🔸ادامه 👇 4⃣در روایت دیگری پیامبر گرامی فرمود ؛ «اللّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفائِي قِيلَ يا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ خُلفَائُكَ؟ قالَ الَّذيِنَ يَأتُونَ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ عَنِّي حَدِيثِي وَ سُنَّتِي » « خدايا بر جانشينان من رحمت فرست. پرسيدند اى رسول خدا جانشينان شما كيانند؟ فرمود: آنان كه بعد از من مى ‏آيند و حديث و سنت مرا نقل مى ‏كنند. » 📚الفقیه ج 4 ص 420 _ امالی صدوق ص 180 5⃣و در روایت دیگر فرمود ؛ «عالمان وارثان پيامبران هستند. به‏ درستى انبيا درهم و دينار از خود به ارث نمى ‏گذارند، اما ارث آنان «علم» است. پس هر كس از آن (علم‏ ) بهره گيرد، بهره فراوان برده است » 📚الکافی ج 1 ص 32 👌این که در این دو روایت ، فقیه ، در تبلیغ دین و نشر احکام پیامبر گرامی ، به عنوان خلیفه و وارث پیامبر ، معرفی شده اند ، به وضوح ثابت می کند که برای اجرای احکام اسلام در جامعه نیز ، همین فقها که وارثان و خلیفه پیامبر در نشر دین اند ، از دیگران سزاوار تر هستند . 6⃣امام‏ كاظم ع فرمود ؛ « فقهاى مؤمن دژهاى اسلام ‏اند؛ همان‏گونه كه ديوارهاى شهر، دژ مستحكم آن هستند. » « لان المومنین الفقهاء حصون الاسلام کحصن سور المدینه لها » 📚الکافی ج 1 ص 38 _ علل الشرایع ج 2 ص 462 👌مرحوم امام خمینی می گوید ؛ « اينكه فرموده ‏اند «فقها دژهاى اسلام ‏اند»، يعنى مكلف‏ اند اسلام را حفظ كنند و زمينه حفظ اسلام را فراهم آورند ( حكومت تشكيل دهند و احکام اسلام را در جامعه پیاده کنند ) تا بتوانند حافظ اسلام باشند و اين از اهم واجبات است. » 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 67 7⃣و فرمود ؛ «فقيهان امانت‏داران رسولان هستند.» « الفقهاء امناء الرسل » 📚الکافی ج 1 ص 46 👌امام‏ خمينى با استناد به اين روايت، مهم‏ترين امانت پيامبر را رهبرى امت و گسترش عدالت در جامعه و ( و تشکیل حکومت و اجرای احکام پیامبر اسلام در جامعه می داند ) . 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 44 8⃣امام ع على ع به يكى از قضات به نام شريح فرمود ؛ « ا ى شريح ، تو بر جايگاهى تكيه زده‏ اى كه جز پيامبر يا وصى پيامبر يا انسان نگون‏بخت، كسى ديگر بر آن تكيه نمى‏ زند. » 📚الکافی ج 7 ص 406 _ الفقیه ج 3 ص 5 👌مرحوم امام خمینی در توضيح اين روايت بيان مى‏ کند ؛ «از روايت برمى‏ آيد كه تصدى منصب قضا با پيغمبر يا وصى اوست. اما در اينكه فقهاى عادل به حسب تعيين ائمه (عليهم السلام) منصب قضا را دارا هستند و منصب قضا از مناصب فقهاى عادل است، اختلافى نيست ....» و چون فقيه عادل نه پيامبر است و نه شقى، پس وصى است و وصى از تمام اختيارات وصيت ‏كننده ( یعنی امامان ) برخوردار است ( و یکی از اختیارات امامان ع حکومت و زمامداری است ) 📚شوون و اختیارات ولی فقیه ص 45 👌بنابراین به حسب این روایت هم که فقیه را وصی ائمه ع در نشر دین و احکام اسلام معرفی می کند ، اولویت فقیه برای حکومت و زمامداری نسبت به دیگران روشن می شود ، زیرا برای اجرای احکام اسلام در جامعه ، کسی که در دین و احکام ، وصی ائمه است ، نسبت به دیگران اولویت دارد . 9⃣امام صادق ع فرمود ؛ « از تصدى مقام حكومت و داورى بپرهيزيد؛ زيرا حكومت براى پيشوايى است كه‏ دانشمند به قضاوت و در ميان مسلمانان عادل و دادگر باشد. چنين امرى براى پيامبر يا جانشين اوست‏ » 📚الکافی ج 7 ص 406 _ الفقیه ج 3 ص 5 ❕این حدیث نیز می گوید کسی حق قضاوت و داوری دارد که پیامبر یا وصی پیامبر باشد ، و این که فقها حق قضاوت دارند ، یعنی وصی پیامبر اند ، و وصی پیامبر ، نسبت به دیگران در زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه اولویت دارد . 0⃣1⃣علی ع فرمود ؛ « العلماء حکام علی الناس » « علما ، حکام ( و حکمرانان ) بر مردم اند » 📚بحار الانوار ج 1 ص 183 👌این حدیث نیز از علما به عنوان افرادی نام می برد که مردم باید از آنان تبعیت کنند ، روشن است که در حکمرانی جامعه برای اجرای احکام اسلام نیز ، چنین علمایی نسبت به دیگران سزاوارتر هستند . 1⃣1⃣علی ع فرمود ؛ « جريان امور و احكام به دست دانشمندان الهى است كه به حلال و حرام خدا امين هستند. » 📚تحف العقول ، ص 238 _ بحار الانوار ج 97 ص 80 👌روشن است که وقتی امور و اجرای احکام الهی در جامعه به دست علما است ، آنان نسبت به دیگران در حکومت و زمامداری و اجرای احکام اسلام در جامعه ، سزاوارتر هستند . ❕این روایات به وضوح اولویت و شایستگی فقیه را برای زمامداری جامعه و اجرای احکام اسلام در جامعه ، ثابت می کند . 🔸ادامه 👇