🔴«تبری از گناهکار متهتک در سیره اهل بیت ع»🔴 ✅دفاع از عملکرد امام جمعه محترم رشت 📝شیخ قمی زيدبن‌موسى برادر حضرت علىّ‌بن‌موسى‌الرّضا عليه‌آلاف‌التّحيّة‌والثّناء در بصره يا مدينه خروج كرد و خانه‌هاى بنى‌العبّاس را به آتش كشيد و به سبب اين امر، به زيدالنّار مشهور شد. زيد را به بند كشيده و نزد مأمون آوردند و او زيد را نزد امام رضا عليه‌السّلام فرستاد و گفت: براى خاطر شما، از جرمش گذشتم. وقتى زيدالنّار را نزد حضرت آوردند، امام عليه‌السّلام شديدا او را توبيخ كرده و فرمودند: اى زيد! چه چيز تو را فريب داد؟ آيا گفتار فرومايه‌گان كوفه كه مى‌گويند: چون فاطمه سلام‌اللـه‌عليها پاك‌دامن بود، خدا آتش جهنّم را بر ذرّيه و فرزندان او حرام كرد؟! اين منقبت تنها براى حسنين عليهماالسّلام مى‌باشد. پدرمان حضرت موسى‌بن‌جعفر با اطاعت خدا و عبوديّت به بهشت راه يافت و اگر مى‌پندارى خدا تو را با معصيت به بهشت راه دهد پس بايد نزد خدا از موسى‌بن‌جعفر گرامى‌تر باشى! تنها با اطاعت مى‌توان به ثو اب و پاداش خدا رسيد و پندار تو اينستكه تو با معصيت نيز به ثواب مى‌رسى. پس چه بد پندار و انديشه‌اى دارى! زيد گفت: (اين چنين مرا سرزنش مكن) من برادر تو و پسر پدر تو هستم. امام رضا عليه السّلام فرمودند: أَنتَ أَخى ما أَطَعْتَ اللَهَ عزَّ وَجلَّ. «تا زمانى كه اطاعت خدا را دارى برادر من هستى!» نوح به پيشگاه خدا عرض كرد: رَبِّ إِنَّ ابْنِى مِنْ أَهلِى وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنتَ أَحْكَمُ الْحَـكِمِينَ.]1] خداوند عزّوجلّ فرمود: يَـنُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَـلِحٍ.[2] خداوند پسر نوح را بر أثر معصيتش از اينكه جزء أهل آن پيامبر باشد، خارج كرد! و حضرت قسم ياد كردند كه ديگر با زيد تكلّم نكنند.[3] ابن‌شهرآشوب در مناقب روايت ميكند: زيدبن‌موسى به مجلس مأمون درآمد و امام رضا عليه‌السّلام نيز حضور داشتند. زيد بر امام رضا عليه‌السّلام سلام كرد، أمّا حضرت جواب او را ندادند! زيد گفت: من پسر پدر تو هستم و جواب سلام مرا نمى‌دهى؟! امام عليه‌السّلام فرمودند: أَنتَ أَخى ما أَطَعْتَ اللَهَ، فَإذا عَصَيْتَ اللَهَ فَلا إخآءَ بَيْنى وَ بَيْنَكَ.[4] «تو تا زمانى كه طاعت خدا را دارى برادر منى، أمّا اگر معصيت خدا كنى ديگر هيچ برادرى و أخوّتى بين ما نيست.» حسن‌بن‌جَهم ميگويد: نزد امام رضا عليه‌السّلام بودم كه به زيد ميفرمود: يَا زَيْدُ، اتَّقِ اللَهَ فَإنّا بَلَغْنا ما بَلَغْنا بِالتَّقْوَى، فَمَنْ لَمْ‌يَتَّقِ وَ لَمْ‌يُراقِبْهُ فَلَيْسَ مِنّا وَ لَسْنا مِنْهُ. «اى زيد، تقواى إلهى پيشه كن، چرا كه ما به هر جا كه رسيديم به‌واسطه تقوى بود؛ پس هركس تقوا پيشه نكند و خدا را در نظر نگيرد، از ما نيست و ما نيز از او نيستيم. پس رو كردند به من و فرمودند: يَابْنَ‌الجَهْمِ! مَن خَالَفَ دينَ اللَهِ فَابْرَأْ مِنْهُ كَآئِنًا مَنْ كانَ، مِن أَىِّ قَبيلَةٍ كانَ. وَ مَنْ عادَى اللَهَ فَلا تُوالِهِ كآئِنًا مَنْ كانَ، مِنْ أَىِّ قَبيلَةٍ كانَ. فَقُلْتُ لَهُ: يَابنَ‌رَسولِ‌اللَهِ! وَ مَنْ ذاالَّذى يُعادى اللَهَ؟ قالَ: مَنْ يَعْصيهِ. «اى پسر جَهم! هركس با دين خدا مخالفت ورزد، از او تبرّى كن و بيزارى بجوى، هركس كه باشد و از هر قبيله و گروهى كه باشد. و هركس با خداوند دشمنى نمود، با او موالات و دوستى منما، هر كس كه باشد و از هر قبيله‌اى كه باشد. عرض كردم: اى فرزند رسول خدا! منظور از كسى كه با خداوند دشمنى مى‌نمايد كيست؟ حضرت فرمودند: كسى كه معصيت را پيشه خود ساخته است.» سند این روایت [4]. [1]. آيه ۴۶ هود۱۱ [2]. بحارالأنوار، ج ۴۹، باب أحوال أزواجه (أبى‌الحسن‌الرضا عليه‌السّلام) و أولاده، ص ۲۱۶ تا ص ۲۱۸، ح ۱ و ۲. [3]. المناقب، ج ۴، ص ۳۶۱. [4]. سند این روایت: بحارالأنوار، ج ۴۹، باب أحوال أزواجه (أبى‌الحسن‌الرضا عليه‌السّلام) و أولاده، ص ۲۱۹، ح ۴. ➖➖➖ 👈🏻🔴جمع بندی وجود نازنین امام رضا ع از کسی که فاسق بود و در جامعه فساد می کرد در حالیکه ادعای اسلام داشت تبری جستند. ملاک دوستی و دشمنی تقوا و بی تقوایی هست. پس یکی از وظایف مومنان دشمن داشتن گناه و بغض گناهکار هست به عنوان یک تکلیف شرعی و بخشی از نهی از منکر قلبی. افهم ای انقلابی نمایی که فکر می کنی باید با افراد متجاهر به فسق رفاقت کرد!!! قطعا از آنها تبری می جوئیم ولی درست نهی از منکر می کنیم. 📝 شیخ قمی