🍁بیان آیه 1⃣ سوره کوثر🍁
✳️ تفسیر المیزان
⬅️صاحبان
#دو قول اول استدلال كرده اند به
#بعضى روايات، و اما
#باقى اقوال
#هيچ دليلى ندارند به جز
#تحكم و بى دليل حرف زدن، و به هر حال اينكه در
#آخر_سوره فرمود:
(ان شانئك هو الابتر).
با در نظر گرفتن اينكه كلمه (
#ابتر) در ظاهر به معناى
#اجاق_كور است، و نيز با در نظر گرفتن اينكه جمله مذكور از باب
#قصر_قلب است، چنين به دست مى آيد كه منظور از كوثر،
#تنها و تنها
#كثرت_ذريه اى است كه خداى تعالى به آن جناب
#ارزانى داشته، (و بركتى است كه در نسل آن جناب قرار داده )، و يا مراد
#هم خير كثير است و هم كثرت ذريه، چيزى كه هست كثرت ذريه يكى از
#مصاديق خير كثير است، و اگر مراد مساله ذريه به
#استقلال و يابه طور
#ضمنى نبود، آوردن كلمه (إن) در جمله (ان شانئك هو الابتر)
#فايده اى نداشت، زيرا كلمه (إن) علاوه بر
#تحقيق،
#تعليل را هم مى رساند و معنا
#ندارد بفرمايد ما به تو
#حوض داديم، چون كه
#بدگوى تو اجاق كور است و يا بى خبر است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و روايات هم
#بسيار زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسى نازل شده كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) را به اجاق كورى
#زخم_زبان زد و اين زخم زبان هنگامى بود كه
#قاسم و
#عبداللّه دو فرزندان رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) از
#دنيا رفتند، پس با اين بيان روشن شد كه سخن آن
#مفسر كه گفته:
(منظور
#صاحب اين زخم زبان از كلمه (
#ابتر) بريدگى از
#مردم يا انقطاع از
#خير بوده و خداى تعالى در
#رد گفتارش فرموده او خودش
#منقطع از هر چيز است) سخن
#بی_وجهى است.
🍁🍁🍁🍁🍁
و چون جمله (انا اعطيناك الکوثر) در مقام منت نهادن بود، با
#سياق متكلم مع الغير (
#ما) آمد كه بر
#عظمت دلالت مى كند، و چون منظور از آن
#خوشدل ساختن رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) بود مطلب را با واژه
#اعطاء كه ظاهر در
#تمليك است بيان داشت و فرمود: ما به تو
#كوثر عطا كرديم.
_____________________
@KhatmeNoor