.
امام حافظ دین خدا است
اختلاف بنیامیه با امام حسین بر سر دین است. دین هم برای امام قابل چشمپوشی نیست. چون امام باید دین خدا را حفظ کند. اینکه حضرت فرمودند: باید فاتحۀ اسلام را خواند اگر با مثل یزید بیعت شود، تکرار همان هشداری است که حضرت امیر در نامۀ ۵۳ نهجالبلاغه بیان کردند:
حقیقتا این دین در دست اشرار گرفتار شده است. گرفتاری دین در این است که اشرار از دین خدا به جای حقایق دین منویات خودشان را استخراج میکنند.
بعد از انحرافی که بهواسطۀ کودتای سقیفه در اسلام ایجاد شد؛ کودتاگران منویات خودشان را در مسیر دین ایجاد کردند و آن کنار گذاشتن اهل بیت از صحنۀ دین بود. بنیامیه این بلا را ادامه دادند و نتیجهاش شد: بهکار گیری سیاست حذف اهل بیت. معاویه با تأسیس هفتاد هزار منبر برای سب و لعن امیرالمؤمنین هم بهدنبال ترور شخصیت ایشان بود و هم ترور شخصی.
یعنی امیرالمؤمنین و امام حسن را به شهادت رساندند و کم کم به مقصودشان رسیدند.
حالا باید حرکتی اتفاق بیفتد که برای همیشه در تاریخ ثبت شود و آن حرکت سیدالشهداء است.
در حرکت سیدالشهداء نه تنها ترور شخصیتی اتفاق نیفتاد بلکه شخصیت ایشان احیاء هم شد. اگر ایشان حرکت خود را به انجام نمیرساند امامت برای همیشه از دین حذف شده بود.
امیرالمؤمنین نوری است که همراه با حضرت ختمی مرتبت نازل شد
در سورۀ مبارکۀ اعراف آیۀ ۱۵۷ آمده است: كسانىكه به پیامبر ايمان آورده و ياريش كردند و از نورى كه با او نازل شده پيروى نمودند تنها آنها رستگار هستند. این نوری که همراه با حضرت ختمی مرتبت نازل شده چیست؟ امام صادق فرمودند: مقصود از نور در این آیه امیرالمؤمنین و امامان هستند.
خداوند کامل کنندۀ امامت است
امام باقر هم فرمودند: مقصود از این نور همان نوری است که خداوند در آیۀ ۸ سورۀ مبارکۀ صف بیان فرموده است: آنها مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولى خداوند نور خود را كامل مىكند.
امام کاظم فرمودند: مقصود اين است كه مىخواهند ولايت اميرالمؤمنين را با [پُف] دهان خود خاموش كنند، ولی خداوند كاملكنندۀ امامت است و امامت همان نور است.
اگر امام نباشد اصلا دینی وجود نخواهد داشت. فلذا معصومین فرمودند: کسیکه مخالف امر ولایت باشد نماز خواندنش با زنا کردنش یکی است! امروز هم مصداق این نور حضرت حجت است.
هر انسان با شرافتی در مقابل شرافت اهل بیت تواضع میکند
در زیارت جامعۀ کبیره آمده است: خداوند به شما خاندان چیزی عنایت کرده که آن را به احدی از عالمیان نداده است. و هر انسان با شرافتی در مقابل شرافت شما تواضع میکند.
یعنی میفهمد که این مقامات به غیر از این چهارده نفر برای احدی متصور نیست. این جایگاه امام در نظام خلقت است و بنیامیه در صدد بودند که امامت را حذف کنند تا دین را از بین ببرند.
در مقابل این استراتژی، معصومین با صدور روایاتی فرمودند: دین بدون علی و آل علی دین نیست.
رسول خدا فرمودند: بنده از عمل خود نفع نمیبرد مگر بهواسطۀ معرفت و ولايت ما.
بدون ولایت هیچ عملی پذیرفته نیست
ما بعد از عالم برزخ وارد قیامت میشویم. روز قیامت یک روز است؛ ولی پنجاه هزار سال به طول میانجامد. بعد از عالم قیامت هم وارد آخرت میشویم. آخرت را هم عمل میسازد. عمل باید چگونه باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد؟
اولا عمل باید عمل صالح باشد.
عمل صالح هم دارای سه ویژگی است:
یک. مبتنی بر ایمان باشد.
دو. بر اساس دستور خدا و معصومین باشد.
قتل نفس حرام است اما همین عمل وقتی به دستور خدا باشد، عمل عبادی میشود. نظیر قربانی نمودن جناب اسماعیل توسط حضرت ابراهیم.
سه. مبتنی بر اخلاص باشد.
رسول اکرم میفرمایند: اگر انسان عمل هفتاد پيامبر را داشته باشد از سختى آنچه در روز قیامت میبيند باز اعمال خود را اندک میشمارد.
ثانیا خداوند میفرماید: کسی که حسنه را بیاورد نه اینکه انجام دهد ده برابر آن پاداش دریافت میکند.
امام صادق فرمودند: كسىكه ولايت ما را نداشته باشد خداوند هيچ عملى را از او بالا نمیبرد.
نتیجه بحث جلسه
این جایگاه امامت است. سیدالشهداء امامت را تثبیت کردند تا امام عصر با ظهور خود این امامت را که اصل دین است بر همۀ ادیان مسلط و پیروز گرداند: لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ.
لذا سیدالشهداء فرمودند: مثل من با مانند یزید بیعت نمیکند.
پس این دفاع باید در یک جا اتفاق میافتاد. در مدینه و مکه شرایط فراهم نبود در نتیجه امام به چهار دلیل تدبیری و یک دلیل تقدیری که به آنها اشاره شد، کوفه را برای این مسئله انتخاب کردند. پس اشکال در رفتن امام به کوفه نبود؛ بلکه در رفتار کوفیان بود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
گزیده سخنرانی
استاد سیدمحمدباقر علوی تهرانی
موضوع: جریانشناسی مردم کوفه | جلسه ۴
از سلسله جلسات هفتگی سهشنبهها
سهشنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۴۰۳
مسجد حضرت امیر علیهالسلام
@Fares_ir