🔸ادامه 👇 👌2⃣ مهاجرت اشعريان يمنى به قم‏ ؛ 👌فرزندان سعد بن مالك به نامهاى عبداللّه و احوص، از شيعيان على (عليه السَّلام) در يمن بودند. آنان از ستم هاى امويان به ستوه آمدند. آنگاه كه زيد بن على در سال 121 هجرى قيام كرد، احوص، فرماندهى سپاه زيد را برعهده گرفت. چون سپاه زيد مغلوب گشت، او دستگير شد و به زندان افتاد. پس از چند سال آزاد شد و با برادر خود عبداللّه تصميم گرفتند عراق را به قصد قم ترك كنند و همگى با خانواده هاى خود وارد قم شدند و از همان زمان، قم به عنوان مركز تشيع در ايران شناخته شد. به تدريج بستگان آنان كه همگى از قبيله اشعرى بودند، به قم آمدند و يك مركز حديثى و علمى و پايگاه شيعى را پديد آوردند. توضيح بيشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2018 👌 ❕تنها اشعريان نبودند كه از ستم امويان عراق، به قم مهاجرت كردند، بلكه نياى سوم احمد بن محمد بن خالد نيز پس از انقلاب زيد، وارد «برق رود» قم شد و در آنجا سكنى گزيد. 📚رجال نجاشی ، ج 1 شماره 110 3⃣مهاجرت امام رضا (عليه السَّلام) به خراسان‏ ؛ 👌مهاجرت امام هشتم (عليه السَّلام) يكى از علل گسترش تشيع در ايران گرديد. استقبال با شكوه محدثان نيشابور از ايشان، و درخواست استماع حديث از آن حضرت، نشانه عظمت اهل بيت (عليهم السَّلام) در قلوب مردم خراسان بود. آن حضرت حديثى را از آبا و نياكان خود، به نقل از رسول خدا بيان كرد كه خداوند متعال مى فرمايد ؛ «شهادت به يگانگى من دژ استوار من است. هر كس به آن درآيد از عذاب من در امان است». آن حضرت پس از چند لحظه سر از كجاوه بيرون آورد و فرمود: «بِشُرُوطِها وَأَنَا مِنْ شُرُوطِها»يعنى تنها گفتن لاإلهَ إلّا اللّهُ كافى نيست، بلكه شروطى دارد و اعتقاد به امامت من، از آن شروط است. 📚عیون الاخبار ج 2 ص 148 👌روح اين حديث، تبليغ تشيّع از زبان انسانى است كه وارث علوم اهل بيت (عليهم السَّلام) است و سخن پيامبر را از يك چشمه زلال و دور از آلودگى نقل مى كند.ورود آن حضرت به طوس و مناظرات وى با دانشمندان يهود و نصارى و محدثان اهل سنت و حتى با طبيعى ها و مادّى ها، سبب تفوق علمى آن حضرت بر ديگران شد . 📚همان ،ج 2 ص 139 _ 158 👌و جاذبه هايى را در منطقه خراسان براى خاندان رسالت پديد آورد. بدين ترتيب تشيع در منطقه خراسان گسترش يافت. مطالعه كتاب احتجاج و زندگانى امام رضا (عليه السَّلام) اين مطلب را به روشنى ثابت مى كند. مأمون از گرايش مردم به امام رضا (عليه السَّلام) هراسان شد و لذا آن حضرت را با دسيسه خاصّى مسموم كرد و سپس در سوگ او اشك تمساح ريخت. 📚ارشاد مفید ، ج 2 ص 269 3⃣مهاجرت علويان به ايران‏ ؛ ❕پس از مهاجرت امام هشتم و پذيرش ولايت عهد، گروهى از علويان از نقاط مختلف حجاز و عراق به ايران مهاجرت كردند. مردم نيز به دليل اين كه آنها فرزندان پيامبرند، احترام خاصى براى آنان قائل بودند. يحيى بن عبداللّه بن حسن بن حسن، پس از قيام حسين بن على (شهيد فخ) و شكست او با گروهى از كوفيان به ديلم آمد و هجرت او به اين نقطه سبب گسترش تشيع گشت. علاوه بر منطقه ديلم، طبرستان و مازندران امروز نيز مدتها زير نفوذ علويان قرار داشت و غالباً تشيع زيدى بر آنجا حاكم بود. نگاهى به جغرافياى ايران نشان مى دهد كه در غالب نقاط اين كشور امامزاده هايى به چشم مى خورد كه غالباً فرزندان ائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) هستند كه در ايران پراكنده شدند و با گفتار و رفتار خود، تشيع را تبليغ مى كردند. به عنوان مثال در طبرستان 76، در رى 66 و در قم 23 امامزاده وجود دارد كه حاكى از وسائل گسترش تشيع در ايران است ، در این رابطه در ذیل بیشتر توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2801 🔸ادامه 👇