🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🔴 بخش سوم
🔵 خازن بهشت رضوان است
✅ «و نیز در خبر است که خازن جنت رضوان است». کسی که دربان بهشت است. رضوان و رضایتمندی و خشنودی، دربان بهشت است. هویت بهشت را با جهنم در نظر بگیرید؛ در بهشت کدورت نمیرود. برخی از درجات بهشت خوشی و سرمستی فراوان دارد که همان رضوان است. بر این اساس خازن بهشت رضوان است؛ مراحل نهایی بهشت است که جنت ذات و جنت صفات است. در درجات پایین انسان با نعم الهی است، اما گاه از جنت اعمال درمیآید و میشود جنت صفات و ذات. این جنت رضوان، برای آن مرحلهای است که تبدیل میشود به جنت ذات حق و جنت صفات حق. این جنت ذات و صفت را باید یک بار باحوصله توضیح دهیم. این تعابیر در متون دینی هم آمده است: «فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی». این بندگان، بندگان ویژهاند. راضی و مرضیاند و تا این شد، اشاره به جنت ذات و صفات دارد که غیر از جنت اعمال است. این جنت لقاء است؛ جنت ذات و صفات است که رضوان الهی است. این غیر از آن مرحلهای است که کدورت ندارد، بلکه بالاتر از این حرفهاست.
🔵 و ذوالرضا بما قضا ما اعترضا
✅ «حال در جنت لقاءالله تأمل کن». این جنت ذات فرحة لقاء دارد. که تعبیری است که امام سجاد علیهالسلام دارد. این جنت لقاء کجاست؟ در جایی که به جنت ذات و صفات برسیم. خازنش کیست؟ هویتش چیست؟ هویت رضوانی است. در رضا جنت لقاء را جستجو کن. اینجاست که انسان به مقام وصول و فنا میرسد.
«متأله سبزواری نیز چه نیکو گفته است:
و بهجة بما قضی الله رضا
و ذوالرضا بما قضا ما اعترضا
اعظم باب الله فی الرضا وُعی
و خازن الجنة رضوانا دُعی»
✅ کسی که به مقام رضا برسد، اعتراض نمیکند. «وعی» یعنی سُمع. در حدیث آمده است رضا اعظم بابالله است. میشود خازن جنت را جوری معنی کرد که کل بهشت را بگیرد، چون خشنودی خدا است که شامل همه درجات بهشت حتی بهشت نعم و افعال الهی نیز میشود. بعضی از عرفا میگویند بهشت برای ما اصل نیست؛ ولی بهشتی که خدا به ما میدهد، این اعطا برای ما شیرین است. کل بهشت میشود رضایت خدا. چون رضایت و خشنودی خدادر آن هست.
🔵 اهل الجنه مع الجنه بالذات و مع الله بالعرض
✅ یک بحث جدی درباره مقربین هست که آیا مقربین جنت صوری دارند؟ چون جنت ذات و صفات، جنت معنوی است. در سوره واقعه درباره مقربین جوری نعمات بهشتی ذکر شده است که جنت صوری هم دارند. یک پاسخ این است: «اهل الجنه مع الجنه بالذات و مع الله بالعرض و اهل الله مع الجنه بالعرض و مع الله بالذات». درست مثل اینکه در دنیا بودند، بالذات با خدا بودند و در عین حال بالعرض با دیگران بودند. آنجا هم همینطور است. پاسخ دیگر این است: درست است که جنت صوری به پای جنت ذات و صفات نمیرسد، ولی تا گفته میشود خداوند به خاطر رضایتش این جنت صوری را به شما داده است، در دل آن لطف رضایت خدا را میبیند. مثل اینکه کسی برای یک عالم ربانی کاری میکند و آن عالم ربانی او را دعوت میکند بر سر سفرهاش بنشیند. این که سر سفره غذا میخورد، لذت میبرد، نه برای غذا بلکه برای آن رضایت عالم ربانی. اگر اینطور باشد، میتوان گفت کل بهشت همهاش رضوان است. پس دو تفسیر شد: ۱. رضوان میخورد به درجات عالی بهشت. ۲. اینکه رضوان همه درجات بهشت را بگیرد. خازن کل جنت میشود رضوان؛ چون در سراسر بهشت رضوان حق موج میزند.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸