‍ مراجعه به طیب بیگانه برای عامه مردم گناه تلقی میشد اما برای پادشاهان خیر !!! پای سخن باستانگرایان که می نشینیم ، از تمدن بزرگ و مهد علم بودن ایران قبل از اسلام به ویژه دوران ساسانیان صحبت میکنند ، اما وقتی تاریخ را بدرستی مطالعه کنیم در میابیم که ایرانیان این عهد از تاریخ پیش از اسلام همواره از دانش یونان و روم استفاده می کرده اند اگر چه در این بین اشخاصی بوده اند که اوقات خود را صرف مطالعاتی در جهت فراگیری اوستای ساسانی میکرده اند چرا که منبع اصلی تمام علوم آنزمان محسوب میشد و بدون شک این طبقه روحانیون بوده اند که از اینگونه علوم بهره مند میشدند ، خاصه آنکه در این دوره موبدان در فراگیری این علوم مربوط به طب پزشکی ، قواعد طبابتی یونانیان را به شکلی گوناگون تحریف نموده تا با اصول دیانت زرتشتی که علت همه امراض و معایب را تاثیر ارواح خبیثه میدانند مطابقت دهند. نکته جالب آنکه با توجه به اسناد موجود در چنین زمانی از مهد و تمدن پیشرفته ی مورد ادعای باستانگرایان نیز مردم عامه در هنگام مواجه با بلایای عام که منجر به بروز امراض مسری میشده نیز از داشتن پزشکانی که دارای شهادت و اجازه نامه پزشکی بودند غالبا محروم بودند ، حتی در مواردی که شاهان بیماری بر آنان غلبه میکرد دست به  دامان پزشکان بیگانه میشدند و راه اعتماد را برای پزشکان ایرانی بسته نگه میداشتند و آنها را از نظر علمی پایین تر از بیگانگان میدانستند و این گفتار نشان می‌دهد که برخلاف سخنان باستانگرایان پزشکان ایرانی از تعدد پزشکان زیاد و تخصص و دانش کافی برای مداوای بیماری ‌ها برخوردار نبودند. به گفته جناب کریستن سن ایران شناس و پژوهشگر اهل دانمارک در کتاب خود * ایران در زمان ساسانیان * آورده است که : تفصیل دیگری در نسک مزبور ( دینکرد ) راجع به بلای عام ( امراض مسریه عمومی ) و ناخوشی های مختصر موجود است ، یک نوع شهادت نامه و اجازه نامه به اطبا می دادند ، لکن ممکن نبود کسی همیشه بیک طبیب مجاز و صاحب شهادت نامه دسترسی پیدا کند ، اگر کسی بجستجوی پزشک ایرانی می رفت و او را نمی یافت در بعض موارد مجاز بود که به طبیب خارجی رجوع کند ، اما اگر کسی با اینکه بطبیب ایرانی دسترس داشت بیک نفر طبیب بیگانه رجوع کند ، گناهی مرتکب شده بود ، معذالک پادشاهان ایرانی غالبا اطبای عیسوی یونانی یا سریانی را بر اطبای محلی ترجیح میدادند . منبع : ایران در زمان ساسانیان ، پروفسور کریستن سن ، رشید یاسمی ، تهران ، دنیای کتاب ، ۱۳۶۸ ، صفحه ۵۵۰ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism