ی کند؛ « زمانی که فاطمه بنت اسد از کعبه خارج شد علی خطاب به حضرت محمد فرمود :« السلام علیک یا ابت و رحمه الله و برکاته » سپس آیات ابتدایی سوره مومنان را به زبان آورد و فرمود :« بسم الله الرحمان الرحیم قد افلح المومنون ...» .پیامبر فرمود حقا که مومنان به وسیله تو رستگار شدند به خداوند سوگند تو امیر آنانی که با علمت بر آنان حکومت می کنی .آنان مطیع تو خواهند شد به خدا سوگند راهنمای آنان هستی و به وسیله تو هدایت می شوند» 📚مناقب آل ابی طالب ج2 ص174 2⃣این مضمون را شیخ طوسی نیز در امالی خود نقل می کند. 📚امالی طوسی ص708 3⃣فتال نیشابوری نیز نقل می کند: « علی در بدو تولد شهادت به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر داد و سپس شروع به خواندن صحف آدم حرف به حرف کرد و تورات موسی و زبور داود را خواند سپس انجیل عیسی را خواند و شروع به خواندن قرآن کرد و قرآن را از اول تا آخر آن خواند ...» 📚روضه الواعظین ج1 ص74 ❗️علامه مجلسی نیز این سه روایت را به نقل از این سه کتاب در بحار الانوار ذکر می کند. 📚بحار الانوار ج35 ص2 باب 1 « تاریخ ولادته ...» 🔴تمام این روایات از حیث سند ضعیف و مردود هستند و قابل استناد نیستند . 🔶حضرت علی علیه السلام به قدری فضائل و مناقب دارد که ما نیازی تمسک به چنین روایات ضعیف برای اثبات فضائل ایشان نداریم چنان که احمد بن حنبل رئیس حنابله چنین می گفت: « فضائلی که برای علی شمارش شده است به اندازه ای است که برای هیچیک از صحابه آنچنان فضائلی ذکر نشده است» 📚مستدرک علی الصحیحین ج3 ص107 ❗️حال بررسی سندی روایات ؛ 1⃣روایت ابن شهر آشوب بدون سند و مرسل است و قابل استناد نیست . ❗️ایشان آن روایت را به دو طریق نقل می کند که هر دو بدون سند است .در یک سند مستقیما از شعبه از قتاده و از انس و عباس بن عبدالمطلب نقل می کند و راویانی دیگر را نقل نمی کند و در سند دوم نیز مستقیما از حسن بن محبوب و او از امام صادق نقل می کند و راویان واسطه ذکر نمی شوند. ❗️روشن است که روایت بدون سند کامل و مرسل ضعیف است و قابل استناد نمی باشد. 2⃣در روایت دوم شیخ طوسی ، جریان مذکور را بدون ذکر سند کامل و مرسلا از راویان ضعیف نقل می کند. 🔶یکی از راویان او احمد بن محمد بن ایوب است که مجهول و ضعیف است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج1 ص423 🔶دیگری عمر بن الحسن القاضی است که او نیز مجهول و ضعیف است. 📚همان مدرک ج6 ص82 🔶دیگری نیز سفیان بن عیینه است که سنی بوده و مورد مذمت علما ما واقع شده است. 📚همان مدرک ج4 ص92 🔶دیگری نیز احمد بن عمر الربیعی است که او نیز مجهول و ضعیف است. 📚همان مدرک ج1 ص386 3⃣روایت سوم نیز که در کتاب روضه الواعظین آمده است بدون سند است و با لفظ « روی » آورده شده است که به هیچ عنوان به چنین روایتی استدلال نمی شود. 📝پرسمان اعتقادی https://telegram.me/joinchat/BRb8LDwfNBiQIByOu36zjw سوال گفته می شود کعبه در زمان تولد مولی علی بت خانه ومحل 360 بت کوچک و بزرگ بوده اخه تولد در یک بت خانه چه فضیلتی دارد که این قدر شیعه به ان افتخار می کند ✅پاسخ در پاسخ شما ابتدا روایت زیبایی را نقل می کنیم که مرحوم سلطان الواعظین در کتاب شریف شبهای پیشاور می اورد: " در لحظات اخر عمر شریف حضرت امیر هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خو درا مطرح می کردند یکی از این افراد صعصعه بن صوحان از روات بزرگ شیعه بود ❗️صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت : " تو برتر هستی یا عیسی؟ حضرت علی فرمود: " من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد ❗️اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت در حالتی که وسط مسجد الحرام بود به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من اسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو فاطمه مادرم وارد شد ومن در همان خانه کعبه به دنیا امدم" 📚 شب های پیشاور ص476 ❗️ از این امر خداوند به حضرت فاطمه بنت اسد در وارد شدن به کعبه و نهی از مریم از وضع حمل در بیت المقدس با توجه به شرافت مکه بر بیت المقدس شرافت حضرت علی بر عیسی نبی معلوم می شود ❓اما پاسخ سوال شما که تولد یافتن در یک بت خانه چه فضیلتی دارد ❗️پاسخ ان است که همین خانه کعبه در مدت 13 سال حضور پیامبر در مکه محل عبادت و طواف ایشان وپس از ان قبله برای مسلمین بوده است ❗️این که عده ای از موقعیت کعبه سو استفاده کردند غباری بر دامن خانه کعبه نمی نشیند 🆔ایدی ما در تلگ