نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابنتیمیه به فضائل اهلبیت(ع)».pdf
10.95M
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: نقد ادعای «وجود نگاه اجلالی و تثبیتی ابنتیمیه به فضائل اهلبیت(ع)»
🖌نویسنده مسئول: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
در مقالهای که با هدف پاسخ به ادعای اجحاف و تقصیر ابن تیمیه نسبت به جایگاه و فضائل اهلبیت(ع) منتشر شده، قرائتی متفاوت و غیرواقعی از شخصیت ابنتیمیه ارائه شده است. در آن مقاله، ابنتیمیه چنین معرفی شده است که دارای نگاه اجلالی و تثبیتی به فضائل اهلبیت(ع) بوده و بر موالات، مرجعیت علمی، طهارت و نزاهت انحصاری ایشان، باور داشته است. با توجه به اینکه بازشناخت یک شخصیت جز با جامعنگری به اقوال و کردار آن شخص محقق نمیشود، برای آشنایی با ابنتیمیه باید همۀ تألیفات او را از زیرچشم گذراند. تصریحات فراوانی که در کتابهای ابنتیمیه وجود دارند، با ادعای نویسندۀ مقالۀ مزبور در تعارض است. یکجانبه نگری، جامع ومانع نبودن برداشت نویسنده، استنادات ناقص و چشم پوشی نسبت به فهم اندیشمندان اهل سنت از سخنان ابن تیمیه، مهمترین نقدهایی است که این مقاله را به چالش میکشد.
📌 #تألیفات
📌 #ابن_تیمیه
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اولین اذان ضبط شده در ایران
🔻 توسط محمد فلاحی (1246-1352) مؤذن و مناجات خوان دوره مظفرالدین شاه در سال 1291 شمسی
📣اذان در مقام بیات
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙قدیمیترین اذان ثبت شده در مسجد النبی (ص) مدینه منوره
🔻به همراه تصاویری از مسجد النبی (ص) سال 1907م
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارَةً مِّن سِجِّيلٍ مَّنضُودٍ
و هنگامی که فرمان ما فرا رسید، آن شهر و دیار را زیر و رو کردیم؛ و بارانی از سنگ [= گِلهای متحجر] متراکم بر روی هم، بر آنها نازل نمودیم.(82هود)
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَالْفَـــرَج
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سکانسی فوق تاریخی
بِسم الله القاِصمِ الجَّبارینَ و مُبیرِ الظّالِمین
به نام خدای درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستمکاران
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍#برشی_از_مقاله
🔰رابطه میان علم تاریخ و علم حدیث
ارتباط میان تاریخ و حدیث بر کسی پوشیده نیست، به گونه ای که گفته شده یکی از دو علومی که بیشترین ارتباط را با یکدیگر دارند، علم تاریخ و حدیث است؛ زیرا کسی که در علوم حدیث مانند جرح و تعدیل و طبقات و غیره پژوهش می کند، برای دستیابی به دیدگاه صحیح نیاز به تاریخ دارد تا آن موارد را به دست آورد، و در طرف مقابل کسی که در تاریخ به تحقیق مشغول است، به علم حدیث نیاز دارد تا آثار و روایات رسیده را مورد صحتسنجی قرار دهد.
بنابراین ارتباط میان حدیث و تاریخ کاملاً دو سویه بوده است؛ زیرا یکی از ارکان بررسی های حدیثی، رجال حدیث است که آن نیز از فروع علم تاریخ محسوب می شود، به همین جهت برخی تصریح کرده اند که علم تاریخ، فنی از فنون علم حدیث است، و سوی دیگر آن بررسی های سندی است که راهی جز استفاده از علم تاریخ ندارد.
البته این سخن به معنای یکساندانستن تاریخ و حدیث نیست، بلکه همگان تصریح کرده اند که میان محدث و مورخ تفاوت وجود دارد. محدث کسی است که به روایات مربوط به پیامبر(ص) اشتغال دارد و البته که این روایات، اخبار تاریخی به شمار می روند. مورخ کسی است که به مطلق اخبار تاریخی سروکار دارد و از اصول علم حدیث در بررسی روایات تاریخی پیروی می کند. البته در نزد مسلمانان نیز معروف است که علم تاریخ از منهج علمای حدیث بسیار تأثیر پذیرفته است. همچنین گفته شده که مسلمانان اولین گروهی بودند که روایات تاریخی را مورد بررسی قرار دادند و ابزار آنان برای این بررسی، علم حدیث بوده است. نتیجه سخن اینکه نمی توان میان تاریخ و حدیث جدایی انداخت.
🔖 بخشی از مقاله: واکاوی چرایی موضعگیری دوگانه عالمان اهلسنت در مواجهه با هشام بن محمد ابن کلبی(م 204هـ)
📌#تاریخ_پژوهی
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
📍#برشی_از_مقاله
🔰دیدگاه علمای نحوی درباره ترکیب عبارت «لا اله الا الله»
آراء عالمان نحوی درباره خبر لای نفی جنس را می توان به سه دیدگاه تقسیم کرد:
🔹دیدگاه اول (تقدیر خبر): این دیدگاه که غالب نحویان بر این نظر رأی داده اند، بر مبنای این است که برای لای نفی جنس، باید خبری در تقدیر گرفت. البته کلمه تقدیری مورد نظر آنان متفاوت است. برخی «موجود» برخی «فی الوجود» برخی «لنا» و برخی الفاظ مشابه و یا تخییر میان این موارد را ذکر می کنند. اما همه آنها اتفاق دارند که خبر «لا» محذوف است.
برخی نحویان متاخر نیز کلمات دیگری را در تقدیر گرفته اند از قبیل «مستحق للعباده» و «معبود بحق» که بیشتر در نوشته های معاصرین دیده می شود که نشان از تاثیرپذیری آنان از اشکالاتی است که به این تعابیر شده و در ادامه به آنها اشاره می کنیم.
🔹دیدگاه دوم (خبر مذکور): این نظر بر این پایه استوار است که نیازی به تقدیر گرفتن خبر برای «لا» نداریم و خبر یکی از کلماتی است که در عبارت «لا اله الا الله» وجود دارد. اما در تعیین خبر اختلافاتی دیده می شود. برخی مانند زمخشری در کتاب «مسأله فی کلمه الشهاده» بر این باور است که «لا اله» خبر مقدم و «إلا الله» مبتدای مؤخر است. زیرا این جمله به خودی خود مفید و مستقل است و در واقع «الله إله» بوده و برای نفی معانی دیگر به صورت «لا اله الا الله» درآمده است. مانند «جائنی زید» که آمدن زید را می فهماند اما ممکن است شنونده گمان کند در کنار زید، شخص دیگری نیز آمده است؛ به منظور دفع چنین توهماتی، متکلم آن را به صورت «ما جائنی الا زید» استعمال می کند که هم بر آمدن زید دلالت دارد و هم بر نفی آمدن غیر زید. عبارت «لا اله الا الله» نیز بر این شیوه است و برای نفی توهم وجود «غیر الله»، از این ترکیب استفاده شده است.
شماری دیگر «الله» را خبر برای «لا» گرفته اند. ابن هشام انصاری(م 761ق) این قول را نقل و آن را به جهت مخالفت با قواعد نحوی نادرست می شمارد. زیرا خبر «لا» حتما باید نکره منفی باشد ولی اسم «الله» معرفه موجبه است.
🔹دیدگاه سوم (بدون خبر): عده ای با تکیه بر قواعد نحوی بر این باورند که هیچ خبری برای «لا» وجود ندارد. این قول به جهت قاعده نحوی است که از خلیل، سیبویه و زجاج نقل شده که می گویند «لا» تبرئه تنها در اسم عمل می کند و هیچ خبری ندارد. در این صورت نیازی به تقدیر گرفتن خبر برای «لا» نداریم. البته ابن هشام این سخن را نادرست می داند و شواهدی بر بطلان این ادعا اقامه کرده است.
🔅برای مطالعه متن کامل، به مقاله کاوش رویکردشناسانه دیدگاه اندیشمندان فریقین پیرامون تبیین «لا اله الا الله» مراجعه کنید.
📌#ادبیات_عرب
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از کانال پژوهشی مرکز تخصصی شیعه شناسی
در آستانه یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم برگزار می گردد.
✅پیش نشست علمی با موضوع:
جریان شناسی وهابیت درون شیعی و شیوه های تقابل علمای شیعه با آنها
استاد محترم:
حجت الاسلام والمسلمین چگینی زید عزه
زمان: شنبه ۸ اردیبهشت ماه/ ساعت ۱۴:۳۰
#اطلاعیه_پژوهشی
#نشست_علمی
🌐https://shia-ac.com
🆔https://eitaa.com/shiashenasi
📘https://eitaa.com/pasuhesh_shieshenasi
واکاوی چرایی موضع گیری دوگانه عالمان اهل سنت در مواجهه با هشام بن محمدبن کلبی.pdf
456.7K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: واکاوی چرایی موضع گیری دوگانۀ عالمان اهل سنت در مواجهه با هشام بن محمدبن کلبی (م 204ق)
🖌نویسنده: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
هشام بن محمد معروف به ابن کلبی، مورخ برجسته نیمه دوم قرن دوم هجری و مؤلف پرآوازه ای است که بیش از 150 کتاب در موضوعات تاریخ اسلام، انساب و تاریخ پیش از اسلام نوشته است. عالمان اهل سنت در ارزیابی شخصیت علمی هشام موضع گیری دوگانه ای در پیش گرفته اند. آنان هشام را در زمینه تاریخ جاهلیت و انساب، سرآمد و صاحب نظر معرفی می کنند؛ اما در زمینه تاریخ اسلام و حدیث، ضعیف ارزیابی کرده اند! با توجه به پیوند ناگسستنی علم تاریخ و حدیث در مبانی فراگیری، این پرسش به وجود می آید که چرا هشام در تاریخ غیر اسلام مورد تأیید است؛ ولی در تاریخ اسلام تضعیف شده است. بررسی های انجام گرفته در این مقاله حاکی از آن است که سه عامل موجب این ارزیابی متضاد شده است: 1. جایگاه برجسته هشام؛ 2. مذهب هشام؛ 3. روایات تاریخی غیراسلامی هشام. هشام که از دیدگاه عالمان اهل سنت، شیعی مذهب است، به دلیل گستردگی دایره تحقیقات و تألیفات متعدد، مورد قضاوت عالمان تنگ نظر معاصر خود قرار گرفته و به بهانه نقل اخبار جاهلیت که اسلام خط بطلان بر آنها کشیده، در شمار راویان ضعیف گنجانده شده است. در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی و استناد بی واسطه به منابع دست اول اهل سنت، افزون بر واکاوی دیدگاه عالمان اهل سنت درباره هشام، برخی روایات او نیز مورد پژوهش قرار گرفته و وجود انگیزه های غیرعلمی در تضعیف او اثبات شده است.
📌 #تألیفات
📌 #تاریخ_پژوهی
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰 دانشگاه امام صادق علیهالسلام در دوران اموی و عباسی
امام جعفر صادق (علیهالسلام) رئیس مذهب جعفری و ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری (البته بعضی سال هشتاد و شش، ماه رجب، روز جمعه یا دو شنبه نیز گفتهاند) در مدینه متولد شد.
بعضی ولادت ایشان را روز سه شنبه هفتم رمضان و سال ولادت ایشان را نیز برخی سـال ۸۰ هجری ذکر کردهاند.
نام مبارکش «جعفر» و مشهورترین کنیه آن حضرت «ابوعبدالله»، و مشهورترین لقبش، «صادق» بوده و پدر گرامیش «امام باقر (علیهالسلام)» است.
امام صادق (علیهالسلام) مدت ۱۲ تا ۱۵ سال با امام سجاد (علیهالسلام) و بعد از شهادت جد بزرگوارش مدت ۱۹ سال با امام باقر (علیهالسلام) زنـدگی کـرد و توانست به مقدار لازم از خرمن دانش این دو بزرگوار، خوشهچینی نماید. مدت امامت ایشان ۳۴ سال به طول انجامید که ۱۸ سال در دوره اموی و ۱۶ سال در دوره عباسی بوده است.
سرانجام منصور بهوسیله انگوری که آن را به زهرآلوده کرده بود، امام صادق (علیهالسلام) را مسموم کرد. در نهایت آن امام همام در سـال ۱۴۸ هجری در سن شصت و پنج سالگی مظلومانه به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع و در جوار ائمه بقیع به خاک سپردند.
❇️چرا امام صادق (ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
از سال ۱۲۹ هجرى تا ۱۳۲ هجرى كه عباسیان روى كار آمدند؛ چون بنى امیه رو به ضعف و سقوط مى رفتند، فرصت این كه امام را تحت فشار قرار دهند، نداشتند و از طرفى عباسیان نیز كه شعار طرفدارى از خاندان پاك پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) و گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته آنان را مى دادند، به امام فشارى وارد نمى آوردند.
از این رو، این دوران، براى امام دوران آرامش و آزادى بود و فرصت بسیار خوبى براى فعالیت هاى علمى و فرهنگى به شمار مى رفت، فرصتى كه براى هیچ یك از امامان دیگر به غیر از امام باقر (علیهالسلام) كه اندكى از این فرصت براى ایشان به وجود آمد و فعالیت علمى را شروع كرده بود، و هم چنین براى امام رضا (علیهالسلام) فراهم نگشت. ولى امام صادق (علیهالسلام) هم عمر طولانى داشتند و هم محیط و زمان براى ایشان مساعد بود.
امام صادق (علیهالسلام) باتوجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی بهوجود آورد و در رشتههای مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد.
امام از فرصتهای گوناگونی برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده میبرد. مناظرات زیادی نیز در همین موضوعات میان ایشان و سران فرقههای گوناگون انجام پذیرفت که طی آنها با استدلالهای متین و استوار، پوچی عقاید آنها و برتری اسلام ثابت میشد.
همچنین در حوزه فقه و احکام نیز توسط ایشان فعالیت زیادی صورت گرفت، بهصورتی که شاهراههای جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به راه خود ادامه داده است. بدینترتیب، شرایطی مناسب پیش آمد و معارف اسلامی بیش از هر وقت دیگر از طریق الهی خود منتشر گشت، بهصورتی که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینهها از امام صادق (علیهالسلام) نقل گردیده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری و فقه تشیع به نام فقه جعفری خوانده میشود.
حضرت در طول زندگی خود در مدينه زيست و تنها به قصد حج يا بنا به الزامات سياسی، سفرهايی کوتاه به مکه و عراق داشت. ایشان در مدينه که اصلیترين مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا ساختن پيروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکانپذير بود. گسترۀ دانش حضرت از يک سو، و سعۀ صدر وی در تعامل با مذاهب گوناگون از سوی ديگر موجب شده بود تا طيف وسيعی از عالمان به عنوان طالب دانش جعفری به گرد آن حضرت درآيند. شاگردانی از خواص اماميه گرفته تا طيفهای متنوع عامه، از متکلم و فقيه گرفته تا مقری و محدث بر گرد حضرت ديده میشدند و از اقصى نقاط ماوراء النهر تا مغرب در شمار شاگردان او حضور داشتند. شيخ مفيد اشاره دارد که بر اساس آنچه اصحاب حديث احصا کردهاند، شمار شاگردان حضرت بالغ بر ۴ هزار نفر بوده است.
❇️مرجعیت علمی امام صادق (ع) چه تفاوتی با دیگر امامان ما دارد؟
مهمترین تفاوت نهضت علمی امام صادق (علیه السلام) با دیگر امامان را باید در شرائط سیاسی – فرهنگی دوران حضرت جستجو کرد.
دوران امامت حضرت از نظر سیاسی و فرهنگی از حساسیت و موقعیت ویژهای برخوردار بود:
🔹شرایط سیاسی
جامعه اسلامی در آن زمان از نظر سیاسی – اجتماعی با فراز و نشیبها و تحولات مهمی روبرو بود. شورشها و قیامهای فراوان بر علیه حاکمان وقت از جمله ویژگیهای برجسته این دوره است. برای نمونه قیام زید بن علی که در سال ۱۲۱ هجری در کوفه رخ داد، وی انگیزه خود را دعوت به کتاب خدا و سنت پیامبر (صلی الله علیه وآله)، مبارزه با ستمگران و حمایت از ستمدیدگان و دفاع از حریم مقدس امامت بیان کرد.
بنیعباس هرچند با تکیه بر شعارهای علویان و حمایت مردمی که از ستم امویان به ستوه آمده بودند، توانستند حکومت را قبضه کنند؛ لکن در اندک زمانی پس از بهقدرت رسیدن چهره ضد اسلامی و ضد مردمی خود را برملا کردند و این امر مخالفتها و شورشهای مردمی را بهدنبال داشت. از جمله مهمترین این شورشها میتوان به شورش مردم جزیره، شورش مردم موصل، قیام نفس زکیه در مدینه، قیام ابراهیم بن عبدالله بن حسین در بصره اشاره کرد.
🔹شرایط فرهنگی
فاصله زمانی بیش از یک قرن آغاز این دوره با ظهور اسلام و روی کار آمدن نسل جدیدی از تازه مسلمانان، حاکمیت جو اختناق و فشار از سوی حکمرانان اموی و عباسی، برکناری امامان معصوم از منصب رهبری و وارونه جلوه دادن بسیاری از اصول و معارف اسلامی توسط قدرتمندان اموی و عالمان درباری و … امت اسلامی این دوره را از نظر آگاهی و شناخت نسبت به اسلام ناب و معارف آن در پایینترین سطح خود قرار داده بود.
اعتراف گروهی از مردم شام نزد سفاح (خلیفه عباسی) مبنی بر اینکه ما تاکنون نمیدانستیم رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به جز بنیامیه، خویشانی هم دارد، تا آنکه شما قیام کردید و مطالب برای ما آشکار شد، گواه روشنی بر این حقیقت است.
امام صادق (علیهالسلام) از اوضاع آشفته دستگاه خلافت اموی استفاده و برنامه اصلاحی و نهضت فرهنگی خود را آغاز کرد. آن حضرت برای حسن انجام رسالت خود دو خط مشی کلی اتخاذ کرد.
۱. کنارهگیری از مناقشات سیاسی و بهرهگیری از پوشش تقیه؛
۲. دعوت به امامت و پاسداری از آن.
❇️چرا مؤسس مکتب شیعه، امام صادق (علیه السلام) شناخته میشوند در حالی که شکل گیری شیعه از زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ثابت شده است؟
عصر امـام صـادق (علیهالسلام)، یکی از دورانهای پرشکوه و طلایی در تاریخ تشیع است. در این عصر، تشیع گسترش چشمگیری نمود و بر تعدد شیعیان افزوده گـشت و در اثر آزادی نسبی روابط شیعیان با امام صادق (علیهالسلام)، آن حضرت توانست فقه و کلام شیعه را توسعه دهـد و اصول و مبانی آن را روشن کـند.
پس از فشارهاي شديد بني اميه، در عهد امامت امام صادق (علیهالسلام) بر اثر قيام ها و انقلاب هايي كه در كشورهاي اسلامي بر عليه بني اميه بر پا شده بود و جنگ هاي خونيني كه در نهايت منجر به سقوط خلافت بني اميه گرديد، و نيز زمينه خوبي كه امام باقر (علیهالسلام) با نشر حقايق و معارف اسلامي مهيا كرده بود، براي امام صادق (علیهالسلام) امكانات بيشتري و محيط مناسب تري براي نشر تعاليم ديني پيدا شد.
آن حضرت تا اواخر زمان امامت خود كه مصادف با آخر خلافت بني اميه و اول خلافت بني عباس بود از فرصت استفاده نمود به نشر تعاليم ديني پرداخت و شخصيت هاي علمي بسياري در فنون مختلف عقلي و نقلي مانند زراره، محمد بن مسلم، هشام بن حكم، جابر بن حيان و… پرورش داد.
در حوزه علمي امام ششم (علیهالسلام)، هزاران محدث و دانشمند شركت مي كردند كه عده اي از بزرگان و رجال علمي اهل سنت نيز مانند «ابو حنيفه»، سفيان شوري، قاضي سكوني، قاضي ابوالبختري و… افتخار شاگردي آن حضرت را پيدا كردند.
از اين رو، عوامل ذيل را مي توان براي اين نامگذاري ذكر كرد:
۱- مجال و زمينه مناسبي كه سبب شد مجموعه عظيمي از معارف و تعاليم و احكام ديني در حوزه علمي امام صادق (علیهالسلام) تبيين شود.
۲- چهره شاخص و سرشناس و شناخته شده حضرت در ميان تمام فرق و گروه هاي مسلمان.
۳- با توجه به اين كه برخي از ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق (علیهالسلام) و برخي شاگرد شاگردان آن حضرت بوده اند، پيروي شيعه از فقه و مذهب اهل بيت با نام «جعفري» نامي شناخته شده و معتبر، در برابر مذاهب چهارگانه فقهي اهل سنت بوده است.
۴- علاوه بر اين كه عنوان «مذهب جعفري» شيعيان پيرو مكتب فقهي اهل بيت را از شيعه زيديه كه از فقه اهل بيت پيروي نمي كنند جدا مي سازد.
فرصتي كه در عصر امامت امام صادق (علیهالسلام) به دست آمد در عصر امامان قبلي مهيا نشد.
📌#تاریخ_اهل_بیت
📌#امام_صادق_علیه_السلام
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از پایگاه جامع امامت
💠دانشگاه امام صادق علیهالسلام در دوران اموی و عباسی
✍... در حوزه فقه و احکام توسط ایشان فعالیت زیادی صورت گرفت، بهصورتی که شاهراههای جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به راه خود ادامه داده است. بدینترتیب، شرایطی مناسب پیش آمد و معارف اسلامی بیش از هر وقت دیگر از طریق الهی خود منتشر گشت، بهصورتی که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینهها از امام صادق علیهالسلام نقل گردیده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری و فقه تشیع به نام فقه جعفری خوانده میشود...
🖇متن کامل یادداشت حجتالاسلام والمسلمین رسول چگینی در پایگاه جامع اطلاعرسانی امامت
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
📍در گفتگو با خبرگزاری ایسنا مطرح شد:
🔰احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل بیت (ع) در مکتب امام صادق (ع)
پژوهشگر بنیاد بینالمللی امامت با بیان اینکه فرصتی که در عصر امامت امام صادق (ع) بهدست آمد در عصر امامان قبلی مهیا نشد، گفت: با توجه به اینکه برخی ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق (ع) و برخی شاگرد شاگردان آن حضرت بودند، پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت با نام «جعفری» نامی شناختهشده و معتبر در برابر مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت بوده است.
♨️جهت مطالعه متن کامل به لینک زیر مراجعه کنید:
👇👇👇👇
🆔️ isna.ir/xdR3wh
👆👆👆👆
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
خداوند، فاطمهای دیگر به اهل زمین و آسمان بخشید
فاطمهای دیگر که یادآور دلیل خلقت ما شد...
یادآورِ یاریِ حضرت یار...
🌷میلاد با سعادت اختالرضا (ع)، کریمهاهلبیت، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و روز دختر بر شیعیان جهان تبریک و تهنیت باد.🌷
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹ویژه
📸 تصویر جدیدی از حضرت آیتالله خامنهای در کتابخانه شخصی ایشان
☝همزمان با ایام برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، انتشارات انقلاب اسلامی تصویر جدیدی از حضرت آیتالله خامنهای را که در کتابخانهی شخصی ایشان ثبت شده است، منتشر کرد.
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم🔸
🔶🔸دبیرخانه یکصدمین سال باز تاسیس حوزه قم باهمکاری معاونت پژوهش حوزههای علمیه برگزار می کند:
مواجهه حوزه علمیه قم با جریانهای تجدید نظرطلب شیعه
🎙حجت الاسلام و المسلمین رسول چگینی
⏱ زمان: چهارشنبه1403/2/26
🔸ساعت 20:30
بازپخش روز بعدساعت 11
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
⚫️ انالله وانا اليه راجعون
🖼لوح | رئیس جمهور و یاران شهیدش آسمانی شدند
🔹روح بلند رئیس جمهور مجاهد و خستگی ناپذیرمان شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهور ایران و همراهان انقلابی ایشان به ملکوت اعلی پیوست.
#تسلیت
#شهادتتان_مبارک
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 «رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت»
✍️ پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادتگونه رئیسجمهور و همراهان گرامی ایشان
📝 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی شهادت حجتالاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی رئیسجمهور اسلامی ایران، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجتالاسلاموالمسلمین آلهاشم نماینده ولیفقیه در آذربایجان شرقی، دکتر رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و همراهان گرامی ایشان در سانحه هوایی را تسلیت گفتند.
📝 متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
انا لله و انا الیه راجعون
▪️با اندوه و تاسف فراوان خبر تلخِ درگذشتِ شهادت گونهی عالم مجاهد، رئیس جمهور مردمی و با کفایت و پرتلاش، خادمالرضا علیه السلام جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی ایشان رضوان الله علیهم را دریافت کردم.
▪️این حادثهی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمترسانی اتفاق افتاد؛ همهی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بیوقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد.
▪️رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثهی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگیهایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمیشد.
▪️در این حادثهی سنگین شخصیتهای برجستهئی مانند حجةالاسلام آل هاشم امام جمعهی محبوب و معتبر تبریز، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر خارجهی مجاهد و فعال، جناب آقای مالک رحمتی استاندار انقلابی و متدین آذربایجان شرقی و گروه پروازی و دیگر همراهان نیز به رحمت الهی پیوستند.
▪️اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام میکنم و به ملت عزیز ایران تسلیت میگویم. جناب آقای مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوهی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.
▪️در پایان تسلیت صمیمی خود را به مادر گرامی جناب آقای رئیسی و همسر فاضل و بزرگوار ایشان و دیگر بازماندگان رئیس جمهور و خانوادههای محترم همراهان بویژه والد ماجد جناب آقای آل هاشم معروض میدارم و صبر و تسلای آنان و رحمت الهی برای درگذشتگان را مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۴۰۳/۲/۳۱
💻 Farsi.Khamenei.ir
مقایسه تطبیقی منابع معرفتی تفسیر قرآن از منظر فریقین در بازخوانی آیات «اصحاب الاعراف».pdf
955K
📍#معرفی_مقاله
🔖عنوان مقاله: مقایسه تطبیقی منابع معرفتی تفسیر قرآن از منظر فریقین در بازخوانی آیات «اصحاب الاعراف»
🖌نویسنده: #رسول_چگینی
🔰چکیده:
قرآن به عنوان مهم ترین منبع استخراج آموزه ها، نیاز به تبیین دارد و ناهمگونی منابع معرفتی تفسیر قرآن از منظر امامیه و اهل تسنن، منشا پدید آمدن آرای گوناگون در تفسیر آیات شده است. غیر از قرآن و روایات، اقوال صحابه و تابعین و تفسیر به رای، عمده ترین مرجع معرفت آموزه های اهل تسنن می باشد. برای نمونه قرآن از وجود مکانی میان بهشت و دوزخ به نام «اعراف» خبر داده که منزلگاه افرادی است که نامی از آن ها به میان نیامده است. در میان اهل تسنن می توان به بیش از بیست دیدگاه متفاوت در تفسیر این آیات دست یافت که این حجم از تضارب آرا، برآمده از مبنای معرفتی آنان در حجیت قول صحابی و تابعی و مفسران سده های نخستین اسلامی است. در منابع امامیه اعراف جایگاهی میان بهشت و دوزخ است که افراد با شفاعت اهل بیت (ع) وارد بهشت می شوند، و شواهدی از آیات و روایات در تایید آن وجود دارد. در نتیجه بازنگری در منابع معرفتی برای برون رفت از اختلافات امت اسلامی ضروری می نماید.
📌 #تألیفات
📌 #تفسیر_قرآن
📚 @rsl_chegini |کانال هزار و یک نکته|
🔰چرا مسلم بن عقیل، عبیدالله بن زیاد را به قتل نرساند؟
یکی از پرسشهایی که از سوی دنبال کنندگان رویدادهای تاریخی نهضت عاشورا پیرامون حضرت مسلم بن عقیل مطرح می شود، آن است که چرا مسلم بن عقیل، عبیدالله بن زیاد را به قتل نرساند نکرد؟
این سؤال اشاره به رویدادی دارد که در بیشتر منابع مقتل نگاری و عاشوراپژوهی نقل شده است. بر اساس این نقل ها، مسلم بن عقیل پس از ورود به کوفه، در منزل مختار ثقفی یا مسلم بن عوسجه سکنی گزید. پس از اینکه مردم کوفه نزد مسلم جمع شده و با او بیعت کردند، برخی مخالفان مانند عمر بن سعد و محمد بن اشعث کندی نامه ای به یزید نوشتند و به او گزارش دادند که اگر کوفه را میخواهی، شتاب کن که حاکم فعلی کوفه، نعمان بن بشیر، ضعیف است یا خود را به ناتوانی زده است. به همین جهت یزید، عبیدالله بن زیاد را که در آن هنگام حاکم بصره بود، به حکومت کوفه نیز منصوب کرد. با آمدن عبیدالله بن زیاد به کوفه، و پخش خبر تهدیدها و اقدامات او، فضای کوفه نا امن شد و مسلم بن عقیل برای حفظ امنیت خود، از خانه مختار خارج شد و به خانه هانی بن عروه از بزرگان کوفه رفت و از او خواست تا به او پناه دهد. هانی بن عروه با اینکه از خطر پذیرش این مسئولیت نگران بود، به مسلم پناه داد و از آن پس، شیعیان برای دیدار با مسلم به خانه هانی میرفتند.
🔹برنامه ريزی برای قتل ابن زياد
در این میان حضور شریک بن اعور در کوفه، باعث شکل گیری رویدادی شد که مسئله طرح شده، از آنجا سرچشمه گرفته است. شریک بن اعور از شیعیان برجسته بصره بود که در جنگ جمل و صفین در سپاه امیرالمؤمنین (ع) میجنگید. البته شریک در دوره عثمان و به سال ۳۱ قمری از سوی عبدالله بن عامر برای مدتی والی اصطخر در ایالت فارس شد و مسجدی نیز در آنجا بنا نهاد. گویا شریک با عبیدالله بن زیاد رفاقت داشته است و به همین سبب در سال ۵۹ق از سوی وی به ولایت ناحیه کرمان منصوب شده بود. هنگامی که نامه یزید به عبیدالله رسید، از بصره عازم کوفه شد و 150 نفر از بزرگان بصره را همراه خود به کوفه برد که شریک یکی از آنان بود. وقتی شریک به کوفه رسید، بیمار شد و هانی بن عروه او را به خانه خود برد. با آگاهی عبیدالله بن زیاد از بیماری شریک، تصمیم گرفت از او عیادت کند به همین جهت اطلاع داد که برای دیدار او به خانه هانی خواهد آمد. در آن زمان، مسلم نیز در خانه هانی مخفی شده بود. وقتی شریک از تصمیم عبیدالله بن زیاد با خبر شد، به مسلم گفت که خود را آماده کند تا با حضور عبیدالله بن زیاد در خانه هانی، او را به قتل برساند و غائله فشار علیه شیعیان کوفه را پایان دهد و زمینه حضور امام حسین (ع) در کوفه را فراهم کند. هنگامی که ابن زیاد به خانه هانی آمد، مسلم بن عقیل از کشتن او امتناع کرد و دلیل امتناع خود را نارضایتی هانی بن عروه که دوست نداشت ابن زیاد در خانهاش کشته شود و نیز حدیثی از پیامبر(ص) عنوان کرد که از کشتن به شکل غافلگیرانه منع فرمودهاند. این امتناع مسلم بن عقیل، موجب پدید آمدن پرسشهایی شده است که چرا او اقدام به کشتن ابن زیاد نکرد؟ آیا اقدام مسلم بن عقیل توجیه شرعی و منطقی دارد؟
🔹رویکرد عالمان به امتناع مسلم بن عقیل از قتل ابن زیاد
دیدگاه های متعددی در پاسخ به این پرسش بیان شده است:
عده ای اصل این ماجرا را مورد تردید قرار داده و وجود برخی تناقضات در آن را دلیل ساختگی بودن آن دانسته اند.
اما برخی آن را از نقاط قابل تأمل سیره جناب مسلم بن عقیل می دانند و امتناع ایشان در به قتل رساندن عبیدالله بن زیاد را، انفعالی تأثیرگذار در ماجرای شهادت امام حسین (ع) بیان می کنند؛ زیرا بر این باورند که با کشته شدن ابن زیاد، شیعیان کوفه به قدرت زیادی دست می یافتند و با ورود امام حسین (ع) به کوفه، به یاری ایشان می شتافتند و زمینه برچیدن شدن حکومت یزید را فراهم می کردند.
عموم محققان و نویسندگان این امتناع مسلم بن عقیل را ستوده اند و آن را نشانه اخلاقمداری و شریعتمحوری مسلم بن عقیل توصیف کرده اند. بنابراین، می توان سه رویکرد کلی در مواجهه با این رویداد مشاهده کرد.
در این نوشتار، به ارزیابی رویکردهای فوق می پردازیم.
🔹ارزیابی رویکرد عالمان
📍رویکرد اول) انکار اصل جریان: برخی پژوهشگران با بررسی گزارشهای مربوط به این واقعه، در صحت آن تردید کرده و برخی دیگر آن را به کلی ساختگی و بیپایه دانستهاند. مهمترین استدلال این دسته، وجود تعارض در گزارش های این رویداد و برخی ناسازگاری های عرفی است که در ضمن سه دلیل مطرح می کنند: