۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(
#بخش_ششم)
#آوینی به عنصر مبارزۀ
#خیر_و_شر نیز در آثار
#هیچکاک اشاره میکند و
#عدالت را محور
#قصّههای_هیچکاکی برمیشمارد. او در این میان، طرداً للباب بعد از بیان قضیّه هابیل و قابیل که داستان خلقت را مزیّن به یک تراژدی بر اساس مبارزۀ بین خیر شر میکند، بیان میکند که ایدههای اجمالیِ اینچنینی (قضیّه هابیل و قابیل) به درد روایت در مدیوم
#سینما نمیخورند؛ چراکه
#سینما جای تفصیل و پرداختن به جزئیّات است(1).
تمام شخصیّتها در آثار
#هیچکاک،
#امتحان میشوند. آنان مردمانی بسیار عادّی هستند که بعد از قرار گرفتن در موقعیّتهایی غیر عادّی و نامتعارف، مِحَک میخورند و انسانیّتشان در بوته آزمایش قرار میگیرد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
1. مسلّماً داستان هابیل و قابیل را نمیتوان به همان صورتی که در داستان آفرینش مکتوب است تصویر کرد. قصص سمبلیک، صورتهای نوعی و یا مطلق حیات بشر را عرضه میکنند که در واقعیّت زندگی فانی تفصیل مییابند. این، صورتهای تفصیلی است که بر پردۀ سینما متجلّی میشود. ص49
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۶
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#خیر_و_شر
#امتحان
#داستان_خلقت