بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «نهضت امر به معروف و نهی از منکر»        روز یکشنبه، ١۴٠٢/٠۵/٢٢ مناسبت روز: امروز بیست و ششمين روز از ماه محرم الحرام است، ماه بزرگی که آن را باید ماه احیای امر به معروف و نهی از منکر بنامیم، لذا سخن امروز را با دعوت به «نشر تمامی خوبی‌ها و نفی همه‌ی بدی‌ها» و با صلوات بر محمد و آل محمد آغاز می‌نمائیم؛ «امر به معروف» به معنای ارشاد و دعوت نسبت به انجام خوبی‌ها؛ و «نهی از منکر»، تلاش برای جلوگیری از همه‌ی بدی‌ها و زشتی‌هاست؛ که از واجبات و ضروریات دین مبین اسلام به شمار می‌آیند؛ ✍️ زندگی اجتماعی انسان و سعادت او ناگزیر به سعادت دیگر افراد جامعه پیوند خورده است؛ به عبارت دیگر هر فرد، بخشی از پیکره اجتماع است که صلاح و فسادش با دیگر بخش‌ها، گاه آشکار و بی واسطه و گاه ناپیدا و غیر مستقیم، در ارتباط است؛ این اثرگذاری متقابل موجب پیدایش حق انتقاد یا وظیفه ارشاد نسبت به رفتار دیگران می شود؛ این نقد و ارشاد در کشورهای عاری از قوانین دینی با عناوینی از قبیل "شهامت مدنی" یا "مسئولیت اجتماعی" شناخته و گرامی داشته می شود و در کشورهای اسلامی با عنوان "امر به معروف و نهی از منکر" یاد می شود.؛ این فریضه فارق از اینکه اجتماع، قانون و اخلاق الهی را پذیرفته باشد یا قوانین بشری را مایه سعادت خود بداند، کارکردی بزرگ در سیر سعادتمندی جامعه و افراد آن دارد؛ به همین جهت قرآن کریم جامعه ای را که با سلاح امر به معروف و نهی از منکر قدرت یافته باشد بهترین امت می‌داند: «كُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ...»[سوره آل عمران/١١٠]؛ «شما بهترين امتى هستيد از ميان مردم پديد آمده، كه امر به معروف و نهى از منكر مى‏كنيد و به خدا ايمان دارید». در چنین جامعه‌ای زشتی‌ها مجالی برای خودنمایی نخواهند یافت زیرا تک تک افراد جامعه خود را نسبت به آن مسئول دانسته و به اصلاح آن قدم پیش می‌گذارند و این بهترین زمینه برای اقامه قوانین دین در جامعه است؛ به همین جهت برپایی سایر واجبات در جامعه نیز وامدار امر به معروف و نهی از منکر است؛ چنانچه امام باقر (ع) می‌فرمایند: « اِنَّ الأمرَ بِالمَعْرُوفِ وَ النَّهْىَ عَنِ الْمُنكَرِ فَریضَةٌ عـَظیمَةٌ بِهـا تـُقامُ الفـَرائِضُ وَ تَأْمَنُ المَذاهِبُ وَ تَحِلُّ المَكاسِبُ وَ تَرُدُّ الْمَظـالِمُ وَ تَعْمـُر الأرْضُ »[الكافی، ج‏۵، ص۵۶]؛ «امر به معروف و نهى از منكر دو واجب بزرگ الهى مى‌باشند كه سایر واجبات با آنها بر پا مى‌مانند و به‌وسیله این دو، راه‌ها، امن؛ و كسب و كار مردم، حـلال مى‌شود؛ و با این دو واجب است كه داد ستمدیدگان ستانده مى شود و زمین آباد مى گردد؛ امیرالمومنین (ع) نیز درباره جایگاه والای این دو فریضه الهی می‌فرمایند: «تمام كارهاى نیك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون آب دهان است در برابر دریاى پهناور»[نهج البلاغة (صبحی‌صالح)، ص۵۴٢] اهمیت این دو فریضه الهی تا بدانجاست که امام حسین (ع) مهمترین هدف از قیام عاشورا را امر به معروف و نهی از منکر دانسته‌اند و با آن که علماء و مورخین در فلسفه قیام حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) نکات مختلفی را مطرح کرده‌اند و برخی عامل بوجود آمدن این حرکت عظیم را امتناع امام از بیعت با امویان دانسته، و عدّه‌ای دیگر دعوت کوفیان و اجابت تقاضای آنان را سبب این واقعه بیان کرده‌اند، و برخی نیز براندازی ستم امویان و نظام سیاسی طاغوت یزیدی و جایگزینی ارزش‌ها و نظام عدل و انصاف را انگیزه اصلی امام برای قیام حسینی دانسته‌اند؛ اما می‌بایست تمام این موارد را تنها شاخ و برگ شجره طیبه امر به معروف و نهی از منکر بدانیم؛ چرا که امام حسین (ع) در بسیاری از موضع‌گیری‌ها، مکاتبات، وصایا، سخنان و خطبه‌های خود، موضوع اساسی و بنیانی امر به معروف و نهی از منکر را به‌عنوان مهم‌ترین عامل در قیام حسینی دانسته‌اند و در تمام بررسی‌های روایی و تاریخی و حتی متون زیارتی حضرت نیز بر این موضوع تأکید شده است؛ ✍️ بدرستی‌که این عنصر نجات‌بخش، کیمیایی است که مس وجود انسان‌ را تبدیل به زر خالص می‌کند و او را برای احیای فضایل و اقامه فرایض دیگر مهیا می‌سازد! لذا نهضت حسینی را باید قیام امر به معروف و نهی از منکر نامید...» (حماسه حسینی، ج٢، ص٢١۴) در پایان سخن امروز، باید بدانیم که تأکید بسیار حضرت اباعبدالله (ع) بر این دو فریضه بزرگ الهی، تذکر جدی به همه‌ی ماست تا هرگز «امر به معروف و نهی از منکر» را فراموش ننموده و بدانیم بالاترین هدف از برگزاری مجالس حسینی نیز احیای این دو فريضه بزرگ الهی در بین امت اسلامی باشد. https://eitaa.com/ROOZBARG