🔴 سگ‌گردانی در فضاهای عمومی و تخریب سبک زندگی 💢 زندگی با سگ‌ها چند سالی می‌شود که در بین طبقه مرفه و متوسط جامعه شیوع پیدا کرده است. تا قبل از آن عمدتاً سگ‌ها برای نگهبانی از مکان‌ها و باغ‌ها و در روستاها برای محافظت از گله استفاده می‌شد و کمتر کسی آن را به تخت خوابش راه می‌داد. تعداد سگ‌های خانگی کمتر بوده و عموماً در قشر مرفه جامعه دیده می‌شد. اما چند سالی است که برخی از مردم با کپی‌برداری از رفتارهای قشر مرفه، سعی در جا دادن خود در طبقات بالای جامعه دارند. دیگر پایین شهر و بالای شهر فرقی نمی‌کند و در کمتر فضایی است که سگ دیده نشود. 💢 اینکه اصلاح سبک زندگی و مقابله با این فرهنگ منحط راه‌کارهای مناسب خود را می‌طلبد بحث دیگری است، اما آیا نهادها و مسئولین شهری صرفاً متولی فیزیک شهر هستند و فقط در برابر تخریب کالبد شهر باید وارد عمل شوند یا مهم‌تر از کالبد شهر، فرهنگ و روابط انسانی و اجتماعی است؟! اغلب تابلوهایی در ورودی پارک‌ها وجود دارد که نشان می‌دهد ورود حیوانات ممنوع است اما این روزها عده‌ای معدود بدون توجه به این ممنوعیت و جلوی چشم مسئولان شهری سگ‌های خود را در پارک‌ها رها و فضا را برای خانواده‌ها و کودکان ناامن می‌کنند. 💢 سگ یکی از نجاسات در فقه شیعه است. اینکه کسی بخواهد سگ داشته باشد و با او مجالست کند تا زمانی که در حریم خصوصی خود اوست به خودش مربوط است اما اینکه این فرهنگ غربی را در انظار عموم ترویج کند و ‌هم‌چنین باعث نگرانی مردم شود، آیا نباید مسئولین شهر دخالت کنند؟ عقب‌نشینی از احکام دین و تن دادن به سبک زندگی وارداتی غربی اینگونه تدریجی اتفاق می‌افتد. 💢 مدیریت لیبرال یعنی همین؛ باز کردن فضا برای ترویج فرهنگ و مدل زندگی غربی و تنگ کردن فضا برای دین‌داری و معنویت. اینکه در ماه رمضان و محرم چند بیلبورد مذهبی علم کنیم شهر را دینی نمی‌کند، مهم‌تر از این کارهای ظاهری، سبک زندگی، روابط اجتماعی و رفتار شهروندان است که مهر دینی یا غیردینی یا ضددینی بودن بر یک شهر می‌زند. 🏙 معماری هجری @MemariHejri_ir