آيين بصيرت (بررسي عملكرد عوام و خواص در برابر حضرت علي عليه السلام)(۲) 3 ـ احترام اجتماعي خواص هر جامعه به طور معمول داراي احترام و اكرامند. البته اقشار جامعه يك دست نيستند. در نتيجه هر فردي براي همه ي افراد جامعه محترم نخواهد بود، ولي در مجموع، خواص چنين موقعيتي دارند. اين احترام و موقعيت مي تواند به عنوان يك تيغ دولبه، اثري مثبت يا منفي داشته باشد. بعضي از خواص براي حفظ احترام و وجاهت خود، در وقت نياز با سهل انگاري در وظيفه ي الهي و اجتماعي خويش از انجام آن سرباز مي زنند. بعضي ديگر نيز با درنظر گرفتن مصالح اجتماعي از اين موقعيت اجتماعي به سود جامعه بهره مي برند و منشأ خير مي شوند. 4 ـ برخورداري از قدرت و امكانات خواص جامعه به دليل برخورداري از قدرت و امكانات ويژه و نفوذ كلام، مي توانند با برهم زدن معادله هاي سياسي، معادله هاي جديدي را جايگزين كنند. معاويه بن ابي سفيان در اين زمينه توانست با قدرت حكومتي و تسلط بر بيت المال، بسياري از افراد جامعه را به رشوه خواري، خيانت و سودجويي عادت دهد. حالت هاي پنج گانه ي خواص خواص در زمان حضرت علي عليه السلام، طيف هاي متفاوتي را از نظر واكنش به مسايل جاري حكومت تشكيل مي دهند.آن چه در تصميم گيري و عملكرد آنان نقش دارد، انگيزه هاي دنياطلبانه يا آخرت گرايانه ي ايشان است. با يك تقسيم بندي مي توان خواص آن دوران را به پنج گروه تقسيم كرد: 1 ـ كساني كه دل به آخرت داده اند و با برخورداري از بصيرت و تشخيص وظيفه ي الهي خود در اين راه گام نهاده اند. مالك اشتر، عمار ياسر و مقداد از اين گروه قلمداد مي شوند. 2 ـ عده اي كه در گرو آخرت دارند، ولي در عمل بي تفاوت هستند. اينان از وظيفه و نقش خود آگاهي لازم را ندارند؛ نه طرفدار اميرالمؤمنين علي عليه السلام هستند و نه طرفدار معاويه. 3 ـ افرادي كه دل به آخرت داده اند، اما از بصيرت كافي برخوردار نيستند. آنان در مواقع حساس نه تنها تصميم هاي صحيح نمي گيرند بلكه باحرف هاي ناسنجيده، وضع را بدتر و جناح حق را دچار تزلزل مي كنند. 4 ـ برخي كه اميال دنيايي، چشم شان را كور كرده ومغناطيس پرجاذبه ي دنيا، عقربه ي وجودي آنان را به سوي خود كشانده است. اينان ممكن است از دسته هاي مختلفي تشكيل شده باشند. گروهي حق را مي شناسند، ولي دنياطلبي، اجازه ي عملكرد صحيح و به هنگام را به آنان نمي دهد. گروهي نيز از قوه ي تشخيص حق و باطل بي بهره هستند و برايشان تفاوت نمي كند كه حق چيست و باطل كيست؟ 5 ـ گروهي كه خصلت هاي ناروا نظير كينه و حسادت، آنان را از تصميم گيري صحيح باز مي دارد. در فصل هاي آينده، نقش و مصداق هركدام از اين گروه ها را دزمان حضرت علي عليه السلام بررسي خواهيم كرد. 1ـ نهج البلاغه، نامه ى 45.2ـ فروغ ولايت، ص 390 به بعد با تلخيص. .💥جنگ نرم ودشمن شناسی خبرگزاری پلیس نجف آباد 👇 https://eitaa.com/Najafabadpolice