✍️حجتالاسلام دکتر روستائی
🔖ابراز علاقهی ابوحنیفه به امام صادق علیه السلام
ارتباط با مذاهب اسلامي و تاليف قلوب و همگرايي با يكديگر امري بسيار پسنديده و مورد تاكيد اهل بيت عليهم السلام و عالمان اماميه به ويژوه امامين انقلاب است. زيرا در اين راستا اتحاد و همدلي مسلمانان بيشتر گشته و در برابر دشمنان اسلام يد واحده و قدرتي شكست ناپذير خواهند بود، بنا بر اين در اصل این مسئله ترديدي نيست. بايسته ذكر است كه نيل به اين مقصود زماني امكان پذير است كه از طريق صحيح و علمي صورت پذيرد چرا كه پيمودن راه نادرست نه تنها به مقصد منتهي نميگردد بلكه موجب شكاف در امت اسلامي گشته و در نتيجه هدف اصلي محقق نميگردد. از جمله مواردي كه كنشگران و فعالان در اين عرصه براي غرض ياد شده دنبال ميكنند اثبات ارتباط حسنه امامان معصوم عليهم السلام با فقهاي مذاهب چهارگانه است، به عنوان مثال القاي انگاره قبول نداشتن حاكمان اموي و عباسي از سوي ابوحنيفه، رابطه نيكوي وي با امام صادق عليه السلام در قالب كاربست جمله «بابي انت و امي»، از اين دست امور است. بديهي است در صورت درست بودن مورد مذكور، این امر ميتواند سرمايهاي بزرگ در ايجاد همدلي و همگرايي مذاهب اسلامي محسوب گردد، از اين رو سزاورار است به صورت روشمند مطلب فوق بررسي گشته و گزارههاي مقابل آن نيز واكاوي گردد تا از اين منظر حقيقت امر آشكار شود.
بر پايه گزارش «ابو الحجاج يوسف بن محمد البلوى» در كتاب الف باء، روايت مرسلي از عبد الرحمان بن ليلي بيان گرديده كه طبق آن ابوحنيفه محضر امام صادق عليه السلام شرفياب شده و وقتي امام از او درباره روش فقهي قياس محورش سوال ميپرسد، ابوحنيفه در مواجهه امام صادق علیه السلام با کاربست تعبير «نعم بابي انت و امي»، روش خود را تاييد ميكند و سپس امام ششم عليه السلام به شدت او را نقد نموده است.۱
اين گزاره از چند جهت مخدوش است:
1️⃣ نويسنده كتاب «يوسف بن محمد البلوى» از عالمان متمايل به صوفيه در قرن ششم هجري بوده كه با علم فقه، اصول، لغت، نحو، رياضي، هندسه و ادبيات آشنايي داشت اما وجهه غالب علمي او، ادبيات بود كه البته در زمينه شعر نيز رونق چنداني نداشت و شعرش داراي تكلف بسيار بود چنانچه نثر نيز او همين ويژگي را داشت.۲ بنا بر اين نويسنده در دانش حديث و تاريخ تسلط نداشت، افزون بر اين، محتواي اين كتاب تفسير لغات و مطالبي كشكولي است،۳ كه مولف ياد شده اين كتاب را براي پسرش نابالغش عبد الرحيم نگاشت كه بعد از مرگ پدر اين كتاب را مطالعه كند،۴ از این رو كتاب یاد شده، کتابی دانشی در زمینه تاریخ و حدیث نبوده و اثری انگیزشی است و در مجامع علمی قابل عرضه نيست.
2️⃣ نقل ياد شده مرسل است و نويسنده كه متولد 526 يا 529 هجري است،۵ واسطه ميان خود و «عبد الرحمان بن أبي ليلى» را ذكر نكرده، از اين رو گزارش مذكور مرسل بوده و از نظر اكثريت قريب به اتفاق عالمان حديث شناس اهل سنت، در شمار روايات ضعيف و غير قابل احتجاج است.۶
3️⃣ فرد استناد كننده به اين نقل، تنها سخن ابوحنيفه را نقل و آن را نشانه ارتباط حسنه وي با امام صادق عليه السلام دانسته و نكوهش شديد امام عليه السلام نسبت به ابوحنيفه را ناديده انگاشته است.
4️⃣ اين گزارش با برخي مواضع ديگر ابوحنيفه سازگار نيست، نمونه آن سخن وي در جسارت به روايت رسول خدا صلي الله عليه و آله۷ و نيز آماده سازي چهل مسئله دشوار به سفارش منصور داونيقي براي مقابله با امام صادق عليه السلام است.۸
5️⃣ استناد كننده به داستان مذكور نظر خود درباره ارتباط حسنه اهل بيت عليهم السلام با ابوحنيفه را به گونهاي القا نموده كه گويا امامان معصوم عليهم السلام رابطه حسنه متقابل با او داشتهاند در حالي كه شمار قابل توجهي از روايات معتبر اماميه در نكوهش ابوحنيفه است كه نمونه آن لعن وي توسط امام هفتم عليه السلام ميباشد.۹
@rustaei110
=========================
پانوشت:
۱. «يروى عن عبد الرحمان بن أبي ليلى أنه قال حججت في السنة التي حج فيها أبو حنيفة رض إلى مكة فكنا في الطريق حتى أتينا المدينة فلما صرت إلى المدينة قال لي أبو حنيفة : أحب أن أدخل إلى هذا الرجل فأسلم عليه ، يريد جعفر ابن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب رضي الله عنه وأسئله وأخاف أن لا يأذن لي قال عبد الرحمان بن أبي ليلى فقلت له : أخلق به إن علم بمكانك أن لا يأذن لك ولكن كن معي فإن أذن لي دخلت معي ، قال : قضينا إلى بابه فقلت لغلامه : إقرأه السلام وقل له : عبد الرحمان بن أبي ليلى ورجل من أهل الكوفة ، قال : فرجع إلينا بالإذن فدخلنا عليه فرحب بنا وقرب حتى إذا اطمأننا أقبل علي قال : من هذا الرجل ؟ فقلت : بأبي أنت وأمي أبو حنيفة فقيه أهل الكوفة قال : فأقبل عليه فقال : أنت النعمان بن ثابت؟ قال : نعم ، بأبي أنت وأمي ، قال : أنت الذي تقيس الدين برأيك؟ قال : بأبي أنت وأمي إنما أقول ذلك في النازلة أو الحادثة تحدث ليس لها في كتاب الله خبر ولا في سنة رسول الله ( ص ) ولا في إجماع عليه . قال : فتبسم ثم قال : ويحك يا نعمان ما لم يكن له في كتاب الله ولا في سنة رسول الله ولا في إجماع المسلمين ولا في خبر المتصل حجة فقد زال عنك حكمه ووضع عنك فرضه فلم تتكلف لم تؤمر ، ويحك يا نعمان إياك والقياس فإن أهل القياس لا يزالون في التباس حتي يهلكوا إنّ أول من قاس إبليس ...». أبو الحجاج يوسف بن محمد البلوى، ألف باء، ج2، ص 305، مصر،المطبعة الوهبية، 1287ق.
۲. «مشاركا في عدد كبير من فنون المعرفة: الفقه والأصول واللغة والنحو والأدب والحساب والمساحة (الهندسة) و مائلا إلي التصوف. ولكن غلب عليه الأدب. وكذلك كان شاعرا مكثرا، ولكن شعره نظم عادي كثير التكلف قليل الرونق. أما نثره فمتين وإن كان كثير التكلف جدا». عمر فروخ، تاريخ الأدب العربي، ج5، ص 574- 575، بيروت، دار العلم للملايين، چاپ دوم، 1985م.
۳. «وفيه آداب ونوادر وملح وتفاسير لغوية مرتبة على حروف الأبجدية». أدورد فنديك، اكتفاء القنوع بما هو مطبوع، ص 453، بيروت، دار صادر، 1896م.
۴. «جمع فوائد بدائع العلوم لابنه عبد الرحيم ليقرأه بعد موته إذ لم يلحق بعد لصغره إلى درجة النبلاء». مصطفى بن عبدالله القسطنطيني الرومي الحنفي، كشف الظنون، ج1، ص 150، دار الكتب العلمية - بيروت – 1413ق– 1992م.
۵. عمر فروخ، تاريخ الأدب العربي، ج5، ص 574.
۶. «وما ذكرناه من سقوط الاحتجاج بالمرسل والحكم بضعفه هو المذهب الذي استقر عليه آراء جماهير حفاظ الحديث ونقاد الأثر». أبو عمرو عثمان بن عبد الرحمن الشهرزوري، مقدمة ابن الصلاح، ص 54، تحقيق : نور الدين عتر، بيروت، دار الفكر المعاصر، 1397هـ - 1977م.
۷. «عن بن عيينة قال حدثت أبا حنيفة بحديث عن النبي صلى الله عليه وسلم فقال بُل على هذا». محمد بن حبان بن أحمد بن أبي حاتم التميمي البستي، المجروحين من المحدثين والضعفاء والمتروكين، ج3، ص 70، تحقيق: محمود إبراهيم زايد، حلب، دار الوعي، چاپ اول، 1396ق.
۸. «سمعت حسن بن زياد يقول: ... لما أقدمه المنصور الحيرة ، بعث إلي فقال : يا أبا حنيفة ، إن الناس قد فتنوا بجعفر ابن محمد فهيئ له من مسائلك الصعاب ، قال : فهيأت له أربعين مسألة ...». يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي، تهذيب الكمال، ج5، ص 79، تحقيق: بشار عواد معروف، بيروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول، 1400ق – 1980م.
۹. «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيه عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ قُلْتُ لأَبِي الْحَسَنِ مُوسَى ع جُعِلْتُ فِدَاكَ فُقِّهْنَا فِي الدِّينِ وأَغْنَانَا اللَّه بِكُمْ عَنِ النَّاسِ حَتَّى إِنَّ الْجَمَاعَةَ مِنَّا لَتَكُونُ فِي الْمَجْلِسِ مَا يَسْأَلُ رَجُلٌ صَاحِبَه تَحْضُرُه الْمَسْأَلَةُ ويَحْضُرُه جَوَابُهَا فِيمَا مَنَّ اللَّه عَلَيْنَا بِكُمْ فَرُبَّمَا وَرَدَ عَلَيْنَا الشَّيْءُ لَمْ يَأْتِنَا فِيه عَنْكَ ولَا عَنْ آبَائِكَ شَيْءٌ فَنَظَرْنَا إِلَى أَحْسَنِ مَا يَحْضُرُنَا وأَوْفَقِ الأَشْيَاءِ لِمَا جَاءَنَا عَنْكُمْ فَنَأْخُذُ بِه فَقَالَ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ فِي ذَلِكَ واللَّه هَلَكَ مَنْ هَلَكَ يَا ابْنَ حَكِيمٍ قَالَ ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّه أَبَا حَنِيفَةَ كَانَ يَقُولُ قَالَ عَلِيٌّ وقُلْتُ ...». الكليني، محمد بن يعقوب، الكافي، ج1، ص 56، تهران، دار الكتب الاسلامية، 1363ش.
@rustaei110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊💯🔥 کلیپ داااغ غدیر 🔥💯🔊
🛑تا حالا همچین چیزایی شنیده بودید⁉️
📜 افشای زوایای موازی با #حدیث_غدیر🔎
از منابع اهل سنت!!!!📚
سوالی 1400 ساله... 😳😍
التماس تفکر 💡⚖🔬
از دست نده و ببین😍😱😱⁉️
🎙#سیدمحمدمهدی_حجازی
#استاد_روستایی
#استاد_ابوالقاسمی #نشرحد_اکثری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🎬 #کلیپ_تصویری
حجتالاسلام والمسلمین دکتر روستایی
✍️هدف پیامبر(ص) از حدیث قرطاس
#امیرالمومنین
#شیعه
#ولایت
#شبکه_جهانی_حضرت_ولی_عصر_عج
#حجت_الاسلام_دکتر_روستایی
#ایران #تهران
#اهل_سنت #وهابیت
#استاد_روستایی #دکتر_روستایی
#ostad_rustaei
#امیرالمومنین #امام_علی
#صحابه #مناظره
#شبکه_ولی_عصر #شبکه_جهانی_ولیعصر
با ما همراه باشید
اینستاگرام
آپارات
ایتا
تلگرام
روبیکا
یوتیوب
توییتر
ارتباط با ما
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃ما به خاطر امیرالمومنین علی علیه السلام....
🌷امیرالمومنین علی علیه السلام به خاطرِ ما.....
@rustaei110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اعلام_برنامه
🔸 کاوش
🔻 پاسخ به شبهات باستان گرایان
👈 موضوع برنامه امشب: دوستان ایرانی امیرالمؤمنین علیه السلام و ...
🕣 شنبه 9 تیر ماه، ساعت 20:30
🎙 کارشناس: حجت الاسلام دکتر روستایی
@rustaei110
هدایت شده از مجمع خطباء اصحاب الصاحب-قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با وجود فشارهای این ایام هنوز امید دارید؟
با وجود طعنهها سستی رو گذاشتید کنار و داری فعالیت میکنید؟
موقع سست شدن دیگران در مجموعهتون شما بهشون روحیه میدین؟
در بدترین شرایط تسلیم نمیشین؟
وقتی می بیننتون میگن این همه انرژی رو از کجا میاری؟
تبریک میگم شما جزء "ربیون" "وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ" هستید.
این بیان زیبای استاد #عابدینی رو برای همه بفرستید.
#مجمع_خطباء_اصحاب_الصاحب(عج)|عضوشوید👇
https://eitaa.com/ashab_saheb
• برنامه ماجرا
💠 «فصل خروج» در برنامه ماجرا
🔹 به مناسبت فرارسیدن دهه محرم، برنامه ماجرا ویژهبرنامهای با عنوان «فصل خروج» در ۱۰ قسمت تقدیم مخاطبان خود خواهد کرد.
🔸 عنوان فصل برگرفته از کلام امام حسین علیه السلام است که فرمودند: «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امة جدی» و در برنامه پیشرو، هدف امام حسین علیه السلام از قیام از جنبههای مختلفی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
🔹 موضوعات و میهمانان این فصل از برنامه ماجرا عبارتند از:
۱. امام حسین(ع) از سال ۴۰ تا ۶۰ هجری
جواد سلیمانی
۲. امام حسین(ع) و قیام برای اصلاح
حمیدرضا مطهری
۳. امام حسین(ع) و قیام علیه منکر بزرگ
محمدحسین رجبی دوانی
۴. دعوت کوفیان و اقامه معروف
محمدحسین رجبی دوانی
۵. دعوت امام از مردم بصره
امیر حسینی
۶. هدف شناسی امام حسین علیه السلام
محمد اسفندیاری
۷. امام حسین، گفتگو و صلح
حامد منتظری مقدم
۸. امام حسین علیه السلام شهادت عرفانی، فدیهای و تکلیفی
سعید طاووسی
۹. هدف از قیام در اندیشه آیتالله خامنهای
سعید صلح میرزایی
۱۰. برخوردهای واگرایانه با عاشورا
اکبر روستایی
📆 برنامه ماجرا «فصل خروج» از ۱۶ تا ۲۷ تیر از شبکه چهار سیما ساعت ۲۰:۳۰ پخش خواهد شد.
@majara_tv4
#اعلام_برنامه #برنامه_زنده #ویژه_برنامه
◼️ مع امام منصور
موضوع امشب: آیا رخداد عاشورا جنگ بر سر قدرت بود؟
🔹 به مناسبت محرم 1446
🕗 شنبه 16 تیر ماه، ساعت 20:30
🎙 کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر روستایی
👈 rustaei110
✍️حجتالاسلام دکتر روستائی
🔖آيا امام صادق عليه السلام نسبت به مالک بن انس ابراز علاقه نمود؟
از جمله پرسشهايي كه مطرح ميگردد، مسئله ابراز علاقه برخي امامان معصوم عليهم السلام نسبت به پيشوايان مذاهب اسلامي است. بدين معنا كه ائمه عليهم السلام رابطهاي صميمي با رهبران مذاهب اسلامي داشتهاند. يكي از بزرگان مذاهب اسلامي كه اين سخن درباره او صدق ميكند، مالك بن انس رئيس فرقه مالكي است كه رابطهاي نيكو با امام صادق عليه السلام داشت و امام نيز به طور متقابل نسبت به او ابراز علاقه ميورزيد و با تعبير «إنّي أحبك» او را مورد تفقد قرار ميداد. بنا بر اين سزاوار است به جاي پرداختن به مسائل اختلافي ميان گروههاي مسلمان، همه پيروان مذاهب چنين رويكردي را پيش بگيرند.
در پاسخ به اين سؤال و انگاره مطرح شده، شايسته است گزارشهاي در اين زمينه به صورت علمي و روشمند مورد بررسي قرار گيرد، افزون بر آن لازم است گزارههاي رقيب نيز واكاوي شده و سپس نسبت به اين مسئله قضاوت نمود.
فرضيه مطرح شده ضمن چند محور قابل بررسي است:
نخست: همگرایی مذاهب اسلامي و الفت میان پیروان مذاهب امری بسیار نیکو است كه از جانب امامان معصوم عليهم السلام تاييد شده و علماي شيعه به خصوص امامين انقلاب بدان اهتمام ورزيدهاند. در آثار مثبت اين امر مبارك همين بس كه در سايه آن اقتدار مسلمانان در برابر دشمن مشترك حفظ شده و اعتلاي تمدن اسلامي را به دنبال دارد؛
دوم: كاربرد جمله «إنّي أحبك» از سوي امام صادق عليه السلام، گزاره مورد استنادي است كه بر اساس آن، رابطه نيكوي امام صادق عليه السلام با مالك بن انس نتيجه گرفته ميشود. ۱ گزارش ياد شده معتبر نيست زيرا ناقل اين گزارش خود «مالك بن انس» است كه اين مطلب را به نفع خود از زبان امام صادق عليه السلام نقل نموده است؛ از سويي بنا بر مباني اهل سنت اگر فردي محتوايي به نفع خود نقل نمايد، مورد قبول نيست؛۲
سوم: كاوش عملكرد مالك در مواجهه با امام صادق عليه السلام نيز امر ديگري است كه در حل اين مسئله راهگشاست. بنا بر گزارش شماري از مورخان، مالك بن انس بيعت نفس زكيه و امامت وي را درست ميدانست،۳ در حالي كه امام صادق عليه السلام بيعت با او را قبول نداشت به گونهاي كه پدر نفس زكيه عمل امام عليه السلام را حمل بر حسادت كرد؛۴
چهارم: ارتباط مالك بن انس با منصور دوانيقي و نگاشتن كتاب الموطأ به دستور وي و معرفي مالك به عنوان عالمترين فرد موجود۵ و يگانه فتوا دهنده در مدينه،۶ نكته ديگري است كه حكايت از ارتباط نيكوي مالك با امام صادق عليه السلام ندارد زيرا مالك ميدانست كه از نظر علم و تقوا برتر از امام صادق عليه السلام وجود نداشت.۷
پنجم: مقام مالك بن انس نزد حكمرانان عباسي به گونهاي بود كه «مهدي و هادي» عباسي كتاب موطأ را از او شنيده و روايت نمودند، «هارون الرشيد و مامون و امين» نيز اين كتاب را نزد «مالك» فراگرفتند.۸ در حالي كه امام صادق عليه السلام بر اين باور بود كه زمان كه فقها به حاكمان تكيه نمودند، آنها را متهم بدانيد.۹
بنا بر مطالب فوق انگاره ارتباط نيكوي امام صادق عليه السلام با مالك بن انس از پشتوانه استوار علمي برخوردار نيست.
پانوشت:
1️⃣ « حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل، قال : حدثنا علي بن الحسين السعد آبادي ، عن أحمد بن محمد بن خالد ، عن أبيه ، قال : حدثنا أبو أحمد محمد بن زياد الأزدي ، قال : سمعت مالك بن أنس فقيه المدينة يقول : كنت أدخل إلى الصادق جعفر بن محمد ( عليهما السلام ) ، فيقدم لي مخدة ( 2 ) ، ويعرف لي قدرا ، ويقول لي : يا مالك ، إني أحبك ، فكنت أسر بذلك وأحمد الله عليه». الصدوق، الأمالي، ص 234، قم، مؤسسة البعثة، 1417ق، الطبعة الأولي.
2️⃣«قال العلماء لا يشهد العدل لنفسه ولا يحكم الحاكم لنفسه وإن كان عدلا تقيا وعللوه بقلة الظن المستفاد من العدالة لقوة الداعي الطبيعي إلى ذلك عند الحاجة والخصوصة ومحبة القلب وغيط الحاسد ومسرة الصديق من الدواعي الطبيعية المضعفة لعلة الصدق ولا يبقى فيها إلا ظن ضعيف لا يصح الاعتماد عليه في الحقوق ولما كانت الداعية الطبيعية قوية في شهادة الإنسان لنفسه وحكمه لنفسه أجمع أهل العلم على المنع من ذلك». محمد بن إسماعيل الأمير الحسني الصنعاني، توضيح الأفكار لمعاني تنقيح الأنظار، ج2، ص 231، المكتبة السلفية - المدينة المنورة ، تحقيق : محمد محي الدين عبد الحميد؛ «فإن الشخص لو قال أنا عدل لم يقبل لدعواه لنفسه مرتبة». شمس الدين محمد بن عبد الرحمن السخاوي، فتح المغيث شرح ألفية الحديث، ج3، ص 106، دار الكتب العلمية - لبنان - 1403هـ ، الطبعة : الأولى؛ «من قال : أنا عدل فإنه لا يصدق ، بل يحتاج إلى التزكية ، بل هذا أولى لاتهامه بدعوى رتبة عليه يثبتها لنفسه ويحتاج إلى تأمل». عبد الرؤوف المناوي، اليواقيت والدرر في شرح نخبة ابن حجر، ج2، ص 213، مكتبة الرشد - الرياض - 1999م ، الطبعة : الأولى ، تحقيق : المرتضي الزين أحمد.
3️⃣«كان مالك وأبو حنيفة رحمهما الله يحتجان اليه حين خرج من الحجاز ويريدون أن إمامته أصح من إمامة أبي جعفر لانعقاد هذه البيعة من قبل». عبد الرحمن بن محمد بن خلدون، تاريخ ابن خلدون، ج4، ص 6، دار القلم - بيروت - 1984 ، الطبعة : الخامسة.
4️⃣ابوالفرج الاصفهاني، مقاتل الطالبيين، ص 225. «فقال [جعفر بن محمد عليه السلام] لا تفعلوا فان الامر لم يات بعد. فغضب عبدالله وقال: لقد علمت خلاف ما تقول ولكنه يحملك علي ذلك الحسد لابني». مفيد، الارشاد في معرفة ححج الله علي العباد، ج2، ص 192. «فَقَالَ جَعْفَرٌ لَا تَفْعَلُوا فَإِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَمْ يَأْتِ بَعْدُ ... فَغَضِبَ عَبْدُ اللَّهِ وَ قَالَ لَقَدْ عَلِمْتُ خِلَافَ مَا تَقُولُ وَ وَ اللَّهِ مَا أَطْلَعَكَ اللَّهُ عَلَى غَيْبِهِ وَ لَكِنَّهُ يَحْمِلُكَ عَلَى هَذَا الْحَسَدُ لِابْنِي».
5️⃣قاضي عياض، ترتيب المدارك وتقريب المسالك، ج1، ص 101. «و روى أبو مصعب أن أبا جعفر قال لمالك ضع للناس كتاباً أحملهم عليه . فكلمه مالك في ذلك فقال ضعه فما أحد أعلم منك . فوضع الموطأ ... وفي رواية فما أحد أعلم منك اليوم بعد أمير المؤمنين . ولئن بقيت لأكتبن كتابك بماء الذهب وفي رواية كما تكتب المصاحف ثم أعلقها في الكعبة وأحمل الناس عليها ... وفي رواية فقلت له إن أهل العراق لا يرضون علمنا . فقال أبو جعفر يضرب عليه عامتهم بالسيف وتقطع عليه ظهورهم بالسياط».
6️⃣ذهبي، العلو للعلي الغفار، ص 142. «نودي مرة بالمدينة بأمر المنصور لا يفتي الناس إلا مالك»
7️⃣ابن شهر آشوب، مناقب آل أبي طالب، ج3، ص 372، مطبعة الحيدرية، النجف الأشرف، 1376ق- 1956م. «وقال مالك بن انس : ما رأت عين ولا سمعت اذن ولا خطر على قلب بشر أفضل من جعفر الصادق فضلا وعلما وعبادة وورعا»
8️⃣قاضي عياض، ترتيب المدارك وتقريب المسالك، ج1، ص 108. «وذكروا أن الرشيد وبنوه الأمين والمأمون والمؤتمن أخذوا عنه الموطأ وقد ذكر عن المهدي والهادي أنهما سمعا منه ورويا عنه ، وأنه كتب الموطأ للمهدي».
9️⃣يوسف بن الزكي عبدالرحمن أبو الحجاج المزي، تهذيب الكمال، ج5، ص 88، تحقيق: د. بشار عواد معروف، مؤسسة الرسالة، بيروت، 1400ق – 1980م، الطبعة : الأولى. «جعفر بن محمد يقول: الفقهاء أمناء الرسل ، فإذا رأيتم الفقهاء قد ركنوا إلى السلاطين فاتهموهم»