بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم موضوع امروز: «آیات المهدی ١۴»         روز یکشنبه، ١۴٠١/٠١/٢٨ ✍️ مناسبت روز: امروز پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان و سالروز میلاد با سعادت کریم اهل بیت عصمت و طهارت، امام حسن مجتبی (ع) است؛ لذا ضمن تبریک و تهنیت این روز فرخنده، سخن امروز را با تفسیر کوتاه یکی دیگر از «آیات المهدی» در قرآن کریم آغاز می‌نمائیم؛ 💠 «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ»: «و ما بعد از "تورات" در "زبور" (داود) نوشتیم که البته بندگان صالح و نیکوکار خدا، وارث تمام زمین خواهند شد» (انبیاء/١٠۵) كلمه‌ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است: «وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ فَعَلُوهُ فِی الزُّبُرِ»(قمر/۵٢) ولى به قرينه‌ى آيه «وَ آتَيْنا داوُدَ زَبُوراً» (اسراء، ۵۵)، مفسرین، زبور را در این آیه، كتاب اختصاصى حضرت داود (ع) دانسته‌اند، و مراد از کلمه‌ی «ذِكْر» را کتاب آسمانی تورات دانسته‌اند، چنانكه در آيه ۴٨ سوره انبیاء نیز «تورات» با عنوان «ذکر» آمده: «وَلَقَدْ ءَاتَيْنَا مُوسَىٰ وَهَٰرُونَ ٱلْفُرْقَانَ وَضِيَآءً وَذِكْرًا لِّلْمُتَّقِينَ»: «و همانا ما به موسی و برادرش هارون کتاب تورات را عطا کردیم که جدا سازنده میان حق و باطل و روشنی‌بخش (دل‌ها) و یادآور متقیان است» اما بعضى از مفسرین نیز گفته‌اند كه منظور از «زبور» در اين آيه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجيد است! و كلمه‌ى «مِن بَعْدِ» را نيز به معناى «علاوه بر آن» دانسته‌اند، و این آیه را بدین صورت معنا نموده‌اند: «ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتيم كه وارثان زمين در آينده، بندگان صالح خدا خواهند بود» ✍️ همچنین مفسرین بر اساس روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) این آیه را از «آیات المهدی» دانسته‌اند؛ چراکه در روایات متعدد در تفسیر این آیه آمده است كه بندگان صالحى كه وارث زمين خواهند شد، حضرت مهدى (عج) و ياران ایشان هستند؛ چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «"عِبادِیَ الصَّالِحُون" یاران حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان هستند» (تفسیر اهل‌بیت، البرهان، و نورالثقلین) ✍️ و اما چند نکته درباره آیه ١٠۵ سوره‌ی انبیاء: 1️⃣ همه ادیان الهی معتقدند که منجی خواهد آمد؛ لذا در این آیه علاوه بر قرآن، به کتب دیگر الهی اشاره شده و همچنین در سلام به حضرت نیز در زیارات آمده: «السَّلَامُ عَلَى مَهْدِىِّ الْأُمَم»، یعنی سلام بر امامى كه همه امت‏ها منتظر او هستند، نه فقط مسلمانان! 2️⃣ این وعده و سنّت حتمی الهى است كه بندگان صالح خدا، حاكم و وارث جهان خواهند شد! لذا در کوران فتنه‌ها و حوادث نابسامان آخرالزمان، کسی نباید ناامید شود، زیرا مسلماً «پایان شب سیه، سپید است!» 3️⃣ در این آیه، نوید ظهور و مژده حکومت صالحان، با نهایت تأکید بیان شده است؛ چراکه یکی از مهم‌ترین حربه‌های دشمنان مهدویت، ایجاد شک و تردید و تزلزل اعتقادی در منتظران ظهور است؛ لذا خداوند در این آیه با دو کلمه‌ی «لَقَدْ» و «کتَبْنا» که هر دو بیانگر قطعیت می‌باشند، تأکید بر حتمیت این وعده الهی می‌نماید؛ و همچنین در این آیه از واژهٔ «الْأَرْضَ» به‌طور مطلق استفاده شده تا معلوم شود که حکومت حضرت مهدی (عج) همه‌ی عالم را در برمی‌گیرد! تا جای هیچ تردیدی برای منتظران منجی باقی نماند؛ 4️⃣ به بیان برخی از مفسرین، تعبیر «اباصالح» درباره حضرت مهدی (عج) نیز، برگرفته از همین آیه است؛ چراکه حضرت، امام و مقتدای «عِبَادِیَ الصَّالِحُون» هستند؛ 5️⃣ در پایان نباید فراموش کنیم که «منتظرانِ مصلح، خود باید صالح باشند»، لذا کسی که در خانه یا در اجتماع و محل کار، اهل گناه و ظلم باشد، هرگز نمی‌تواند از عباد صالح و یاور امام صالحان باشد! چنانچه امام صادق (ع) فرمودند: «کسی که می‌خواهد از یاران حضرت قائم باشد، باید منتظر بوده و از گناهان دوری کرده، به اخلاق پسندیده عمل کند در حالی که چشم به راه ظهور مهدی (عج) می‌باشد» (الغیبة نعمانی، ص ۲۰۰، ح ۱۶)؛ بر همین اساس، می‌توان گفت که یکی از دلایل مهم تأخیر در فرج و ظهور منجی، نبود «عِبَادِیَ الصَّالِحُون» مورد نظر برای یک قیام و انقلاب جهانی است! لذا با عنایت به این موضوع باید بدانیم که برای زمینه‌سازی حکومت صالحان، هم باید صالح باشیم، و هم در پرورش صالحان بکوشیم! https://eitaa.com/ROOZBARG