🔷
از چاله بیهویتی مدرسه شهروندی به چاه پیمانکاری حل مسئله #نوجهان غرب
«به مناسبت مشایه اربعین حسینی، هویتسازترین حرکت این سالهای شیعه»
🔹در یادداشت
قبل گفتم که آرمان
#مدرسه_شهروندی ، تربیت شهروند متخصص است. انسان حرف گوشکنی که باید بدون چندوچون، همت و تخصصش را برای برنامههای از پیش طراحی شده به کار بندد و احتمالا در مقابل آن مزد بگیرد. دانشآموز و طبیعتاً خانواده در این طرح تربیتی، در سیزده سالِ ریلگذاری شده و در زمانبندی، بودجهبندی، فرآیند، محتوا، نظام روابط، ارزیابی و سایر مواردِ از قبل طراحی شده قرار میگیرند. طبیعتاً ارمغان اصلی این سیستم تربیتی، بیهویتی، بیاحساسی و بیمسئولیتی بوده است.
🔹غایت
#مدرسه_شهروندی همه از جمله خود دستاندرکاران را کلافه کرده است. بسیاری از دانش آموزان و خانوادهها این مسیر که نقشی در طراحی و گزینهای برای انتخاب در آن ندارند را با این امید طی میکنند که حداقل شغل آیندهشان تأمین شود. نتیجه اشتغال فارغالتحصیلان این سیستم، چالش این رویکرد بوده است. در مدرسه شهروندی حال دانشآموزان خوب نیست و به جز بچه مثبتها و خرخوانها کمتر دانشآموزی توانسته است با این بیمسئولیتی و بیهویتی کنار بیاید. البته این مدارس همواره سعی کردهاند با تعبیه مراسماتی مانند صبحگاه، پرچم و اخیرا نماز جماعت و مراسمات مذهبی، خلأ هویت را پر کنند؛ غافل از اینکه هویت، فنآوری خود را میطلبد و وصله یک سیستم هویتزدا نمیشود.
🔹 ویروس بیهویتی الگوی مدرسه شهروندی، حال معلمان را هم خراب کرده است. در نگاه الگوی این مدرسه، آنها کارمندانی هستند که در قبال وظایفی که به ایشان واگذار شده، مزد میگیرند. نقش حداقلی در حد طرح درس، بر احساس بیهویتی این قشر که اتفاقا اهل نظر و فرهنگ و دانش هستند، مرهم نشده و حالشان در این تقسیمِ کار، خوب نیست. ما البته مثل همیشه صورت مسأله را در حد مشکلات مالی فروکاهش داده و پاسخ حال بد معلمان را در رتبهبندی و افزایش رفاه معلمان جستجو میکنیم!
🔹 مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فعالان تعلیم و تربیت به این مسأله اشاره کردند. فرمایشات ایشان همچنانکه در یادداشتهای
#روایت_دیدار مطرح کردم، عمدتاً بر حکمرانی تمرکز داشت. تنها ورود محتوایی ایشان، مسأله هویت بود. ایشان از فعالان خواستند طرحی طراحی کنند که چهار ویژگی داشته باشد:
۱. عملیاتی باشد؛
۲. مورد توافق اکثریت فعالان باشد؛
۳. از نگاه فعالان مفید باشد؛
تا اینجا درخواستها بر اساس دیدگاه نخبگی فعالان بود اما نکته چهارم درخواست خاص حضرت آقا بود.
۴.
دانش آموز در پایان دوره مدرسه دارای هویت اسلامی_ایرانی باشد.
🔹 به نظر من فرمایش حضرت آقا را میتوان اینگونه ترجمه کرد: «
سیاست محوری تحول باید این مسئله باشد: #مدرسه_هویت_آفرین به جای #مدرسه_شهروندی » آرمان مدرسه هم به جای انسان شهروند باید انسان باهویت باشد. طبیعتاً فنآوریهای تربیت هم باید هویتمحور باشد. این رهنمودِ مهم چراغ راهی است که به کمک آن باید از خطر برخی از الگوهای تحولی فاصله گرفت. خطر بزرگتر از مدرسه شهروندی، مدرسهای است که آرمانش انسان حلّال مسئله است. مهارت حل مسئلهای که در فضای محور قرار نگرفتن هویت، خطر غلطیدن به پیمانکاری
#نوجهان غرب را دارد. شرح بیشتر این مطلب در یادداشتهای بعدی خواهد آمد، ان شاءالله.
@HamidSajedian