eitaa logo
هزار و یک نکته
268 دنبال‌کننده
278 عکس
41 ویدیو
33 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت اهل بیت علیهم السلام پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هزار و یک نکته
🇵🇸 چرا از فلسطینِ سُنی حمایت کنیم؟! چه کشیده ایم از دایه های مهربانتر از مادری که حتی بر امام خویش پیشی گرفتند: چه آن زمانی که خلیفه دوم برای دریافت صلاح کار خویش، به نزد امیرالمومنین علی علیه السلام آمد و حضرت او را از حضور در معرکه نبرد باز داشت؛ و چه آن زمانی که امام سجاد علیه السلام برای مرزبانان و سپاه اسلام که توسط دستگاه خلافت اداره می شد، دست به دعا برداشتند و به جان آنان دعا نمودند؛ بودند مدعیانی که این کارها را نادرست می دانستند و آن را مماشات و تساهل در اقامه دین قلمداد می کردند! دقیقا مانند این سنگ اندازی هایی که برخی در قبال مسأله فلسطین انجام می دهند. اینان گمان کرده اند حمایت و دفاع از قدس شریف و فلسطین به معنای تایید و حمایت از مذهب اهل سنتی است که در آن مناطق پیرو دارد! غافل از اینکه برای دشمن تا دندان مسلحی چون اسرائیل، شیعه و سنی تفاوتی ندارد و او همه ما را به چشم مسلمان می بیند! دشمنی او با اسلام و قرآن است که امروز مصداق خارجی آن، اهل سنت شده اند و اگر موفق شود و ارابه جنگی خود را پیش آورد، فردا رویای مبارزه با اسلام را با مبارزه با شیعه تعبیر می کند. شیعه واقعی کسی است که سیره اهل بیت علیهم السلام را نصب العین خود قرار دهد؛ همانگونه که امیرمومنان به جهت حفظ از کیان اسلام در برابر کفر و شرک، به خلیفه مسلمانان کمک کردند و همانگونه که سیدالساجدین برای حفاظت از قلمرو اسلام، در فکر مرزبانان بودند، ما نیز باید در اندیشه فلسطین اشغالی باشیم. حمایت ما از فلسطین، حمایت از کیان و قلمرو اسلام است. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابن‌تیمیه به فضائل اهل‌بیت(ع)».pdf
10.95M
📍 🔖عنوان مقاله: نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابن‌تیمیه به فضائل اهل‌بیت(ع)» 🖌نویسنده مسئول: 🔰چکیده: در مقاله‌ای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن­ تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهل­‌بیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابن­‌تیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابن­‌تیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهل­‌بیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به این­که بازشناخت یک شخصیت جز با جامع‌نگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمی‌شود، برای آشنایی با ابن­‌تیمیه باید همۀ تألیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتاب‌های ابن­‌تیمیه وجود دارند، با ادعای نویسندۀ مقالۀ مزبور در تعارض است. یک‌جانبه­ نگری، جامع­ و­مانع­ نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم ­پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن­ تیمیه، مهم‌ترین نقدهایی­ است که این مقاله را به چالش می‌کشد. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙اولین اذان ضبط شده در ایران 🔻 توسط محمد فلاحی (1246-1352) مؤذن و مناجات خوان دوره مظفرالدین شاه در سال 1291 شمسی 📣اذان در مقام بیات 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قدیمی‌ترین اذان ثبت شده در مسجد النبی (ص) مدینه منوره 🔻به همراه تصاویری از مسجد النبی (ص) سال 1907م 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ و هنگامی که فرمان ما فرا رسید، آن شهر و دیار را زیر و رو کردیم؛ و بارانی از سنگ [= گِلهای متحجر] متراکم بر روی هم، بر آنها نازل نمودیم.(82هود) 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سکانسی فوق تاریخی بِسم الله القاِصمِ الجَّبارینَ و مُبیرِ الظّالِمین به نام خدای درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستم‌کاران 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍 🔰رابطه میان علم تاریخ و علم حدیث ارتباط میان تاریخ و حدیث بر کسی پوشیده نیست، به گونه ای که گفته شده یکی از دو علومی که بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند، علم تاریخ و حدیث است؛ زیرا کسی که در علوم حدیث مانند جرح و تعدیل و طبقات و غیره پژوهش می کند، برای دستیابی به دیدگاه صحیح نیاز به تاریخ دارد تا آن موارد را به دست آورد، و در طرف مقابل کسی که در تاریخ به تحقیق مشغول است، به علم حدیث نیاز دارد تا آثار و روایات رسیده را مورد صحت‌سنجی قرار دهد. بنابراین ارتباط میان حدیث و تاریخ کاملاً دو سویه بوده است؛ زیرا یکی از ارکان بررسی های حدیثی، رجال حدیث است که آن نیز از فروع علم تاریخ محسوب می شود، به همین جهت برخی تصریح کرده اند که علم تاریخ، فنی از فنون علم حدیث است، و سوی دیگر آن بررسی های سندی است که راهی جز استفاده از علم تاریخ ندارد. البته این سخن به معنای یکسان‌دانستن تاریخ و حدیث نیست، بلکه همگان تصریح کرده اند که میان محدث و مورخ تفاوت وجود دارد. محدث کسی است که به روایات مربوط به پیامبر(ص) اشتغال دارد و البته که این روایات، اخبار تاریخی به شمار می روند. مورخ کسی است که به مطلق اخبار تاریخی سروکار دارد و از اصول علم حدیث در بررسی روایات تاریخی پیروی می کند. البته در نزد مسلمانان نیز معروف است که علم تاریخ از منهج علمای حدیث بسیار تأثیر پذیرفته است. همچنین گفته شده که مسلمانان اولین گروهی بودند که روایات تاریخی را مورد بررسی قرار دادند و ابزار آنان برای این بررسی، علم حدیث بوده است. نتیجه سخن اینکه نمی توان میان تاریخ و حدیث جدایی انداخت. 🔖 بخشی از مقاله: واکاوی چرایی موضع‌گیری دوگانه عالمان اهل‌سنت در مواجهه با هشام بن محمد ابن کلبی(م 204هـ) 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📣 برگزاری نشست علمی 🔹موضوع: مواجهه علما با جریانهای تجدیدنظر طلب شیعی 🎙ارائه دهنده: حجة الاسلام رسول چگینی 🔸زمان: چهارشنبه 5 اردیبهشت ماه ساعت 17 🔸مکان: صفائیه، کوچه21، دارالقرآن و بیت علامه طباطبایی رحمه الله 🔰مرکز تخصصی امام خامنه ای مدظله العالی
📍 🔰دیدگاه علمای نحوی درباره ترکیب عبارت «لا اله الا الله» آراء عالمان نحوی درباره خبر لای نفی جنس را می توان به سه دیدگاه تقسیم کرد: 🔹دیدگاه اول (تقدیر خبر): این دیدگاه که غالب نحویان بر این نظر رأی داده اند، بر مبنای این است که برای لای نفی جنس، باید خبری در تقدیر گرفت. البته کلمه تقدیری مورد نظر آنان متفاوت است. برخی «موجود» برخی «فی الوجود» برخی «لنا» و برخی الفاظ مشابه و یا تخییر میان این موارد را ذکر می کنند. اما همه آنها اتفاق دارند که خبر «لا» محذوف است. برخی نحویان متاخر نیز کلمات دیگری را در تقدیر گرفته اند از قبیل «مستحق للعباده» و «معبود بحق» که بیشتر در نوشته های معاصرین دیده می شود که نشان از تاثیرپذیری آنان از اشکالاتی است که به این تعابیر شده و در ادامه به آنها اشاره می کنیم. 🔹دیدگاه دوم (خبر مذکور): این نظر بر این پایه استوار است که نیازی به تقدیر گرفتن خبر برای «لا» نداریم و خبر یکی از کلماتی است که در عبارت «لا اله الا الله» وجود دارد. اما در تعیین خبر اختلافاتی دیده می شود. برخی مانند زمخشری در کتاب «مسأله فی کلمه الشهاده» بر این باور است که «لا اله» خبر مقدم و «إلا الله» مبتدای مؤخر است. زیرا این جمله به خودی خود مفید و مستقل است و در واقع «الله إله» بوده و برای نفی معانی دیگر به صورت «لا اله الا الله» درآمده است. مانند «جائنی زید» که آمدن زید را می فهماند اما ممکن است شنونده گمان کند در کنار زید، شخص دیگری نیز آمده است؛ به منظور دفع چنین توهماتی، متکلم آن را به صورت «ما جائنی الا زید» استعمال می کند که هم بر آمدن زید دلالت دارد و هم بر نفی آمدن غیر زید. عبارت «لا اله الا الله» نیز بر این شیوه است و برای نفی توهم وجود «غیر الله»، از این ترکیب استفاده شده است. شماری دیگر «الله» را خبر برای «لا» گرفته اند. ابن هشام انصاری(م 761ق) این قول را نقل و آن را به جهت مخالفت با قواعد نحوی نادرست می شمارد. زیرا خبر «لا» حتما باید نکره منفی باشد ولی اسم «الله» معرفه موجبه است. 🔹دیدگاه سوم (بدون خبر): عده ای با تکیه بر قواعد نحوی بر این باورند که هیچ خبری برای «لا» وجود ندارد. این قول به جهت قاعده نحوی است که از خلیل، سیبویه و زجاج نقل شده که می گویند «لا» تبرئه تنها در اسم عمل می کند و هیچ خبری ندارد. در این صورت نیازی به تقدیر گرفتن خبر برای «لا» نداریم. البته ابن هشام این سخن را نادرست می داند و شواهدی بر بطلان این ادعا اقامه کرده است. 🔅برای مطالعه متن کامل، به مقاله کاوش رویکردشناسانه دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون تبیین «لا اله الا الله» مراجعه کنید. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
در آستانه یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم برگزار می گردد. ✅پیش نشست علمی با موضوع: جریان شناسی وهابیت درون شیعی و شیوه های تقابل علمای شیعه با آنها استاد محترم: حجت الاسلام والمسلمین چگینی زید عزه زمان: شنبه ۸ اردیبهشت ماه/ ساعت ۱۴:۳۰ 🌐https://shia-ac.com 🆔https://eitaa.com/shiashenasi 📘https://eitaa.com/pasuhesh_shieshenasi
واکاوی چرایی موضع گیری دوگانه عالمان اهل سنت در مواجهه با هشام بن محمدبن کلبی.pdf
456.7K
📍 🔖عنوان مقاله: واکاوی چرایی موضع گیری دوگانۀ عالمان اهل سنت در مواجهه با هشام بن محمدبن کلبی (م 204ق) 🖌نویسنده: 🔰چکیده: هشام بن محمد معروف به ابن کلبی، مورخ برجسته نیمه دوم قرن دوم هجری و مؤلف پرآوازه ای است که بیش از 150 کتاب در موضوعات تاریخ اسلام، انساب و تاریخ پیش از اسلام نوشته است. عالمان اهل سنت در ارزیابی شخصیت علمی هشام موضع گیری دوگانه ای در پیش گرفته اند. آنان هشام را در زمینه تاریخ جاهلیت و انساب، سرآمد و صاحب نظر معرفی می کنند؛ اما در زمینه تاریخ اسلام و حدیث، ضعیف ارزیابی کرده اند! با توجه به پیوند ناگسستنی علم تاریخ و حدیث در مبانی فراگیری، این پرسش به وجود می آید که چرا هشام در تاریخ غیر اسلام مورد تأیید است؛ ولی در تاریخ اسلام تضعیف شده است. بررسی های انجام گرفته در این مقاله حاکی از آن است که سه عامل موجب این ارزیابی متضاد شده است: 1. جایگاه برجسته هشام؛ 2. مذهب هشام؛ 3. روایات تاریخی غیراسلامی هشام. هشام که از دیدگاه عالمان اهل سنت، شیعی مذهب است، به دلیل گستردگی دایره تحقیقات و تألیفات متعدد، مورد قضاوت عالمان تنگ نظر معاصر خود قرار گرفته و به بهانه نقل اخبار جاهلیت که اسلام خط بطلان بر آنها کشیده، در شمار راویان ضعیف گنجانده شده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و استناد بی واسطه به منابع دست اول اهل سنت، افزون بر واکاوی دیدگاه عالمان اهل سنت درباره هشام، برخی روایات او نیز مورد پژوهش قرار گرفته و وجود انگیزه های غیرعلمی در تضعیف او اثبات شده است. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|