بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم 💠« »💠 موضوع امروز: « آیات المهدی ٢١»         روز سه‌شنبه، ١۴٠٠/٠٢/١۴ ✍️ مناسبت روز: امروز بیست و یکم ماه مبارک رمضان و روز شهادت امیرالمؤمنین (ع) است، لذا ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، سخن امروز را با یکی دیگر از (آیات المهدی) آغاز می‌نمائیم: «أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً وَمِنَ النَّاسِ مَن يُجَادِلُ فِي اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًي وَلَا كِتَابٍ مُّنِيرٍ»: «آيا نديديد كه خداوند آنچه را در آسمان ها و آنچه را در زمين است براى شما مسخّر كرده، و نعمت هاى ظاهرى و باطنى خود را بر شما سرازير كرده است، اما (بازهم) بعضى از مردم بدون هيچ دانش و هدايتى و بدون هيچ كتاب روشنگرى، درباره‌ى خداوند به جدال و ستيز مى پردازند!» (لقمان/٢٠) در اين آيه، خداوند به دو گونه نعمت اشاره می‌نماید: 👈 «نعمت‌های ظاهرى» مانند: سلامتى، روزى، زيبايى و امثال اينها؛ 👈 «نعمت‌های باطنى» مانند: ايمان، معرفت، اطمينان، حسن خلق، امداد غيبى، علم، فطرت، ولايت و... در بخش بعدی آیه نیز، اشاره به سه منبع معتبر شناخت، نموده که مراد از «عِلْمٍ»، «استدلال عقلى» و مراد از «هُدًی»، «هدايت هاى فطرى» و مراد از «كِتَابٍ مُّنِيرٍ»، «وحى الهى» است، كه برخى افراد متأسفانه، بدون استناد به هيچ يك از این سه منبع «عقل، فطرت و وحى»، درباره‌ى خدا سخن مى گويند و اظهار نظر مى كنند! ✍️ مفسرین این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند، چراکه امام کاظم(ع) درباره تفسير اين آيه، فرمودند: «نعمت ظاهر، امام ظاهر، و نعمت باطن، امام غائب است»؛ سپس از امام پرسیدند: آيا در ميان ائمه اطهار، كسى هست كه غائب شود؟ حضرت فرمودند: «آرى! او دوازدهمينِ ما امامان است که شخص او از ديدگان مردم غائب مى‏شود، اما ياد او از قلوب مؤمنين غايب نمى‏گردد...»: «...النعمة الظاهرة، الإمام الظاهر و الباطنة، الإمام الغائب...» (كمال‌الدين، ج‏٢، ص٣۶٨) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه فوق‌الذکر: 1️⃣ تمام آفريده‌های عالم هدفمند و به خاطر بهره گيرى انسان است! «سخّر لكم» 2️⃣ انسان قادر است آنچه را در آسمان و زمين است، به تسخير خود درآورد: «سخّر لكم» 3️⃣ نعمت هاى الهى، هم گسترده وفراوان: «اسبغ»، هم در دسترس بندگان: «عليكم»، و هم متنّوع: «ظاهرة و باطنة» است! 4️⃣ نبايد از نعمت هاى باطنى خداوند غفلت كنيم و به آنها بى توجّه باشيم: «ألم تروا... باطنة» 5️⃣ على رغم گستردگى و فراوانى نعمت‌ها، متأسفانه نعمت‌های باطنی از دیده بسیاری پنهان است! و حتی نعمت‌های ظاهری نیز برای بسیاری به دلیل غفلت و ناشکری، پنهان هستند و تنها با فقدان چنین نعمت‌هایی همچون «سلامتی، اجتماعات دینی، امکان صله رحم، زیارت و... ) از خواب غفلت بیدار می‌شوند! 6️⃣ در جهان بينى الهى، «عقل، فطرت و وحى» منابع معتبر شناخت هستند که باید براساس آنها استدلال نمود تا به نعمت‌های پنهان دست یابیم: «علمٍ، هدىً، كتابٍ منير» 7️⃣ امام غائب، نعمت پنهان است و پنهان بودنش نقصی برای نعمت بودنش نیست، چنانچه خورشید پشت ابر، بهره‌ی فراوان دارد؛ لذا پنهان بودن امام، نباید سبب غفلت ما از این نعمت بزرگ الهی شود! 8️⃣ شکر نعمت امام غائب، معرفت، محبت و اطاعت اوست! ✅ با«مسابقه بزرگ مجازی والعصر» با ۵٩ جایزه نفیس، همراه شوید👇👇👇 https://eitaa.com/ROOZBARG