یادداشت سوم فاطمیه حضرت فاطمه سلام الله علیها بزرگ بانوی سیاسی واجتماعی اسلام تربیت شده در مکتب وحی، سرانجام پس از تبیین عناصر گفتمانی جامع حکومت اسلامی که بارزترین آن نفی زن ستیزی وپستو نشینی بود به دست جریان غیر اسلامی داخل حکومت و نفوذ ی در لایه های مهم به شهادت رسید . بررسی سطح کنشگری و مواجهه جدی حضرت با سران و اثرگذاران جامعه، موجبات بروز دو گفتمان جدی و مرزبندی بین دو قرائت از شیوه حکومت داری و مناسبات اجتماعی،سیاسی وفرهنگی شد. کنشگری موثر و البته به موقع مهربانوی جهان اسلام سبب شد گفتمان های با نام و سبغه اسلام که قائل به فرودستی زن و عدم حضور سیاسی واجتماعی او هستند، در اثبات ادعایشان دچار لکنت وفقدان دلیل شوند. قول وفعل وسیره معصوم و دختر حاکم جهان اسلام دراین زمینه، حجت مبرهن وگفتمان مجسم و متبلور اسلام در خصوص زیست سیاسی واجتماعی زن است. جان گرامی حضرت مادر امت که جان رسول خدا بود، وثیقه ای برای اثبات مدعای اسلام مبنی براینکه سعادت بشر درحکمرانی صالحان وشایستگان است، شد. خطبه ۲۰۲ نهج‌البلاغه که درد دلِ پر از عاشقانه های دلتنگی حضرت حیدر در فراق یارِ جانی است، گواهیست که فاطمه سپر بلای سلامت و ماندگاری اسلام ناب محمدی شدو ندبه های بی قراری علی علیه السلام است که همراه وهم قدم و هم مسلک و حامیش را با ستم از او گرفتند. فاطمه سلام الله علیها، چراهای بسیاری در ذهن امت کاشت . تلاش‌های تا پای جان دختر سیاسی پیامبر، وجدان جامعه را درگیر کرده بود و تفسیرِ دور از آموزه های اسلام، که زن را فاقد شعور در تصمیمات سیاسی وحکمرانی می دانست، در هم شکست. لذازنِ فاطمی در همه جای تاریخ ودر نقطه های عطف حضور مؤمنانه وموثر داشته است. حضور فاطمی، حضوری مقتدر که توجهات را از مؤلفه های ویژه زنانه وصرفا جنسیتی او خارج و بر شعورِ فاخر او متمرکز کردچراکه اگر اینگونه نباشد، تمدن اسلامی هرگز محقق نمی شود. زنِ حاضر در همه تحولات و منشاء اثر در آن است که می تواند مردانِ واقعی سیاست تربیت کند. در غیر این صورت، مردانی که مادرانشان در هرم تحولات نباشند، اسیر آموزه های ماکیاولی برای بر قدرت نشستن می شوند . متاسفانه تاکنون چهره فاطمی مادران ائمه از حیث حضور مؤمنانه اجتماعی و سیاسی، مورد بررسی دقیق قرار نگرفته وبالتبع به بشریت نیز معرفی نشده اند. کسانی که جای پای ماندگار حماسه سیاسی اجتماعی حضرت زهرا سلام الله علیها هستند و تایید عملکرد شان توسط معصوم زمان خودشان، میتواند همانند سیره معصوم حجت باشد. در ادامه این مسیر، زنان بسیاری در سطوح مختلف، به منظور ایفای نقش انسانی خود با رسمیت داشتن جنسیت، فرهنگ فاطمی را به عنوان الگوی حضور مؤثر انتخاب کردند . زنانی که در سخت ترین برهه های تاریخی، علم آموزی کردند وهم دوش وبرابر با مردان وچه بسا فراتر، حضور موفق وپر رونق و نقش آفرینی دراجتماع داشتندتااینکه بانهضت امام خمینی ، حضور زن به طور رسمی وارد ادبیات دستوری وقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شدوامام دقیقا در مواردی که متحجرین تقسیمات زنانه ومردانه می کردند، رأساً اقدامات بی سابقه انجام دادند. یک زن از جمله امین ترین محافظان ایشان در فرانسه بود . همان زن، فرمانده نظامی آن هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نهادی انقلابی است، شد. حضور مستقیم در جنگ داشت . همان زن برای رساندن پیام توحیدی خمینی کبیر به گورباچف، به همراه مردانی به غایت فیلسوف وحکیم روانه شد. این عملکرد بدین معناست که امام همچون مادر بزرگوارشان ،به درستی نقش زن را در اثر گذاری عمیق در عرصه های سیاسی وفرهنگی البته با اثر مضاعف رسانه ای، تشخیص دادند و برای همه این حضور ها اصالت قائل بودند .... در این خصوص در یادداشت های بعدی مینویسم....که گفتمان مقابل گفتمان فاطمه سلام الله علیهاهنوز پر قدرت هست تا زن را در پستو زندانی کند ....انتهای این یادداشت بسته نیست..... سیاسی فاطمه خمینی مادر تحولات نام تمام دختران سرزمین من است.... در گوش لیلی زمزمه کرد لیلی فقط بخواند و خنده لیلای علی ..... _سادات پاد وکیل خیابانی تمام شهرهای ایران و دهاتی که کوچه دارد... @sara_sadat_pad @Banou_negar