🔸ادامه 👇 ❕مهمترين اشكالى كه در مسأله خلود مطرح مى‏ شود و در حقيقت اشكال اصلى است مسأله عدم‏ تناسب «گناه» و «» است، ❕ گفته مى‏ شود چگونه مى‏ توان پذيرفت كه انسانى تمام عمر خود را كه حدّاكثر صد سال بوده است، كار بد كرده، و در كفر و گناه غوطه ‏ور بوده، ولى در برابر يكصد سال گناه هزاران ميليون سال كيفر ببيند ما در ذیل به این پرسش پاسخ مفصلی داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2814 ❕آقامیری برای زیر سوال بردن خلود ، به آیه 107 سوره هود استدلال می کند که چون خداوند گفته است الا ما شاء ربک « مگر آنکه پرودگارت بخواهد » پس خلود دوزخیان نمی تواند واقعیت داشته باشد ، زیرا ممکن است خلود را خداوند نخواهد . 👌آیات مذکور چنین است ؛ « فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيها زَفِيرٌ وَ شَهِيقٌ _خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِما يُرِيدُ _ وَ أَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خالِدِينَ فِيها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ إِلاَّ ما شاءَ رَبُّكَ عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ « اما آنها كه شقاوتمند شدند در آتش ‏اند، و براى آنها زفير و شهيق (ناله ‏هاى طولانى دم و باز دم) است- جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمان‏ها و زمين بر پاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد كه پروردگارت هر چه را اراده كند انجام مى ‏دهد.- اما آنها كه سعادتمند شدند در بهشت جاودانه خواهند بود، ما دام كه آسمانها و زمين بر پاست مگر آنچه پروردگارت بخواهد، بخششى است قطع نشدنى » ( هود 106_108) ❕بعضی از مفسران از نظر اینکه در اینجا مقید به مادام که آسمانها و زمین بر پاست ، شده است خواسته اند چنین نتیجه بگیرند که خلود در این مورد خاص به معنی جاودانگی نیست، زیرا آسمانها و زمینها، ندارند و طبق صریح قرآن زمانی فرا می رسد که آسمانها در هم پیچیده می شود و این زمین ویران می گردد و تبدیل به زمین دیگری می گردد ، ما در ذیل مفصلا به این اشکال پاسخ گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2816 🔸ادامه 👇