♦️معرفت دینی در نگاه علامه جعفری♦️ 🔹معرفت، شناخت عمیق است که با صِرف علم متفاوت است. علم به معنای دانایی است و می‌تواند عمیق یا سطحی باشد، اما شناخت عمیق در هر چیزی به مقتضای همان‌چیز است. 🔹به کسی اهل معرفت می‌گوییم که هرکدام از مجموعه‌ای از آگاهی‌های علمی، اخلاقی و ... را در سطح عمیق تفقه کرده باشد. یعنی در این امور فقیه باشد. به قول علامه جعفری، این معرفت ابعاد هفتگانه دارد که انسان باید اینها را بررسی کند. حجت الاسلام قادر فاضلی بخش اول ▫️به گزارش ایکنا، سمینار مجازی «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری»، امروز، یکشنبه ۲۵ آبان‌ماه، با سخنرانی سیدسلمان صفوی، قادر فاضلی، سیدمحمد ثقفی، حمید پارسانیا، سیدمحمدرضا لواسانی و سیدجواد میری برگزار شد. در ادامه متن صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، استاد حوزه و دانشگاه و شاگرد علامه جعفری را می‌خوانید که با موضوع «معرفت دینی در نگاه علامه جعفری» ایراد شده است. 🔸معرفت دینی از دیدگاه علامه جعفری موضوع ذوابعادی است و از جهات گوناگون باید به این مسئله پرداخته شود. دو مسئله در اینجا وجود دارد؛ یکی اصل مسئله معرفت است که معرفت همان آگاهی و شناخت عمیق است و یکی نیز دین است که دین خود یک سیره، روش و سیستم خاصی است که در نظام عالم از سوی خداوند جاری شده و انسان‌ها بدان‌سو دعوت می‌شوند. معرفت، شناخت عمیق است که با صِرف علم متفاوت است. علم به معنای دانایی است و می‌تواند عمیق یا سطحی باشد، اما شناخت عمیق در هر چیزی به مقتضای همان‌چیز است. ▫️مراد از معرفت کدام شناخت است؟ 🔸معرفت علمی یا فلسفی با معرفت دینی متفاوت است. وقتی معرفت مطرح می‌شود، مراد یک شناخت خاص است و نه فقط آگاهی. چون هرکسی در حد خودش مجموعه‌ای از آگاهی‌های علمی، اخلاقی و ... دارد و کسی نیست که کاملاً از علوم بی‌بهره باشد، اما به کسی اهل معرفت می‌گوییم که هرکدام از اینها را در سطح عمیق تفقه کرده باشد. یعنی در این امور فقیه باشد. به قول علامه جعفری، این معرفت ابعاد هفتگانه دارد که انسان باید اینها را بررسی کند. 🔸ابعاد معرفت، علمی، فلسفی، شهودی، اخلاقی، عرفانی، حکمی و مذهبی است و وقتی انسان اینها را در راستای ارتباطات گوناگون خود با جهان بررسی می‌کند، شناخت انسان از هستی و خودش و همنوع خودش و از رابطه خودش با جهان هستی و انسانی و از رابطه خود با خدایی که او را آفریده پرسش کرد و اینها را بررسی می‌کند، این ابعاد، همه در آنجا خودنمایی می‌کنند که بُعد علمی و ... این شناخت چقدر است. اگر دین را از این معارف منها کنید، هرکدام به تنهایی عرصه‌ای را دارند. اما وقتی دین می‌آید و برای اینها به عنوان مقدمه شناخت حقایقی می‌شود که خودش مطرح کرده است، معرفت دینی پدید خواهد آمد. ▫️معارف مختلف کمک‌کننده به معرفت دینی 🔸یعنی از آن معرفت علمی در راه معرفت دینی استفاده می‌کنید یا از آن معرفت حکمی در راه شناخت این معرفت دینی استفاده می‌کنید و هرکدام از اینها حتی به کمک یکدیگر می‌آیند و اگر معرفت ریاضی شما بالا باشد، در برداشت از آنها می‌توان مطالب جدیدی به دست آورد که تازگی داشته باشد. خیلی‌ها در ریاضیات بارها و بارها خوانده‌اند که کوتاه‌ترین فاصله بین دو نقطه را خط مستقیم می‌گویند و این را شاید هرکسی که در عرصه آموزش‌های ابتدایی قدم برداشته، یاد گرفته است که خط مستقیم این تعریف را دارد. 🔸همه این خطوط حد فاصل «آ» و «ب» هستند و یکی از آنها مستقیم است و آن کوتاه‌ترین است و در عالم ریاضی دو تا خط مستقیم نداریم، چون اگر دو تا خط باشد، باید زاویه داشته باشد که درست روی هم نباشند و به اندازه زاویه‌ای که ایجاد شده، مسیرش طولانی‌تر است. پس ممکن نیست بین مبدأ و مقصد بیش از یک خط مستقیم داشته باشیم. می‌شود صدها خطوط داشته باشیم، اما خط مستقیم یکی است. شاید در کنار آن خط مستقیم رسم کنید، اما به میزانی که زاویه ایجاد می‌شود، طولانی‌تر از خط مستقیم اولیه است. 🔸وقتی معرفت دینی حاصل شود، انسانی که معرفت ریاضی دارد و هم معرفت دینی، این را در کنار یک آموزه دینی قرار می‌دهد که می‌گوید «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ»؛ یعنی ما را به راه مستقیم هدایت کن. راه مستقیم یعنی راهی که از آن کوتاه‌تر، امکان ندارد و ما را به آن راه هدایت کن و این همان راهی است که خداوند بین خود و بندگانش قرار داده که راست‌ترین و کوتاه‌ترین راه است و اینجا دانش ریاضی به کمک دین می‌آید و البته که راه‌ها بسیار است و بلکه شاید هرکسی هزار راه داشته باشد. اما از میان هزاران راه، کدام را باید در این عمر کم برویم که استفاده‌های نامحدود ببریم؟ این همان صراط مستقیم است. ادامه دارد ... https://iqna.ir/fa/news/3935407 ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami