◻️«نظامیان»، «بازی‌های رایانه‌ای» و «فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی» 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از اثرگذارترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌های «انتقال پیام» به مخاطبان، طراحی‌ بازی و سرگرمی‌ است. حدود ۲۴۰۰ سال قبل ، فيلسوف بزرگ يونان باستان، آنگاه که جامعه آرمانی و مدينه فاضله مدنظر خود را ترسيم می‌کرد، به فرهنگسازان جامعه توصیه می‌کند که: اگر می‌خواهيد مدينه فاضله را شکل دهيد، يکی از مؤثرترين و البته راحت‌ترين کارها، تغيير و تحول در بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان است. با تمرکز بر بازی‌های کودکان می‌توان به صورت نامحسوس: اولاً، ويژگی‌های شخصيتی کودکان را فهميد؛ چون کودکان در بازی‌ها شخصیت خود را نمایان می‌‌سازند؛ ثانياً، می‌‌توان عواطف و احساساتی همچون خشونت، مهربانی، صبوری و... را از همين بازی‌های کودکانه کشف کرد و در آينده از اين کودکان براي مناصب مورد نياز استفاده کرد؛ ثالثاً، علايق آنان را می‌توان شناخت؛ خلاقيت، ابتکار، مطالعه، تفکر، مهارت‌های عملی و ... را می‌توان از همين بازی‌ها استخراج کرد و با توجه به همين مهارت‌ها مشاغل آينده را تأمين نمود. و رابعاً، از راه بازی‌ها می‌توان رفتارها را تغيير داد. می‌توان کودکان را با اسباب‌بازی و بازی‌های کودکانه، نسبت به تعظيم يک سنت يا تحقير يک سنت و افتخار يا تنفر نسبت به سنن، آداب و رسوم خاصی، تحريک کرد. 🔹نکته مهمی که افلاطون تذکر مي‌دهد اين است که کار فرهنگی در حیطه کودکان آسان‌تر است. اما والدين اهميت اين کار را درک نمی‌کنند. در بسیاری از خانواده‌ها مهم اين است که کودکان چند ساعتي مشغول بازي و سرگرمي باشند تا پدر و مادر به کارهايشان برسند. اينکه بازي و محتواي آن، چگونه باشد، اصلاً برای والدين اهمیت ندارد! مسئولان و مديران جامعه نيز کودکان را در اولویت قرار نمی‌دهند. چون به نظر خودشان اهداف و کارهای کلان را پیگیری می‌‌کنند! افلاطون می‌گوید از اين غفلت والدين و مسئولان استفاده کنيد و در زمين باير و بکر افکار و احساسات کودکان، بينش‌ها و گرايش‌هاي مد نظر خود را بکاريد. 🔻در فصل هشتم از کتاب «سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام» از نگاه اسلام نیز به بررسی نقش بازی و اسباب‌بازی و سرگرمی در اصلاح و تغییر اخلاق و سبک زندگی پرداخته‌ام، علاقمندان می‌توانند به آن کتاب مراجعه کنند. 🔸در دنیای امروز نیز با توجه به پیام‌رسان‌های نوین و ابزارهای رسانه‌ای نوپدیدی که در اختیار تک‌تک افراد جامعه قرار دارد، و با توجه به روان‌شناسی تبلیغات، «بازی‌های رایانه‌ای» یکی از بهترین ابزارها برای «انتقال پیام»اند. بازی‌هایی که هر چند ظاهر آنها سرگمی‌ و بازی است؛ اما دریایی از پیام‌های اخلاقی و تربیتی و فرهنگی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی را به شکل مستقیم و غیرمستقیم به ذهن و ضمیر مخاطبان منتقل می‌کنند. ♦️به تعبیر رهبر حکیم انقلاب، با «روایت درست و هوشمندانه حوادث بزرگ گذشته» و روایت رشادت‌ها و شهامت‌ها و غیرت‌ها و ایثارهای رزمندگان اسلام در دفاع مقدس و رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم هم می‌توان بسیاری از پیام‌های درست و ارزش‌های انقلابی و اسلامی را به مخاطبان منتقل کرد و هم می‌توان خودبه خود بسیاری از مشکلات را رفع کرد. رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای استان اصفهان، ضمن اشاره به ضرورت انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری اثربخش برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ مقاومت و فرهنگ شهداء، فرمودند: «من پیشنهاد میکنم که خود واحدهای نظامی اصفهان هم در این قضیّه فعّال بشوند؛ حالا مثلاً واحدهای سپاه، لشکر امام حسین، لشکر نجف، ... یا مثلاً واحدهای ارتش، پایگاه هشتم، ... مرکز توپخانه در اصفهان و بقیّه‌ی مراکزی که وجود داشتند، اینها بنشینند شرح حوادث و سرگذشت دوران جنگ تحمیلی‌شان یا احیاناً قبل و بعد آن را بیان کنند، به چه وسیله؟ به شکل بازی‌های رایانه‌ای.» 🔸طبیعی است که این توصیه منحصر به سپاهیان و ارتشیان اصفهان نیست؛ بلکه مخاطب آن همه واحدهای نظامی در سراسر کشور است. امید است که ستاد کل نیروهای مسلح کشور، این توصیه و سفارش را بیش از پیش جدی گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های علمی و هنری و تبلیغی موجود در دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی کشور و استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود، ساختاری جهادی برای چنین فعالیت‌هایی را سامان‌دهی کند. 🔹محصول و نتیجه و اثر همه تولیدات هنری از جمله بازی‌های رایانه‌ای باید افزایش امید و احساس قدرت و اقتدار و افتخار به هویت خودی باشد. باید تقویت باورها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد. باید توجه دادن به نقش ولایت و ولایت‌پذیری در پیروزی‌ها و موفقیت‌ها باشد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹