بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ٢ »         روز پنجشنبه، ١۴٠٠/٠١/٢۶ ✍️ مناسبت روز: در دومین روز ماه مبارک رمضان قرار داریم و انشاالله امروز نیز به یکی دیگر از «آیات المهدی» که مفسرین، با بهره‌گیری از روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، آنها را ناظر به موضوع مهدویت می‌دانند، اشاره می‌نمائیم؛ 💠 یکی دیگر از آیات مهدوی در قرآن کریم، آیه سوم سوره مبارکه بقره است، که در وصف «متقین» چنین می‌فرماید: «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُون‏»: «(متقین کسانی هستند) که به غیب ایمان دارند و نماز بپا داشته و از هر چه روزی‌شان کرده‌ایم، انفاق می‌کنند» خداوند متعال در اینجا، مهمترین و اولین شاخصه متقین را ایمان به غیب، بیان نموده است! «غیب» در لغت به معنای «نادیدنی و پنهان» است، یعنی چیزی که وجود دارد ولی با چشم آدمی دیده نمی‌شود! ایمان به غیب، اساسی‌ترین اصل در جهان‌بینی اسلامی است، چراکه اصلی‌ترین بنیان‌های اعتقادی تمامی ادیان الهی و مخصوصاً مسلمانان، بر اساس ایمان به غیب، طراحی گردیده! اصولی همچون «توحید» و ایمان به خدای نادیدنی، و یا «معاد» و ایمان به سرای ناپیدای آخرت، و بالاخره «نبوت و امامت» در دوران غیبت حجت الهی؛ چنانچه بسیاری از انبیاء گذشته، مدتی از دوران نبوت خود را در غیبت، و مخفی از چشم مردم سپری نموده‌اند، همچون حضرت عیسی، موسی، نوح، یوسف، صالح، شعیب، الیاس (ع) و...؛ و همچنین پس از بعثت پیامبر اکرم (ص)، دوران ظهور ایشان و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) نیز تنها حدود ٢۵٠ سال بوده، ولی دوران غیبت امام زمان (عج) و غیب بودن حجت الهی، تا کنون بیش از هزار و صد سال بوده است! لذا طبق آیه «الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ...» مهمترین شاخص افراد متقی و مؤمن، ایمان به غیب است، که طبق روایات متعدد این ایمان، در زمان ما، به معنای باور داشتن به وجود امام و حجت الهی غایب از نظر است‌، چنانچه از امام صادق(ع) دربارهٔ آیات «الم، ذلِک الْکتابُ لا رَیبَ فِیهِ هُدی لِلْمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ» سؤال کردند، و ایشان فرمودند: «متقین و پرهیزگاران، پیروان حضرت علی (ع) هستند و (مراد از) «غیب»، حجت غائب است و شاهد آن قول خداوند است که می‌فرماید: «بگو: غیب تنها برای خدا است! شما در انتظار باشید، من هم با شما در انتظارم!»: «...فَقُلْ إِنَّمَا الْغَيْبُ لِلَّهِ فَانتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُم مِّنَ الْمُنتَظِرِينَ» (یونس/٢٠). در روایت دیگری نیز از حضرت صادق (ع) آمده است: «ایمان به غیب، یعنی اقرار به برانگیخته شدن و نشر و قيام قائم(ع) و رجعت است!» (بحار الانوار، ج٢۴، ص٣۵٢) ✍️ البته مسلماً ایمان به امام غایب، بسیار سخت‌تر از ایمان به امام ظاهر است و نیاز به عقلانیت و درک بالایی دارد لذا در روایات متعدد، برای ایمان آورندگان به امام غایب، بشارت جایگاه و پاداش فروان داده شده است! چنانچه امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «براى قائم ما غيبتى است كه مدّتش طولانى است...؛ بدانيد هر كه در آن دوران در دينش استوار باشد و قلبش به واسطه طول غيبت امامش سخت (منحرف) نشود، او در روز قيامت‏ با من و در مرتبه‌ی من است!» (کمال الدین، ج١، ص٣٠٣) حضرت سجاد (ع) نیز فرمودند: «مردم زمان غيبت امام، كه معتقد به امامت و منتظر ظهور او هستند، از مردم هر زمان دیگر برترند؛ زيرا خداى تعالى، عقل و فهم و معرفتى به آنها عطاء فرموده است كه «غيبت» نزد آنان به منزله مشاهده (امام) است!» (کمال الدین، ج١،ص٣٢٠) و حضرت در حدیث دیگری فرمودند: «هركه در زمان غيبت قائم ما، بر موالات و دوستى ما ثابت بماند، خداوند پاداش هزار شهيد، مانند شهيدان بدر و اُحد، به او عطاء می‌كند!» (بحارالأنوار، ج۵٢، ص١٢۵) با عنایت به نکات فوق‌الذکر، در پایان سخن امروز، می‌توان به موارد تربیتی زیر اشاره نمود: 1️⃣ هدایت و ایمان مشروط به اعتقاد داشتن نسبت به امام غایب از نظر است! 2️⃣ «غیبت»، تهدیدی بزرگ برای دین‌گریزی یا فرصتی برای دین‌باوری است و انسان را به بی‌نهایت متصل کرده و از اسارت و حصار مادیت، نجات می‌بخشد؛ 3️⃣ ایمان به معنای بینشی است که به گرایش و عمل منجر شود؛ پس ایمان واقعی به امام غائب، باید انسان را به سوی معرفت، محبت و اطاعت از امام هدایت نماید؛ 4️⃣ ایمان به غیب و به امام غایب (ع)، منبع قدرت و امید است، چراکه انسان می‌داند امام غایب، شاهد و ناظر است و بالاخره ظهور خواهد کرد؛ 5️⃣ اگر بخواهیم در دنیا، دچار ظواهر فریبنده و تجملات و محسوسات نشویم، باید تلاش کنیم که راهکارهای ایمان به غیب را در خودمان و دیگران تقویت نماییم. ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG