❕ما در گذشته توضیح دادیم که طبق اعتقاد ما ، پیامبر و امامان گرامی از هر گونه سهو و نسیان مصون هستند ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6332 1⃣چگونه چنین نباشد در حالی که آنان مخاطب آیه تطهیر هستند و طبق آیه مذکور هرگونه رجسی از آنان زدوده شده است ، « إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا » ( احزاب 33) 👌رجس هم به معنى شى‏ء ناپاك است خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها ؛ 📚مفردات راغب ، ماده رجس ❕بنابراین همه انواع پليديها به حكم اينكه الف و لامی که بر سر « رجس » آمده که الف و لام جنس است از اهل بیت علیهم السلام برطرف شده است ، یکی از مصادیق این پلیدی ، سهو و خطا و نسیان است که مورد تنفر طبع آدمی است و آن بزرگواران این نوع از پلیدی را نیز دارا نیستند ، در رابطه با شان نزول آیه تطهیر ، پاسخ های گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2926 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2927 2⃣همینطور امامان گرامی ما ، مصداق اولی الامری هستند که خداوند امر به اطاعت مطلق آنان کرده است و فرموده ؛ « ای کسانی که ایمان آورده اید ، اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر خدا را و اولی الامر را » ( نساء 59) ، در ذیل بیشتر بخوانید ؛ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2928 ❕همینطور در روایات متعددی ، امر به اطاعت مطلق و اقتدا به اهل بیت علیهم السلام داده شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 99 باب 6 ❕اگر پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، اهل گناه یا خطا یا سهو و نسیان بودند ، خداوند امر به تبعیت مطلق از آنان نمی کرد ، چرا که در این صورت بندگان هم دچار سهو و اشتباه می شدند و به حکم الله نمی رسیدند و طبیعتا هدایت نمی شدند . 3⃣طبق نص قرآن ، امامان گرامی ما و در راس آنان علی علیه السلام مصداق « اذن واعیه » « گوشهای شنوا » هستند که هیچ چیز را فراموش نمی کنند و دچار سهو و نسیان نمی شوند . ❕در آيه 12 سوره حاقه مى ‏خوانيم ؛ « لِنَجْعَلَها لَكُمْ تَذْكِرَةً و تَعِيَها اذُنٌ واعِيَةٌ » «تا آن را وسيله تذكّرى براى شما قرار دهيم و گوشهاى شنوا آن را دريابد (و درك كند ) » 👌سيوطى در الدّرالمنثور از شش طريق از بريده صحابى معروف از رسول خدا نقل مى ‏كند كه به على عليه السلام فرمود ؛ «خداوند به من امر فرموده كه تو را به خود نزديك سازم و دور نكنم، و تو را تعليم دهم، و تو نگهدارى كنى، و شايسته تو است كه چنين باشى، در اين هنگام اين آيه نازل شد وَ تَعِيَها اذُنٌ واعِيَة «گوشهاى شنوا آن را دريابد (و درك كند). 📚در المنثور ج 6 ص 260 ❕در نقلهای دیگری آمده است ، پیغمبر گرامى اسلام به هنگام نزول آيه فوق (وَ تَعِيَها أُذُنٌ واعِيَةٌ) فرمود ؛ « من از خدا خواستم كه گوش على را از اين گوشهاى شنوا و نگه‏دارنده حقايق قرار دهد » و به دنبال آن على علیه السلام مى ‏فرمود ؛ « من هيچ سخنى بعد از آن از رسول خدا نشنيدم كه آن را فراموش كنم بلكه هميشه آن را به خاطر داشتم‏ » 📚تفسير قرطبى جلد 10 صفحه 6743 _ بحار الانوار ج 35 ص 326 باب 11 4⃣پیامبران و امامان علیهم السلام ، جانشینان خدا در روی زمین بوده و منطق آنان مستند به هوای نفس نیست، بلکه آنچه را خدا فرموده ، برای مردم بیان می‌کنند چنان که می‌فرماید ؛ «وَما یَنْطِقُ عَنِ الهَوی * إِنْ هُوَ إِلاّ وَحْیٌ یُوحی » ( نجم4 _3) «پیامبر از روی هوای نفس سخن نمی گوید، بلکه گفتار او وحی الهی است که به او می ‌رسد». ❕این آیه به مجموع گفتارهای پیامبر اعم از قرآن و حدیث، مصونیت می بخشد و لذا پیامبر نه تنها در بیان دین از طریق قرآن، از هر لغزشی (عمدی وسهوی) مصون می‌باشد، بلکه در بیان دین از طریق حدیث نیز همین اصل بر او حاکم است. 5⃣در روایات متعددی نیز تصریح شده است که پیامبر گرامی و امامان علیهم السلام ، هیچگاه دچار سهو و نسیان نمی شوند . ❕ علی علیه السلام در وصف هدایتگران الهی فرمود ؛ «آنان معصوم هستند از تمام گناهان صغیره و کبیره و در جواب دادن خطا نمی کنند و هیچ گاه دچار سهو و نسیان نمی شوند» 📚بحار الانوار ج25 ص351 🔶پیامبر گرامی فرمود ؛ «سهو و نسیان برای شما است و ما گرفتار سهو و نسیان نمی شویم» 📚بحار الانوار ج17 ص111 👌در روایات فراوانی آمده است که هدایتگران الهی همواره از طرف خداوند و فرشتگان و روح القدس تایید و یاری می شوند و چنین افرادی هیچ گاه دچار سهو و خطا نمی شوند ؛ 📚بحار الانوار ج 25 ص 47 باب 3 🔶امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « پیامبر هیچ گاه سجده سهو به جا نیاورد ( زیرا در نماز گرفتار سهو و نسیان نمی شد) » 📚التهذیب ج2 ص350 🔸ادامه👇