eitaa logo
هزار و یک نکته
270 دنبال‌کننده
264 عکس
38 ویدیو
31 فایل
یادداشتهای رسول چگینی جستارهایی در: تاریخ اسلام امامت اهل بیت علیهم السلام پاسخ به شبهات وهابیت تلگرام: https://t.me/rsl_chegini اینستاگرام: https://www.instagram.com/rsl_chegini/ ارتباط با نویسنده: @Rsl_chegini110
مشاهده در ایتا
دانلود
هزار و یک نکته
🔰قدیمی‌ترین سند تاریخی غیر اسلامی برای اثبات وجود پیامبر اکرم (ص) یادداشتی رنگ‌ و رو رفته به زبان س
🔰قدیمی‌ترین سند تاریخی غیر اسلامی برای اثبات وجود پیامبر اکرم (ص) 🖌قرآن به عنوان قدیمی ترین سندی که درباره پیامبر اکرم (ص) سخن گفته است، مورد اعتماد و مراجعه مسلمانان قرار می گیرد و با استناد به آن و به بهره گیری از روایات تاریخی، سیره رسول خدا (ص) را به دست می آورند. 🔸اما مستشرقان و غیر مسلمانان که با دیده تردید به اعتبار منابع اسلامی می نگرند، به دنبال منابع غیر اسلامی هستند که اخباری از وجود پیامبر اکرم (ص) ارائه دهند. به جهت در دست نداشتن منابع تاریخی غیر اسلامی، برخی مستشرقان به انکار وجود پیامبر (ص) پرداخته اند. 🔹پژوهشهای باستان شناسانه و نسخه یابی های سده های اخیر، کمک زیادی در بازیابی تاریخ اسلام با استفاده از منابع غیر اسلامی داشته است. یکی از این موارد، قدیمی ترین اسناد تاریخی است که نامی از حضرت محمد صلی الله علیه وآله در آن ذکر شده است. 🔸‏با توجه به نبود منابع دست اول عربی و اسلامی مربوط به قرن ۱ هجری وجود منابع سریانی و یونانی کمک زیادی به فهم ما از وقایع آن دوره و فتوحات می کند. 📍اولین ذکر نام پیامبر اکرم(ص) به عنوان یک شخص در متنی به سال ۶۳۷ م است که به زبان سریانی نوشته شده است. این سند که یادداشتی رنگ‌ و رو رفته به زبان سریانی است و در صفحه سفید برگه اول نسخه خطی (BL Add. ۱۴,۴۶۱) از انجیل متی و مرقس نوشته شده، تاکنون قدیمترین مدرکی است که نام‌ پیامبر اسلام، محمد(ص) در آن ذکر شده است. نسخه خطی انجیل متعلق به قرن ۶ میلادی و بر روی پوست نوشته شده است. نویسنده که خود شاهد وقایع بوده به نظر می‌آید که این یادداشت را در فاصله زمانی کوتاهی بعد از جنگ یرموک در سوریه که سپاهیان‌ مسلمان شکست قاطعی به سپاهیان امپراطوری بیزانس وارد کردند، نوشته است. 📍جنگ یرموک در زمان خلافت عمر واقع در سال ۱۵ هجری یا ۶۳۶ م حادثه مهم و سرنوشت سازی بود که ‏مسلمانان در نبردی ۶ روزه در نزدیکی رودخانه یرموک، واقع در مرزهای امروزی سوریه و اردن، به پیروزی قاطعی بر امپراتوری بیزانس دست یافتند. این پیروزی به سلطه روم بر شامات پایان داد و آغازگر گسترش قلمرو اسلام و سرانجام فتح شهر مهم بیت المقدس در ۲ سال بعد شد. 💢نخستین سندی که نام پیامبر اکرم(ص) را ذکر می‌کند درباره این نبرد است. این سند توسط یکی از پیروان او نوشته نشده است، بلکه توسط یک ناظر مسیحی سریانی در فلسطین نوشته شده است. این ذکر نام، که برای قرن‌ها نادیده گرفته شده بود، در صفحه‌ی نخست یک نسخه خطی انجیل دیده می شود. 🏷متن زیر ترجمه فارسی این تصویر است (تاریخ‌ها بر اساس تقویم سلوکی یعنی مرگ اسکندر هستند): ▫️‏«… محمد … کشیش مار الیاس … و آن‌ها آمدند … و از … نیرومند … ماه … و رومیان [فرار کردند؟] و در ژانویه [مردم] حمص در ازای جان خود توافق کردند، و بسیاری از شهرها در کشتاری که توسط [طایایی] محمد انجام شد، ویران شدند، و بسیاری از مردم کشته شدند و اسیرانی [گرفته شدند] ‏از جلیل تا بیت [زک . . . وات’ . . .]. و طایایی‌ها در نزدیکی … اردو زدند،و ما همه جا … و روغن زیتونی که آن‌ها آوردند و … آن‌ها … و در [بیست و ششم] ماه مه، [ساکلاروس] طبق معمول … از اطراف حمص، و رومیان آن‌ها را تعقیب کردند … ‏و در دهم [آگوست] رومیان از اطراف دمشق فرار کردند … بسیاری از [مردم]، حدود ده هزار نفر. و در پایان [سال] رومیان آمدند. و در بیستم آگوست در سال [نهصد و چهل و] هفت در گابیتا … رومیان جمع شدند و بسیاری از مردم کشته شدند، از رومیان حدود پنجاه هزار … و در سال نهصد و چهل و …» 📚ترجمه برگرفته از صفحه حسین قتیب ‏🔸این متن مجموعه‌ای از درگیری‌ها بین رومیان و مسلمانان را توصیف می‌کند که به نبرد گابیتا-یرموک منتهی می‌شود، نبردی که در آن ارتش روم در سال ۶۳۶م شکست خورد. 🔹‏تاریخ این نبرد در این روایت سریانی حتی با تاریخ استاندارد ارائه شده در تاریخ‌نگاری‌های اولیه عربی اسلامی مطابقت دارد؛ یعنی رجب ۱۵ هجری و آگوست ۶۳۶. منطقه گابیتا هم در منطقه ای قرار گرفته که تواریخ اسلامی به آن اشاره کرده اند. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰آمين بزرگان شيعه و سنی برای نفرين معاویه توسط امام حسن مجتبی علیه السلام 🤲 🖌ابوالفرج اصفهانی در کتاب مقاتل الطالبیین، به ماجرای گفتگوی امام حسن و امام حسین علیهما السلام با معاویه در مسجد کوفه اشاره کرده است که منجر به ملاعنه میان آنها شد. در این ماجرا بیان شده است: ▫️معاويه وقتی به کوفه آمد، در حاليکه حسن و حسين پای منبر نشسته بودند، در مورد علی سخن گفته و به او دشنام داد؛ سپس به حسن دشنام داد؛ پس حسين ايستاد تا به وی جواب گويد؛ اما حسن دست وی را گرفته و او را نشانيد؛ پس ايستاده و گفت: ای کسی که در مورد علی سخن گفتی! من حسن هستم و پدرم علی است و تو معاويه هستی و پدرت صخر؛ مادر من فاطمه است و مادر تو هند؛ جدّ من رسول خدا است و جدّ تو ربيعه است؛ مادر بزرگ من خديجه است و مادر بزرگ تو قتيلة؛ پس خداوند هر کدام از ما دو را که نسب پست تری دارد و آنکه بدی وی از قديم تا حال باقی است و آنکه پيش گام در کفر و نفاق بوده است را لعنت کند. پس همه مردم مسجد گفتند: آمين. 📚مقاتل الطالبيين ج 1 ص 19. 📚جمهرة خطب العرب ج 2 ص 14. 🖌در متن روايت بود كه بعد از اين نفرين حضرت، همه مردم آمین گفتند. 1⃣ابوالفرج اصفهاني، بعد از نقل اين روايت در كتاب خويش مي‌نويسد: ▫️فضل بن حسن بصري گفت: يحيي بن معين گفته است: ما نيز مي‌گوييم آمين. ابوعبيد هم گفته است: ما نيز مي‌گوييم آمين . ابوالفرج (صاحب كتاب) نيز مي‌گويد: من هم آمين مي‌گويم! 📚مقاتل الطالبيين ج 1 ص 19. 2⃣ ابن ابي‌الحديد نيز بعد از نقل آمين علما مي‌نويسد: ▫️من عبدالحميد بن ابي‌الحديد، نويسنده اين كتاب نيز مي‌گويم: آمين! 📚شرح نهج البلاغة ج 16ص 28. 3⃣ مرحوم علامه مرعشي در شرح احقاق الحق در ذيل اين روايت سخن راویان روایت را نقل می کند: ▫️ابن عبد الصمد (از روات روايت) به ما گفت: من نيز مي‌گويم آمين!؛ قاضي (احمد بن كامل از راويان روايت) نيز گفت: من هم مي‌گويم آمين! شما نيز آمين بگوييد! محمد بن عبد الحافظ نيز گفته است: من هم مي‌گويم آمين! سيد و حيري (از راويان روايت) نيز گفته‌اند: ما نيز مي‌گوييم «آمين، آمين‌، آمين»! شيخ مفيد عبدالرحمن (از روايان حديث) نيز مي‌گويد: من نيز مي‌گويم «آمين آمين» زيرا ملائكه مي‌گويند «آمين»! سيد صفي (از راويان اين روايت) مي‌گويد: من نيز مي‌گويم آمين ! ابن بابويه نيز گفته است: من نيز مي‌گويم «آمين، آمين، آمين، آمين»! 📚شرح إحقاق الحق، ج 26 ص 534. 4⃣سيد محسن امين نيز بعد از نقل كلام ابوالفرج اصفهاني مي‌نويسد: ▫️من نيز مي‌گويم آمين! 📚أعيان الشيعة ج 1 ص 570. 5⃣مرحوم شرف الدين نيز بعد از نقل كلام ابن ابي الحديد می نویسد: ▫️ما نيز به نوبه خودمان مي‌گويیم: آمين! 📚صلح الحسن (ع) ص 289. 6⃣شيخ علي نجل محمد آل سيف الخطي نيز بعد از نقل كلام ابن أبي الحديد مي‌گويد: ▫️مولف اين كتاب مي‌گويد: آمين؛ و خدا رحمت كند بنده‌اي را كه بگويد آمين! 📚وفيات الأئمة - من علماء البحرين والقطيف - ص 108. 7⃣ سعيد أيوب، از كساني است كه به مذهب تشيع گرويده است او نيز مي‌نويسد: ▫️سعيد ايوب نويسنده اين كتاب نيز مي‌گويد: آمين! 📚معالم الفتن ج 2 ص 178. 8⃣ نویسنده این متن (رسول چگینی) نیز میگوید: ▫️اللهم آمین، آمین، آمین. 🌷شما نیز آمین‌گوی دعای امام حسن مجتبی علیه السلام باشید 🤲 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امام رئوفی که در سه موقف هولناک بازدید زائر خود را پس می دهد 👤حاکم نیشابوری از استوانه های علمی اهل تسنن ، در کتاب «تاریخ نیشابور» از قول امام رضا سلام الله علیه چنین می نویسد: 🔅هر كس مرا با وجود دورى خانه‏ ام زيارت كند، روز قيامت در سه جا نزد او می آيم تا اينكه او را از وحشت نجات دهم: هنگامى كه نامه اعمال به دست راست یا چپ داده می شود؛ و نزد پل صراط؛ و نزد ميزان ترازو براى سنجش اعمال. 📚 تاریخ نیشابور حاکم نیشابوری، ص۲۷. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📸 نگاره‌ای از مناظرۀ امام‌ رضا علیه‌السلام با هیئت مسیحیان بیزانسی در دربار مأمون عباسی 📆 پیشینه: قرن ۱۲ میلادی. 📚منبع: Chronicle of John Skylitzes، کتابخانۀ ملی مادرید. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰 فارسی صحبت کردن سلمان فارسی در ماجرای سقیفه 🖌عبدالله بن محمد انباری (م 293ق) معروف به ناشی اکبر از عالمان معتزلی در کتاب «مسائل الامامة» که یکی از قدیمی ترین کتابهای فرقه نگاری است، رویدادهای پس از شهادت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله که منجر به اختلاف میان صحابه شد را گزارش کرده است. 🔸او توضیح داده است هنگامی که رسول خدا (ص) وفات کردند، مردم با هم درگیر شدند اتحادشان از بین رفت و دوستی از میان آنان رخت بربست. 🔹گروهی به همراه علی بن ابی طالب (ع) خود را کنار کشیده در منزل فاطمه (س) اجتماع کرده اظهار داشتند که با هیچ کسی جز علی (ع) بیعت نخواهند کرد. عباس بن عبد المطلب، زبیر بن عوام، ابو سفیان بن حرب، سلمان فارسی و گروهی از بنی هاشم از جمله آنان بودند. 💢ناشی اکبر سپس سخنی از سلمان فارسی نقل می کند که او به زبان فارسی، مسلمانان را نسبت به بیعت با ابوبکر و نقض بیعت غدیر بر حذر داشته است. او می نویسد: ▪️«و أن سلمان الفارسی قال للناس لما بایعوا ابا بکر: کردید نکردید، أی فعلتم و لم تفعلوا جیداً.» ▫️سلمان فارسی نیز هنگامی که مردم با ابو بکر بیعت کردند به زبان فارسی به آنان گفت: «کردید نکردید»؛ یعنی برای پیامبر (ص) خلیفه برگزیدید ولی این کار را به درستی انجام ندادید. 📚مسائل الامامه ناشی اکبر، ص 10. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️اگر چه لایق وصل تو نیستم اما ▪️ز دست رفته دلم در جوار سامرّا ▪️به عشق دیدن سرداب می تپد هردم ▪️دلِ شکسته، دلِ بی قرار سامرّا 🏴 شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام بر همه دوستداران اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 آقا مبارک است ردای امامتت🎉 🌺 فرارسیدن سالروز آغاز امامت و ولایت گل سرسبد عالم هستی، حضرت بقیةالله الاعظم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تبریک و تهنیت باد 🌺 💚 در انتظار ديدنت همه دل‌ها بيقرارند ... 🌱 اَللَّهُمَّ وَ نَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلَي وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَ بِنَبِيِّكَ خَلَقْتَهُ لَنَا عِصْمَهً وَ مَلاَذاً وَ أَقَمْتَهُ لَنَا قِوَاماً وَ مَعَاذاً وَ جَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِمَاماً. ❣️الّلهُــــــمَّ عَجِّــــــلْ لِوَلِیِّکَــــــ الْفَـــــــــرَجْ❣️ 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از هزار و یک نکته
▫️گزارشی نویافته درباره تاریخچه انتساب بقعه ای در کاشان به ابولؤلؤ همواره با حلول ماه ربیع الاول و فرارسیدن سالگرد شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، یکی از موضوعات تاریخی که با ابهام همراه می شود، بقعه ای است در کاشان که منسوب به ابولؤلؤ پیروز نهاوندی قاتل عمر بن خطاب است. درباره اینکه این مزار منسوب به چه کسی است و چگونه ابولؤلؤ به کاشان رسیده، اختلافات زیادی وجود دارد که در این فِرسته قصد پرداختن به این اختلافات را نداریم. غرض از این نوشتار بررسی یک ادعا درباره بقعه منسوب به ابولؤلؤ در کاشان است که گفته شده، این بقعه ابتدا برای یکی از قطبهای صوفیه بوده است و با گذشت ایام، تغییر هویت پیدا کرده و به نام ابولؤلؤ شناخته شده است. علت طرح این ادعا، فقدان منابع دست اول درباره زمان و علت ساخت این بقعه در کاشان است و به جهت عدم دسترسی به منابع، این نظریه مطرح شده که این بقعه مربوط به یکی از اقطاب صوفیه بوده که اوایل حکومت صفویه، به عنوان قبر ابولؤلؤ معرفی شده است. قدیمی‌ترین منبع تاریخی که خبر از وجود قبر ابولؤلؤ در کاشان داده، کتاب «حبیب السیر فی اخبار افراد البشر» تألیف غیاث‌الدین خواندمیر (۸۸۰–۹۴۱هـ) تاریخ نگار هراتی است، که غالب پژوهشگران با استناد به این منبع، پیشینه انتساب این قبر به ابولؤلؤ را قرن دهم می دانند. خواندمیر نوشته است: «فیروز بروایت شیعه از مدینه گریخته بطرف عراق شتافت و در کاشان وفات یافت.» (حبیب السیر فی اخبار افراد البشر، ۱۳۳۰ش، ج۱، ص۴۸۹) البته در این گزارش تاریخی، تنها ورود ابولؤلؤ به کاشان بیان شده و نسبت به بقعه ابولؤلؤ هیچ اشاره ای نشده است، اما احتمالاً اینگونه برداشت شده که پس از مرگ ابولؤلؤ در کاشان، برای او بقعه ای ساخته اند. با توجه به اینکه کاوشهای تاریخی و بررسی سنگ قبر موجود در این مقبره، زمان ساخت آن را سال 777 هجری (قرن هشتم) معرفی می کند، و نظر به اینکه مؤلف حبیب السیر با زمان ساخت این بنا، دو قرن فاصله زمانی داشته، ممکن است ادعای تغییر ماهیت این مقبره از یک قطب صوفی به ابولؤلؤ قابل توجه قلمداد گردد؛ زیرا آنان برای ادعای خود به جمله حک شده بر روی سنگ قبری که در این مقبره وجود داشته استناد می کنند که بر آن نوشته شده است: «هذا قبر عبد من عبادالله الصالحین حشره الله مع من کان یتولاه بتاریخ ۷۷۷». از این عبارت نتیجه گرفته اند که عبارت «عبد من عباد الله الصالحین» درباره یکی از بزرگان صوفیه بوده است. اما دستیابی به منبعی که پیشینه انتساب این مقبره به ابولؤلؤ را مقارن یا نزدیک با زمان ساخت آن نشان دهد، این ادعا را زیر سؤال می برد. گزارش نویافته ای که برای اولین بار، نگارنده این فرسته از آن خبر می دهد، اشاره دقیق‌تری به مزار منسوب به ابولؤلؤ و برگزاری مراسم ویژه بر این مزار دارد، توسط احمد بن إسماعيل بن عثمان بن محمد كوراني شافعي حنفي (813-893هـ) ثبت شده است. او در کتاب «الكوثر الجاري إلى رياض أحاديث البخاري» در مقام شرح حدیثی درباره نحوه قتل عمر بن خطاب می گوید: «وأعجب من هذا ما أذكره، وهو أن في بلاد العجم بلد يسمى كاشان، فيه غلاة الروافض، لهم مزار عظيم معظم، يقولون: إنه قبر أبي لؤلؤة قاتِلُ عمر، ولما تواتر أن الرجل قتل هناك -وضعوا شعرًا معناه مدح علي بن أبي طالب.» و عجیب‌تر از این، چیزی است که ذکر می کنم و آن اینکه در بلاد عجم شهری است که کاشان نامیده می شود و در آن غالیان رافضی حضور دارند، برای آنان زیارتگاه بزرگی است که می گویند: آن قبر ابولؤلؤ قاتل عمر است و چونکه به متواتر رسیده که آن مرد در آنجا کشته شده است، اشعاری می سرایند که معنای آن مدح علی بن ابی طالب [علیه السلام] است. (كوراني، أحمد، الكوثر الجاري إلى رياض أحاديث البخاري، ج 6 ص 460. تحقيق: الشيخ أحمد عزو عناية، بيروت، دار إحياء التراث العربي، الاولي، 1429 هـ.) نکته قابل توجه اینکه احمد بن اسماعیل کورانی، متولد شهرزور (از شهرهای کنونی کردستان عراق) است که سفرهایی به عراق، شام، و روم داشته است و در نهایت در قسطنطنیه (استانبول ترکیه) از دنیا رفته است. او هیچگاه به مناطق مرکزی ایران سفر نکرده است و اطلاعاتی که درباره مزار ابولؤلؤ در کاشان را نقل کرده، از اخباری است که از دیگران شنیده است. این بدان معنی است که این مزار پیش از قرن نهم، به این نام شناخته می شده که توجه مخالفان را به خود جلب کرده است.
هدایت شده از هزار و یک نکته
با توجه به اینکه قدمت بنای مزار منسوب به ابولؤلؤ قرن هشتم است، بنابراین این ادعا که مزار منسوب به ابولؤلؤ، ابتدا مربوط به یکی از شیوخ صوفیه بوده و با گذشت ایام، به قبر ابولؤلؤ تغییر هویت یافته، زیر سؤال می رود؛ زیرا کورانی حدود 40 سال پس از ساخت این مقبره به دنیا آمده است و آگاهی یافتن او از وجود قبر ابولؤلؤ در کاشان، بر اثر شنیده هایی بوده که به گوش او رسیده است. بدیهی است تغییر هویت یک بنای شناخته شده صوفی به یک شخصیت جنجال برانگیز شیعی و شهرت یافتن آن در این مدت کوتاه (حداکثر تا زمان نگارش کتاب، حدود صد سال)، هیچ مؤید و نظیر تاریخی ندارد. در نتیجه این مزار از ابتدا به نام ابولؤلؤ ساخته شده است. البته این پژوهش نسبت به اینکه انتساب این قبر به ابولؤلؤ صحیح است یا خیر؟ هیچ قضاوتی ارائه نکرده و تنها به این نکته پرداخته که این مقبره از ابتدا، برای ابولؤلؤ ساخته شده است. ممکن است این مزار ابتدا به عنوان یادبود ابولؤلؤ ساخته شده که بعدها به عنوان قبر ابولؤلؤ شناخته شده است؛ همان‌گونه که بنا و مزار یادبود امام على بن ابی‌طالب(ع) در هرات، طفلان مسلم در مزدوران سرخس و ایوان ابو مسلم در طوس ساخته شد و امروزه به عنوان مقبره این بزرگواران شناخته می شوند. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
💥فراخوان دوره تربیت و جذب پژوهشگر کاری از گروه مطالعات تطبیقی امامت پژوهشکده امامت ✨هسته پژوهشی «امامت در مذاهب اسلامی» 📨گروه مطالعات تطبیقی پژوهشکده امامت، به منظور تربیت و جذب پژوهشگر امامت، اقدام به بورسیه طلاب برادر جهت برگزاری هسته پژوهشی «امامت در مذاهب اسلامی» نموده است. بدین وسیله از علاقه‌مندان به این حوزه دعوت می‌شود جهت ثبت‌نام به آدرس زیر مراجعه کنند: 🖇https://B2n.ir/d46220 📅زمان ثبت‌نام: ۲۷ شهریور تا ۶ مهر ماه 🌐https://emamat.org 🆔@Emamat_net 🆔@Emamat_IF تلگرام اینستاگرام آپارات
فرآیند انتساب اتهام «خان الامین» به شیعیان.pdf
869.9K
📍 🔖عنوان مقاله: فرآیند انتساب اتهام «خان الامین» به شیعیان 🖌نویسنده مسئول: 🔰چکیده: یکی از اتهامات تاریخی که از سده‌های نخستین تا کنون علیه شیعه مطرح شده است، مسئله «خان الامین» است. برخی منابع تاریخی و فرقه‌نگاری گفته‌اند که شیعیان یا دست‌کم گروهی از آنان به نام «غُرابیه»، عقیده دارند که جبرئیل در حق امیرالمؤمنین(ع) خیانت کرده است و به جای اینکه وحی را به ایشان برساند، به پیامبر اکرم(ص) رسانده است. ناسازگاری این عقیده با فقه و عقاید شیعه و عدم ذکر چنین عقیده و یا فرقه‌ای در منابع فرقه‌نگاری و تاریخی شیعیان و منابع فرقه‌نگاری متقدم اهل سنت، بر اتهام‌بودگی این عقیده گواهی می‌دهند. این پژوهش به دنبال دستیابی به فرآیند انتساب این عقیده به شیعیان است. برای این منظور پس از بررسی پیشینه کاربست این اتهام، جریان‌ها و افرادی که در شکل گیری و گسترش این اتهام نقش داشته‌اند، مورد تدقیق قرار گرفته و سرمنشأ اصلی این اتهام، بنی امیه و برخی عالمان درباری مانند شَعبی (م 104ق) معرفی شده است. 📌 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🌺🌺 خجسته میلاد پیام آور بزرگ رحمت، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی، صلی الله علیه و آله و سلم 🌺و همچنین میلاد فرخنده‌ی ششمین کوکب تابناک آسمان امامت، رئیس والاقدر مکتب تشیع، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام، بر حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ونایب برحقشان و همچنین برشما اعضای فرهیخته و بزرگوار مبارک باد. 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نقش مستشرقان در رواج تعبیری نادرست دربارهٔ رسول‌الله صلی‌الله‌علیه‌وآله 1️⃣ آقای حاج‌آقا رضا صدر می‌فرمود: برای نام بردنِ پیامبر خاتم حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله، از تعبیر رایجِ «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفانِ اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبرِ مسلمانان می‌دانند. بهتر است ما از تعابیری نظیرِ «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسول خدا» یا «رسول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادتِ ضمنی به رسالت آن حضرت است. 📚 آیةالله سیدموسی شبیری زنجانی، جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص۶۴۵. 2️⃣ این روزها بسیار می‌خوانیم و می‌شنویم که از حضرت ختمی‌مرتبت صلّى‌الله‌عليه‌وآله تعبیر به «پیغمبر اسلام - پیغمبر گرامی اسلام - رسول گرامی اسلام» می‌شود در صورتی‌که این تعبیر درستی نیست و آن‌چه در قرآن کریم یاد شده «محمّد رسول الله»، «ولكن رسول الله و خاتم النبیین» است و در اذان می‌گوییم «اشهد أنّ محمداً رسول الله». در حقیقت حضرتش «شارع مقدّس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفّار ابداع و اختراع کرده و به دستِ مستشرقانشان و به زبانِ گویندگانشان به‌کار می‌برند و رواج می‌دهند، چه آن‌ها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام و رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچ‌گونه منافاتی ندارد... رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران، و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریهٔ اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب‌زبان هم از آن اثری دیده نمی‌شود. پس باید با این پدیدهٔ ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. 📚 علامه سیدمحمدعلی روضاتی، در پرتو روضات، ص٣٢۴-٣٢۵. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍استخدام دولتی سارقان! یکی از منصبهایی که در دربار حاکمان بنی عباس وجود داشت، شُطّار بود. شُطّارها گروهی بودند که در دوران جوانی، دزدی را نه یک جرم، بلکه شغل خود می دانستند و با این توجیه که «اموالی که می دزدند، در واقع زکات مال افراد است که خداوند دستور به پرداخت آن داده»، به تاراج اموال مردم می پرداختند. این افراد پس از دستیابی به اموال کافی و ثروت هنگفت، از این شغل توبه می کردند! در این هنگام، دربار عباسی آنان را برای کشف و دستگیری دزدیها استخدام رسمی می کرد. جماعتی از این گروه در دربار عباسی وجود داشتند که به آنها توّابون می گفتند. مشکل اصلی آنجا بود که توبه این افراد واقعی نبوده و در منصب جدید خود، بیشتر هوای همکاران قدیمی خود را داشتند و امور آنان را پنهان می کردند تا دربار عباسی نتواند آنان را دستگیر کند. 📚الشطّار هم طائفة لا يعدون اللصوصية جريمة وإنما يعدونها صناعة ويحللونها باعتبار أن ما يستولون عليه من أموال التجار الأغنياء زكاة تلك الأموال التي أُوصي بإعطائها للفقراء. وكانوا إذا كبر أحدهم تاب فتستخدمه الحكومة في مساعدتها على كشف السرقات. وكان في خدمة الدولة العباسية جماعة من هؤلاء الشيوخ يقال لهم "التوابون" على أنهم كثيراً ما كانوا يقاسمون اللصوص ما يسرقونه ويكتمون أمرهم. 📖 العيارون والشطار في العصر العباسي ص 15 ✍️پ.ن: [1]. با بهره گیری از تجریه سیاسی سالیان اخیر، این احتمال نیز تقویت می شود که اتفاقا شُطّار کار خود را بسیار خوب انجام می دادند. منتها منصب آنان، نه دستگیری سارقان، بلکه مدیریت سرقت بوده به نحوی که درصدی از دزدیها را به دربار دولتی واریز می کردند و اینگونه هم دزدها به شغل خود پرداختند و هم دولتی ها در زیر شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی، از این فرصت متنعم می شده اند. [2]. این حکایت در روزهای اخیر که خبر عزل و نصب های عجیب شنیده می شود، بیشتر از همیشه مورد توجه قرار می گیرد. 📌 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
❇️ اللهم اجعله في درعك الحصينة التي تجعل فيها من تريد 🌷خدایا این ذریه حضرت زهرا را محفوظ بدار 🤲 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
◾️ إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ | شهادت سید مقاومت، سیدحسن نصرالله تسلیت باد. 🌷سلام ما را به حاج قاسم برسان 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
‏◾چرا اسرائیل اشتباه کرد درخت آرمان‌گرایی، ذاتش جنگیدن است (با خود، دیگری، جهان)؛ و خون، رشدش می‌دهد؛ به همین خاطر با هر مرگی، شمشیرش تیزتر و برنده‌تر می‌شود؛ برای شکست دادن و پیروزی بر آرمان‌ها، باید صلح کرد؛ صلح‌کردن، شمشیرِ آرمان‌ها را ناکارآمد و کُند و زنگار زده می‌کند؛ چراکه شمشیری که تیز نشود و نبُرد، کند خواهد شد و بلا استفاده؛ به همین خاطر، صلح (با خود، دیگری و جهان) برای آرمان‌گرایان بسیار ترسناک است، چون صلح یعنی تلاش برای داشتن مهارت در هزاران شغل و تلاش برای رفاه در هزاران جنبه، ولی جنگ، یعنی مهارت در یک هنر؛ هنر شمشیرزنی. به همین‌خاطر، آرمان‌گرایان تاریخ همواره در صلح سقوط کرده‌اند یا منحرف شده‌ و فاسد شده‌اند؛ همچون شمشیری آویزان به دیوار اتاق نشیمن و یا شمشیری کُندشده به عنوان چوب بازی چوگان.... 🔹منقول 📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|