرای نماز ابوبکر مورد کاوش علمی قرار می گیرد و نقدهای درونی و بیرونی این جریان بیان می شود. عدم وجود نص بر خلافت ابوبکر و عدم دلالت نیابت در نماز جماعت بر نیابت در خلافت از نقدهای بیرونی است که ناسازگاری این ماجرا با دیدگاه اهل سنت را به نمایش می گذارد. نقد درونی این جریان با طرح پرسشهایی ارائه می شود از قبیل چرایی تخلف و تعلل عایشه در برابر امر پیامبر(ص)؛ چرایی حضور پیامبر(ص) در نماز جماعت با وجود ناتوانی و ضعف شدید؛ چگونگی حکم اقامه شدن نماز توسط پیامبر(ص)، و عدم قصد پیامبر(ص) از نیابت نماز جماعت برای نیابت امامت جامعه که پذیرش این ماجرا را برای اهل سنت با چالش مواجه می سازد. جدای از اینکه پذیرش این ماجرا مستلزم اثبات مخالفت ابوبکر با دستور رسول خدا(ص) و عدم صلاحیت او و عمر برای زمامداری جامعه است که لازم است باورمندان به آن به لوازم این ماجرا نیز اعتقاد داشته باشند.
💡تذکر: عنوان پیشنهادی بنده «بازپژوهی دلالت نماز ابوبکر بر شایستگی جانشینی پیامبر(ص)» بوده است و عنوان کنونی از سوی سردبیر این نشریه انتخاب شده است.
📌 #تألیفات
📌 #امامت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔖پذیرش مقاله «معیارهای نظری تکفیر در جهان اسلام» در 37مین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی/ مهرماه 1402
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰تقریر محل نزاع در بحث «انتساب وهابیت به سلفیت»
🔹یکی از مباحث چالش برانگیز در حوزه وهابیتپژوهی، تسمیه این فرقه به سلفیت است.
در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد:
برخی وهابیت را یکی از انشعابات سلفیه می دانند و برخی دیگر، سلفی نامیدن وهابیان را نادرست می خوانند.
🔸اختلافات موجود در این بحث به درازا کشیده شده و هر گروه برای تأیید دیدگاه خود، شواهد و قرائنی اقامه می کند.
با نگاهی به ادله طرفین، به نظر می رسد برخی از اختلافات برخاسته از عدم درک صحیح صورت مسئله است. به همین جهت لازم است پیش از پرداختن به ادله طرفین، ابتدا محل نزاع به خوبی مشخص شود.
📍در مسئله انتساب وهابیت به سلفیت چند بحث وجود دارد:
1️⃣ اول: کاربست تاریخی اصطلاح سلفیه بر وهابیت
2️⃣ دوم: صحتسنجی کاربست اصطلاح سلفیه بر وهابیت
3️⃣ سوم: باید/نباید اطلاق اصطلاح سلفیه بر وهابیت
🔸محققان حوزه وهابیتشناسی لازم است نسبت به این سه مسئله پاسخ مناسبی به دست آورند. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این پرسشها پاسخ دهیم باید بگوییم:
🖌اولین گام برای دستیابی به پاسخ مناسب، ارائه تعریف صحیحی از سلفیت و اثبات وجود/عدم آن است. این بحث نیز یکی از مباحث چالشی در این حوزه است که به منظور پرهیز از تطویل سخن، فرض را بر وجود سلفیت به عنوان یک منهج و نه فرقه می گذاریم. اگرچه این فرض دارای مناقشاتی است که در فرصت مقتضی بیان می شود.
بنابراین، با فرض وجود منهجی به عنوان سلفیت، می توان این پاسخ ها را به مسائل پیشگفته بیان کرد:
1️⃣ پاسخ به مسئله اول: استعمال واژه سلفیت بر وهابیت، استعمال پسینی است و زمان شکلگیری وهابیت، این عنوان برای پیروان محمد بن عبدالوهاب به کار برده نشده است. اما در دوره سوم حکومت وهابیان، به منظور پیراستن دامان خود از جنایات وهابیت در دوره های پیشین، خودِ وهابیان این نام را بر خودشان به کار بردند و با صرف هزینه های هنگفت آن را در در مجامع علمی ترویج کردند.
2️⃣ پاسخ به مسئله دوم: کاربست این واژه بر وهابیت، نادرست و خالی از وجه است؛ زیرا آنچه از این عنوان فهمیده می شود، پیروان آن باید بر اساس اندیشه سلف اقدام کنند در حالی که مبانی فکری وهابیت که در حوزه توحید و شرک خلاصه می شود، هیچ جایگاهی در سلف ندارد.
3️⃣ پاسخ به مسئله سوم: بدون شک استفاده از واژه سلفیت افزون بر عدم مطابقت تسمیه با مسمی، به نوعی تطهیر چهره وهابیت است؛ زیرا با توجه به مقبولیت عنوان سلفیت نزد گروه هایی از اهل سنت، استفاده از این عنوان برای وهابیت موجب همسانانگاری وهابیت با سلفیت و توجیهپذیر نشان دادن اقدامات تکفیری وهابیت می شود. غیر از آنکه خوشخدمتی بیمزد و مواجب برای وهابیان می شود که تلاش می کنند ماهیت تکفیری اندیشه خود را در زیر نقاب سلفیت مخفی کنند.
📌#نقد_وهابیت
📌#انتساب_وهابیت_به_سلفیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰استغاثه امام خمینی (ره) به حضرت زهرا سلام الله علیها برای کنده شدن شر رضاخان
🔸آیت الله هادی عباسی خراسانی از علما و مدرسان شناخته شده قم در درس خارج مورخ 1402/09/05 خاطره ای از استاد خویش مرحوم آیت الله سید مصطفی خوانساری (م 1371ش) درباره استغاثه امام خمینی به حضرت زهرا سلام الله علیها نقل می کند که بسیار خواندنی است.
آیت الله عباسی خراسانی می گوید:
🔹روزی در محضر استادم - حضرت حاج آقای سید مصطفی خوانساری (ره) - بودم. عرض کردم: «حدیثی بفرمایید که با سلسله سند به اعزه بگویم». فرمودند: «اگر کسی به مشکل خورد، حضرت مادرمان زهرا (سلاماللهعلیها) را واسطه قرار دهد و نماز استغاثهی مادرمان را بخواند، جواب میدهد». گفتم: «تجربهای دارید»؟ فرمودند: «بله، آخر هفته جمعهها بیرون از قم میرفتیم و بحث داشتیم. من و امام (ره) و آقای گلپایگانی (ره) رفتیم. فرمودند: شما که انیسِ آقای بروجردی هستید، روایتی بخوانید. من روایت نماز استغاثه را برای آنها خواندم. امام (ره) فرمودند: «بیایید برای کنده شدن شر رضاخان، نماز استغاثه به حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) را بخوانیم. نماز استغاثه را خواندیم. غروب که وارد قم شدیم، دیدیم شهر دگرگون است و مردم شادی میکنند که رضاشاه تبعید شد».
🆔 لینک منبع
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰 بعثت رسول خدا (ص)؛ بعثت اخلاق و انسانیت
📍قرآن مجید یکی از اهداف بعثت حضرت محمد (ص) را کامل کردن مکارم اخلاق معرفی کرده است. با مراجعه به سیره پیامبر اکرم (ص) شاهد فضائل اخلاقی فراوانی هستیم که برای همه جوامع بشری آموزنده است. در این فرسته به دو ماجرا درباره اخلاق پیامبر (ص) اشاره می کنیم که شیوه مواجهه با افراد دیگر و حتی حیوانات را آموزش می دهد.
1️⃣پوزش طلبی و جبران ناراحتی
🔸عبد الله بن أبي حَدرَد أسلمي می گوید: روزی سوار بر شتر از راهی عبور می کرم که پیامبر خدا (ص) را دیدم که از آن مسیر می گذشتند، ناگهان شتر من به شتر پیامبر برخورد کرد. پیامبر فریاد زد و پای ایشان آسیب دید و با چوبدستی خود پای مرا از خود دور کرد. ترسیدم و گمان کرد اکنون عذاب نازل می شود. از آنجا عبور کردم و نزد دوستانم رفتم. آنها گفتند پیامبر به دنبالت فرستاده بود. با خود گفتم همان که فکر می کردم! ولی اجابت نکردم. دوباره شخص دیگری از قریش به دنبال من آمد. با او نزد پیامبر رفتم. خیلی می ترسیدم. وقتی نزد رسول الله (ص) رسیدم، حضرت لبخند می زد و فرمود: دیروز تو را با چوبدستی اذیت کردم. این تکه از گوشت گوسفند را در ازای آن بگیر. آن را گرفتم و دیدم [گوشت بسیار ارزشمندی است].
📗واقدی، المغازی، بیروت، دار الاعلمی، 1989م؛ ج 3 ص 940.
2️⃣ مهربانی در حق حیوانات
🔸هنگام عزیمت سپاه اسلام برای فتح مکه، رسول الله (ص) در مسیر، سگی ماده را دیدند که عوعو می کرد و به توله هایش شیر می داد. حضرت به یکی از اصحابشان (جُعَیل بن سُراقه) دستور دادند تا از اسب پیاده شود و مانند سپر در برابر آن سگ بنشیند تا عبور جمعیت باعث ترس سگ و توله هایش نشود و کسی از سپاهیان نیز آزاری به آنان نرساند.
📗واقدی، المغازی، بیروت، دار الاعلمی، 1989م؛ ج 2 ص 804.
✨اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وآلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ، وَآلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ، وَآلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ✨
📌#تاریخ_اسلام
📌#بعثت_رحمت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔻امام خمینی(ره): یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه کاخها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد
🇮🇷سالروز پیروزی انقلاب اسلامی مبارک باد🇮🇷
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔘 سلفیت چیست؟
🔖 از مهمترین مباحثی که در وهابیتپژوهی مورد توجه قرار می گیرد، رابطه میان وهابیت با سلفیت است. به منظور دستیابی به پاسخ این سؤال، لازم است نخست چیستی سلفیت را مورد بررسی قرار دهیم.
🔸سلفیت مصدری است که از ماده «سلف» به معنای تقدم و پیشگامی اخذ شده است. سلف وقتی در وصف جوامع انسانی استعمال میشود، به معنای جماعت متقدم است، و سلفِ هر کسی، پدران پیشین او هستند و جمع آن أسلاف و سُلّاف میشود. معانی دیگری که برای سلف برشمرده اند، در حقیقت به معنای گذشته و پیشین دلالت دارد مانند بیع سَلَف.
🔹در اصطلاح تعاریف متعددی برای سلف عنوان شده است. در بیشتر تعریفها به تقدم زمانی آنها توجه شده و در برخی تعاریف بر منهج علمی آنان تمرکز شده است. برای نمونه در تعریف سلف گفته شده:
👈 سلف شامل صحابه و تابعین است.
👈 سلف شامل صحابه و اعیان تابعین و ائمه دین است.
👈 صدر اول از تابعین سلف صالح هستند.
👈 سلف اهل قرون سهگانه از قبیل صحابه، تابعین و تابعین تابعین هستند.
👈 کسانی که قبل از سال 500 هجری بودهاند.
🔹با روشن شدن معنای سلف، میتوان به معنای سلفی و سلفیه نیز پی برد؛ زیرا سلفی کلمه ای است که از ترکیب سلف با یاء نسبت تشکیل شده است، به معنای کسی یا چیزی که به سلف منسوب است. این عبارت وقتی صفت برای کلمه مؤنث به کار برده شود، به صیغه مؤنث رفته و گفته میشود الطریقة السلفیة. به نظر نمی رسد این استعمال مورد نظر ترویج دهندگان سلفیت باشد.
🔸استعمال دیگری برای سلفیت وجود دارد و آن در صورتی است که عبارت «سلفیت» بهصورت مستقل به کار برده شود. در این استعمال، سلفیت مصدر صناعی است که از اضافه شدن یاء مشدده و تاء گِرد به آخر سلف، به وجود آمده است. بر این اساس سلفیة مانند جاهلیة و انسانیة مصدرهای صناعی هستند که برای دلالت بر اتصاف به خصائص و صفات موجود در اسامی ساخته شدهاند. پس زید انسانیت دارد یعنی زید ویژگی های یک انسان را دارا است. همچنین وقتی گفته میشود عمرو در دوران جاهلیت به سر برده یعنی در زمانه ای که صفات جاهلی در آن دوران مشهود بوده است.
♨️ بنابراین سلفیت یعنی جریان و گرایشی که در آن بر بازگشت به سلف تأکید شده است. این استعمال از سلفیت در منابع متقدم مشاهده نشده است و در آثار ابنتیمیه نیز شواهدی برای آن نمیتوان یافت...
⏱ در پستهای بعدی به پیشینه و نحوه پیدایش اصطلاح سلفیت می پردازیم.
📌#نقد_وهابیت
📌#انتساب_وهابیت_به_سلفیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بازنمایی «عبادت» از منظر اهل_بیت(ع) با تأکید بر چیستی و بایستگی آن.pdf
528.4K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: بازنمایی «عبادت» از منظر اهلبیت(ع) با تأکید بر چیستی و بایستگی آن
🔰چکیده:
عبادت یکی از نیازهای فطری بشر است که شناخت نادرست آن، انسان را به پرستش معبودهای غیرحقیقی یا انجام عبادات بیمحتوا و باطل وامیدارد. اهلبیت(ع) بهعنوان سرآمدان معرفت و عبادت، شناخت کاملی از این گرایش باطنی انسان ارائه کردهاند که این مقاله به منظور دستیابی به ماهیت عبادت، روایات ایشان را کاویده است. از منظر اهلبیت(ع)، عبادت برترین گرایش عقلی انسان است که از معرفت سرچشمه گرفته و ایمان را به ارمغان میآورد. مهمترین عناصر تشکیلدهنده عبادت، خضوع و اطاعت، و قصد و نیت است. بایستههای عبادت در سه حوزه صحت، قبول و کمال پیجویی میشود. در منظومه معرفتی اهلبیت(ع)، مطابقت با کتاب و سنت، شرط صحت عبادت است. قبولی عبادت وابسته به وجود اخلاص و پذیرش ولایت اهلبیت(ع) است. شرط کمال عبادت نیز در دو ساحت ظاهری و باطنی قابل رهگیری است که اموری همچون مداومت بر عبادت، میانهروی در عبادت، مراعات قوای جسمانی و عدم تعارض با معیشت در بخش ظاهری، و خشوع و سکینه و خفا و عشق و بزرگ نشمردن عبادت در بخش باطنی موجب کمال عبادت خواهند بود.
📌 #تألیفات
📌 #معارف_اهل_بیت(ع)
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰نمودار عبادت در روایات اهل بیت علیهم السلام
💢 در این نمودار، مهمترین مؤلفه های مفهوم #عبادت از قبیل تعریف، فلسفه، آفات، اقسام، ارکان و شروط عبادت با استناد به روایات #اهل_بیت علیهم السلام استخراج گردیده است.
👌برای دستیابی به روایات مربوطه، به مقاله «بازنمایی عبادت از منظر اهل بیت (ع)» مراجعه فرمایید.
📌 #معارف_اهل_بیت(ع)
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔘رابطه میان ابن تیمیه و سلفیت
در مطلب پیشین درباره چیستی سلفیت بیان کردیم که دو احتمال برای واژه «#سلفیة» قابل تصور است:
👈اول: صیغه مؤنث سلفی که به معنای منسوب به سلف است.
👈دوم: مصدر صناعی به معنای جریان و گرایشی که به دنبال بازگشت به فهم سلف است.
🔹#ابنتیمیه موارد متعددی از واژه «سلفیة» استفاده کرده است اما میتوان مدعی شد، در هیچیک از این موارد، سلفیت به معنای جریان و گرایش اراده نشده و تنها به معنای منسوب به سلف به کار رفته است.
🔸همه استعمالات "#سلفیه" در نوشتههای ابنتیمیه بدین ترتیب است:
1️⃣ آثار السلفیه: ابنتیمیه در موارد متعددی آن را وصفی برای «آثار» به کار برده است، برای نمونه درباره فضیلت شب نیمه شعبان از این تعبیر استفاده کرده است.
مراد او از «آثار السلفیة» مطالبی است که منسوب به سلف است.
2️⃣ طریقة النبویة السلفیة: از دیگر استعمالات سلفیه، وصف برای طریقه نبویه است. در این استعمالات نیز سلفیه به معنای منسوب به #سلف است و نه جریان فکری.
3️⃣ طریقة السلفیة: ابنتیمیه در مواضع دیگری از عبارت «الطریقة السلفیة» استفاده کرده است، مانند:
کسانی که بر اساس نصوص الهی و شیوه سلفی و فطرت خدادادی که بندگان را بر پایه آن آفریده میگویند....
از اوصافی که در کنار سلفیه بیان شده، فهمید میشود مراد ابنتیمیه از این موارد، جنبه وصفی این الفاظ است که در آن به دنبال نسبت دادن این طریقه به خدا و شرع و عقل است مانند «الطریقة السلفیة الشرعیة الإلهیة» و «الطریقة العقلیة السلفیة الشرعیة الکاملة».
4️⃣مذهب السلفیه: ابنتیمیه در یک مورد از عبارت «مذهب السلفیه» استفاده کرده است که با مطالعه آن فهمیده میشود مراد او مذهب سلف است:
بلکه جمهور مسلمانان این اسم را تأویل نمیکنند و این مذهب سلفیه و جمهور صفاتیه است.
5️⃣سلفیه در مقابل دیگر مذاهب: حتی در مواردی که ابنتیمیه سلفیه را در کنار دیگر مذاهب و گرایشهای فکری به کار برده نیز، نمیتوان آن را به معنای یک جریان فکری به شمار آورد؛ زیرا فرقهنگاران هیچ اشارهای به وجود جریانی در سدههای نخستین اسلامی که با عنوان سلفیه شناخته شود و چنین اعتقادات مشترکی داشته باشند، نکردهاند، بنابراین مراد از سلفیه در این عبارات ابنتیمیه، همان سلف است.
🔸درنتیجه اگرچه ابنتیمیه همواره #منهج سلف را منهجی برگزیده دانسته و گفته است: «ویقال للطریقة السلفیة: الطریقة المُثلی.»، اما هیچگاه منهج و شیوه برگزیده خود را بهعنوان منهج سلفیت معرفی نکرده است.
🔸شاگردان و معاصران ابنتیمیه نیز روش او را بازگشت به سلف دانسته اند اما به آن عنوان سلفیت ندادهاند.
👤ابن قیم جوزیه (م 751 هـ) بهعنوان مهمترین شاگرد ابنتیمیه اصطلاح سلفیت را برای منهج ابنتیمیه به کار نبرده است.
👤ابن کثیر دمشقی (م 774 هـ) که بهرهمندی از "عقیده سلفیه" را برای برخی علما گزارش کرده، نیز هیچگاه ابنتیمیه را بهعنوان صاحب منهج سلفی معرفی نکرده است.
👤همچنین علم الدین بِرزالی (م 739 هـ)، جمال الدین مِزّی(م 742 هـ)، ابن عبدالهادی مقدسی (م 744 هـ)، ابوحفص بزّار (م 749 هـ)، شهاب الدین عمری (م 749 هـ)، از شاگردان مستقیم ابنتیمیه که تألیفات آنها قابل دسترسی است، از ابنتیمیه بهعنوان صاحب منهج سلفیت نام نبرده اند.
🔅بنابراین کاربست اصطلاح #سلفیت بهعنوان منهج و جریان عقیدتی که ابنتیمیه پایهگذار آن بوده، در زمان حیات او وجود نداشته، اما سلفیت به معنای سلف و پیشینیان استعمالات زیادی داشته است.
📌#نقد_وهابیت
📌#انتساب_وهابیت_به_سلفیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰مدعیان مهدویت در طول تاریخ
🖌مهدویت به معنای آمدن منجی در آخرالزمان از باورهای مشترک مسلمانان و دیگر ادیان الهی است. شیعیان معتقدند موعود، مهدی(ع) فرزند امام حسن عسکری(ع) است که در غیبت به سر میبرد. با این حال افراد بسیاری ادعای مهدویت نمودهاند.
🖌مدعیان مهدویت یا مُتَمَهدیان و یا مدعیان دروغین به افرادی گفته میشود که خود را به عنوان مهدی موعود معرفی کردهاند یا اینکه خودشان ادعایی نداشتهاند اما دیگران آنها را مهدی میپنداشتند.
🛑 افرادی که خود مدعی مهدویت بودهاند:
👈 عبیدالله المهدی: در سال ۲۹۷ق به عنوان مهدی از افریقا قیام کرد و دولت فاطمیان را تشکیل داد که پس از ۲۷۰ سال منقرض گردید. او برای رسیدن به خلافت خود را مهدی خواند.
👈غلاماحمد قادیانی: در سال ۱۸۲۶م از پنجاب هندوستان قیام کرد و ضمن ادعای مهدویت و سپس نبوت با سیکهای آنجا جنگید و فرقه قادیانی را تشکیل داد.
👈سید علیمحمد باب (زاده ۱۲۳۵ق): مؤسس آیین بابیت، او نخست ادعای بابیت کرد، سپس خود را باب مهدی منتظر معرفی نمود و پس از آن ادعای مهدویت و نبوت نمود. او در سال ۱۲۶۶ش در تبریز اعدام شد.
👈مهدی سودانی: محمد احمد بن عبدالله از رهبران ضد استعمار سودان (۱۳۰۷-۱۲۶۴ق) بود. او پس از تصرف خارطوم پایتخت سودان، ادعای مهدویت کرد. او در سال ۱۸۸۵م (۴ رمضان ۱۳۰۲ق) بر اثر بیماری از دنیا رفت و جسدش را در منزلش دفن کردند که بعدها به قبةالمهدی مشهور شد.
👈مهدی هرغی: محمد بن عبدالله بن تومرت علوی حسنی (۴۸۵-۵۸۰ق) بود که در جبال مراکش سکونت داشت، در سال ۴۹۷ق با نام مهدی قیام کرد و بر اسپانیا تسلط یافت و سلسله موحدین را بنا نهاد.
🛑افرادی که دیگران آنها را مهدی میخواندند:
👈محمد بن حنفیه: گفته شده فرقه کیسانیه پس از مرگ محمد حنفیه فرزند امام علی(ع) ادعا کردند که او نمرده است و مهدی است.
👈محمد بن عبداللّه محض: معروف به نفس زکیه در سال۱۴۵ق از مدینه قیام کرد و با نقشه منصور دوانیقی کشته شد. برخی ادعا کردند که او در کوه حاجر در منطقه نجد در غیبت به سرمیبرد و او مهدی موعود است و در آینده ظهور خواهد کرد.
👈محمد بن عبدالله: فرزند منصور دوانیقی که منصور از روی رقابت با نفس زکیه، مردم را به مهدویت او دعوت میکرد.
👈عمر بن عبدالعزیز: سعید بن مسیب قائل به مهدویت او شد.
👈محمد بن قاسم بن عمر بن علی بن حسین: (درگذشت ۲۱۹ق) در دوره معتصم در طالقان قیام کرد و کشته شد. پیروان او درباره وی ادعای مهدویت کردند و مدعی شدند او نمرده و در آینده ظهور خواهد کرد.
👈محمد بن علی الهادی (ع): گروهی از شیعیان ادعای مهدویت درباره برادر امام حسن عسکری(ع) نموده و معتقد شدند او امام قائم است.
👈عبدالله بن معاویه: عبدالله در سال۱۲۷ق علیه حاکم کوفه قیام کرد و بر برخی از شهرهای ایران نظیر فارس، اصفهان و ری مسلط شد. او در سال ۱۳۰ق در زندان ابومسلم کشته شد. پس از کشتهشدن او برخی وی را مهدی دانسته و مدعی شدند او زنده است و در کوههای اصفهان بسر میبرد و در آینده ظهور میکند.
👈یحیی بن عمر: از نسل زید بن علی که در ایام مستعین بالله خلیفه عباسی سال ۲۵۹ق در کوفه قیام کرد، پس او را کشتند و سرش را از تن جدا نمودند. بعضی از جارودیه قائل به مهدویت او بودند.
👈موسی بن طلحه بن عبدالله: در زمان مختار بن ابیعبید در بصره قیام کرد و عدهای به عنوان مهدویت به او گرویدند.
👈الناصر لدین الله: از خلفای عباسی و متولد حدود سال ۵۵۰ق بود، سبط ابن تعاویذی در اشعاری وی را بهعنوان مهدی منتظر ستوده است.
👈اسحاق سبتی: در دوران سلطنت سلطانمحمد چهارم از سلاطین عثمانی در سال ۹۸۶ق به نام مهدویت قیام کرد.
👈سید احمد بریلوی: (زاده ۱۲۲۴ق) مشهور به مهدی وهابی: او در هند به تبلیغ وهابیت مشغول شد و به عنوان یکی از اولاد امام حسن مجتبی (امام دوم شیعیان) خود را معرفی نمود سپس علیه هندوها و سیکهای پنجاب هند اعلام جنگ نمود و با برافروخته شدن آتش جنگ، کشته شد.
♨️نکته قابل توجه اینکه ادعای مهدویت از سوی افراد در دورههای مختلف، بیانگر اصالت اندیشه مهدویت در اسلام است.
📌#مهدویت
📌#هزار_و_یک_نکته
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰فرآیند شکلگیری دعاوی باطل مهدویت
🔸یکی از علمای اهل سنت که ادعای مهدویت برای یکی از حاکمان کرد، مرتضی زَبیدی (1145-1205ق) بود. محمد بن محمد بن محمد بن عبدالرزاق حسينى زبيدى حنفی ملقب به مرتضى، در شهر بلکرام در ایالت اوتار براديش هند به دنیا آمد. در کودکی با خانواده به یمن رفت و آنجا بزرگ شد. سپس برای تحصیل علم به حجاز رفت و در نهایت در مصر ساکن شد و همانجا از دنیا رفت.
🔹او در میان مردم دارای جایگاه ویژه ای شد به گونه ای که اهل مغرب اعتقاد داشتند کسی که به حج برود و نزد زبیدی نرود، حج او کامل نیست!
او دارای تألیفات متعددی است که شناخته شده ترین آنها کتاب «تاج العروس» در لغت است. او به زبان فارسی، ترکی نیز مسلط بود.
🔻 در میان رویدادهای زندگی زبیدی، دو واقعه قابل توجه است:
1️⃣ عشق به زُبیده: زَبیدی در یمن با دختر ذوالفقار دمیاطی به نام «زُبیده» ازدواج کرد. او همسر خود را بسیار دوست می داشت. ولی همسر او در سال 1196ق در شام از دنیا رفت. اما عشق به زُبیده حتی پس از مرگ در دل زبیدی باقی ماند. او در سوگ همسر خود بسیار گریست و دستور داد برای قبر او که در جوار مرقد حضرت رقیه (س) بود، بارگاهی بسازند و با پرده و چراغ آنجا را زینت دهند و از مردم پذیرایی کنند. او در کنار قبر همسرش، قبری خرید و آنجا بیتوته میکرد و تا مدتها از فراق زبیده می گریست و وصیت کرد که او را در آنجا دفن کنند.
2️⃣ ادعای مهدویت برای احمد پاشا: احمد پاشا جزار (1135-1219ق) که به احمد بوسنیایی معروف است حاکم منطقه لبنان و فلسطین از امرای دولت عثمانی بود. وی بیش از سی سال بر سواحل شام حکومت کرد و با شیعیان سر ستیز داشت و بسیاری از عالمان شیعه را کشت یا تبعید کرد. سید محسن امین در اعیان الشیعه نمونههای بسیاری از جنایات وی را یاد کرده است.
💢احمد پاشا مبارزاتی با فرانسوی ها داشت و برای بازپس گیری مناطق اسلامی تلاش کرد. این اقدامات اصلاحی احمد پاشا، باعث شد که زبیدی درباره او ادعای مهدویت کند. زبیدی رساله ای برای احمد پاشا نوشت و در آن بشارت داد که او همان مهدی منتظر است. احمد پاشا با پذیرش این ادعا، به ترویج آن پرداخت. او از دیدن آن رساله خیلی خوشحال شد و آن را در جای معینی قرار داد و به اطرافیان نشان می داد؛ هر کسی آن را می پذیرفت، او را گرامی می داشت و هر کسی انکار می کرد، او را از خود دور می نمود.
♨️بدین ترتیب، وجود زمینه های رفتاری در احمد پاشا و ادعایی که از سوی زبیدی مطرح شد، یکی از مدعیان مهدویت را به وجود آورد.
📌#مهدویت
📌#هزار_و_یک_نکته
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️ «بهجت قلب»
ألا یا بهجة قلبی برون از پرده غیبت
فراقت مبتلایم شد نگر ماذا بنا الغفلة
فؤادی یَحزن و یبکی لماذا لم أنل وصلک
ز عصیان رو سیه گشتم نباشد قسمت وصلت
بک استمسک و انصر امید آخرین دل
رسی بر بستر مرگم و آمالی بک النصرة
لقد ذاعَت لی العبرة وقَلَّت فیهم العابر
هزاران توبه بشکسته نشد پاینده بر عهدت
جهان عطشان روی تو مَضَت یوم علی الایام
و نادَت یا من الغائب بود دستم به دامانت
و ضاقَت منک الصدری و روحی کاد أن طَیَّر
و درمان همه دردم بود آرامش دستت
ألا یا أیها الساقی جگر سوزد ز عطشانی
سقانی جرعة وصلِک شفاخانه دم مشکت
چه داند مفتخر شاید یری فی الیقضة ما فی النوم
و لکن لاحیاة ذا، فدای هرشب و مستت
🖌#رسول_چگینی
📌 #مهدویت
📌#نظم_و_نثر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️ خذوا کل دینکم عن الزهرا (سلام الله علیها)
🔹آلوسی (م 1270ق) یکی از مفسران اهل سنت در تفسیر روحالمعانی ذیل آیه «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ» (آل عمران آیه ۴۲) با استناد به سخن امام باقر (ع) بیان می کند که از دیدگاه اهل بیت (ع)، حضرت فاطمه (س) افضل زنان متقدم و متأخر است.
🔸آلوسی سپس به روایتی که اهل سنت آن را در وصف عایشه نقل کرده اند، اشاره می کند که «خذوا ثلثي دينكم عن الحميراء» یعنی دو سوم دین خویش را از عایشه بگیرید. آلوسی در ادامه ادعای برخی را که با استناد به روایت فوق، برتری عایشه را ثابت کرده اند، مورد نقد قرار می دهد و می گوید:
🖌این روایت نصی در افضلیت حمیرا بر حضرت زهرا نیست؛ زیرا بیشترین چیزی که روایت (خذوا ثلثی دینکم عن الحمیراء) بر آن دلالت دارد، آن است که عایشه دانشمندی است که میتوان دو سوم دین را از او گرفت و این سخن علم حضرت زهرا (س) را نفی نمی کند و پیامبر (ص) چون علم داشتند که حضرت زهرا (س) مدت زیادی عمر نمی کنند، اینگونه سخن برای ایشان نفرمودند و اگر حضرت زهرا (س) عمر طبیعی داشتند رسول خدا (ص) میفرمودند: «خذوا کل دینکم عن الزهراء» یعنی کل دینتان را از حضرت زهرا سلاماللهعلیها بگیرید.
📗آلوسی، روح المعاني، ج 32 ص 156.
📌#فضائل_اهل_بیت
📌#حضرت_فاطمه(س)
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🇮🇷جای او که به حق گفت (( جمهوری اسلامی حرم است )) خالی است .... اما او فردا نظاره گر اقدام «ملت امام حسین» است ... گلایه ها به جای خود محفوظ و لازم به پیگیری .... ولی این کیانی را که تنها امید امام زمان عجل الله فرجه است در جهان حاضر برای زمینه سازی ظهور باید حفظ کنیم ...
🇮🇷 و این تحفظ امروز با حضور در انتخابات و رای دادن به دست می آید ...
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍تکرار ماجرای جوان شدن زلیخا برای بانوی شیعه
❇️ تنها کسی که هشت امام معصوم را دید!
در طول تاریخ افراد معدودی وجود داشته اند که عمر طولانی داشته و توفیق زیارت چند تن از ائمه (ع) برای آنها حاصل شده باشد. برای نمونه جابر بن عبدالله انصاری طبق پیشگویی پیامبر خدا(ص)، عمر زیادی کرد و امام باقر (ع) را نیز زیارت کرد. اما در این میان، یک نفر در طول تاریخ وجود دارد که توفیق یافت که هشت امام را با معرفت کامل زیارت کند.
«حَبابه والِبیه» مشهور به صاحبةالحَصاة (صاحب سنگریزه)، کسی است که در زمان امیرالمؤمنین (ع) به نزد ایشان رفت و از حضرت نشانه امامت خواست. امام سنگ کوچکی از او طلب کرد و آن را با خاتم خود مهر زد و جای مهر به صورت برجسته بر سنگ حک شد و امیرالمؤمنین (ع) توضیح داد که هر کس مدعی امامت شد اگر بر این کار توانا باشد امام مفترض الطاعه است. از آن پس حَبابه مأموریت پیدا کرد که این سنگ را نگهدارى کند و خدمت یکایک امامان معصوم (ع) شرفیاب شود و از آنها بخواهد تا آن سنگ را با نقش انگشتر خویش مزیّن نمایند. او این کار را انجام داد و آن سنگریزه را نزد یکایک ائمه (ع) تا امام رضا(ع) میبرد و آنان، آن را مهر میزدند[1]. شاید براى همین مأموریت خطیر بود که وى بارها دچار ضعف، بیمارى و پیرى مى شد؛ ولى با دعاى ائمّه معصوم (ع) شفا مى یافت و به سنّ جوانى برمی گشت.
🔸حبابه تقریباً 235 سال زندگی کرد. راز طول عمر او در عنایات ائمه (ع) به ایشان است:
1️⃣ مرتبه اول: توسط امام حسین (ع)، از بیماری برص شفا یافت[2].
2️⃣ مرتبه دوم: در حالى که 113 سال از عمرش مى گذشت و دچار مرض و پیرى شد؛ به طوری که بر اثر ضعف و ناتوانى رعشه بر اندامش افتاده بود، از برکت دعاى امام سجاد (ع) سلامتى اش را بازیافت و به سنّ جوانى برگشت[3].
3️⃣ مرتبه سوم: در زمان امام باقر (ع) با تبرک حضرت از بیماری پیسی شفا یافت[4].
4️⃣ مرتبه چهارم: در زمان امام صادق (ع) با دعای حضرت، بیماری بدنی او از بین رفت[5].
وقتی او نزد امام رضا (ع) رسید، حضرت به او بشارت امیرالمؤمنین (ع) را یادآور شدند که در رکاب حضرت مهدی (ع) جزء رجعت کنندگان در هنگام ظهور امام زمان (ع) خواهد بود[6].
🔅بدین ترتیب این بانوى سعادتمند توفیق یافت که هشت امام را زیارت کند و 9 ماه پس از اینکه امام رضا (ع) سنگریزه او را مهر کردند، در سن 235 سالگى از دنیا رفت و امام رضا (ع) بر جنازهاش نماز گزارد و پیراهن مبارکش را بر بدن پاک آن بانوى گرامى، کفن نمود و او را به دست خویش به خاک سپرد[7].
💢 نکته قابل توجه این که: سنگریزه مورد اشاره در روایت حَبابه، بعد از مرگ او در دست بازماندگانش بوده و به وسیله آنها به دست امامان بعد از امام رضا (ع) نیز رسیده و آن بزرگواران چون پدرانشان بر آن مهر نهادهاند. دلیل این نکته، روایاتی است که بر عرضه این سنگریزه بر امام جواد (ع) [8] و امام حسن عسکری (ع) [9] توسط نوادگان حبابه دلالت دارد. از سرگذشت این سنگریزه گزارشی موجود نیست.
🎥 به دستاندرکاران و تهیهکنندگان رسانه پیشنهاد می شود از سرگذشت این بانوی مؤمنه برای تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی استفاده شود.
📚منابع:
[1]. الکافی، ج 1 ص 346.
[2]. رجال الکشى، ص 106.
[3]. المناقب ابن شهرآشوب، ج 4 ص 135.
[4]. بصائر الدرجات، ج1 ص270.
[5]. اثبات الهداة، ج 5 ص 438.
[6]. الهدایة الکبری، ص 169.
[7]. الهدایة الکبری، ص 170.
[8]. اثبات الهداة، ج 6 ص 167.
[9]. اثبات الهداة، ج 6 ص 279.
📌#تاریخ_اسلام
📌 #حقایق_تاریخی
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین.pdf
985.3K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین
🔰چکیده:
ابن تیمیه در دو ساحت سند و محتوا اشکالاتی را به «حدیث ثقلین» و برداشتهای امامیه از آن وارد کرده که افزون بر مخدوشکردن اسناد، محبت و پاسداشت عترت را نهایت مدلول حدیث قلمداد میکند. با نگاهی به منابع حدیثی اهل سنت میتوان روایت این حدیث را از طریق 20 صحابه از پیامبر خدا(ص) پیگیری کرد که با واکاوی متون این حدیث، ویژگیهای منحصر به فردی برای قرآن و عترت به دست میآید که در نتیجه این حدیث به عنوان مهمترین وصیت پیامبر خدا(ص)، که ضمانتی الهی بر نجات امت از گمراهی است، شناخته میشود. همچنین، هیچ یک از روایات «کتاب الله و سنتی» که ابنتیمیه صحیح میداند، از جهت سند معتبر نیست.
📌 #تألیفات
📌 #امامت
📌 #فضائل_اهل_بیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔹یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار می کند:
⏱ زمان: دوشنبه 1402/12/22
🔸ساعت 15 الی 16
🔖 مواجهه حوزه علمیه قم با جریانهای تجدیدنظرطلب شیعه
🎙حجتالاسلام چگینی
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
📍در گفتگو با ایسنا مطرح شد؛
🔰 در ماه مبارک رمضان از خداوند چه بخواهیم؟
🖌ماه مبارک رمضان که به ماه نزول قرآن و برکات آسمانی مشهور است یکی از بهترین ماهها برای ارتباط با خداوند است. شخص روزه دار به جهت پاکسازی روحی که بر اثر پیروی از دستور خداوند به دست آورده، دارای تقرّبی شده است که دعای او را به استجابت نزدیک کرده است؛ بنابراین، نوع دعا و نحوه درخواست او از خداوند بسیار اهمیت دارد. اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ادعیهای را برای ماه مبارک رمضان بیان کردهاند که بهترین شیوه جهت تحقق خواستههای دنیوی و اخروی مؤمنان است.
👤به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهرهمندی معنوی بیشتر از این ماه پر برکت با رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم به گفتوگو پرداختیم...
💢جهت مطالعه متن کامل به آدرس زیر مراجعه کنید:
👇👇👇👇
🆔 isna.ir/xdQLSr
👆👆👆👆
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
گونه_شناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهل سنت و وهابیت بر اساس خاستگاه کلامی و فقهی.pdf
844.5K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: گونهشناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهلسنت و وهابیت
🖌نویسنده مسئول: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
اصلیترین معیار مذاهب اسلامی برای تکفیر، انکار ضروری دین است که به عنوان تکفیر صحیح شناخته میشود. در نقطه مقابل، تکفیر نادرست وجود دارد که هیچیک از ضروریات دین، انکار نشده است، اما به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل و یا جعل مبنای غیراسلامی، اموری که کفر محسوب نمیشود، به عنوان کفر قلمداد گشته است. مهمترین عناوین تکفیر نادرست را میتوان دوازده مورد دانست که به دو قسم مطابق با مبنا و غیر مطابق با مبنا تقسیم میشود. تکفیرهای غیر مطابق با مبنا عبارتاند از: انکار خلافت خلفا، ارتداد و سبّ صحابه، قذف عایشه، تحریف قرآن، غلو در حق اهلبیت(ع)، علم غیب و عصمت ائمه(ع)، خائنانگاری فرشته وحی، بداء و رجعت. این عوامل، از مواردی هستند که تکفیر بر اساس آن، با مبنای اهلسنت سازگار نیست. بنابراین با معرفت افزایی و تعامل سازنده میان مذاهب اسلامی، امکان رفع این تکفیرها وجود دارد، اما تکفیر مسلمانان توسط وهابیت به جرم عبادت غیر خدا، مطابق مبنای آنان در شرکانگاری توحید مسلمانان است و راهی برای اصلاح آن جز دستشستن از مبانی این فرقه وجود ندارد. بر پایه این تقسیم، میتوان وهابیت را فرقه تکفیری دانست که تکفیر مسلمانان، جزو مبانی اعتقادی آنان است.
📌 #تألیفات
📌 #نقد_وهابیت
📌 #نقد_تکفیر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📊 نمودار گونهشناسی تکفیر در مذاهب اسلامی و وهابیت
🖌در سده های اخیر، مذاهب مختلف اسلامی متهم به تکفیری بودن شده اند و این اصطلاح بدون ضابطه مشخصی، مورد استفاده هر فرقه و گروهی قرار گرفته است.
بر اساس معیاری که در تصویر فوق مشاهده می کنید، معیار تکفیری بودن یک فرقه، تکفیرهای مطابق با مبنای آن فرقه است که امکان رفع آن تکفیر جز با تغییر مبنای آن فرقه وجود ندارد.
♨️ بر پایه این معیار، وهابیت فرقه ای تکفیری است؛ زیرا تکفیر مسلمانان، در مبانی اعتقادی وهابیت نهفته است. اما سایر مذاهب اسلامی، هرچند تکفیرهایی نسبت به یکدیگر مطرح می کنند، اما این تکفیرها برخاسته از مبنای مذهبی آنان نیست و به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل صورت گرفته است.
🔹جهت آگاهی از جزئیات این نمودار مقاله گونهشناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهلسنت و وهابیت را مطالعه فرمایید.
📌 #نقد_وهابیت
📌 #نقد_تکفیر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|