📌
آیا حکمت عملی میتواند در اداره جامعه و رسیدن به تمدن دینی مؤثر باشد؟
🔸حکمت عملی که یکی از شاخهها و اقسام فلسفۀ مطلق است، در تنظیم و شناخت فعل و کنشهای ارادی انسان در حوزه فردی و اجتماعی نقش دارد که هدفگذاری اساسی آن ایجاد سعادت و نیکبختی مبتنی بر اندیشه و فکر است.
🔸در طول تاریخ حکمت اسلامی، متأسّفانه به این شاخه، توجه کافی و لازم صورت نگرفت. در ابتدای تاریخ حکمت اسلامی، فارابی به نحو جدّی به این موضوع پرداخت و آن را مسأله اصلی و اساسی خود تلقّی کرد و بلکه آن را محور اندیشههای خود قرار داد. متأسّفانه بعد از وی، این موضوع پیگیری نشد و به تدریج حکمت عملی کمرنگ و کمفروغ باقی ماند.
🔸در برنامۀ آموزشی حکمی و فلسفی ما شاخۀ حکمت نظری بسیار پررنگ و پرفروغ است و با حجم وسیعی ارائه میشود. امّا متأسّفانه از حکمت عملی چیزی جز یک اسم عرضه نشده است.
🔸حال آنکه قهرمان این میدان “فارابی”، تصریح میکند که حکمت نظری بدون تتمیم با حکمت عملی فلسفۀ ناقصه یا فلسفۀ بتراء (دمبریده) است و به کمال خود دست نیافته است.
🔸به نظر میرسد
برای ادارۀ جامعه و تمدّن و رسیدن به مرحلۀ تمدّن دینی یا هر تمدّن دیگری وجود یک نرمافزار لازم است. پرسش این است که این نرمافزار توسّط کدام دانش تأمین میشود؟ کدام دانش این نرمافزار را پدیدمیآورد؟
▫️ادامه دارد ...
༺
#مدرسه_مجازی_عروج ༻
https://eitaa.com/joinchat/1943994703C1b249b0742