بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «آیات المهدی ٧»         روز یکشنبه، ١۴٠١/٠١/٢١ ✍️ مناسبت روز: بیست و یکم فروردین، سالروز شهادت امیر سپهبد علی صیاد شیرازی (ره)، یکی از فرماندهان بزرگ و بی‌بدیل ارتش جمهوری اسلامی ایران است که خدمات ارزشمندی برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام داده و با ایجاد وحدت میان قوای مسلح کشور و طراحی و فرماندهی عملیات‌های بزرگ و خلق پیروزی‌های بی‌شمار، سهم به‌سزایی در حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی داشته است؛ چنانچه بعد از شهادت وی به دست منافقین کوردل در سال ۱۳۷۸، رهبر معظم انقلاب در پیامی او را «امیر سرافراز ارتش اسلام و سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، و نظامی مؤمن و پارسا و پرهیزکار» خطاب کردند؛ لذا ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی فرماندهان و دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه شهید سرافراز امیر سپهبد صیاد شیرازی، سخن امروز را طبق روزهای گذشته‌ی ماه مبارک رمضان با یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم؛ 💠 «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى‌الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ»: «خداوند كسى است كه پيامبرش را با هدايت و دين حق، فرستاد تا آن را بر تمام ادیان، پيروز گرداند، هر چند مشركان خوش نداشته باشند!» (توبه/٣٣) خداوند در این آیه، به غلبه‌ی دین حقه‌ی اسلام و وعده‌ى حاكميّت آن بر جهان هستی اشاره نموده، که تاكنون محقق نشده! و از آنجا که سخن و وعده‌ی الهی، قطعی است، مفسرین طبق روايات تفسیری و تبیینی اهل‌بیت (ع)، اين آيه را مصداق عینی ظهور منجی عالم بشریت و حکومت جهانی حضرت مهدی (عج) دانسته‌اند! حکومتی جهانى که در روايات بسيارى به آن اشاره شده و از مسلّمات اعتقادى همه‌ی مسلمانان (اعم از شیعه و سنی) است! هرچند برخى منحرفین از جمله وهابيّت، سعی کرده‌اند که به دروغ، اين عقيده را فقط مخصوص مکتب تشیع معرفی نمایند! البته روایات مندرج در تفاسیر در این موضوع، متعدد است، اما در این مجال کوتاه تنها به سه روایت اشاره می‌نمائیم: ⬅️ امام باقر (ع) در تبیین این آیه فرمودند: «زمانى خواهد آمد كه هيچ‌كس باقى نمی‌ماند، مگر اين‌كه به رسالت حضرت محمّد (ص) اقرار خواهد كرد!» [تفسير نورالثقلين] ⬅️ همچنین از امیرالمؤمنین (ع) روايت شده است كه: «در زمان ظهور قائم ما، هيچ خانه‌اى و هيچ قريه‌اى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن می‌شود، چه بخواهند، چه نخواهند! و صداى اذان هر صبح و شام در تمام آنها شنيده خواهد شد» [تفسير الصافى] ⬅️ امام کاظم (ع) نیز منظور از دینِ حق در این آیه را، ولایت اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دانسته و پیروزی دین حق بر تمامی ادیان را در زمان قیام حضرت قائم (عج) حتمی دانسته‌اند! (تفسیر البرهان) ✍️ و اما چند نکته تفسیری درباره این آیه: 1️⃣ دینِ حق، برآیند مکتب تمامی پیامبران و اولیای الهی است و امام زمان (عج) تحقق‌بخش اهداف همه‌ی انبیاء و اولیای الهی هستند؛ 2️⃣ از آغاز تاریخ تا کنون، همواره دو جریان جبهه‌ی حق و جبهه‌ی باطل با یکدیگر مواجهه و تقابل داشته‌اند، امّا این وعده‌ی الهی است که بالاخره امام زمان (عج) و یاران ایشان، جبهه باطل را در هم شکسته و حق بر باطل پیروز می‌شود؛ لذا «مهدویت»، وعده و سنت قطعی الهی است! 3️⃣ آشنایی با قوانین و سنت‌های الهی، به مؤمنین آرامش می‌بخشد! چراکه اطمینان می‌یابند که پیروزی در نهایت، از آن آنهاست؛ 4️⃣ اراده خداوند در این آیه، اراده تشریعی است، نه تکوینی! یعنی خدای سبحان از انسان آزاد و مختار می‌خواهد که کارهایی را انجام دهد و از کارهایی پرهیز کند و در صورتی که انسان به دستورات الهی با حُسن اختیار خود گردن نهد، پاداش الهی را خواهد چشید! و به همین دلیل بر مؤمنین لازم است که برای تحقّق وعده الهی و ظهور منجی و ایجاد حکومت جهانی مهدوی، مجاهده و تلاش نمایند! و بدانند که حرکت در این مسیر نورانی، همراهی با اراده خدا و حرکت در مسیر همه‌ی انبیاء و اولیای الهی است؛ که امروزه نظام مقدس جمهوری اسلامی پرچمدار این حرکت در مسیر مبارزه با جبهه‌ی باطل و استکبار جهانی است! https://eitaa.com/ROOZBARG