#صدای_تودماغی_یا_خیشومی
معضل دیگری که در طنین صدای برخی اشخاص وجود دارد و در تلاوت انها دیده میشود مسئله خیشومی بودن یا تودماغی بودن آن است.
❇️ در اصطلاحات صداشناسی موسیقی عرب دو اصطلاح غُنّه و خُنّه وجود دارد.
💠 اگر تو دماغی بودن یک صدا به اندازه ای باشد که آن صدا را زیباتر جلوه دهد حالت غنوی یا صدای غنه دار میگویند.
و اگر میزان استفاده از بینی به قدری پر رنگ و زیادی باشد که صدا را زشت جلوه دهد به آن صدای خنه دار میگویند.
♦️ به همین دلیل نوع اول را صوت الأغن و نوع دوم را صوت الأخن میگویند.
📢 پس استفاده از فضای بینی در رنگسازی صدا ذاتا امری ناپسند و نامطلوب نیست! بلکه نوع و میزان این استفاده که با معیار زیبایی و نازیبایی مورد سنجش قرار میگیرد مهم است.
💠 در بسیاری از تلاوت های قرا مشهور مصر از صدای غنوی استفاده شده که در اصطلاح به آن تغنین گفته میشود.که معمولا در مدهای غیر طبیعی (منفصل و متصل و لازم و ..) و نیز قفلات تلاوت قاریانی همچون مصطفی اسماعیل و منشاوی و عبدالباسط میتوان به وضوح دید.
همچنین در درجات و نت های بسیار بالا بین نت های (سیزدهم تا پانزدهم و بالاتر ) انتقال صدا به سمت فضای بینی و سینوس ها میرود که اصطلاحا به ( صدای سر)مشهور است و کاربرد بسیار مثبتی دارد.
♦️پس منظور از صدای تو دماغی در این بحث صدایی است که برای شنونده نامطلوب و ناپسند است.
یکی از دلایل پررنگ بودن صدای خیشوم یا بینی در برخی افراد عادت نادرستی است که در دوران کودکی در صحبت انان نهادینه شده است .
فرد باید با تمارین صوتی مناسب (به شکل اجرای اواهای بدون کلام) = مانند حروف کشیده مثل (آااا) از نت های پایین و بم تا نت های اوج همراه با گرفتن و مسدود کردن بینی توسط انگشت برود و این عادت را اصلاح و جایگاه خروج صدا را از فضای بینی به سمت دهان انتقال دهد.
باید دقت کنید که هیج کدام از نت ها در بینی نباشد و تماما از دهان خارج شود.
❌
کپی بدون لینک ممنوع . اشکال دارد
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
@KhatmeNoor
#کانال_قرائات_تجوید_حفظ_تفسیر
┗━━🍃🌺━━━━━━━┛
@quran_ghanavati