🇮🇷جای او که به حق گفت (( جمهوری اسلامی حرم است )) خالی است .... اما او فردا نظاره گر اقدام «ملت امام حسین» است ... گلایه ها به جای خود محفوظ و لازم به پیگیری .... ولی این کیانی را که تنها امید امام زمان عجل الله فرجه است در جهان حاضر برای زمینه سازی ظهور باید حفظ کنیم ...
🇮🇷 و این تحفظ امروز با حضور در انتخابات و رای دادن به دست می آید ...
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍تکرار ماجرای جوان شدن زلیخا برای بانوی شیعه
❇️ تنها کسی که هشت امام معصوم را دید!
در طول تاریخ افراد معدودی وجود داشته اند که عمر طولانی داشته و توفیق زیارت چند تن از ائمه (ع) برای آنها حاصل شده باشد. برای نمونه جابر بن عبدالله انصاری طبق پیشگویی پیامبر خدا(ص)، عمر زیادی کرد و امام باقر (ع) را نیز زیارت کرد. اما در این میان، یک نفر در طول تاریخ وجود دارد که توفیق یافت که هشت امام را با معرفت کامل زیارت کند.
«حَبابه والِبیه» مشهور به صاحبةالحَصاة (صاحب سنگریزه)، کسی است که در زمان امیرالمؤمنین (ع) به نزد ایشان رفت و از حضرت نشانه امامت خواست. امام سنگ کوچکی از او طلب کرد و آن را با خاتم خود مهر زد و جای مهر به صورت برجسته بر سنگ حک شد و امیرالمؤمنین (ع) توضیح داد که هر کس مدعی امامت شد اگر بر این کار توانا باشد امام مفترض الطاعه است. از آن پس حَبابه مأموریت پیدا کرد که این سنگ را نگهدارى کند و خدمت یکایک امامان معصوم (ع) شرفیاب شود و از آنها بخواهد تا آن سنگ را با نقش انگشتر خویش مزیّن نمایند. او این کار را انجام داد و آن سنگریزه را نزد یکایک ائمه (ع) تا امام رضا(ع) میبرد و آنان، آن را مهر میزدند[1]. شاید براى همین مأموریت خطیر بود که وى بارها دچار ضعف، بیمارى و پیرى مى شد؛ ولى با دعاى ائمّه معصوم (ع) شفا مى یافت و به سنّ جوانى برمی گشت.
🔸حبابه تقریباً 235 سال زندگی کرد. راز طول عمر او در عنایات ائمه (ع) به ایشان است:
1️⃣ مرتبه اول: توسط امام حسین (ع)، از بیماری برص شفا یافت[2].
2️⃣ مرتبه دوم: در حالى که 113 سال از عمرش مى گذشت و دچار مرض و پیرى شد؛ به طوری که بر اثر ضعف و ناتوانى رعشه بر اندامش افتاده بود، از برکت دعاى امام سجاد (ع) سلامتى اش را بازیافت و به سنّ جوانى برگشت[3].
3️⃣ مرتبه سوم: در زمان امام باقر (ع) با تبرک حضرت از بیماری پیسی شفا یافت[4].
4️⃣ مرتبه چهارم: در زمان امام صادق (ع) با دعای حضرت، بیماری بدنی او از بین رفت[5].
وقتی او نزد امام رضا (ع) رسید، حضرت به او بشارت امیرالمؤمنین (ع) را یادآور شدند که در رکاب حضرت مهدی (ع) جزء رجعت کنندگان در هنگام ظهور امام زمان (ع) خواهد بود[6].
🔅بدین ترتیب این بانوى سعادتمند توفیق یافت که هشت امام را زیارت کند و 9 ماه پس از اینکه امام رضا (ع) سنگریزه او را مهر کردند، در سن 235 سالگى از دنیا رفت و امام رضا (ع) بر جنازهاش نماز گزارد و پیراهن مبارکش را بر بدن پاک آن بانوى گرامى، کفن نمود و او را به دست خویش به خاک سپرد[7].
💢 نکته قابل توجه این که: سنگریزه مورد اشاره در روایت حَبابه، بعد از مرگ او در دست بازماندگانش بوده و به وسیله آنها به دست امامان بعد از امام رضا (ع) نیز رسیده و آن بزرگواران چون پدرانشان بر آن مهر نهادهاند. دلیل این نکته، روایاتی است که بر عرضه این سنگریزه بر امام جواد (ع) [8] و امام حسن عسکری (ع) [9] توسط نوادگان حبابه دلالت دارد. از سرگذشت این سنگریزه گزارشی موجود نیست.
🎥 به دستاندرکاران و تهیهکنندگان رسانه پیشنهاد می شود از سرگذشت این بانوی مؤمنه برای تولید فیلم و مجموعه تلویزیونی استفاده شود.
📚منابع:
[1]. الکافی، ج 1 ص 346.
[2]. رجال الکشى، ص 106.
[3]. المناقب ابن شهرآشوب، ج 4 ص 135.
[4]. بصائر الدرجات، ج1 ص270.
[5]. اثبات الهداة، ج 5 ص 438.
[6]. الهدایة الکبری، ص 169.
[7]. الهدایة الکبری، ص 170.
[8]. اثبات الهداة، ج 6 ص 167.
[9]. اثبات الهداة، ج 6 ص 279.
📌#تاریخ_اسلام
📌 #حقایق_تاریخی
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین.pdf
985.3K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: بررسی و نقد دیدگاه ابنتیمیه پیرامون حدیث ثقلین
🔰چکیده:
ابن تیمیه در دو ساحت سند و محتوا اشکالاتی را به «حدیث ثقلین» و برداشتهای امامیه از آن وارد کرده که افزون بر مخدوشکردن اسناد، محبت و پاسداشت عترت را نهایت مدلول حدیث قلمداد میکند. با نگاهی به منابع حدیثی اهل سنت میتوان روایت این حدیث را از طریق 20 صحابه از پیامبر خدا(ص) پیگیری کرد که با واکاوی متون این حدیث، ویژگیهای منحصر به فردی برای قرآن و عترت به دست میآید که در نتیجه این حدیث به عنوان مهمترین وصیت پیامبر خدا(ص)، که ضمانتی الهی بر نجات امت از گمراهی است، شناخته میشود. همچنین، هیچ یک از روایات «کتاب الله و سنتی» که ابنتیمیه صحیح میداند، از جهت سند معتبر نیست.
📌 #تألیفات
📌 #امامت
📌 #فضائل_اهل_بیت
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔹یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم
🔶🔸 معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار می کند:
⏱ زمان: دوشنبه 1402/12/22
🔸ساعت 15 الی 16
🔖 مواجهه حوزه علمیه قم با جریانهای تجدیدنظرطلب شیعه
🎙حجتالاسلام چگینی
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
📍در گفتگو با ایسنا مطرح شد؛
🔰 در ماه مبارک رمضان از خداوند چه بخواهیم؟
🖌ماه مبارک رمضان که به ماه نزول قرآن و برکات آسمانی مشهور است یکی از بهترین ماهها برای ارتباط با خداوند است. شخص روزه دار به جهت پاکسازی روحی که بر اثر پیروی از دستور خداوند به دست آورده، دارای تقرّبی شده است که دعای او را به استجابت نزدیک کرده است؛ بنابراین، نوع دعا و نحوه درخواست او از خداوند بسیار اهمیت دارد. اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، ادعیهای را برای ماه مبارک رمضان بیان کردهاند که بهترین شیوه جهت تحقق خواستههای دنیوی و اخروی مؤمنان است.
👤به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهرهمندی معنوی بیشتر از این ماه پر برکت با رسول چگینی پژوهشگر بنیاد بین المللی امامت قم به گفتوگو پرداختیم...
💢جهت مطالعه متن کامل به آدرس زیر مراجعه کنید:
👇👇👇👇
🆔 isna.ir/xdQLSr
👆👆👆👆
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
گونه_شناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهل سنت و وهابیت بر اساس خاستگاه کلامی و فقهی.pdf
844.5K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: گونهشناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهلسنت و وهابیت
🖌نویسنده مسئول: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
اصلیترین معیار مذاهب اسلامی برای تکفیر، انکار ضروری دین است که به عنوان تکفیر صحیح شناخته میشود. در نقطه مقابل، تکفیر نادرست وجود دارد که هیچیک از ضروریات دین، انکار نشده است، اما به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل و یا جعل مبنای غیراسلامی، اموری که کفر محسوب نمیشود، به عنوان کفر قلمداد گشته است. مهمترین عناوین تکفیر نادرست را میتوان دوازده مورد دانست که به دو قسم مطابق با مبنا و غیر مطابق با مبنا تقسیم میشود. تکفیرهای غیر مطابق با مبنا عبارتاند از: انکار خلافت خلفا، ارتداد و سبّ صحابه، قذف عایشه، تحریف قرآن، غلو در حق اهلبیت(ع)، علم غیب و عصمت ائمه(ع)، خائنانگاری فرشته وحی، بداء و رجعت. این عوامل، از مواردی هستند که تکفیر بر اساس آن، با مبنای اهلسنت سازگار نیست. بنابراین با معرفت افزایی و تعامل سازنده میان مذاهب اسلامی، امکان رفع این تکفیرها وجود دارد، اما تکفیر مسلمانان توسط وهابیت به جرم عبادت غیر خدا، مطابق مبنای آنان در شرکانگاری توحید مسلمانان است و راهی برای اصلاح آن جز دستشستن از مبانی این فرقه وجود ندارد. بر پایه این تقسیم، میتوان وهابیت را فرقه تکفیری دانست که تکفیر مسلمانان، جزو مبانی اعتقادی آنان است.
📌 #تألیفات
📌 #نقد_وهابیت
📌 #نقد_تکفیر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📊 نمودار گونهشناسی تکفیر در مذاهب اسلامی و وهابیت
🖌در سده های اخیر، مذاهب مختلف اسلامی متهم به تکفیری بودن شده اند و این اصطلاح بدون ضابطه مشخصی، مورد استفاده هر فرقه و گروهی قرار گرفته است.
بر اساس معیاری که در تصویر فوق مشاهده می کنید، معیار تکفیری بودن یک فرقه، تکفیرهای مطابق با مبنای آن فرقه است که امکان رفع آن تکفیر جز با تغییر مبنای آن فرقه وجود ندارد.
♨️ بر پایه این معیار، وهابیت فرقه ای تکفیری است؛ زیرا تکفیر مسلمانان، در مبانی اعتقادی وهابیت نهفته است. اما سایر مذاهب اسلامی، هرچند تکفیرهایی نسبت به یکدیگر مطرح می کنند، اما این تکفیرها برخاسته از مبنای مذهبی آنان نیست و به جهت جهل به مذهب خود یا مذهب طرف مقابل صورت گرفته است.
🔹جهت آگاهی از جزئیات این نمودار مقاله گونهشناسی عوامل تکفیر در آثار عالمان اهلسنت و وهابیت را مطالعه فرمایید.
📌 #نقد_وهابیت
📌 #نقد_تکفیر
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از KHAMENEI.IR
💐 عید نوروز بر ملت عزیز ایران مبارک
✏️ رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳: تبریک عرض میکنم به همهی ملّت عزیز ایران عید نوروز و سال جدید را که امسال با ماه مبارک رمضان و بهار دلها و بهار معنویّت همراه شده است. ۱۴۰۳/۱/۱
🌷 #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
🔍 متن کامل پیام👇
khl.ink/f/55687
🔻امیرالمؤمنین علی علیهالسلام،
هر روزی که خدا نا فرمانی نشود آن روز، روز عید است.
📚نهج البلاغه، حکمت۴۲۸
🌷نوروز مبارک🌷
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 امامعلی(ع): هرروز را نوروز کنید
ایرانیها بهمناسبت نوروز، سمنو و هدایای مخصوص این عید را برای حضرت علی(ع) میبردند و ایشان در پاسخ به محبتشان میفرمود: هرروز را نوروز کنید.
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|