لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
📢 م ۱ و ۲ 📅 ۴ / دی ماه/ ۱۴۰۲ 💠جلسه ۵۶ 📚موضوع جلسه : 1️⃣سید در مس اجزاء « ما لا تحله الحیاة» بین ناخن و استخوان از یک طرف و مو از طرف دیگر در حکم وجوب غسل مسّ تفصیل داده است؛ اگر ناخن و استخوان ماسّ یا ممسوس باشند صدق « مسّ المیت» معلوم است اما اگر ماسّ یا ممسوس موباشد صدق «مسّ المیت» روشن نیست و لذا وجوب غسل نمی آید. 2️⃣اگر ماسّ یا ممسوس جزء مبانه از بدن انسان زنده باشند که صدق «مسّ میت» نمی کند لذا غسل مسّ واجب نیست اما سید بر خلاف این فتوا داده است وقتی جزء مبانه دارای استخوان است؛ دلیل سید روایت ایوب بن نوح که سندا تمام نیست و مرسله است. 3️⃣اگر ماسّ یا ممسوس جزء مبانه از بدن میت باشد باز هم صدق «مسّ میت» روشن نیست اما سید فرموده است که اگر دارای استخوان باشد غسل مسّ واجبست؛ دلیل سید ممکن است روایت ایوب بن نوح نخعی باشد که در اینجا دو اشکال سندی و دلالی دارد؛ اولا مرسله است و ثانیا روایت مذکور دربارهی جزء مبانه از حیّ است و شامل جزء مبانه از میت نمی شود. 🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi