📌
#سراپرده_اسرار
📖ترجمه کتاب قُرّةُ العُيُون در عرفان و حکمت، تاليف علّامه کبير و محدّث خبير: مولي محسن
#فيض_کاشاني (روزهای فرد)
👈 قسمت چهل و دوم
✅مقاله چهارم
در جانها و شبحها، (وَ في أَنْفُسِكُمْ أَ فَلا تُبْصِرُون)
🔹کلمه اوّل
👈در بيان علت ايجاد عالم مثال و اشباح و نتائج خلقت ايشان
از آنجا که اداره اجسام، به ارواح واگذار شده است، و ارتباط بين روح و جسم به علت خلقت متفاوت آن دو که يکي مجرد و ديگري جسم است، دشوار میباشد، خداوند سبحان، حد ميانه اي را که جامع بين عالم ارواح و عالم اجسام باشد، آفريد تا ارتباط بين اين دو عالَم با يکديگر و اثر گذاري و اثر پذيري و امداد و تدبير بين ايشان حاصل شود. نام اين عالَم ميانه، عالم مثال و اشباح است که عالمی روحاني است، از سويي شبيه به جوهر جسماني است و از سويي شبيه به جوهر عقلي؛ علت شباهت آن به جوهر جسماني، اين است که از حيث مقدار، محسوس است و محل ظهور اين مقدار، در زمان و مکان است، و علت شباهت آن به جوهر عقلي، اين است که منزّه از زمان و مکان میباشد. اين عالم، نه جسم مرکب مادّي است و نه جوهر مجرد عقلي، بلکه اين عالم بهره اي از هر دو دارد و با نسبتي که به هر يک پيدا میکند، به آن شباهت مییابد.
🔸 هر موجود محسوس و معقولي، داراي مثل و مانندي در اين عالم برزخي، يعني عالم مثال است. عالم مثال در عالم کبير، همان جايگاه خيال در عالم صغير انساني را دارد. ادراک برخي از موجودات عالم مثال که به «خيال متصل» معروف اند، توسط قواي مغز صورت میگیرد و ادراک بعضي ديگر که «خيال منفصل» نام دارند، وابسته به قواي مغز نيست. اگر ارواح میتوانند در مظاهر مثالي خود، حالت جسم گونه، پيدا کنند، توسط همين عالم مثال است. در اشاره به همين مطلب، خداوند سبحان میفرماید: و چون انسانى تمام بر او نمودار شد. و از قول سامري، میفرماید: مشتى از خاكى كه نقش پاى آن رسول بر آن بود برگرفتم. مقصود از آن رسول، در اين آيه، جبرييل (ع) است، چرا که سوار بر اسب بود. و همچنين رواياتي که میگوید: رسول خدا (ص) جبرييل (ع) را در چهره دحيه کلبي می ديد و صداي او را همچون کلامی در قالب الفاظ و حروف، می شنيد، بر اين امر دلالت دارد.
🔻 ادامه دارد...
✍ ترجمه و تعلیق و تحقیق: دکتر رضا
#جليلي
#به_امید_خدا_کرونا_را_شکست_میدهیم
─┅─═इई 🍃🌼🍃ईइ═─┅─
🔆 رسانه فرهنگی،
اجتماعی
#فامنین_گرام
در سه پیام رسان تلگرام،ایتا و سروش 👇
🌺🍃
@Famenin_Gram 🍃🌸