بسم الله 💠راز نیاز به امام معصوم 🔹مسلمانان علیرغم اتفاق نظری که در کلیات دین مانند اصول و عقاید و اخلاق و احکام دارند در پاره‌ای از عقاید جزئی و تفاصیل احکام، اختلافاتی دارند که آنان را به صورت پیروان مذاهب و فرقه‌های مختلف درآورده است. 🔹این اختلافات دو محور عمده دارد: محور عقاید و محور احکام 🔹مسأله امامت از اختلافات معروف بین شیعه و سنّی است؛ از دیدگاه شیعه امامت یک مسأله اعتقادی و کلامی است و ابعاد فقهی و سیاسی آن، جنبه فرعی دارد. 🔹نظام اعتقادی شیعه دارای حلقات مترتب و هماهنگی است که مسأله امامت یکی از حلقات آن را تشکیل می‌دهد و با حذف آن، سلسله سلسله مزبور، انسجام و تمامیّت خود را از دست می‌دهد. 🔹نخستین حلقه در نظام اعتقادی اسلام اعتقاد به وجود خدای یگانه و سپس اعتقاد به صفات ذاتیّه و فعلیّه است. در بینش اسلامی، خدای متعال خالق و آفریننده تمام پدیده‌های هستی و ربّ و اداره‌کننده آنهاست. انسان یکی از همین مخلوقات است که با ویژگی‌های شعور و آگاهی و اراده و اختیار شناخته می‌شود و در نتیجه، مسیری دوسویه (سعادت یا شقاوت) خواهد داشت و به همین جهت، مشمول ربوبیّت ویژه‌ای به نام ربوبیّت تشریعی خواهد بود. 🔹ضرورت وجود دستگاه وحی و نبوّت از همین روست زیرا اگر خدای متعال انسان را به حال خود واگذاشته بود و راه صحیح رسیدن به سعادت ابدی را به وسیله وسیله انبیا به او نیاموخته بود مانند میزبانی می‌بود که میهمانی را برای پذیرایی دعوت کند اما آدرس مهمانسرا را به او ندهد! 🔹تعالیم انبیا با گذشت زمان، دچار تغییرات و تحریفات عمدی و غیر عمدی می‌گردید و به حدّی می‌رسید که خاصیت هدایت و روشنگری خود را از دست می‌داد و نیاز به بعثت پیامبر دیگری پدید می‌آمد. 🔹آیا این روند باید تا ابد ادامه داشته باشد؟ یا ممکن است شریعتی از آفت تحریف نیز مصون بماند؟ پاسخ اسلام، گزینه دوم است. 🔹قرآن کریم همه تعالیم مورد نیاز بشر را تفصیلاً بیان نکرده و بیان تفصیلی را به عهده پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله) گذاشته است چنان‌که می‌فرماید: «‌وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ‌»(1) 🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پیش‌بینی کرده بود که کسانی نسبت‌های دروغی به او خواهند داد و سخنان نادرستی از قول او نقل خواهند کرد. از این روی سؤال دیگری طرح می‌شود که ربوبیّت الهی چه طرحی را برای تأمین این نیازمندی بعد از رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در نظر گرفته است؟ 🔹اینجا نقطه افتراق در نظام فکری و عقیدتی اهل سنّت و شیعه است؛ شیعه معتقد است تبیین احکام و قوانین اسلام و تفسیر مجملات و متشابهات قرآن کریم بعد از پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) به عهده کسانی گذاشته شده که دارای علم خدادادی و ملکه عصمت بوده‌اند و به‌جز مقام نبوّت و رسالت از سایر مقامات و مزایای پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله)، از جمله مقام ولایت و حکومت بهره‌مند بوده‌اند. 🔹دستگاه امامت، در واقع، دنباله دنباله دستگاه رسالت است و عترت پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) ادامه دهنده وظیفه آن حضرت بودند . 1.سوره نحل، آیه 44 📚مقاله آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، کنفرانس تشیع؛ فیلادلفیا، جولای 1993 متن کامل در 👈🏼 https://vahidrahmani.blog.ir/post/5 🆔 @Nameera