بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: « و »         روز چهارشنبه، ١۴٠١/١٢/١٠ ✍️ مناسبت روز: امروز در تقویم جهانی به عنوان «روز جهانی رفع تبعیض» نامگذاری شده و سازمان ملل متحد در حدود ۶٠ سال قبل ضمن نامگذاری این روز، بیانیه‌ای صادر و در آن تأکید نمود که همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و دارای ارزش و حقوق برابرند و همه آنها این توانمندی را دارند که در توسعه و رفاه جامعه خود نقش سازنده داشته باشند؛ لذا هرگونه نگرش نظام‌یافته بر پایه برتری‌جویی نژادی، از دیدگاه علمی نادرست، و از دیدگاه اخلاقی محکوم و ناعادلانه و برای اجتماع خطرناک است... ✍️ البته مسلماً صدور این بیانیه توسط مجمع عمومی سازمان ملل و نامگذاری این روز در ۶٠ سال قبل جای تحسین بسیار دارد اما نکته مهم آنست که در دین مترقی اسلام در هزار و چند صد سال قبل بر این موضوع مهم تأکید و آن را جزو ضروریات و از مصادیق عدالت اجتماعی انسان‌ها دانسته است؛ چنانچه در تاریخ آمده که در دوران جاهلیت که مساله‌ی تبعیض نژادی به طرز بسیار فجیعی بیداد می‌کرد! و افراد سیاه چرده و مستضعف از هیچ امتیازی برخوردار نبودند و تنها به عنوان برده جهت رفاه حال و منافع اشراف و سفیدپوستان به کار گرفته می‌شدند؛ پیامبر اسلام با شروع رسالت خود در راستای ایجاد عدالت اجتماعی، هرگونه تبعیض از جمله تبعیض نژادی را منع کرده و آزادی و شرافت را برای آدمیان به ارمغان آورده و با ابلاغ آیه ١٣ سوره حجرات، برتری هر انسانی بر انسان دیگر و همچنین هرگونه فاصله و برتری طبقاتی را نفی نمودند: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» «اى مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفريديم و شما را در تيره‌ها و قبيله‌های مختلف قرار داديم تا يكديگر را بشناسيد، (البته بدانید) گرامى‌ترين شما نزد خدا، با تقواترين شماست (و بدانید که) خدا کاملاً دانا و آگاه است»؛ مفسرین در شأن نزول این آیه از قول ابن‌عباس آورده‌اند که پس از فتح مکه، پیامبر اکرم (ص) به بلال حبشی دستور دادند که به بالای کعبه رفته و اذان بگوید؛ در این حال یکی از اشراف مکه گفت: خدا را سپاس که پدرم فوت کرده و نیست تا این روز را ببیند! و فرد دیگری به بلال جسارت کرده و گفت: پیامبر جز این کلاغ سیاه، مؤذن دیگری را نیافته؟! پس این آیه نازل شده و خداوند مسلمانان را از تفاخر به نسب، و تکاثر اموال، و کوچک شمردن سیاهان و فقیران منع کرد و اساس و ملاک برتری را تقوای الهی اعلام نمود. [تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۲۰۷] البته در تعالیم اسلامی به سطوح مختلفی از تبعیض اشاره شده، مصادیقی همچون تبعیض میان فرزندان پسر و دختر؛ تبعیض میان ثروتمندان و فقرا؛ میان سیاه‌ و سفید؛ و عرب و عجم و..؛ چنانچه پیامبر (ص) فرمودند: «ای مردم! آگاه باشید که پروردگار شما یکی است، و پدرتان نیز یکی است، بنابراین بدانید که نه عرب بر عجم، و نه سیاه بر سفید و نه بالعکس، هیچ کدام بردیگری برتری ندارند مگر به تقوای الهی» [الجامع لاحکام القرآن، ج۱۶ ص۳۴۲] و در کلام گهربار دیگری فرمودند: «بی‌گمان خداوند به نژادها، خانواده‌ها، بدن‌ها و دارایی‌های شما نظر ندارد! بلکه به قلب‌های شما می‌نگرد و آن کسی را که قلب صالحی دارد مورد مهر و رحمت خود قرار می‌دهد...» [تحف‌العقول، ص۳۴] همچنین در روایت آمده که حضرت رسول (ص) همواره با بردگانی همچون سلمان، ابوذر، بلال و... همنشین بودند تا اینکه روزی گروهی از سران قریش نزد حضرت آمده و گفتند: اگر این بردگان را از خود دور سازی، شاید ما نزد تو بیاییم و از تو پیروی کنیم؛ که در این هنگام آیه ۵۲ سوره مبارکه انعام نازل شد و خداوند به رسولش فرمود: «کسانی که صبح و شام پروردگارشان را می‌خوانند و جز به ذات پاک او نظری ندارند، (هرگز) از خود دور مکن» (تفسیر مجمع البیان، ج۴، ص۶۲) و در روایت دیگری آمده که روزی غلام سیاهی با عبدالرحمن بن عوف که از بزرگان و اشراف عرب به شمار می‌رفت، نزاع کرد و عبدالرحمن خشمگین شده و به غلام گفت: ‌ای سیاه‌زاده! چون این سخن به گوش پیامبر (ص) رسید، حضرت برآشفته و فرمودند: «هیچ سفیدزاده‌ای بر سیاه‌زاده برتری ندارد...» [النظام السیاسی، ص۲۰۸] ✍️ بنابر آنچه گذشت، اگر سازمان ملل ۶٠ سال قبل درباره رفع تبعیض بیانیه‌ای صادر نموده، اما دین مترقی اسلام، هزارسال قبل انسان‌ها را برابر دانسته و میزان ارزش آنها را به جای رنگ پوست، در رنگ خدایی بیان نموده، چنانچه در آیه ۱۳۸ بقره به بشریت فرموده که رنگ الهی بپذیرند که هیچ رنگی بهتر از رنگ خدایی نیست: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَة...» https://eitaa.com/ROOZBAR