🔖 قسمت قبل |
نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ۳
🧩
احساسگرایی (غیر واقعگرایی) ۳
✍
بررسی احساسگرایی آیر
1⃣ مدعایی بیدلیل
سخنان ایر در كتاب زبان، حقیقت و منطق بیشتر بیان یك دیدگاه است تا استدلال بر آن. ایر هیچ دلیلی برای اثبات نظریه خود ذكر نكرده است. بلكه مدعایی بیدلیل ارائه داده است.
2⃣
شرح دیدگاه دیگران نه ابداع
نکته دیگر این است كه ایر مبتكر این نظریه نیست. بلكه تنها كاری كه وی كرده است این بوده كه تبیین دقیقی از این نظریه ارائه داده است. به عنوان مثال، سیزده سال پیش از انتشار كتاب ایر، دو نفر از فیلسوفان به نامهای اوگدن و ریچاردزدر كتابی با عنوان معنای معنا، كه با همكاری یكدیگر منتشر كردند، همین دیدگاه را بیان كردهاند.
3⃣
تكیه بر اصل تحقیقپذیری
یكی از جدیترین اشكالات این نظریه این است كه با تكیه بر یك اصل نادرست در باب معیار معناداری كوشیده است كه گزارههای اخلاقی را بیمعنا تلقی كند. اصل تحقیقپذیری دارای اشكالات عدیدهای است كه اجمالاً به برخی از آنها اشاره میكنیم:
اولاً، بر اساس این معیار، مهمترین پایههای معرفت، یعنی معرفت حضوری و بدیهیات عقلی از دست میرود. و با از دست دادن آنها نمیتوان هیچ گونه تبیین معقولی برای صحت شناخت و مطابقت آن با واقع ارائه داد.
ثانیاً، پوزیتیویستها با اتخاذ این اصل، نقطه اتكاء خود را بر ادراك حسی قرار دادهاند كه لرزانترین و بیاعتبارترین نقطهها در شناخت است و شناخت حسی بیش از هر شناختی در معرض خطا میباشد. و با توجه به این كه شناخت حسی هم در واقع در درون انسان تحقق مییابد راه را برای اثبات منطقی جهان خارج، بر خودشان مسدود ساختهاند.
ثالثاً، این ادعا كه مفاهیم اخلاقی و متافیزیكی، پوچ و فاقد محتوی هستند، ادعایی گزاف و واضح البطلان است؛ زیرا اگر الفاظی كه دلالت بر این مفاهیم دارند به كلی فاقد معنی بودند فرقی با الفاظ مهمل نمیداشتند و نفی و اثبات آنها یكسان میبود. در صورتی كه مثلاً آتش را علت حرارت دانستن، یا عدالت را خوب دانستن، هیچ گاه با عكس آنها یكسان نیست. حتی كسانی كه اصل علیت را انكار میكنند و یا عدالت را خوب نمیدانند در حقیقت منكر قضایایی هستند كه مفهوم و معنای آنها را درك كردهاند.
رابعاً، بر اساس این مبنا، جایی برای هیچ قانون علمی به عنوان یك قضیه كلی و قطعی و ضروری، باقی نمیماند؛ زیرا این ویژگیها به هیچ وجه قابل اثبات حسی نیست و در هر موردی كه تجربه حسی انجام گرفت، حداكثر این است كه، تنها میتوان همان مورد را پذیرفت و در جایی كه تجربة حسی انجام نگیرد باید سكوت كرد و مطلقاً از نفی و اثبات خودداری نمود.
📘
#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۴۶-۴۹
📚
#فلسفه_اخلاق |
#تخصصی
📮
ایتا |
تلگرام |
اینستاگرام |
آپارات