eitaa logo
دكتر اکبر روستایی
607 دنبال‌کننده
700 عکس
416 ویدیو
67 فایل
حجت الاسلام و المسلمین دکتر اکبر روستایی دکتری تاریخ اسلام و پژوهشگر امامت و پاسخ به شبهات وهابیت آدرس کانال ها: https://zil.ink/rustaei4
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از اندیشگی
📚 اندیشگی تقدیم می کند؛ انتشار کتاب جدید: «امامت علوی در سیره نبوی» 📚 تحقیقات ارزشمند محقق گرامی دکتر اکبر روستایی در کتاب «امامت علوی در سیره نبوی بر پایه منابع اهل سنت» توسط انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (اندیشگی) منتشر شد. این اثر ارزشمند در پنج فصل به بررسی تاریخی و تحلیلی مسأله امامت امیرمؤمنان علیه‌السلام در دو ساحت گفتار و رفتار نبوی می‌پردازد. ✅ویژگی‌های برجسته کتاب: 📜تحلیل تاریخی دقیق: بررسی گزاره‌های مربوط به امامت در دوره‌های مکی و مدنی با رویکردی تحلیلی و مبتنی بر مولفه‌های زمانی و مکانی. 🖋 بررسی واژگان و رفتارهای تفضیلی: ارزیابی گزارش‌هایی که به صورت غیرمستقیم برتری و صلاحیت امیرمؤمنان علیه‌السلام برای زمامداری جامعه را نشان می‌دهند. 🔍 رویکرد علمی و مستند: استفاده از منابع معتبر و تحلیل‌های دقیق برای ارائه تصویری جامع از سیره نبوی در ارتباط با امامت. این کتاب برای پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان به تاریخ اسلام و مطالعات اسلامی منبعی ارزشمند خواهد بود. جهت تهیه و کسب اطلاعات بیشتر، به وبسایت انتشارات مراجعه فرمایید. ....... ما را به اندیشه بنشینید ایتا | بله | روبیکا | آپارات | اینستاگرام | تلگرام | یوتیوب | طاقچه | بوستان‌کتاب | پژوهان | رادیو اندیشگی ....... سایت: pub.bou.ac.ir ایمیل: andishegi@bou.ac.ir زیلینک: https://zil.ink/andishegi_pub
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقام عظمای ولایت: آن کسانی که می‌آیند پیش شیعه، بغض و کینه‌ی سنی را در دل او وارد میکنند و میروند پیش سنی، بغض و کینه‌ی شیعه را در دل او وارد میکنند، والله اینها نه شیعه هستند، نه سنی،رفتار هردو گروه حرام شرعی است! 👈 با ما همراه باشید @rustaei110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹میلاد موفور السرور حضرت آقا جواد الأئمة صلوات الله و سلامه علیه مبارکباد.🌹 قال محمد بن علی الجواد صلوات الله و سلامه علیه: «ما مِنّا إلاّ وهُوَ قائِمٌ بِأَمرِ اللّهِ عَزَّوجَلَّ، و هادٍ إلى دينِ اللّهِ». از ما نيست مگر كسى كه به امر خداوند عز و جل كمر بسته و به سوى دين خدا هدايت مى‌كند. 📚 كمال الدين: ص٣٧٨ ح٢ @rustaei110
✍🏻 ميوه دادن درخت بي ثمر به برکت آب وضوی امام جواد عليه السلام ابن صباغ مالكی يكی از عالمان اهل سنت می‌نويسد: حكي أنه لمّا توجّه أبو جعفر منصرفاً من بغداد إلى المدينة الشريفة خرج معه الناس يشيّعونه للوداع فصار إلى أن وصل إلى باب الكوفة عند دار المسيّب فنزل هناك مع غروب الشمس ، ودخل إلى مسجد قديم مؤسّس بذلك الموضع ليصلّي فيه المغرب ، وكان في صحن المسجد شجرة نبق لم تحمل قطّ ، فدعا بكوز فيه ماء فتوضّأ في أصل الشجرة (النبقة) وقام يصلّي فصلّى معه الناس المغرب ، فقرأ في الاُولى الحمد وإذا جاء نصر اللَّه والفتح ، وقرأ في الثانية بالحمد وقل هو اللَّه أحد (وقنت قبل ركوعه فيها وصلّى الثالثه وتشهّد وسلّم) ثمّ بعد فراغه جلس هُنيئةً يذكر اللَّه تعالى وقام فتنفّل بأربع ركعات وسجد بعدهنّ سجدتي الشكر ، ثمّ قام فوادع الناس وانصرف فأصبحت النبقة وقد حملت من ليلتها حملاً حسناً ، فرآها الناس وقد تعجّبوا في ذلك غاية العجب ثمّ ما كان هو أغرب وأعجب من ذلك أنّ نبقة هذه الشجرة لم يكن لها عَجَمٌ فزاد تعجّبهم من ذلك أكثر وأكثر . وقتی امام جواد (عليه السلام) از بغداد به مدينه می رفت، عده‌‌ای برای خداحافظی ايشان را بدرقه کردند، امام در راه کوفه به منزلگاه مسيب رسيد و برای اقامه نماز مغرب وارد مسجد قديمي شد، در حياط مسجد درخت سدری خشک و بی ثمر بود. امام عليه السلام مقداری آب خواست و کنار آن درخت وضو گرفت سپس نماز مغرب را به جماعت برگزار نمود، در رکعت اول پس از حمد، سوره «نصر» و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحيد را خواند و قبل از رکوع، قنوت گرفته و رکعت سوم را نيز خوانده و نماز را به اتمام رساند؛ پس از نماز اندکی نشست و به ذکر خدا مشغول شد و پس از آن چهار رکعت نماز مستحبي به جا آورد، بعد از نماز، دو سجده شکر به جا آورده و با مردم خداحافظي کرد و رفت. صبح هنگام درخت صدر ثمر داده بود و در طول شب ميوه‌هاي نيكو وقابل توجهي به بار نشسته بود. مردم با شگفتي تمام آن را مشاهده مي‌کردند عجيب‌تر اينکه ميوه آن درخت بي دانه بود لذا تعجبشان بيش از پيش شد. ابن صباغ، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، ج2، ص 1048. با ما همراه باشيد @rustaei110
دكتر اکبر روستایی
✍🏻 ميوه دادن درخت بي ثمر به برکت آب وضوی امام جواد عليه السلام ابن صباغ مالكی يكی از عالمان اهل سنت
✍حكي أنه لمّا توجّه أبو جعفر منصرفاً من بغداد إلى المدينة الشريفة خرج معه الناس يشيّعونه للوداع فصار إلى أن وصل کإلى باب الكوفة عند دار المسيّب فنزل هناك مع غروب الشمس ، ودخل إلى مسجد قديم مؤسّس بذلك الموضع ليصلّي فيه المغرب ، وكان في صحن المسجد شجرة نبق لم تحمل قطّ ، فدعا بكوز فيه ماء فتوضّأ في أصل الشجرة (النبقة) وقام يصلّي فصلّى معه الناس المغرب ، فقرأ في الاُولى الحمد وإذا جاء نصر اللَّه والفتح ، وقرأ في الثانية بالحمد وقل هو اللَّه أحد (وقنت قبل ركوعه فيها وصلّى الثالثه وتشهّد وسلّم) ثمّ بعد فراغه جلس هُنيئةً يذكر اللَّه تعالى وقام فتنفّل بأربع ركعات وسجد بعدهنّ سجدتي الشكر ، ثمّ قام فوادع الناس وانصرف فأصبحت النبقة وقد حملت من ليلتها حملاً حسناً ، فرآها الناس وقد تعجّبوا في ذلك غاية العجب ثمّ ما كان هو أغرب وأعجب من ذلك أنّ نبقة هذه الشجرة لم يكن لها عَجَمٌ فزاد تعجّبهم من ذلك أكثر وأكثر . 🌷درخت کا بے ثمر ہونے کے باوجود امام جواد علیہ السلام کے وضو کی برکت سے پھل دینا ابن صباغ مالکی، جو اہل سنت کے ایک معروف عالم ہیں، لکھتے ہیں: جب امام جواد (علیہ السلام) بغداد سے مدینہ منورہ کی طرف روانہ ہوئے تو لوگوں کا ایک گروہ آپ کو الوداع کہنے کے لیے آپ کے ساتھ نکلا۔ جب آپ کوفہ کے قریب "دار المسیب" پہنچے تو غروب آفتاب کے وقت وہاں ٹھہرے اور ایک پرانے مسجد میں نماز مغرب ادا کرنے کے لیے داخل ہوئے۔ مسجد کے صحن میں ایک بیری کا درخت تھا جو کبھی پھل نہیں دیتا تھا۔ امام علیہ السلام نے پانی طلب کیا اور اس درخت کی جڑ کے پاس وضو کیا۔ پھر آپ نے لوگوں کے ساتھ نماز مغرب ادا کی۔ پہلی رکعت میں آپ نے سورہ فاتحہ کے بعد سورہ "نصر" کی تلاوت کی اور دوسری رکعت میں سورہ فاتحہ کے بعد سورہ "اخلاص" کی تلاوت کی۔ آپ نے رکوع سے پہلے قنوت کیا اور تیسری رکعت مکمل کرنے کے بعد نماز ختم کی۔ نماز کے بعد کچھ دیر بیٹھ کر اللہ کا ذکر کیا اور پھر چار رکعت نفل نماز ادا کی۔ اس کے بعد دو سجدہ شکر بجا لائے، لوگوں کو الوداع کہا اور روانہ ہوگئے۔ صبح کے وقت لوگوں نے دیکھا کہ بیری کا وہی درخت پھلوں سے بھر گیا تھا اور اس پر بہترین اور خوبصورت پھل لگے تھے۔ یہ دیکھ کر لوگ حیران رہ گئے۔ اس سے بھی زیادہ عجیب بات یہ تھی کہ ان پھلوں کے اندر گٹھلی نہیں تھی، جس نے لوگوں کی حیرت کو مزید بڑھا دیا۔ 📚ابن صباغ، الفصول المهمة في معرفة الأئمة، جلد 2، صفحہ 1048۔ ترجمه اردو که یکی از شاگردانم زحمت کشیده اند. @rustaei110
🌹ميلاد موفور السرور حضرت آقا اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه و روز پدر مباركباد. 🌹 ✍🏻پاسخ عالم اهل سنت به علت فضائل پر شمار اميرالمؤمنين صلوات الله و سلامه عليه فضائل و برتری‌های اميرالمؤمنين عليه السلام آنقدر فراوان است كه به گفته عبدالله بن عباس براي هيچ فردي به اندازه ايشان آيه قرآن نازل نشده است [1]؛ از ديدگاه دانشمندان بزرگ حديث شناس اهل تسنن نظير احمد بن حنبل، اسماعيل بن اسحاق قاضي، نسائی و ابوعلي نيشابوري نيز براي هيچ يک از اصحاب پيامبر صلي الله عليه و آله به اندازه اميرالمؤمنين عليه السلام فضيلت با سند معتبر نقل نشده است[2]. فضايل آن حضرت آنقدر فراوان است كه ابوسعيد محمد بن محمد الخادمی عالم حنفی مذهب اهل تسنن مي‌نويسد: قلم توان نوشتن فضايل علي ندارد و بيان از ذكر برتري‌هاي علي ناتوان است و به همين جهت «تفتازاني» مي‌گويد: اگر مقصود از فضايل كثرت آنچه باشد كه عاقلان فضيلت مي‌شمرند، انصاف اين است كه نمي‌توان در برتري علي بر ديگران ترديد كرد[3]. 👈🏻 سؤال اينجاست با توجه به دشمنان فراوان اميرالمؤمنين عليه السلام در طول تاريخ و تلاش دستگاه طاغوت براي محو فضائل آن حضرت،‌ چرا فضائل ايشان به اين ميزان فراگير شده است؟ «سيد شريف عبد الله بن سيد شريف حسن باشا» عالم اهل سنت علت آن را چنين توضيح مي‌دهد: خداوند بلاهایی را اميرالمؤمنين عليه السلام بدان مبتلا مي‌شود و اختلافاتي را كه در زمان آن حضرت با وي صورت مي‌پذيرد، به پيامبرش اطلاع داد؛ از اين رو لازم بود رسول خدا صلي الله عليه وآله به امت توصيه كند كه فضايل حضرت علي عليه السلام را منتشر كنند تا هر كسي كه به اين فضايل دست مي‌يابد و به آن عمل ‌مي‌كند، نجات يابد؛ از اين رو وقتي (اهل جمل و صفين و نهروان) بر او خروج كردند،‌ صحابه فضايل حضرت علي عليه السلام را انتشار دادند و زماني كه بني اميه و خوارج سعي در پايين آوردن ايشان داشته و برايش اشكال تراشي كرده و بر فراز منبر دشنامش می‌دادند و خوارج ايشان را كافر مي‌شمردند،‌ عالمان اهل تسنن فضايل او را منتشر كردند تا امت پند گيرد و حق ياري شود[4]. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [1] «ما نزل في احد من كتاب الله تعالي ما نزل في علي». حاكم حَسَكاني،‌ شواهد التنزيل، ج1،‌ص 52. [2] «قال أحمد وإسماعيل القاضي والنسائي وأبو علي النيسابوري لم يرد في حق أحد من الصحابة بالأسانيد الجياد أكثر مما جاء في علي». عسقلاني، فتح الباري، ج7، ص 71. [3] «إنَّ مَنَاقِبَ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ خَارِجَةٌ عَنْ طَوْقِ الْقَلَمِ وَإِحَاطَةِ الْبَيَانِ وَلِهَذَا قَالَ التَّفْتَازَانِيُّ : الْإِنْصَافُ إنْ أُرِيدَ مِنْ الْأَفْضَلِيَّةِ كَثْرَةُ مَا يَعُدُّهُ ذَوُو الْعُقُولِ مِنْ الْفَضَائِلِ فَلَا يَتَوَقَّفُ فِي أَفْضَلِيَّةِ». الخادمی، بريقة المحمودية، ص 270-271. [4] «ان الله تعالى اطلع نبيه على ما يكون بعده مما ابتلى به علي، وما وقع من الاختلاف، لما آل إليه أمر الخلافة فاقتضى ذلك نصح الامة باشهاره بتلك الفضائل لتحصل النجاة لمن تمسك به ممن بلغته، ثم لما وقع ذلك الاختلاف والخروج عليه، نشر من سمع من الصحابة تلك الفضائل، وبثها نصحًا للامة ايضًا، ثم لما اشتد الخطب واشتغلت طائفة من بني امية بتنقيصه وسبه على المنابر، ووافقهم الخوارج، بل قالوا بكفره "لعنهم الله" اشتغلت جهابذة الحفاظ من اهل السنة ببث فضائله حتى كثرت نصحًا للأمة ونصرة للحق». سيد شريف عبدالله، صدق الخبر في خوارج القرن الثاني عشر، ص 49-50. با ما همراه باشيد @rustaei110
✍️ برتر از بانوان پیش از خویش فاطمه دختر اسد در حالی که ۹ ماهه باردار بود به سوی خانه خدا گام برداشت، درد وضع حمل او را فراگرفت! خداوندا من به تو و پیامبران و کتابهای آسمانیت ایمان دارم، کلام جدم ابراهیم را تصدیق میکنم؛ همو بود که این خانه را بنا نهاد. خدایا به حق ابراهیم و به حق فرزندی که در رحم دارم، این ولادت را بر من آسان نما. يزيد بن قعنب: در این هنگام دیدیم کعبه از پشت شکافت، فاطمه وارد شده و از چشمان مان غایب شد، دیوار شکافته به حالت نخست بازگشت، هر چه کوشیدیم قفل در کعبه نیز باز نشد و اینجا بود که دریافتیم این صحنه شگفت انگیز از طرف خداوند است. روز چهارم فاطمه در حالی که امیرمومنان عليه السلام را در آغوش داشت، بیرون آمد و نداد داد من از زنان پیش از خود برترم، آسیه خداوند را پنهانی و در مکانی مناسب با حال اضطرار عبادت می نمود، مریم ناگزیر گشت درخت نخل خشکیده ای را تکان دهد تا از آن رطبی تازه بخورد؛ اما من وارد خانه خدا شده و میوه‌های بهشتی تناول کردم؛ در وقت خروج هاتفی ندا داد نامش را علی بگذار، اسم او را از نام خود گرفته ام، او علیست و خداوند علي اعلی! بر اساس آداب خویش تربیتش کردم و حقایق عالم را بدو آموختم، علي بت های درون خانه مرا خواهد شکست؛ بالا خانه ام اذان گفته و مرا تقدیس نموده و بزرگ میدارد، خوشا به حال دوستداران و پیروان او و بدا به حال افرادی که کینه او را داشته و نافرمانی کنند. ... عن سعيد بن جبير ، قال : قال يزيد بن قعنب : كنت جالسا مع العباس بن عبد المطلب وفريق من عبد العزى بإزاء بيت الله الحرام ، إذ أقبلت فاطمة بنت أسد أم أمير المؤمنين ( عليه السلام ) ، وكانت حاملة به لتسعة أشهر وقد أخذها الطلق فقالت : رب إني مؤمنة بك ، وبما جاء من عندك من رسل وكتب ، وانى مصدقة بكلام جدي إبراهيم الخليل " عليه السلام " وإنه بنى البيت العتيق فبحق الذي بنى هذا البيت ، وبحق المولود الذي في بطني لما يسرت علي ولادتي . قال يزيد بن قعنب : فرأينا البيت وقد انفتح عن ظهره ، ودخلت فاطمة فيه وغابت عن أبصارنا والتزق الحايط فرمنا أن ينفتح لنا قفل الباب فلم ينفتح ، فعلمنا إن في ذلك أمر من الله عز وجل ثم خرجت بعد الرابع وبيدها أمير المؤمنين " عليه السلام " ثم قالت انى فضلت على من تقدمني من النساء . لان آسية بنت مزاحم عبدت الله عز وجل سرا في موضع لا يحب أن يعبد الله في إلا اضطرارا ، وان مريم بنت عمران هزت النخلة اليابسة بيدها حتى أكلت منها رطبا جنيا ، وانى دخلت بيت الله الحرام فأكلت من ثمار الجنة وأوراقها فلما أردت أن اخرج هتف بي هاتف : يا فاطمة سميه عليا فهو علي والله العلي الأعلى يقول : انى شققت اسمه من اسمى ، وأدبته بأدبي ووقفته على غوامض ، وهو الذي يكسر الأصنام في بيتي ، وهو الذي يؤذن فوق ظهر بيتي ويقدسني ويمجدني ، فطوبى لمن أحبه واطاعه ، وويل لمن أبغضه وعصاه . معاني الأخبار - الشيخ الصدوق - ص 62 با ما همراه باشيد @rustaei110