بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «آیات المهدی ۶»         روز شنبه، ١۴٠١/٠١/٢٠ ✍️ مناسبت روز: بیستم فروردين، يادآور عروج هنرمند فرزانه، راوی باصفای روايت فتح، سردبير مجله ادبی و هنری سوره، و مسئول واحد تلويزيونی حوزه هنری، سید شهیدان اهل قلم «سيد مرتضی آوينی» است، از اين رو، این روز را بنا به پيشنهاد نويسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبليغات اسلامی و موافقت مقام معظم رهبری، به‌عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام‌گذاری نمودند؛ لذا ضمن گرامیداشت شهادت استوره هنر انقلابی، و تبریک این روز به تمامی هنرمندان متعهد سرزمین اسلامیمان، سخن امروز را با تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم‌؛ 💠 «...فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ»: «... پس منتظر باشيد كه من [ پیامبر هم‏] با شما از منتظرانم!» (اعراف/٧١) هرچند در نگاه اولیه، «انتظار» در این آیه در رابطه با قوم حضرت هود (ع) می‌باشد، امّا مفسرین بر اساس روایات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع) آن را از «آیات المهدی» و ناظر بر مبحث انتظار و مهدویت دانسته‌اند؛ چنانچه امام رضا (ع)، با اشاره به بخش مذکور از آیه ٧١ سوره اعراف فرمودند: «چقدر نیکوست صبر و انتظار فرج! آیا نشنیدید گفتار خداوند عزّوجلّ را که فرمود..." شما منتظر باشید، من هم با شما انتظار می کشم"؛ پس بر شما باد به صبر؛ زیرا فرج بعد از یأس و ناامیدی می‌رسد...»: «ما اَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ اِنْتِظارَ الْفَرَجِ، اَما سَمِعْتَ قَوْلَ اللّه ِ تعالى... "فَانْتَظِرُوا اِنّى مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ"؛ فَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَاِنَّهُ اِنَّما يَجيئُ الْفَرَجُ عَلَى الْيَأْسِ، فَقَدْ كانَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَصْبَرَ مِنْكُمْ» (بحارالأنوار، ج ۵٢، ص ۶٢٩؛ و کمال الدین، ج٢، ص ۶۴۵) همچنین تعبیر «عَلَيْكُم بِالصَّبْر» امیرالمؤمنین (ع) نیز صراحت دارد، که وظیفه شیعیان در عصر غیبت، صبر بر فراق است! البته صبری که به معنای استقامت داشتن در اعتقاد و عمل و طی نمودن خط و مکتب آن حضرت باشد! که طبق سخن گهربار پیامبر اکرم (ص) چنین صبر و انتظاری، برترین اعمال امت اسلامی است: «اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج» (بحارالأنوار، ج ۵٢، ص ۱۲۲) ✍️ در پایان با عنایت به آنچه گذشت، به چند نکته کوتاه اشاره می‌نمائیم: 1️⃣ انتظار فرج و تحقق مدینه فاضله مهدوی، آرمان و سیره تمامی انبیاء و اولیاء الهی بوده و مختص دوران آخرالزمان نیست، چنانچه حضرت هود (ع) نیز در انتظار فرج، بوده‌اند: «...اِنّى مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ»؛ 2️⃣ انتظار فرج، به معنای انتظار برای گشایش در تمامی امور مادی و معنوی زندگی بشر است، لذا یکی از وظایف بزرگ مؤمنین که توسط انبیاء و اولیاء الهی تبیین گردیده، انتظارِ فرج، بوده است: «فَانْتَظِرُوا...» 3️⃣ منظور از انتظار در این آیه، انتظار فعّال و پویا و دسته جمعی است، نه تنها و منفعل! چنانچه انتظار در این آیه به صورت جمع آمده «فَانْتَظِرُوا اِنّى مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرينَ»؛ که با اين نگاه، انسان منتظر، خود را همراه کاروان مؤمنین دانسته و هیچ گاه احساس تنهایی نمی‌کند! 4️⃣ انتظار برای مشرکین، کافران و منافقین، یک ترس و تهدید بزرگ است و برای منتظران، یک امید و پشتیبانی روحی و روانی است، که همین موضوع باعث شده در طول تاریخ، انبیاء و اولیاء الهی، همواره بشارت به انتظار و آمدن منجی دهند و مؤمنین، علیرغم فشارهای زیاد، بر دین خود استوار، و با امید و قدرت در انتظار فرج و گشایش باشند؛ 5️⃣ انسان مسلمان، باید نگاهی تاریخی از گذشته تا به امروز و آینده داشته باشد و حرکت همه‌ی انبیاء و اولیاء الهی را در یک راستا و در طول حرکت یکدیگر به سمت ایجاد مدینه فاضله مهدوی بداند که در این صورت، اولاً شکست ظاهری برخی از انبیاء و اولیاء برای او معنا پیدا می‌کند؛ و ثانیاً می‌فهمد که انتظار فرج، صبری به گستره و طول تاریخ می‌خواهد و باید در این راه، ثابت قدم بود و استقامت نمود تا انشاالله منجی بیاید و فرج و گشایش برای بشر ایجاد شود! https://eitaa.com/ROOZBARG