♦️
#پایتخت ی که ۶ نبود❗️
🔻 قسمت سوم: تحلیل فرهنگی
همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد چون سیر کلی در سریال نمی توان یافت، پس خیلی نقد کلی محتوایی نیز نمیتوان بر آن داشت و نقد های محتوایی مترتب بر شخصیت ها و داستان هایشان خواهد بود.
از نظر تطبیق اتفاقات پایتخت۶ با ارزش های ملی و دینی، نقاط قوت و ضعف پر رنگی به چشم می خورد که به برخی از آن ها اشاره می شود.
⭕️ قوت ها:
1⃣ کدورت ها سریع برطرف شده و رفاقت ها برمی گردد.
2⃣ یکی از اتفاقات فوق العاده مثبت پایتخت۶ مدیریت عاطفی
#فهیمه و
#رحمت بود.
فهیمه ای که با آمدن بهبود در ورطه ی عشق مثلثی نمی افتد بلکه وفادارانه به پای همسر خود میماند و رحمتی که با پیدا شدن بهبود، فهیمه برایش می شود همان آبجی سابق!
3⃣ یکی از مواردی که اگر اتفاق می افتاد قطعا بدون درنگ به پایتخت۶ ضربدر قرمز می دادم تخریب شخصیت نماینده مجلس بود.
اما نقطه قوت سریال در این بود که
#مالکی به عنوان یک مجلسی متدین و مردمی هیچگاه تسلیم زیاده خواهی های نقی نمیشود و به قول معروف در دام کیف کش های اطراف خود نمی افتد و تا آخر بر ارزش های دینی خود پایبند می ماند و کوچکترین استفاده ی شخصی از جایگاه سیاسی خود نمی کند.
🚫 ضعف ها:
1⃣
#باباپنجعلی به عنوان نماد اصالت و سنت که در پایتخت قبلی در بحران ها با یاد خدا کشتی طوفان زده را به ساحل آرامش می رساند در سری ۶ از همان ابتدا خیرخواهانه آن قدر از دست نزدیکان خود کتک میخورد که به کما رفته، قطعه قطعه شده و در نهایت خرج جاه طلبی های نقی و باج گیری های بهتاش می شود.
و این یعنی از همان ابتدا فیلم تکلیف خود را با مخاطب روشن می کند که این پایتخت ادامه ی ۵ سری قبل نیست! و فقط یک تشابه اسمی وجود دارد.
2⃣ اگر دقت کرده باشید در کارهایی که
#مهران_مدیری می سازد در کنار همه ی آدم های خنگ و خلی که در فیلم وجود دارد همیشه یک
#سیامک_انصاری عاقل نیز هست تا راه صحیح را نشان دهد.
این نقش را در پایتخت های قبلی نقی و هما در کنار هم ایفا می کردند.
نقی به عنوان مدیر خانواده و هما نیز به عنوان یار صادق و وفاداری که در مواقع حساس خوب فکر می کند و نقی را از مخمصه خارج می کند.
اما متاسفانه بدترین اتفاق ممکن در پایتخت۶ جایی رقم می خورد که دیگر نه نقی آنقدرها جایگاه دارد و نه هما آن عقل کل صادق و وفادار است.
هما به نقی دروغ می گوید، یواشکی دخترهایش را به اردو می فرستد، قهر می کند، پنهان کاری می کند (این مورد در پایتخت ۵ هم در مورد سقط بچه وجود داشت) و در بی مزه ترین و احساسی ترین حالت ممکن پز فمنیستی می دهد و می رود تا حق فهیمه را از بهبود به خاطر داشتن زن دوم بگیرد.
و در مقابل نقی که یک آدم دروغگو، ریاکار و حسودی است که آمار کامل دختر محمود نقاش را دارد و در آرایشگاه فهیمه در حالی که مشغول دید زدن ژورنال مدلینگ است با پوزخند معنا دار ارسطو مواجه می شود.
⚠️ و این یعنی اصالت(باباپنجعلی)، بزرگی و مدیریت(نقی) و عقلانیت(هما) یکجا در این سری از پایتخت از بین رفته است.
3⃣ شخصیت هایی چون بهتاش، بهروز، سارا و نیکا باصطلاح نماد نسل های بعدی هستند که در حال بریدن از نسل های قبل و تمسخر آن ها به تصویر کشیده می شوند، آسیب هایشان آنقدر واضح هست که نیازی به تبیین ندارد.
ولی ممکن است گفته شود کاراکترهایی مثل بهتاش با آن دختر بازی ها و علافی های بی حد وحصرش، سارا و نیکا با آن ولگردی های مجازی و خودسری های خانوادگی و بهروزِ همیشه پرخاشگر و سر در گوشی بخشی از واقعیت جامعه ما هستند و سریال صرفا آن ها را بازتاب داده است.
این حرف اشتباهی نیست ولی نکته این است که ما در حال دیدن سریال پایتخت هستیم نه مستند
#شوک!
در فیلم اگر قرار است واقعیتی به عنوان آسیب نشان داده شود باید همزمان راه کارهای حل آن نیز نمایش داده شود؛
دقیقا اتفاقی که در همین فیلم در مورد رابطه ی تقی با همسرش افتاد.
در حالی که همه از جمله عقل کل فیلم (هما) تقی را از رفتن به خانه بعد از دعوا با همسرش بازمی داشتند اما تقی به سمت همسر خود رفت و اتفاقا در ادامه ی فیلم دیگر خبری از اختلافات آن ها نشد. این توقعی است که باید در کل فیلم نسبت به آسیب های اشخاص و چالش های بین آن ها برآورده می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.
❌ لذا در کل اگر حتی بتوانیم چشمان خود را بر روی ترویج بی حد و حصر موسیقی و رقص، ارتباط با نامحرم، بی احترامی به بزرگترها (البته همه ی این ها با شدت و ضعف در پایتخت های قبلی نیز وجود داشت) و یا حتی سکانس پایانی کپی شده از فیلم فارسی، ببندیم؛
اما اینکه در این سری از پایتخت ارزش های مطلقی مانند صداقت،صاف و سادگی و اعتقاد درست به مذهب،
همگی یکجا در همه شخصیت های اصلی تا حد زیادی از بین رفته بود واقعا غیر قابل اغماض است.
ادامه دارد...
✍امیراحتشام
#پایتخت
#نقد_منصفانه
@Amirehtesham