پرسمان
#اعتقادی
💢آل محمد ص كيستند؟💢
@Porseman_channel
اولا
باید به دید خود پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) مقصودش از "آل محمد" در صلوات چه کسی است چراکه برترین مبیّن و مفسر گفتار یک شخص خود همان شخص است.
ام سلمه، همسر رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) گفته است: «پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به فاطمه فرمود: همسر و دو پسرت را نزد من بیاور. فاطمه آنها را خدمت حضرت آورد. رسول اکرم(صلیاللهعلیهوآله) کسای فدکی بر روی آنها افکند و دست مبارک خویش را بر آنها نهاد و عرض کرد: بار خدایا! اینان آل من هستند، پس صلوات و برکات خودت را بر محمد و آل محمد قرار بده، به درستی که حمید [ستوده] و بزرگواری». ام سلمه میگوید: من هم گوشه کسا را بالا زدم تا در این جمع مقدس آل محمد داخل شوم، اما حضرت کسا را از من گرفت و به من فرمود: تو بر خیر هستی [اما اجازه عضویت در آل محمد را به من نداد]
مسند احمد بن حنبل، ج6، ص323
بنابر این روایت در زمان حیات طیبه پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) "آل محمد" تنها بر علی، فاطمه، حسن و حسین(علیهمالسلام) صدق میکرد و مصداق دیگری نداشت. گرچه کلمه «اهل» و «آل» در لغت به معنای خانواده و خاندان است که بالتبع شامل همسر و فرزندان و نوهها نیز میشود ولیکن به جهت آنکه در مورد «اهل بیت پیامبر» و «آل بیت النبی» دلیل خاص بر محدودیت مفهوم آن از نظر پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) داریم بنابراین نمیشود آن را شامل همسران و همه فرزندان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بشماریم. یعنی این روایت، دایره مصداقی "آل" را محدود به آل کساء نموده و دیگران را از این دایره خارج ساخته است چراکه پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) حتی ام سلمه همسرش را اجازه نداد تا در زیر کساء وارد شود و از آل محمد به حساب آید.
حال، باید دید که چه خصوصیتی سبب گشته که پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) همسران خویش و دیگر دختران و نوههای خود را در روز مباهله و قضیه کساء داخل نکرده؟ تنها خصوصیتی که فارق بین اهل بیت و غیر ایشان است همان عصمت میباشد که از اینرو هر کس از نسل پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) خصوصیت عصمت را داشته باشد از "آل محمد" و "اهل بیت" محسوب میشود.
ثانيا
ابن حجر هیثمی در صواعق بر خروج همسران از مفهوم آل محمد اذعان میکند و میگويد: «يقينا لفظ آل، همسران پيامبر را در بر نمیگيرد...».
الصواعق المحرقه، ص225
و ابن قیم جوزی نیز میگوید: «قول صحیح در مورد آل محمد، اینکه آنان کسانی هستند که صدقه بر آنها حرام است»
جلاء الافهام، ص173
و بر همسران پیامبر و اصحاب و امت پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) صدقه حرام نیست.
ثالثا
مامون از امام رضا(علیهالسلام) پرسيد: آيا آل پیامبر، همان عترت پيامبر هستند؟ حضرت فرمودند: بلی. مامون گفت: در احاديث پيامبر آمده است که پيامبر فرمودند: «امت من همان آل من هستند»، و صحابه هم میگويند: «آل محمد، امت او هستند». حضرت رضا(عليهالسلام) از مامون و حضار پرسيدند: آیا صدقه[زکات واجب] بر آل محمد حرام است يا نه؟ گفتند : آری! امام رضا(عليهالسلام) فرمودند: آيا صدقه بر همه امت حرام است؟ گفتند: نه. امام(عليهالسلام) فرمودند: تفاوت ميان آل پيامبر و امت همين است....»
امالی شیخ صدوق، ص422؛
(روايات شيعه كه آل را به اهل بيت معصوم معنا كرده؛ بسيار است؛ البرهان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 627.؛انوار درخشان، ج 13، ص 113.)
پر واضح است که همسران پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و اصحاب از آل محمد محسوب نمیشوند چراکه صدقه بر آنها حرام نیست.
رابعا
اگر منظور از آل همسران پيامبر يا صحابه ايشان است؛وآن فهميده ميشود،باید اهل سنت بر این شیوه صلوات، که شیعیان بر اساس روایات وارده به آن عمل می کنند،(اللهم صل علی محمد و آل محمد)، بر شیعیان پیشی و سبقت می گرفتند. زیرا که اهل سنت بر خلاف نگاه مذهب تشیع، برای همه صحابه و تابعین و همه زنان پیامبر جایگاه و مقام و شأنیت خاصی قائل اند تا جائیکه قول و عمل همۀ صحابی و تابعین ... را حجت و واجد اعتبار می دانند. چرا اهل سنت آن را نميگويند و حذفش نموده اند؟
@Porseman_channel
در نتیجه:
"آل" تنها به معنا پیرو نیست بلکه در صلوات به معنای اهل و نزدیکان خاص است. گرچه مفهوم آل در لغت گسترده است اما لزوما هر مفهوم گستردهای در خارج مصداقش گسترده نخواهد بود و خود پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) مصادیق مفهوم «آل محمد» را بیان نمود و دایره مصداقی آن را در محدوده چهارده معصوم ضیق و منحصر ساخت و حتی اجازه نداده تا ام سلمه داخل در کساء شود تا از آل محمد به حساب آید لذا در نظر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) همسران حضرت از حوزه مصداقی "آل محمد خارجند چه رسد به اصحاب و دیگر افراد از امت حضرت. بنابراین: مصادیق آل محمد در خارج تنها و تنها اهل بیت(علیهمالسلام) هستند و غیر آنان هرگز در دایره مصداقی آل محمد قرار نمیگیرند. شاید از همین رو بوده که رَیّانبنالصَّلْت قمی کتا