🌺آیت الله فاضل (رحمة الله علیه) اگر الكل از شراب گرفته شده باشد كه نجس است كلّ مايع نجس مي‌شود و خوردن آن حرام است و بيع آنهم براي خوردن حرام است. اما اگر استفاده ديگري غير از خوردن داشته باشد مانعي ندارد. و بيع آن براي آن كار حلال صحيح است. اما اگر الكل پاك را داخل آن كنند و به نحوي باشد كه مسكر نباشد پاك است و خوردن آن حلال است و خريد و فروش آن هم مانعي ندارد. ☘☘☘☘☘ 🌺آیت الله (دام ظله العالی)) هرگاه مبدل به مايع مست كننده نشود (و لو مستي خفيف) از اين نظر حرام نيست ولي چنانچه مايع مست كننده‌اي در آن بريزند از نظر طهارت و نجاست مورد اشكال واقع خواهد شد و خوردن آن هم اشكال دارد ولي اگر ذاتاً به هنگام توليد چنين حالتي پيدا شود و مست كننده نباشد حرام و نجس نيست. ☘☘☘☘☘ 🌺آیت الله نوری (دام ظله العالی)) الف) چنانچه مست كننده باشد جايز نيست هر چند به اندازه‌ي سر سوزني هم باشد زيرا هر مايع مست كننده نجس و منجّس است. ب) اگر انسان نداند از چيزي كه مست كننده و روان است درست كرده‌اند، پاك می‌باشد و خوردنش جايز است. توضيح المسائل، ‌ص32، م112 🛑 منبع: مرکز پاسخ به سوالات جامعه الزهرا سلام الله علیها ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞ 🕊مرکز تخصصی احکام بانوان 🕊eitaa.com/ahkame_banovan